Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin suomalaisesta tuli niin ns kansainvälisiä että kun ulkona on 13 C pukeudutaan pipon ja talvitakkiin?

Vierailija
21.09.2022 |

Näitä näkee nykyään paljon.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen aamulla, kun lähdin töihin oli -1 astetta. Ja päivälläkin kylmä pohjoistuuli. Pipo ja kevytuntsikka oli ihan tarpeen. Miksi pitää palella? Talvella sitten paksumpi villapipo ja pitkä paksumpi untuvatakki.

Vierailija
62/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli 15-16 astetta, aurinkoista ja ihmisillä paksuja myssyjä ja paksuja tikkitakkeja päällä. Kai he sitten ovat palelevaa sorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Jengi hiihtää stadissa talvitakeissa ja pipoissa hiki päässä.

Polvihousut ja pitkähihainen paita riittää vielä ihan komeasti.

Polvihousut?

Vierailija
64/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä mielellään lykkää toppiksiin siirtymistä, on niiden kanssa niin hiostavaa äheltämistä.

Vierailija
65/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun vanhenin eikä veri kierrä yhtä vilkkaasti kuin nuorempana, silloin aloin pukeutua lämpimiin vatteisiin.

Vierailija
66/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On teillä taas murheet. Minä vilustun helposti ja välillä vietän pitkiäkin aikoja ulkosalla harrastusten takia. Siksi mielummin laitan pipon kuin tulen kipeäksi.

Sitten kun tammikuussa on pari viikkoa -20 astetta, mitä ajattelit laittaa päälle? Kannattaa vähän karaista itseään eikä heti laittaa sitä paksuinta untuvatakkia ja pitkiä kalsareita siinä vaiheessa on vasta nollakeli. Lämpötilat ovat sentään vielä tulevasti plussan puolella kuin K-kaupan kassalla.

Aika monella suomalaisella on eri vaatteet pikkupakkasille (kevyt untuva) ja kunnon pakkasille.

Ja kyllä mä pistän io kevyt untuvatakin. Aamulla kun lähden töihin on aste pari lämmintä. Sille ei sitten mitään voi, että se on päivällä vähän liikaa.

Vierailija
67/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuinen mies ja käytän sellaisia vaatteita joissa en palele eikä ole myöskään liian kuuma eli sopivia säänmukaisia vaatteita. Tällä hetkellä ne ovat pipo ja kevyt untuvatoppatakki. Aamuisin on kylmä, päivällä lämpöisempää. En ole kiinnostunut siitä mitä muut ajattelevat vaan pukeuden tarpeen mukaan. Muuta tyhmää ihmeteltävää? Kysy pois, setä kertoo.

Vierailija
68/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kuljin eilen kaupungilla pipo ja toppatakki päällä, se johtuu siitä että olen kuolemansairas: kurkkukipu, yskä, nuha, lihas- ja päänsärky, korvasärky. Jos en ole lämpimästi puettu, yskin ja aivastelen koko ajan.

Tällä palstalla on todella typeriä ihmisiä!

Vierailija
69/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta piposta haluan tuoda esiin että on olemassa erilaisia pipoja. On kevytpipoja ja pakkaselle sitten lämpimämpiä pipoja. Kylmä pohjoistuuli vaivaa välillä ja itse ainakin pidän pipoa nyt lenkillä ettei viima mene päähän.

Vierailija
70/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin näin joitakin ihmisiä, joilla oli pipot päässä vaikka maassa ei ole lunta ja lämpötila on +10 asteen yläpuolella. Miten he pärjäävät sitten kun tulee kunnon talvi? Pyöräilen avopäin nahkatakki päälle eikä tuntunut lainkaan kylmältä.

Tutkimusten mukaan ihminen tottuu kylmään pääasiassa pään ja käsien kautta, ja riittää itse asiassa kasvojen altistaminen kylmälle ilmalle. Ei siis haittaa, vaikka pukeutuisi pilkkihaalariin, sillä kasvot yleensä eivät ole siinäkään asussa peitettynä.

Vierailija
71/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla lämpömittari näytti 1,5 astetta. Kyllä laitoin lämpimästi päälle, eli kunnon takin, hanskat ja pipon.

Vierailija
72/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On teillä taas murheet. Minä vilustun helposti ja välillä vietän pitkiäkin aikoja ulkosalla harrastusten takia. Siksi mielummin laitan pipon kuin tulen kipeäksi.

Sitten kun tammikuussa on pari viikkoa -20 astetta, mitä ajattelit laittaa päälle? Kannattaa vähän karaista itseään eikä heti laittaa sitä paksuinta untuvatakkia ja pitkiä kalsareita siinä vaiheessa on vasta nollakeli. Lämpötilat ovat sentään vielä tulevasti plussan puolella kuin K-kaupan kassalla.

Eri vastaaja tässä.

Karaiseminen ei houkuta. Miksi haluaisin kiusata itseäni palelemalla, jos minulla on vaatteita?

Tällä kelillä puen sisävaatteiden päälle fleece- ja kuoritakin sekä hanskat. Vähän kun kylmenee laitan vielä ulkohousut ja takki vaihtuu kevytuntuvatakki+kuoritakkiyhdistelmään. Panta päähän vielä.

Kerroksia voi helposti lisätä. Kovalla pakkasella laitan merinovillaisen alusasun (pitkät hihat ja lahkeet) ja siihen päälle sitten asteiden mukaan ohuempaa tai paksumpaa vaatetta. Takeista löytyy vaihtoehtoja. Pakkasella olen kyennyt pukeutumaan jopa hameeseen, kun olen laittanut kahdet villalegginssit päällekkäin ja polvipituiset, laadukkaat talvisaappaat.

Se ero minulla on tässä syksyssä ja talvessa, että syksyllä ulkoilen paljon. Silloin pukeudun lämpimästi. Talvella vain siirryn paikasta toiseen. En ole yli 10 minuuttia ulkona. Vihaan talvea.

Vierailija
73/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se, että jokainen saa pukeutua just niin kuin itsestä hyvältä tuntuu on juurikin sitä suomalaisinta suomalaisuutta. Suomalaiset on itsepäisiä ja itsenäisiä ja pukutuvat itseään varten, ja hyvä niin.

Vierailija
74/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä käännän kysymyksen toisinpäin? Miten ne, jotka kulkee shortseissa +13 asteessa, pukeutuu sitten kesällä? Talven kylmyydessä voi aina laittaa lisäkerroksia, mutta shortseista on aika vähän vähennettävää.

Vierailija
75/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta se, että jokainen saa pukeutua just niin kuin itsestä hyvältä tuntuu on juurikin sitä suomalaisinta suomalaisuutta. Suomalaiset on itsepäisiä ja itsenäisiä ja pukutuvat itseään varten, ja hyvä niin.

Muuan englantilainen näki asian toisin. Ihmetteli täällä asuessaan yhdenmukaisuutta, "the sameness". Ulko-ovissa samanlaiset nimikilvet, kirkkomailla samannäköiset hautakivet, jne.

Vierailija
76/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

napapiirin tuntumassa aamuvarhain vastatuuleen fillarilla(pohjoisesta tuuli) - ei mitään outoa siinä että on lämpimät rytkyt päällä.

Vierailija
77/77 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuan englantilainen näki asian toisin. Ihmetteli täällä asuessaan yhdenmukaisuutta, "the sameness". Ulko-ovissa samanlaiset nimikilvet, kirkkomailla samannäköiset hautakivet, jne.

Eteenpäin tässä on menty kuitenkin. Vielä 70-luvulla Suomessa oli sellainen yhteiskulttuuri, että naisten piti vaihtaa vaaleisiin kesäkenkiin, hansikkaiseen, olkalaukkuun ja muihin asusteisiin vappuna, säästä riippumatta ja sitten taas talven tummiin kenkiin ja hansikkaisiin kalenterin sanelemana. Ne naisten kesähansikkaat siihen aikaan olivat ihan kamalaa hiostavaa nylon/polyamidi/keinokuitua, mutta hansikkaat piti olla julkisilla paikoilla ja mustat asusteet kesällä olivat big no-no.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme