Sairaanhoitajaksi hakevien määrä romahti syksyn yhteishaussa
Toiminnanjohtaja Mielityinen: "Hoitajapula ei ratkea aloituspaikkoja lisäämällä" Mitäs meidän poliitikot seuraavaksi keksivät ns lääkkeeksi maan hoitajapulaan, kuin tämä linja ei vedä?
Kommentit (78)
Eikä kaikki hakijatkaan ole välttämättä vakavalla mielellä hakeneet. Mä hain nyt sairaanhoitajaopintoihin, kun olen kyllästynyt omaan alaani ja mietin vaihtoehtoja. Sairaanhoitajilla ainakin riittää aina töitä, mutta en ole hirveän innostunut vuorotyöstä. En siis tiedä menenkö edes pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän samanlainen tapaus kun ihmiset taistelevat isoon ääneen jotakin hanketta vastaan (tuulimyllyt, malminetsintä, kuntoutuslaitos jne.), koska se laskee asuntojen arvoa alueella. Sitten se onkin itse asiassa juuri se älämölö, joka sitä arvoa laskee.
Eiköhän hoitajien valitus ole sen kuopan nimenomaan kaivanut.
Provohan sinä olet mutta väittämäsi on väärä. Joko et tiedä asiasta mitään tai sitten olet pelkkä pelle.
Ai että, siinäpä vastaanlaittamaton argumentti.. aika matalalla on rima tosiaan ollut koulutukseen valituissa, tämä on tullut selväksi keskustelua seuratessa..
-sivusta
Jännä homma että poliiseilla, joilla on rajoitettu lakko-oikeus ja pa$kemmat palkat hakijoita riittää.
Vierailija kirjoitti:
Rahan takia sitä töissä käydään. Monilta aloilta ollut lehdissä, että vain parin kuukauden koulutus, lähtöpalkka tyyliin 5000e..
Mitäköhän nämä "monet alat" ovat? Listaa viisi tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hakijoita varmasti silti tarpeeksi on. Varma työpaikka menee nykymaailmassa monen asian edelle. Itsekin olen sote-alalle suuntaava insinööri. Monen mielestä vaihdan huonompaan mutta itse en ajattele niin. Haluan työn jossa töitä riittää vaikka mikä lama tulisi.
Julkisella moni ei ole eläissään tavannut YT-neuvotteluja tai kirjoittanut työhakemusta. Perspektiivihän on täysin toinen kuin yksityiseltä sektorilta käsin katsoessa. Ts. ei tule mieleen, ennen kuin omalle kohdalle osuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lähihoitaja jo 10v. En viitsi hakea opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska hyväksilukuja ei ole. Suurinosa sairaanhoitajan työstä on minulle ennestää ihan selvää. En viitsi mennä aikuisena ihmisenä 3.5v nöyryytettäväksi työpaikoille vaikka olen jo valmis hoitaja. Työpaikkojen ilmapiiri on monesti aivan sairas ja ohjaus nöyryyttävää. Olen aikanaan sen nähnyt kun parikymmentä vuotta lähärinä työskennelleet kouluttautuivat sairaanhoitajaksi samoilla osastoilla joissa itse olen ollut työharjoittelussa koulun aikana ja sen jälkeen töissä. Lisäksi vastuu kasvaa entisestään, mutta palkka ei juurikaan. Lähäripapereilla minua ei pakoteta mihinkään sairaalahommiin ku ei rahkeet riitä, mutta sillä SH paperilla voi vielä joutua vaikka mihin.
Luulisi opiskeluissa olevan hyväksilukuja, kun esimerkiksi DIAKissa on erillinen linja sairaanhoitajiksi opiskeleville lähihoitajille?
Kaikki normaalijärkiset miettivät juuri nöin, mutta todellisuudessa hyväksilukuja ei ole. Ainoa jonka saa hyväksiluettuabon se kuukauden tai parin mittainen perushoidon jakso. Sitten 3.3v diipadaapaa siihen päälle ja ilmaisena työvoimana työpaikoilla juoksulikkana/poikana.
Kelpaisi ihana lääkärimies, hoitaisin ja pitäisin tyytyväisenä kotona. Mistä löytyisi?
T: sh
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt haluaisi hakeutua alalle jossa burnout on taattu? Ja lopettakaa se palkkojen vääristely, mäkin voin saada 4000kk jos paisikisin ylitöitä non-stop, mutta se EI ole se mun peruspalkka!
No mitä sitten?Te haluatte päivätyöstä vuorotyön palkan.Jos palkka ei riitä niin tekee vuorotyötä,niin muutkin tekee.
