Sairaanhoitajaksi hakevien määrä romahti syksyn yhteishaussa
Toiminnanjohtaja Mielityinen: "Hoitajapula ei ratkea aloituspaikkoja lisäämällä" Mitäs meidän poliitikot seuraavaksi keksivät ns lääkkeeksi maan hoitajapulaan, kuin tämä linja ei vedä?
Kommentit (78)
Olen ollut lähihoitaja jo 10v. En viitsi hakea opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska hyväksilukuja ei ole. Suurinosa sairaanhoitajan työstä on minulle ennestää ihan selvää. En viitsi mennä aikuisena ihmisenä 3.5v nöyryytettäväksi työpaikoille vaikka olen jo valmis hoitaja. Työpaikkojen ilmapiiri on monesti aivan sairas ja ohjaus nöyryyttävää. Olen aikanaan sen nähnyt kun parikymmentä vuotta lähärinä työskennelleet kouluttautuivat sairaanhoitajaksi samoilla osastoilla joissa itse olen ollut työharjoittelussa koulun aikana ja sen jälkeen töissä. Lisäksi vastuu kasvaa entisestään, mutta palkka ei juurikaan. Lähäripapereilla minua ei pakoteta mihinkään sairaalahommiin ku ei rahkeet riitä, mutta sillä SH paperilla voi vielä joutua vaikka mihin.
Päättäjät ovat pitäneet normaalina alimiehitystä terveydenhuollossa potilasturvallisuudesta välittämättä. Nyt, kun halutaan lisää palkkaa ja parempia työoloja lakon uhalla, onkin se alimiehitys vaarallista. Vasta nyt, hah.
Kiitos Sanna Marinillekin naisten alan aliarvostamisesta. Puheet ja teot ovat toista.
Kuka nyt haluaisi hakeutua alalle jossa burnout on taattu? Ja lopettakaa se palkkojen vääristely, mäkin voin saada 4000kk jos paisikisin ylitöitä non-stop, mutta se EI ole se mun peruspalkka!
Mielenkiintoinen sanavalinta: "Yhteensä sairaanhoitajakoulutukseen haki 2 511 ihmistä." Hakiko sinne siis muitakin kuin ihmisiä ja miksi heitä ei mainita missään. Vanhan koulukunnan toimittaja käyttäisi termiä henkilö.
Yhteishaussa on aina se ongelma, että haetaan moneen paikkaan.
On pelkästään myönteistä, että opiskelemaan hakevat vain sellaiset, joita ala ja työ kiinnostaa, muut löytänevät vihreän oksansa jostain muualta.
Vierailija kirjoitti:
"Ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin haki kevään yhteishaussa 137 980 hakijaa, kertoo Opetushallitus. Hakijoita oli 19 800 vähemmän kuin viime vuonna. Syksyllä alkaviin suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin on tarjolla 52 900 aloituspaikkaa"
Opiskeluikäisen ikäluokan suhteellinen osuus väestöstä on pudonnut 2010-luvulta lähtien 4%.
https://www.tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_vaesto.html
2002 syntyi 5% vähemmän lapsia kuin 2001 ja 2003 pudotus jatkui
ahaa. eli hakijamäärän pudotus 2021-2022 on sh koulutuksessa 14,7% ja korkeakouluissa yhteensä 14,3%. Surkeintahan tässä on, että kaikista yhteishaussa opiskelupaikkaa hakeneista vain alle puolet valitaan :(
En tiedä mitä tuolla artikkelilla muuten halutaan tuoda esille, mutta jostain syystä on valittu nimenomaan syksyn yhteishaun hakijamäärät. Kun artikkelista katsoo hakijoita vuosittain yhteensä, ei pudotus olekaan 2020-luvulla enää kymmentä prosenttiyksikköä (ensisijaiset hakijat). Jostain syystä yhteismäärissä on huomioitu lisäksi vain suomalaiset suomenkieliseen koulutukseen hakevat kun yhteishaun hakijoiden kokonaismäärässä huomioidaan kaikki hakijat.
:).
On se jännä ettei ala vedä viime vuosien tapahtumien jälkeen. Alalla vallitseva työvoimapula ja sen takia jatkuva vajaalla töiden tekeminen on jokaisen tiedossa. Työntekijät saa vain oman palkkansa vaikka joutuu ylimääräistä tekemään ja jaksamisen rajat huolestuttavat. Siihen päälle pakkorokotukset ja pakkotyöt ja monesti turvaton työympäristö. Eikä tunnetusti työilmapiiri monessa työyhteisössä kaiken keskellä ole mitenkään hyvä vaan hoitoala mainitaan usein yhtenä pahimpana työpaikkakiusaamisen ympäristönä. Kun palkan lisäksi kaikki muut alan epäkohdat ovat olleet niin voimakkaasti julkisuudessa koko ajan niin eipä tarvitse ihmetellä jos yhä harvempi hakee hoitoalalle. Etenkin sinne vanhuspuolelle on hyvin heikosti kiinnostusta missä eniten tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Pullariikka on pirullinen henkilö, sai aikaan oman alansa alasajon.
Älkää jaksako! Hoitoalan ongelmat on alkaneet paljon ennen kuin kukaan oli Milla-Riikasta edes kuullutkaan.
Kaveri on yökkönä palvelukodissa. Kehui kuinka tulee helppoa rahaa, yöllä pystyy pelaa tai lukee. Joskus joutuu jonkun luona käväseen.
Loppuu kohta TEHY:ltä jäsenet. Mistäs räpätäti-Rytkösen 15000 €/kk palkkarahat sitten saadaan. Ei tainnut Milla-täti miettiä ihan loppuun asti, kun hakkui alan työolot ja palkkauksen pystyyn, että menee se oma hillotolppa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei se määrä, vaan se laatu.
Paikat tuli kuitenkin täytettyä.
Eihän mikään takaa että pienemmässä hakijamäärässä on erityistä laatua kaikkien osalta. On todennäköisesti jouduttu hyväksymään heikompaa ainesta joita ei olisi kelpuutettu jos hakijoita olisi ollut enemmän.
Tää on vähän samanlainen tapaus kun ihmiset taistelevat isoon ääneen jotakin hanketta vastaan (tuulimyllyt, malminetsintä, kuntoutuslaitos jne.), koska se laskee asuntojen arvoa alueella. Sitten se onkin itse asiassa juuri se älämölö, joka sitä arvoa laskee.
Eiköhän hoitajien valitus ole sen kuopan nimenomaan kaivanut.
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän samanlainen tapaus kun ihmiset taistelevat isoon ääneen jotakin hanketta vastaan (tuulimyllyt, malminetsintä, kuntoutuslaitos jne.), koska se laskee asuntojen arvoa alueella. Sitten se onkin itse asiassa juuri se älämölö, joka sitä arvoa laskee.
Kuoppa oli olemassa, nyt kaikki tietää sen.
Vierailija kirjoitti:
Rahan takia sitä töissä käydään. Monilta aloilta ollut lehdissä, että vain parin kuukauden koulutus, lähtöpalkka tyyliin 5000e..
Kannataisikohan katsoa ihan palkkatilastoja. 5000 € palkka on aika kova Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut lähihoitaja jo 10v. En viitsi hakea opiskelemaan sairaanhoitajaksi, koska hyväksilukuja ei ole. Suurinosa sairaanhoitajan työstä on minulle ennestää ihan selvää. En viitsi mennä aikuisena ihmisenä 3.5v nöyryytettäväksi työpaikoille vaikka olen jo valmis hoitaja. Työpaikkojen ilmapiiri on monesti aivan sairas ja ohjaus nöyryyttävää. Olen aikanaan sen nähnyt kun parikymmentä vuotta lähärinä työskennelleet kouluttautuivat sairaanhoitajaksi samoilla osastoilla joissa itse olen ollut työharjoittelussa koulun aikana ja sen jälkeen töissä. Lisäksi vastuu kasvaa entisestään, mutta palkka ei juurikaan. Lähäripapereilla minua ei pakoteta mihinkään sairaalahommiin ku ei rahkeet riitä, mutta sillä SH paperilla voi vielä joutua vaikka mihin.
Luulisi opiskeluissa olevan hyväksilukuja, kun esimerkiksi DIAKissa on erillinen linja sairaanhoitajiksi opiskeleville lähihoitajille?
Vierailija kirjoitti:
On se jännä ettei ala vedä viime vuosien tapahtumien jälkeen. Alalla vallitseva työvoimapula ja sen takia jatkuva vajaalla töiden tekeminen on jokaisen tiedossa. Työntekijät saa vain oman palkkansa vaikka joutuu ylimääräistä tekemään ja jaksamisen rajat huolestuttavat. Siihen päälle pakkorokotukset ja pakkotyöt ja monesti turvaton työympäristö. Eikä tunnetusti työilmapiiri monessa työyhteisössä kaiken keskellä ole mitenkään hyvä vaan hoitoala mainitaan usein yhtenä pahimpana työpaikkakiusaamisen ympäristönä. Kun palkan lisäksi kaikki muut alan epäkohdat ovat olleet niin voimakkaasti julkisuudessa koko ajan niin eipä tarvitse ihmetellä jos yhä harvempi hakee hoitoalalle. Etenkin sinne vanhuspuolelle on hyvin heikosti kiinnostusta missä eniten tarvetta.
On se jännä, ettei ala vedä, kun alan ammattijärjestöt eivät muuta tee kuin hauku, miten kaikki on kamalaa. Kuka haluaa alalle, jonka msrkkinointilauseina julkisuudessa alan keulakuvat käyttävät surkeaa palkkaa ja surkeita työoloja ja sitä, että kaikki on kamalaa ja hallituskin kiusaa. Ei ihme, jos ei kukaan halua tuonne hakeutua.
Nykynuoret eivät halua tulla rinnastetuiksi räpättäviin ja huutaviin ylipainoisiin täti-ihmisiin? Vähän on ollut tosiaan huonoa mainosta alalle kaikin puolin nämä viimeajat, ei ihme, jos ei nuoria nappaa.
Vierailija kirjoitti:
Provohan sinä olet mutta väittämäsi on väärä. Joko et tiedä asiasta mitään tai sitten olet pelkkä pelle.
Tietenkin on niitäkin, jotka edelleenkin hakeutuu opiskelemaan hoitajiksi. Nyt oli kuitenkin kyse siitä, että hakijoiden määrä laskee jatkuvasti. Eli yhä harvempaa nuorta kiinnostaa potilaiden kanssa työskentely. Ja kun vielä uralla etenemismahdollisuudet ovat aika olemattomat, hoitajan pitäisi hoitaa potilaita eläkeikän asti ja tämän päivän nuoret pääsevät vanhuuseläkkeelle aikaisintaan 70-vuotiaina.