Huutiksen ostajat ja myyjät!
Mikä on mielestänne kohtuuaika, jonka sisään pitäisi kauppa saatua hoidettua loppuun? Siis tavara maksettua / noudettua tai paketti postiin?
Tuntuu, että viimeisen puolen vuoden aikana on tullut ihan uudet kirjoittamattomat säännöt, maksu pitäisi lähteä samana päivänä, paketti vähintään tunnin sisään jne. On alkanut tuntua ihan järjettömän stressaavalta puuhalta.....
Kommentit (13)
En ole myynyt montaakaan kertaa joten kovin paljon ei ole kokemuksia siitä... Odotan kyllä saavani postia viikossa kun kuitenkin aina hoidan maksut samantien!
Oletteko kotona vai käyttekö töissä?
Samoin töissä ollessa minulla oli mahdollisuus lukea joka päivä sähköpostit ja käydä nettipankissa, vaikka sillä välin kun muut kävi röökillä :) Ymmärrän kyllä hyvin jos joku ei pääse joka päivä nettiin! jos myisin jotain niin en takuulla antaisi huonoa palautetta sen takia että joku ilmoittaisi että ei pääse heti maksamaan! Se on eri asia kun vetkutella ihan tahallaan. 5
Ja kohtuullista on myös että tavara postitetaan n. viikon sisään maksun saapumisesta, mikäli ostaja tahtoo tavaran aiemmin niin voin postittaa nopeammin jos minulta pyydetään niin. Itse kyllä maksan heti ja postitankin päivän-parin sisään maksusta mutta en odota että kaikki pystyvät tekemään niin.
ilmoittaa että " on olemassa" ja vaikka kertoa maksuaikatauluaan...
Pahinta mun mielestä on jos esim. ostaja ei vastaa myyjän meiliin ollenkaan, eikä maksakaan heti. Silloin alkaa miettiä onko aikomusta maksaa. Jos ilmoittaa että maksaa ens viikolla, se on minulle myyjänä ok, mutta jos ei ilmoita mitään, se suututtaa! Silloin joutuu joka päivä käydä katsomassa onko maksu tullut..
että olen olemassa, ja kerron, milloin maksan. Tai sitten maksaa heti, jolloin näkyy myyjällä 1/2 viikossa. Viikon sisällä saisi minusta siis maksu näkyä, ellen tuossa 1/2 viikon tienoilla ole muuta kertonut.
Sitten taas pakettien postitus minusta on viikon sisällä maksun näkymisestä. Varsinkin, jos on useampi tavara pakeroitavana, niin ei niitä tarvi yhtä kerralla postiin viedä, vaan minusta sitten kun on isompi pompsi kerralla kuskattavana.
Kuten vaikka toppapuku, nyt kun lumentulo " yllätti" ;)
Ihan niin kuin ei olisi muuta elämää. Kyllä nyt parin päivän viive ainakin pitäisi hyväksyä. Neljä päivää yhteydenottoon olis ihan ok.
Odotan, että myyjä lähettää paketin suurinpiirtein heti eli lasken maksun siirtymiseen 2 päivää varsinkin jos on eri pankki + 2 päivää postitukseen ja 2 päivää postin kulkuun. Eli jos maksan maanantaina niin odottaisin viimeistään seuraavan viikon puolivälissä saavani paketin.
Ostajalta odotan maksua 3-4 päivän sisällä tai vähintään ilmoitusta jos ei heti pysty maksamaan (ilmoituksissanikin on ollut että pyytämällä saa max 2 viikkoa maksuaikaa), toimitan postilaatikkoon mahtuvat tavarat maksun näkymisestä seuraavana aamuna postilaatikkoon (lähin laatikko tyhjennetään aamulla klo 9, joten vippaan tavarat sinne työmatkalla). Jos pitää viedä postiin esim. maksikirje tai paketti niin menee muutama päivä, koska mun pitää saada mies kuskiksi (koti - työ -välillä ei ole postia + mulla on taaperoikäinen lapsi aina mukana työmatkoilla hoitoon vietävänä tai haettuna) postiin.
Myytyäni tavaroita käyn nettipankissa päivittäin aamulla ja illalla katsomassa maksut, samoin tsekkaan meilit muutenkin joka päivä. Ja olen työssä. Viikonloppuisin olemme usein maalla, joten silloin en pääse nettiin paitsi lauantaina aamusta ja taas sunnuntaina illalla, joten ei ole suuria viiveitä.
Mutta annan kyllä maksuaikaa, jos ostaja sitä pyytää ennen huudon tekoa. Enkä odota vastausta heti vaan odotan kuusi päivää ja laitan sitten muistutuksen, jossa annan määräajan, yleensä laitan määräajaksi kolme päivää (eli odotan maksua vielä kolme päivää, jonka jälkeen kauppa peruuntuu). Koska tiedän, että muillakin on huutonetin ulkopuolista elämää, aivan niin kuin mulla.
Postitan tuotteen yleensä samana päivänä, kun rahat näkyy tililläni, mutta joskus saattaa mennä viikkokin, että ehdin posittaa paketin (kirjeet ehdin tyrkätä postilaatikkoon yleensä samana päivänä).
Itse yleensä maksan heti, kun saan tilinumeron ja odotan tuotteita viikon-kahden kuluessa maksusta. Nyt olen odottanut jo kohta kuukauden yhtä maksettua tuotetta ja myyjä ei vastaa kyselyihini. Olen antanut hänelle huomisen aikaa hoitaa tilanne tai muuten ryhdyn toimiin, vaikka summa ei olekkaan mikään iso (n. 10 euroa).
Jos huudan jotain, katson sähköpostin esim. illalla ja maksan samantien jos myyjältä on tullut tilinumero. Jos minulla on jotain myynnissä, kohteiden suljettua lähetän voittajalle tilinumeroni. Yleensä ostajat ovat laittaneet viestiä koska ovat maksaneet ja olen sitten lähettänyt tavarat. Ihan hyvin on toiminut, kukaan ei ole koskaan valittanut. Maksuaikaa olen antanut, kaiken kaikkiaan asiat ovat sujuneet hyvin puolin jos toisin.
Minusta on aivan järjetöntä vaatia että kohteen suljettua kaikki olisivat salamana koneella jonkun parin euron kaupan takia, viikko on ihan ok.
Itse kierrän kaukaa kohteet, joissa on tarkat säännöt, maksu 3 vrk tai negaa... se on mulle suora nega, en kuitenkaan muista maksaa...