Eipä sillä palkallakaan NIIN väliä mutta kun ei ole enää työkavereita. Eikä tulossakaan. Nimimerkillä kolmen ihmisen työt jo kaksi vuotta.
Tupuliini kirjoitti:
Joskus eräät opiskelivat sairaanhoitajiksi päästäkseen hyviin naimisiin lääkärin tms. kanssa. Nyt eivät lääkärit kai enää kiinnostu hoitsuista, vaan naivat toisen lääkärin. Niinpä hoitajien pitää saada parempaa palkkaa.
Kummallinen myytti, sillä kovinkaan moni sh ei seurustele eikä aiemminkaan ole seurustellut lääkärin kanssa. Paljon tavallisempaa on, että naispuolisen hoitajan mies on poliisi, palomies jne.
Vierailija kirjoitti:
Kelpaisi ihana lääkärimies, hoitaisin ja pitäisin tyytyväisenä kotona. Mistä löytyisi?
T: sh
Odotatko minua töistä lyhyt seksikaupan hoitajamekko ja hilkka päässä. Valkoiset sukkanauhat ja pikkarit vilkkuen?
Onko pihvi grillattuna kun tulen? Koti siivottuna? Pimpsa kosteana?
Jos niin missä treffit?
Vierailija kirjoitti:
Rahan takia sitä töissä käydään. Monilta aloilta ollut lehdissä, että vain parin kuukauden koulutus, lähtöpalkka tyyliin 5000e..
Kaikki lehtijutut eivät pidä paikkaansa tai ainakaan ole yksinkertaisia. Muutenhan kaikki kouluttautuisivat vain tuohon ja tienaisivat 5000e.
Onhan lehdissä kirjoiteltu paljon, että sairaanhoitajat tienaavat 3 500 ja yli 4000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lehtijutut eivät pidä paikkaansa tai ainakaan ole yksinkertaisia. Muutenhan kaikki kouluttautuisivat vain tuohon ja tienaisivat 5000e.
Onhan lehdissä kirjoiteltu paljon, että sairaanhoitajat tienaavat 3 500 ja yli 4000 euroa.
Olen sh urani huipulla, tehnyt hommia yli 20v. Peruspalkka on 2650 suunnilleen ja siihen ikälisät päälle (muutama satanen korkeintaan, brutto siis alle 3000). Teen päivätyötä. 3500 summat ovat niillä, jotka tekevät jatkuvasti vuorotöitä, yötöitä, ylitöitä tai ovat esimiehiä. Työni on äärimmäisen kuormittavaa ja teen töitä todella vaikeasti oireilevien ihmisten kanssa mutta tietokoneeni asentava tyyppi tienaa huomattavasti paremmin. Kunnallisella puolella siis.
samahan tuo on aina ollut ja tulee olemaankin eikä näistä ikinä opita mitään vaan toistetaan samat tolloudet. eli se, että ilkeydellä, kyyläämällä ja pakottamalla ei tosiaan saa mitään toimimaan. ei varmaankaan tätäkään kommenttia usko kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mieluummin uskoa ihan oikeita, maksettuihin palkkoihin perustuvia palkkatietoja, joita Tilastokeskus tuottaa.
Kiitos Rytkösen ja Paavolan, jotka ovat kohta vuoden mustamaalanneet omaa alaansa. Ei ole tainnut tulla mieleen, että hekin voivat sairastua ja tarvitsevat hoitoa, kun yllyttävät hoitajia irtisanoutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos Rytkösen ja Paavolan, jotka ovat kohta vuoden mustamaalanneet omaa alaansa. Ei ole tainnut tulla mieleen, että hekin voivat sairastua ja tarvitsevat hoitoa, kun yllyttävät hoitajia irtisanoutumaan.
Erikoinen kuvitelma, että hoitajien liitto on syyllinen nostaessaan jäsenistönsä työn epäkohdat esille. Että kun pitäisivät suunsa kiinni, ongelmat poistuisivat?
Niin taitaa olla vieläkin hakutoiveiden kärjessä vaikka niin ei saa sanoa. Muutoma vuosi sitten oli hakijoita 400 ja paikkoja 60 johon itse hain. Oli halutuin ala ja silti lehdet kirjoitti ettei kohta ole enää hakijoita. Tiedä sitten ketä puhuu totta.
"heikompaa ainesta"? Kun KORKEAkoulujen yhteishakuun osallistuneista alle puolet saa opiskelupaikan ja sh opintoihinkin hakeutuneista vain reilu puolet, niin onko se loppu sitten "heikompaa ainesta"? Aika raju kanta, että tässä ikäluokkien pienentyessä on heistä 80% vielä mielestäsi ihan sivuun sysättävää joutoväkeä.