Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkä ikäisenä olette aloittaneet pottailun? Siis kk.

Vierailija
30.10.2006 |

En nyt halua mitään taistelua siitä että kuka on saanut kuivaksi minkäkin ikäisenä vaan haluaisin tietää minkä ikäisenä lapsenne on alkanut istua potalla, tuli sinne jotain tai ei ;)

Vauva 11kk ja vielä ei olla kokeiltu. Ihmettelin vaan kun pari kaveria on kommentoinut jo että ei tule olemaan helppoa kun noin myöhään aloitatte kun vauva osaa jo liikkuakin (oppi ryömimään ennen kuin istumaan). Siis hä, ei ole tullut mieleenkään pistää potalle ennen 1 vuotta! Ollaanko me nyt tuomittuja ikuiseen vaippakierteeseen... ;)

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt 10 vuotias esikoimme aloitti heti kun osasi istua, eli n. 8-9 kk. Tarhassakin näin pieniä istutettiin potalle. Kuopus, nyt 2 v 7 kk, aloitti n. kuukausi sitten. Sitä ennen ei kokeiltu, kysyty välillä, haluaako - ei halunut. Ei tarhassakaan vaadittu, että kävisi potalla. kahden viikon ensimäisen " potailun" jälkeen kuopus oli täysin kuiva! Esikoinen oppii kuivaksi kuukausi ennen 3 vuotis synttäreitä.

Meillä on yhteensä 5 lasta - nyt 7 ja 8 vuotias olivat kotihoidossa, enkä pitänyt potan kanssa kiire - sitten kun nyt 5 vuotias meni tarhaan, potailusta oli jo luovutettu...

Mitä pitikin sanoa - niin, älä turhaan pidä kiire...

Vierailija
2/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tervehdyttyään ilmoitti että ei pissaa enää vaippaan kun on iso ja jätti (tai yhdessä jätettiin tietysti mutta lapsen toiveesta) vaipat pois. Eikä sen jälkeen ole housuihin pissannut tai kakannut muulloin kun kipeänä kun on ollut kuumeessa eikä ole jaksanut nousta ylös tai ripulissa kun ei ole kerennyt vessaan asti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis höpönlöpön kaverisi jutuille!

Missään ei lue, että lapsi ei muka enää oppisi potalle tuon ikäisenä!

Lapset ovat yksilöitä, kuten me aikuisetkin. Oma 1,5-vuotiaani ei vielä käy potalla. Tosin toisinaan saattaa siihen istahtaa, mutta tarpeita ei sinne ole saatu osumaan. Ja tästä ei TODELLAKAAN ota yhtään mitään stressiä. Kaverin 1v 10 kk lapsi ei myöskään käy potalla, koska ei kertakaikkiaan suostu istumaan siinä.

Omassa tahdissa, pikku hiljaa, ilman pakottamista, leikin varjolla. Ehkäpä noilla se onnistuu - jossain vaiheessa?!

Vierailija
4/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti kirjoittaa, että TÄSTÄ EI VANHEMMAT TODELLAKAAN OTA STRESSIÄ. Lapsi tuskin itsekään ottaa :)

Vierailija
5/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeasti jaksa uskoa että alle 1v pystyy ymmärtämään siitä kovin paljon koska sitä pidätyskykyäkään ei vielä ole. Yksi näistä minua neuvoneista pottailijoista on aloittanut touhun ennenkuin vauva alkoi liikkua ja minusta tulokset eivät ole olleet yhtään sen parempia kuin muillakaan ikäisillään (lapsi nyt melkein kuiva) mutta kauheasti siihen on aikaa mennyt.

Tokihan meilläkin on tarkoitus päästä mahdollisimman ajoissa vaipoista eroon mutta kai siinä pitää vauvalla /lapsellakin olla jotain osuutta? Meillä vasta 1 lapsi joten olen aika avoin kommenteille - tiettyyn rajaan asti ;)

ap

Vierailija
6/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vanhinta ovat oppineet kuiviksi 2,5 -vuotiaina molemmat. Eli ihan kukkua se, että pitäisi aloittaa istumiset jo älyttömän aikaisin.

Vierailija
7/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin minä tekisin noin kuin istuskelen kylppärissä vauvan kanssa päivittäin :) ap

Vierailija
8/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäi pois sekä päivä- että yövaippa kertaheitolla. Eli nopsaan ja suht aikaisin oppi täysin kuivaksi, vaikka ei puolivuotiaasta asti potalla joka päivä istutettukaan.....

Vierailija
9/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

potalla istuttiin ekan kerran jo puolivuotiaana. tarkoitus ei silti ole oppia kuivaksi ennen muita, vaan idea on se, että lapsi saa kakata vapaaseen ilmaan...se tuntuu taatusti mukavammalta kuin vaippaan kakkaaminen. Lapsellamme on aikas kova kakka ja vaippaan sitä ei oikein mahdu edes kunnolla kakkaamaan. Sitten kun nään lapsen äheltävän kakkaa niin äkkiä potalle, niin tulee koko satsi. Muuten jättää kakkaamisen kesken kun vaippa rajoittaa. ilokseni olen kuitenkin huomannut, että nyt 8kk vanha poika osaa jo varoittaa minua kakan tulemisesta. Hän ähisee äänekkäästi ja katsoo minua ennen kun alkaa vääntämään itse kakkaa. Sit mennään potalle ja sinne se hienosti tulee. poika kakkaa kaikki kakat pottaan kotsalla, mutta tuolla maailmalla tekee ne edelleen vaippaan. Tässähän taitaa käydä niin, että se oppii kuivaksi hyvinkin pienenä?

Vierailija
10/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 kk iässä hokas asian ja meni itse vessaan rummuttamaan potaa kun tuli hätä... välillä kerkesin välillä myöhästyin.

8 kk iässä alkoi kulla kakakaka huuto aina kun tuli hätä ja samantien ryntäsin tytön potalle. Pääsääntöisesti teki tässä vaiheessa pottaan pissat, muutamat kakat metsästetty

9 kk iässä aina kun ähinä alkoi vaipan kanssa, ei kun potalle.

10 kk iässä sana kakakaka tuli yleiseksi ja ilmoitti, että potalle pitää päästä.

Mulle kaikki tutut sanoneet, että jossain vaiheessa tulee taanne kohta.. Sitä odotellessa menee näin. Itse olin päiväkuiva 1v 2 kk, jos sillä nyt mitään merkitystä.

Vierailija
11/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hätä, mutta niin se on -8-

Vierailija
12/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat oppineet päivä- ja yökuivaksi viikon sisällä siitä, kun ovat ensimmäistä kertaa potalla istuneet.

Vierailija
13/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiesin suunnilleen, milloin on kakka-aika, kun oli niin säännöllinen sen suhteen. No, oli sitten koko pottatouhu tuolle tokalle helpompaa, kun oli tottunut pottaa jo paljon ennen kuin oppi kävelemään. Ei päässyt alussa karkaan, joten oppi istumaan potalla nätisti. Molemmat on sitten oppineet päivävaipattomiksi n. 2v9kk iässä.

Vierailija
14/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhea huuto. Unohdettiin suosiolla, niin että aina välillä vaan testattiin, että onko asenne muuttunut. Vuodenb iässä yhtäkkiä itse kiinnostui potasta ja siitä lähtien on joka päivä pottailtu säännöllisesti.

Ei olla päiväkuivia eikä se ole tavoitekaan, mutta suurin osa kakoista esim. tulee pottaan, mikä on musta mukavaa. Istutaan aina syömisen jälkeen potalla. Joskus kauan, joskus hätä hoituu pikaisestikin. Eikä sinne aina tule mitään, mutta toisaalta taas lapseni on itse tullut useamman kerran sanomaan, että kakka ja kun olen pistänyt potalle, niin kakka on tullut ja ikää on nyt vuosi ja 4kk.

Ensi kesänä ajattelin jättää päivävaipan pois ja sen vuoksi musta on hyvä, että pottailu noin periaatteessa on jo nyt hanskassa. Mutta vaatii kieltämättä vähän viitseliäisyyttä tässä vaiheessa, kun lasta pitää viihdyttää etc...

Vierailija
15/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poikaa pidettin potalla 6kk lähtien. Kakat tajusi tehdä pottaan lähes aina 8kk lähtien. 1v4kk oli kotona päiväkuiva ja 1v6kk kotona ja hoidossakin päiväkuiva.

Vierailija
16/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

läkään kuin vasta 1v8kk iässä ilman tukea.

Vierailija:

Meillä poikaa pidettin potalla 6kk lähtien. Kakat tajusi tehdä pottaan lähes aina 8kk lähtien. 1v4kk oli kotona päiväkuiva ja 1v6kk kotona ja hoidossakin päiväkuiva.

Vierailija
17/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä on mietityttänyt tuo pottailun mielekkyys siinäkin mielessä että vauvalla ei ole vielä mitään säännöllistä kakkarytmiä, ts en voi ennakoida asiaa mitenkään. En tiedä aiheuttaako onnistunut pissauskokemus samanlaista " riemua" vauvassa tai äidissä... ;)

Vierailija
18/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että säännöllinen pottailu rytmittää myös kakkaamista. Ja meillä ainakin tuntuu aika hyvin toimivan. Usein myös huomaan, että nyt on kakka tulossa ja istutan lapsen salamannopeasti potalle, hyvin olen ehtinyt.

T. Siis se 1v 4kk -ikäisen lapsen ahkera potattaja

Vierailija
19/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta saatan kuitenkin vielä jonain päivänä kokeilla.... ;) ap

Vierailija
20/25 |
30.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 8kk iässä. Kaikki kolme lasta ollet kuivia alle 2v.

Nyt neljäs lapsi 8kk ja olemme käyneet potalla kun otan vaipan pois. Välillä tulee pissa ja välillä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi