Miten te muut oikeasti pienituloiset/köyhät säästätte? Eli arkipäiväisiä vinkkejä kun rahaa ei oikeasti ole!
Lehdet ja keskustelupalstat ovat pullollaan vinkkejä, kuinka säästää rahaa. Mutta entä kun rahaa ei oikeasti ole tarpeeksi? Mitä muiden mielestä "hulluja" juttuja joudutte tekemään ihan jokapäiväisessä arjessa?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätetään ostamatta. Kun rahaa ei ole, ei osteta lapsille jäätelötötteröitä eikä vähän varttuneemmalle lapselle hiusväriä. Näin meillä. Jälkimmäisessä tapauksessa en suostunut ostamaan vaan sanoin, ettei ole rahaa. Kassalla lapsi sitten katseli, että erikoisen näköisiä ostoksia noin rahattomalle. Siinä vaiheessa muistutin, että kyllä meillä aina ruokaan on rahaa. Sitä ei koskaan jätetty ostamatta eikä aina ole valittu edes halvinta.
19: mihin noita "ylellisyyksiä" tarvitaan? En ole tähän päivään mennessä tarvinnut syväpuhdistavaa hiustenpesuainetta enkä hiustenselvitysainetta, ja niitä päiviä on takana jo todella paljon. Ehkä salaisuus on se, että en ole tarvinnut myöskään hiusväriä.
Miksi sanoit lapselle noin? Mikä järki? On tuo minustakin todella omituista, että kassahihnalla on ties mitä ihmeellistä, luultavasti puolivalmistetta, ja sanotaan ettei ole rahaa. Jos sitä rahaa on, mutta ei halua ostaa hiusväriä niin sanotaan, että ei osteta hiusväriä.
Noita yleellisyyksiä tarvitaan siihen, että saa päänahan puhtaaksi. Itse ainakin huomaan hiuksista, että vaikka niitä pesee shampoolla niin silti ne saattavat jäädä likaiseksi. Hiustenselvitysaine on ihan pakollinen siinä vaiheessa jos on luonnonkiharat hiukset. Itse en ainakaan saisi rastoittuvaa hiuslaatua selväksi suihkun jälkeen jos ei olisi hoitoainetta ja välipäivinä jos ei olisi hiuksiin jätettävää hoitoainetta. En kehtaa asiakastapaamisiin tai työpalavereihin liittyä rastapäisenä tai niin, että hiukset eivät ole siististi.
Minulla on erittäin hennot luonnonkiharat hiukset. Ne eivät tarvitse mitään erityisiä hiustenselvitysaineita tai hiuksiin jätettävää hoitoainetta, vaan ihan tavallisen shampoon+hoitoaineen. Hiukset pestään siten, että niitä ei mössötetä takkuun, vaan vaahdotetaan varovasti ja rauhallisesti ja huuhdellaan suoraksi. Hiukset pitää siis pestä niin, ette niitä tarvitse selvitellä pesun jälkeen!!!
Pseuvälin pidentäminen auttaa, likaisimmillaan hiukset näyttävät olevan 4vrk edellisestä pesusta, sen jälkeen ne alkavat puhdistua itsestään (näin minulla, tämä aika vaihtelee eri ihmisillä). Jos en ole menossa ihmisten ilmoille enkä ole hikoillut, niin hiuksia ei ole pakko pestä lainkaan.
Hiukset ovat työssä aina kiinni, niin eivät mene erikseen takkuun.
Ei osteta mitään. Ei siis mitään.
Jos on pakko, ostetaan ruokaa. Parempina aikoina käytetään hyväksi kaikki mahdolliset erikoisalennukset, poistossa olevat tuotteet, jotka myydään pilkkahinnalla. Täkäläisessä Tokmannin liikkeessä on ollut esimerkiksi paahtoleipiä 0,20€/kpl, tai 10 munaa 0,20€/kenno. Niitä ostan niin paljon kuin pystyn - kananmunat säilyvät viikkotolkulla parasta ennen päivämäärän jälkeen, paahtoleivät voi pakastaa, vaikka niissä lukeekin, ettei saa pakastaa. Ei sieltä kukaan tule kyttäämään, ja jos se leipä oikeasti paahdetaan enne syömistä, niin ei se tuplapakastus haittaa.
Opetellaan muistamaan, että parasta ennen- päiväys ei tarkoita viimeistä käyttöpäivää. Viimeinen käyttöpäivä on enemmän kriittinen, mutta esimerkiksi nakit, grillimakkarat jne kyllä ovat syömäkelpoisia seuraavanakin päivänä, ja seuraavanakin. Täytyy vain katsoa, koskea, haistaa ja maistaa, eli aistinvarainen arviointi. Jauheliha on tuote, joka usein on pilalla jo ennen viimeistä käyttöpäivää...
Monilla on vaatekaapissa riittävästi vaatetta koko loppuelämäksi. Köyhä ei harrasta Konmaria, vaan kaikki mitä on, pidetään tallessa.
Meillä paikataan vaatteet, jos se on mahdollista. Nappien uudelleenompelu onnistuu meidän lapsiltakin, mutta vetoketjun vaihtaminen on näköjään minun yksinoikeuteni. Ainoastaan kaupan sukkia en yleensä paikkaa, koska meillä käytetään lähinnä omatekoisia villasukkia.
Kahvia ei juoda, ja tee on puolet ja puolet edullisesti ostettua mustaa irtoteetä ja luonnonkasveja, -yrttejä ja viljeltyjä kasveja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperit saa ilmaiseksi yleisistä vessoista.
Vai että ihan? Jaetaanko niitä vai jokaiselle Varastamista se on.
Oletteko aivan sekoja? Jonkun vessapaperin ottamisesta naristaan. Ihan oikeesti?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiseksi kaurapuuroa ja kahvia. Kaurapuuro ei maksa mitään ja on terveellistä ja sillä jaksaa pitkään. Yksi kahvipaketti on 60 kuppia.
Sanomalehdet luetaan kirjastossa ja viihde on sitä että lainaa kirjoja sieltä.
Vaatteita ostetaan harvoin mutta laadukasta.Asiaa, kahvin vaihto vielä teehen kannattaa ottaa harkintaan jos ei halua kokonaan luopua. Jotakin nautintoa pitää köyhilläkin olla.
Ja samaa teepussia voi käyttää useamman kerran. Tai laittaa kaksi kerran käytettyä samalla kertaa niin tulee ihan kelvollista vielä.
Jonkun kutan teepussin käytöllä ei säästä mitään. Jotain rotia näihinkin valehteluihin!
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoin kaikki paitsi pakolliset vakuutukset, erosin kirkosta, lehtiä ei ole tullut vuosiin, kilpailutin operaattorit, katson aina kilohinnat, en osta vaatteita turhaan (edes kirpputorilta), en ylipäätään osta muuta kuin välttämättömän, paikkaan vaatteet mahdollisuuksien mukaan, vähensin rahaa vievää harrastusta, kerään kaikki löytämäni pullot ja tölkit, sulatin pakastimen, enkä laita sitä päälle ainakaan sähkön ollessa törkyhintaista (punalaputetut ostokset eivät tee säästöä, laskin), pesen pienemmissä lämpötiloissa pyykit. Siinä ehkä tärkeimmät.
Useat meistä ovat tehneet nämä asiat koko elämänsä. Paitsi elämänkurjistusjutut (jotain ikuista sulatusta) ja typerää ikuista pullojen keräystä.
Leffassa ei käydä ne tulee telkasta parin vuoden päästä.
Jos asut isossa kaupungissa menet pe ja la illat yökerhojen ulkopuolelle kerää pulloja ja tölkkejä
Vierailija kirjoitti:
Jos asut isossa kaupungissa menet pe ja la illat yökerhojen ulkopuolelle kerää pulloja ja tölkkejä
Pyh!
Olen ostanut teinille joitakin laadukkaita kestäviä vaatteita, kuten Puma-huppareita ja collegehousuja, (jotka kestää uudenveroisina ja hyvännäköisinä pitkään, vaikka niitä pesisikin usein) joita hän on käyttänyt useamman vuoden.
Sitten kun nämä vaatteet ovat jääneet hänelle pieneksi, olen minä saanut niitä itselleni uudenveroisia vaatteita, joita mä taas voin käyttää mulle uusina vaatteina taas monta vuotta eteenpäin. Milloinkohan mun on edes tarvinnu ostaa itelleni kotivaatteita, en enää muistakaan. 🤔
Sitten toinen säästökeino on, että katson elokuvia ja luen kirjoja ilmaiseksi kirjaston ellibris-palvelun kautta. Monia tosi hyviä elokuvia ja mielenkiintosia kirjoja tullut vastaan.
Sitten kolmas säästökeino, mitä noudatan on se, että aina kun kaupassa on hygieniatuotteita, esim shampoita, deodorantteja, kasvorasvaa ym -30% ja -50% valikoimastapoistohintaan, ostan varaston täyteen niitä, jos on tullut eteen sellaisia tuotteita, mitä tiedän käyttäväni.
Esim pari Lumenen cc-voidetta löysin kerran -50% hintaan ja niitä oon käyttänyt parin vuoden ajan.
Kannattaa karsia isoista kulueristä:
-asuminen: voiko muuttaa pienempään, halvempaan asuntoon, jossa asumiskulut kokonaisuudessaan pienemmät
-ruoka: tarjousten hyödyntäminen, pakkaseen ostaminen, hävikin välttäminen
-liikkuminen: onko auto pakollinen? Voiko liikkua pyörällä/kävellen
Ymmärrän tosi hyvin tilanteen, jossa rahaa ei juuri ole ja/tai sitä ei vaan halua käyttää. Jossakin vaiheessa on kuitenkin mietittävä, onko nykypäivän suomalaista luotu elämään 50e/kk, ja onko siinä mitään mieltäkään? Moni vetoaa velkoihin, mutta niistä saa vapautuksen työttömänä sekä tietyllä tulotasolla. Ei edes verokarhu halua kenenkään elävän pelkällä makaronilla! Omat vinkkini liittyvätkin olennaisesti tähän:
-Älä pyri olemaan superihminen. Jokainen meistä tarvitsee joskus apua, lisää maksuaikaa jne. Pyydä sitä! Eri tahot tarjoavat mielellään maksusuunnitelmia, ja esim. ulosoton kanssa voi hyvin sopia että maksaa taas heti, kun löytää töitä/tulotaso nousee. Systeemiä ei ole tarkoitettu sellaiseksi, että eletään minimituilla ja maksetaan niistä sitten itku kurkussa velkoja samaan aikaan! Siksi velkoja ei myöskään hyväksytä menoiksi sossussa tai Kelassa.
-Jos olet ns. ikuisessa ulosotossa, harkitse onko järkeä ylipäätään maksaa muita kuin aivan pakolliset (vuokra yms., puhelin, netti, sähkö jne.) laskut. Moraalitonta, varmasti, mutta tiedän tapauksia joilla tämä helpotti kroonista rahapulaa. Julkisen terveydenhuollon maksuista saa vapautuksen toimeentulotukipäätöksellä, mutta vaikka ne jättäisi maksamattakin, julkisen on pakko hoitaa sinua jatkossa myös napisematta. Perustuu lakiin, ei mutuiluun.
-Joukkoliikenteeseen vinkiksi se, että vaunuilla pääsee ilmaiseksi. Huonokuntoisia ysärivaunuja saa ilmaiseksi kaikkialta ("parvekevaunut" ilmoituksissa), virittele harso peittämään olemattoman lapsesi näkyvyys. Kuljin itse 2 vuotta ilmaiseksi tällä keinolla, kertaakaan kukaan ei tarkistanut onko minulla jälkikasvua mukanani oikeasti. (Toki vaunujen kanssa liikkuessa pitää myös käyttäytyä sen mukaan että vaunuissa olisi lapsi, ja itse aina annoin tilaa muille äideille esim. busseissa.) Säästin tällä kikalla arviolta 1500€/2 vuotta.
-Ruoasta voi säästää syömällä sesongin mukaista perusruokaa, ja palaamalla henkisesti kasarille. Uskomatonta kyllä, terveenä voi pysyä ilman salaatteja tai rasvattomia lihanpaloja! Peruna on oikeasti loistava raaka-aine, siitä saa tehtyä lähes mitä tahansa. Toinen huipputuote on omena, siitä voi tehdä jopa ns. voita. Näille kahdelle raaka-aineelle löytyy loputtomasti reseptejä kaikista maailman ruokakulttuureista.
-Opettele taitavaksi netinkäyttäjäksi. Google on hakukoneista kattavin ja paras, ja Youtubesta löytyy videoituja ohjeita lähes mihin tahansa aina vetoketjun vaihtamisesta vanhojen huonekalujen kunnostamiseen. Allekirjoittanut katselee sieltä historiaohjelmia ja dokumentteja (osa muuten samoja kuin Ylelläkin nähdyt, tietty vaan ilman suomitekstejä), mutta löytyy myös hömppää laidasta laitaan, upeita konsertteja, jopa Pikkukakkosen jaksoja, sekä uusimpia tosi-tv sekoiluja Amerikan puolelta. Loputon aarreaitta. Areena on ihan hyvä sekin, mutta ei läheskään yhtä kattava.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tosi hyvin tilanteen, jossa rahaa ei juuri ole ja/tai sitä ei vaan halua käyttää. Jossakin vaiheessa on kuitenkin mietittävä, onko nykypäivän suomalaista luotu elämään 50e/kk, ja onko siinä mitään mieltäkään? Moni vetoaa velkoihin, mutta niistä saa vapautuksen työttömänä sekä tietyllä tulotasolla. Ei edes verokarhu halua kenenkään elävän pelkällä makaronilla! Omat vinkkini liittyvätkin olennaisesti tähän:
-Älä pyri olemaan superihminen. Jokainen meistä tarvitsee joskus apua, lisää maksuaikaa jne. Pyydä sitä! Eri tahot tarjoavat mielellään maksusuunnitelmia, ja esim. ulosoton kanssa voi hyvin sopia että maksaa taas heti, kun löytää töitä/tulotaso nousee. Systeemiä ei ole tarkoitettu sellaiseksi, että eletään minimituilla ja maksetaan niistä sitten itku kurkussa velkoja samaan aikaan! Siksi velkoja ei myöskään hyväksytä menoiksi sossussa tai Kelassa.
-Jos olet ns. ikuisessa ulosotossa, harkitse onko järkeä ylipäätään maksaa muita kuin aivan pakolliset (vuokra yms., puhelin, netti, sähkö jne.) laskut. Moraalitonta, varmasti, mutta tiedän tapauksia joilla tämä helpotti kroonista rahapulaa. Julkisen terveydenhuollon maksuista saa vapautuksen toimeentulotukipäätöksellä, mutta vaikka ne jättäisi maksamattakin, julkisen on pakko hoitaa sinua jatkossa myös napisematta. Perustuu lakiin, ei mutuiluun.
-Joukkoliikenteeseen vinkiksi se, että vaunuilla pääsee ilmaiseksi. Huonokuntoisia ysärivaunuja saa ilmaiseksi kaikkialta ("parvekevaunut" ilmoituksissa), virittele harso peittämään olemattoman lapsesi näkyvyys. Kuljin itse 2 vuotta ilmaiseksi tällä keinolla, kertaakaan kukaan ei tarkistanut onko minulla jälkikasvua mukanani oikeasti. (Toki vaunujen kanssa liikkuessa pitää myös käyttäytyä sen mukaan että vaunuissa olisi lapsi, ja itse aina annoin tilaa muille äideille esim. busseissa.) Säästin tällä kikalla arviolta 1500€/2 vuotta.
-Ruoasta voi säästää syömällä sesongin mukaista perusruokaa, ja palaamalla henkisesti kasarille. Uskomatonta kyllä, terveenä voi pysyä ilman salaatteja tai rasvattomia lihanpaloja! Peruna on oikeasti loistava raaka-aine, siitä saa tehtyä lähes mitä tahansa. Toinen huipputuote on omena, siitä voi tehdä jopa ns. voita. Näille kahdelle raaka-aineelle löytyy loputtomasti reseptejä kaikista maailman ruokakulttuureista.
-Opettele taitavaksi netinkäyttäjäksi. Google on hakukoneista kattavin ja paras, ja Youtubesta löytyy videoituja ohjeita lähes mihin tahansa aina vetoketjun vaihtamisesta vanhojen huonekalujen kunnostamiseen. Allekirjoittanut katselee sieltä historiaohjelmia ja dokumentteja (osa muuten samoja kuin Ylelläkin nähdyt, tietty vaan ilman suomitekstejä), mutta löytyy myös hömppää laidasta laitaan, upeita konsertteja, jopa Pikkukakkosen jaksoja, sekä uusimpia tosi-tv sekoiluja Amerikan puolelta. Loputon aarreaitta. Areena on ihan hyvä sekin, mutta ei läheskään yhtä kattava.
Tuo rattaiden kanssa kulkeminen menee kyllä samaan kastiin sen wc-paperin varastamisen kanssa. En suosittele. 🙄
Olen opetellut elämään 1300 e/kk. Tienaan nettona 1800 e/kk ja tosta laitan joka kk 500 e säästöön ja 1300 e on riitettävä. En osta muuta kuin ruokaa. Joskus jos ylimääräistä, shoppailen tai ostan sisustusjuttuja/leffoja/kirjoja. Laskuja ei ole muita kuin vuokra ja puhelin+netti ja pari kertaa vuodessa vakuutusmaksut ja 4 x vuodessa sähkölasku.
Seuraan facebookkia/ilmaislehtiä ja esim.tänäänkin lenkkeilen ensin hernekeitolle yhteen tapahtumaan ja päälle käyn munkkikahvilla toisessa. Prismassa on ilmainen banaani kaikille ja sen syön aina kun käyn siellä. Eilen oli iso opiskelija tapahtuma kaupungissa ja menin kiertelemään pussin kanssa ja löytyi paljon tölkkejä/pulloja🙂Kesällä myin tavaraa ilmaisella vilttikirpparilla, siellä oli myös monella näitä ota tästä ilmaiseksi koreja ja niistä löysin itselle tarpeellista. Vaatteita/lakanoita/astioita on minimit, ihminen ei paljon tarvii. Olen myös mukana kaikenmaailman testiryhmissä/mielipidejutuissa ja näitten kautta saa lahjakortteja/testituotteita. Ruoka on kaupasta pakolliset halvimmat, mutta 90% syön resq/muuta hävikkiruokaa.
Se summa joka menee yhdellä kauppareissulla, että sen saa jäämään tilille kuukauden viimeisenä päivänä, ja aina vähintään 50 e säästöön, on realistinen tavoite.
Kannattaa tehdä itse ruokaa kotona eli siis älä osta jalostettuja tuotteita jos voit valmistaa sen itse. Ala tekemään kotona ruokaa ylipäätään jos käyt yksin syömässä muualla, tai kutsu ystäväsi vaikka kotiisi ja seuran vuoksi vältät ylimääräiset menot. Jos syöt lihaa osta pitkään haudutettavia ruhon osia mieleistäsi lihaa. Virvoitusjuomia, kotikaljaa ja olutta, viiniä, myös jääteetä muunmuassa voit tehdä kotona. Voit tehdä kotona juustoja ja jogurtteja. Voit kasvattaa erilaisia kasveja ruokaan lähes ilmaiseksi jotka maksavat kaupassa monia euroja. Tee etikkaa alkoholista ja käytä sitä kodin askareissa. Voit Kuivaa eritettäsi ja pese sillä vaatteesi pesuaineen sijaan, voit myös tehdä eritteistäsi ruutia. Opettele leipomaan.
Ostan vain sen minkä oikeasti tarvitsen. En ulkoista mitään minkä voin tehdä itse. Teen ruokani itse enkä käy ravintoloissa tai kuppiloissa, korjaan polkupyöräni itse, leikkaan hiukseni itse, ostan vaatteita vasta kuin edelliset on kulunut puhki.
Tällä menetelmällä säästän rahaa ja jos tulee isompia pakollisia sijoituksia niin menen kauppaan ja ostan minkä tarvitsen. Tälllä viikolla käytin 200€ talvivaatteisiin ja urheiluvälineisiin. En tarvitse kalliita kiiltäviä koruja tai tarpeetonta viihde-elektroniikka, mutta luistimet ja lämpimät vaatteet on pakko olla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun rahat sitten menevät? Jokaisen suomalaisen pitäisi saada viime kädessä toimeentulotukea eli noin viitisensataa pakollisten menojen jälkeen ruokaan yms ostoksiin. Miten budjettisi eroaa tästä? Ole rehellinen itsellesi.
Tuosta viidestäsadasta pitää maksaa myös mm. netti ja puhelin, julkisen liikenteen maksut ja lääkkeet ilman reseptiä.
-ei ap
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun rahat sitten menevät? Jokaisen suomalaisen pitäisi saada viime kädessä toimeentulotukea eli noin viitisensataa pakollisten menojen jälkeen ruokaan yms ostoksiin. Miten budjettisi eroaa tästä? Ole rehellinen itsellesi.
No mietipä ihan itse mihin se 700e työmarkkinatuki menee.
Ei siitä kuule jää senttiäkään.
Tää on totta ja pätee myös parempituloisiinkin. Varmaan joo jostain outlet-kylästä voi tehdä löytöjäkin, mutta ostatko vain tarpeeseen? 😀 Vai tarttuukohan sieltä kuin vaivihkaa mukaan vähän muutakin. Sama harha "halvoissa" Tallinnan matkoissa. Onko sillä kokonaisuutena niin väliä, jos ostat 30% halvemman ripsivärin, mutta reissun kokonaiskustannukset ovatkin jo ihan muuta.