Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karies ja lapsen suojeleminen syljeltä?

Vierailija
23.09.2022 |

Tietääkö joku miten tämä menee? Kuinka vanhaksi lasta täytyy suojella muiden syljeltä, jotta hän ei saisi kariestartuntaa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä tarvitse erikseen suojella. Pitää vaan huolen ettei käytetä samoja ruokailuvälineitä tai juomapulloja. Ei ole hankalaa kun nuo toteutuu jo hygieniasyistä.

Vierailija
2/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo miksi pitäisi ikinä pussata suulle tai käyttää samaa lusikkaa? Riippuu varmaan vähän siitäkin onko sun omat hampaat reikäisiä risoja vai nolla reikää ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuuluu ihan perushygieniaan se että jokaisella on omat arerimet ja oma ruoka.

Vierailija
4/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee lapsen kanssa kielisuudelmaa ennen kuin lapsi on 7v.

Vierailija
5/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo miksi pitäisi ikinä pussata suulle tai käyttää samaa lusikkaa? Riippuu varmaan vähän siitäkin onko sun omat hampaat reikäisiä risoja vai nolla reikää ikinä.

Totta, ei pussata suulle ja eikä tarkoituksella käytetä samaa lusikkaa. Ja tarkoitin kaikkien sylkeä, en vain minun. Kun mietin, että joskus lapsi voi epähuomiossa napata jonkun toisen annoksen ja maistaa siitä siinä olevalla lusikalla. Että kuinka pitkään tällaisia tilanteita täytyy silmä kovana vahtia, ettei vaan pääsisi käymään vaikka noin. Ap

Vierailija
6/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä tarvitse erikseen suojella. Pitää vaan huolen ettei käytetä samoja ruokailuvälineitä tai juomapulloja. Ei ole hankalaa kun nuo toteutuu jo hygieniasyistä.

näin minustakin.

Sinänsä sen karieksen voi saada vaikka aikuisena. Mulla ei ollut koskaan yhtään reikää eikä reiänalkuakaan ennen kuin tapasin ekan poikakaverini teininä, jolla oli paljon reikiä. Puoli vuotta siitä ja löytyi ainakin 10 reiän alkua ja siitä asti on ollut reikiintyminen vauhdikasta hampaista huolehtimisesta huolimatta. Mutta hyvähän se on edes lapsena ettei joudu paikkailemaan.

Vierailija
7/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näin minustakin.

Sinänsä sen karieksen voi saada vaikka aikuisena. Mulla ei ollut koskaan yhtään reikää eikä reiänalkuakaan ennen kuin tapasin ekan poikakaverini teininä, jolla oli paljon reikiä. Puoli vuotta siitä ja löytyi ainakin 10 reiän alkua ja siitä asti on ollut reikiintyminen vauhdikasta hampaista huolehtimisesta huolimatta. Mutta hyvähän se on edes lapsena ettei joudu paikkailemaan.

Joo lapselle voi hampaan paikkaus olla pelottava kokemus, teini/aikuinen ymmärtää paremmin miksi se tehdään.

Vierailija
8/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän kokemuksen mukaan vaikkapa erilaisissa hoitopaikoissa tästä asiasta huolehditaan? Kun siis vanhemmat ei ole itse paikalla vahtimassa.

Ap

Vierailija
9/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, ei pussata suulle ja eikä tarkoituksella käytetä samaa lusikkaa. Ja tarkoitin kaikkien sylkeä, en vain minun. Kun mietin, että joskus lapsi voi epähuomiossa napata jonkun toisen annoksen ja maistaa siitä siinä olevalla lusikalla. Että kuinka pitkään tällaisia tilanteita täytyy silmä kovana vahtia, ettei vaan pääsisi käymään vaikka noin. Ap

En mä ainakaan mitään silmä kovana vahtimisia ole harrastanut tai tästä erikseen stressannut. Tämä kun ei ole mikään kovin vakava asia kumminkaan, jos sitten sen kariesbakteerin saakin. Eli jos se normi elämällä jossa ei anneta tarkoituksella omasta lusikasta lapselle tai pussailla suulle ei hoidu, niin antaa olla sitten.

Vierailija
10/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan mitään silmä kovana vahtimisia ole harrastanut tai tästä erikseen stressannut. Tämä kun ei ole mikään kovin vakava asia kumminkaan, jos sitten sen kariesbakteerin saakin. Eli jos se normi elämällä jossa ei anneta tarkoituksella omasta lusikasta lapselle tai pussailla suulle ei hoidu, niin antaa olla sitten.

Minun hampaiden on lapsena annettu reikiintyä ja se harmittaa minua nyt aikuisena todella paljon, kun hampaat oli pilalla jo ennen kuin olin täysi-ikäinen ja pystyin itse asiaa ymmärtämään kunnolla. Eli oman kokemukseni mukaan asia voi olla aika vakava. 

Ap

Vierailija
11/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun hampaiden on lapsena annettu reikiintyä ja se harmittaa minua nyt aikuisena todella paljon, kun hampaat oli pilalla jo ennen kuin olin täysi-ikäinen ja pystyin itse asiaa ymmärtämään kunnolla. Eli oman kokemukseni mukaan asia voi olla aika vakava. 

Ap

Joo mutta ei se kariestartunnan saaminen vielä tuohon johda. Kun huolehditaan niistä pesemisistä ja syömisistä/juomisista niin kariestartunnan kanssakin voi olla ettei reikiä tule. Itselläkin meni lapsena hampaat huonoksi mutta se johtui siitä että vanhemmat antoi napostella koko ajan ja lisäksi ihan liian pienestä ei valvottu että oikeasit pesen hampaani huolellisesti. Usein vaan hankasin hetken etuhampaita harjalla ja muu suu jäi harjaamatta, koska minusta harjaaminen oli tylsää.

Vierailija
12/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kummallakaan lapsella ole ollut reikiä (yläkoulussa ovat nyt), joten luultavasti ne ei ole kariesta saaneet.  Me katottiin, että ei syöty samalla lusikalla, juotu samasta pullosta jne. Yhden kerran isomummo omalla lusikallaan antoi lapselle jotain puuroa tms. mutta eipä siitä onneksi tainnut karies tarttua. Isovanhemmat tiesi nämä säännöt ja noudatti niitä. Sitä en tiiä sitten että miten  päiväkodissa meni, vaihteliko lapset keskenään ruokailuvälineitä tms.

Vierailija
13/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se reikien tulo enimmäkseen johdu ihan siitä mitä syö ja juo, miten hoitaa hampaitaan ja miten kova tai pehmeä hammasluusto on. Muuten voi katsoa ettei kukaan lainaa toisen hammasharjaa ja että pienet lapset ei vaihtele tuteja toistensa kanssa. 

Vierailija
14/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksella hampaiden pesu on ratkaiseva. Meillä on neljä lasta, ja kaikki on juoneet jossain vaiheessa minun mukista ja pöllineet haarukan lautaseltani suuhunsa. Ja minulla siis on ollut pieniä reikiä/reijän alkuja. Tästä huolimatta vain vanhimman pojan hampaita on jouduttu paikkaamaan, muut kolme suuta on virheettömiä. Vanhin (erityislapsi)lapsista myös on vastustanut hampaan pesua siitä asti kun se 6kk iässä aloitettiin, ja vielä 10 vuotiaana välttelee. Sanoisin että elä panikoi mutta älä tieten tahtoen anna syyä samoilla/samoista muiden kanssa kanssa.

Vierailija
15/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se hampaiden pesusta huolehtiminen yms asiat ole paljon tärkeämpiä.

Katsos kun hampaat voi reikiintyä ihan ilman tuollaista osittain humpuukitartuntaa ja olla reikiintymättä tartunnasta huolimatta KUN HUOLEHTII että hampaat tulee kunnolla pestyä eikä iltapesun jälkeen enää vettä kummempaa suuhun laiteta.

Vierailija
16/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, voihan sitä yrittää... Teoriassa, hygieniaa edes niin kauan kuin  on maitohampaita enemmän kuin rautahampaita, ja ollaan jo päästy pitkälle suojelussa.

Vierailija
17/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harjaat hampaasi samalla kun pidät vauvaa sylissä, roiskutat häneen hammasmätäbakteereja. Tai aivastat käteesi ja sen jälkeen kosket vauvan käteen, jonka vauva laittaa suuhunsa.

Voit toki AINA yrittää välttää aiheuttamasta tartuntaa, lapsen iästä riippumatta. Mutta jos muut ihmiset eivät sitoudu samaan hygieniaan, he kyllä tartuttavat lapsen suubakteereillaan.

Vierailija
18/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisevinta on perinnollinen hammaslaatu, ei hygienia.

Vierailija
19/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut herkästi reikiintyvät hampaat ja lapsena oli aina tarkastuksessa reikiä. Omat lapset olen onneksi saanut "suojeltua" tältä kohtalolta. Ovat nyt 13- ja 11-vuotiaat eikä ole koskaan ollut reikiä kummallakaan. Eniten kiinnitetty huomiota hampaiden harjaukseen aamuin illoin, mutta ei myöskään olla jaettu ruokailuvälineitä tms. Yritän myös huolehtia, että purkkaa olisi aina saatavilla.

Vierailija
20/22 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tee lapsen kanssa kielisuudelmaa ennen kuin lapsi on 7v.

Mun isä teki tuota siitä kun olin aivan pieni. Nyt olen traumojen takia ennenaikaisella mt-eläkkeellä. Muuten, aikuisetkin voi suudella ilman että tunkee kieltä. Tai eihän se edes ole suutelua, vaan jotain penetraatiota.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan