Miten te muut oikeasti pienituloiset/köyhät säästätte? Eli arkipäiväisiä vinkkejä kun rahaa ei oikeasti ole!
Lehdet ja keskustelupalstat ovat pullollaan vinkkejä, kuinka säästää rahaa. Mutta entä kun rahaa ei oikeasti ole tarpeeksi? Mitä muiden mielestä "hulluja" juttuja joudutte tekemään ihan jokapäiväisessä arjessa?
Kommentit (184)
Kävelin kerran rannalla ja rantakallioiden välistä löysin likaantuneen näköisen lippiksen. Kotona pesin sen ja löytöni oli adidaksen melkein käyttämätön lippis. Olen käyttänyt kyseistä hattua nyt jo 3 vuotta!
Kerään kaupungin aroniapensaista marjoja ja pakastan ne. Käytän ne smoothieisiin. Ei tarvitse hirveästi näin ostaa mitään muita hedelmiä tai marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sun rahat sitten menevät? Jokaisen suomalaisen pitäisi saada viime kädessä toimeentulotukea eli noin viitisensataa pakollisten menojen jälkeen ruokaan yms ostoksiin. Miten budjettisi eroaa tästä? Ole rehellinen itsellesi.
Eivät kaikki saa, esim. opiskelijat tai ne, jotka omistavat kesämökin tms.
Tai asuvat työssäkäyvän puolison kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiseksi kaurapuuroa ja kahvia. Kaurapuuro ei maksa mitään ja on terveellistä ja sillä jaksaa pitkään. Yksi kahvipaketti on 60 kuppia.
Sanomalehdet luetaan kirjastossa ja viihde on sitä että lainaa kirjoja sieltä.
Vaatteita ostetaan harvoin mutta laadukasta.Asiaa, kahvin vaihto vielä teehen kannattaa ottaa harkintaan jos ei halua kokonaan luopua. Jotakin nautintoa pitää köyhilläkin olla.
Ja samaa teepussia voi käyttää useamman kerran. Tai laittaa kaksi kerran käytettyä samalla kertaa niin tulee ihan kelvollista vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi mennä tämäkin avaus joiltain ihan ohitse. Oikeasti köyhänä/työssäkäyvänä pienituloisena ei todellakaan koskaan käydä kahvilla, osteta vaatteita, syödä ulkona... Eli ei ole säästöä vaikka kahvin saisi kahvilassa 20sentillä tai satasen takin vaatekaupassa neljällä eurolla :( Kun marssii ruokakauppaan 20euron setelin kanssa, on sillä ostettava juuri ne pakolliset.
Arvasin että joku tulee sanomaan näin. Ihmiset käyttää eri asioihin rahaa. Ilmeisesti en ole sinun mielestäsi oikeasti pienituloinen kun saan kuussa noin 800-870e. Tästä maksan vuokran ja laskut yms. Käyn silti jokakuussa kahvilla tai syömässä ulkona. Ei se nyt niin paljon maksa. Säästän mm. siinä että pyöräilen kaikki matkani, en syö suklaata, herkkuja, alkoholia, en käy missään maksullisissa harrastuksissa eikä tarvitse huolehtia kenestäkään muusta kuin itsestäni.
Siis kuinka halpa vuokra sulla on? 😦
Olen eri vastaaja mutta mun asumiskulut on 450e kuussa. Palkkaa saan käteen 1700e ja säästän lähes 800e kuussa, koska haaveilen omasta asunnosta.
Vierailija kirjoitti:
Jätetään ostamatta. Kun rahaa ei ole, ei osteta lapsille jäätelötötteröitä eikä vähän varttuneemmalle lapselle hiusväriä. Näin meillä. Jälkimmäisessä tapauksessa en suostunut ostamaan vaan sanoin, ettei ole rahaa. Kassalla lapsi sitten katseli, että erikoisen näköisiä ostoksia noin rahattomalle. Siinä vaiheessa muistutin, että kyllä meillä aina ruokaan on rahaa. Sitä ei koskaan jätetty ostamatta eikä aina ole valittu edes halvinta.
19: mihin noita "ylellisyyksiä" tarvitaan? En ole tähän päivään mennessä tarvinnut syväpuhdistavaa hiustenpesuainetta enkä hiustenselvitysainetta, ja niitä päiviä on takana jo todella paljon. Ehkä salaisuus on se, että en ole tarvinnut myöskään hiusväriä.
No minä en pärjää ilman hiuksiin jätettävää hoitoainetta, kun katvat takkuuntuu niin pahasti, että niitä ei saa välillä kuin saksilla pois.
Niin sanotusta köyhän mentaliteetistä on pyrittävä eroon. Jos rahaa ei ole eikä mistä säästää, niin sitä tehdään itse.
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiseksi kaurapuuroa ja kahvia. Kaurapuuro ei maksa mitään ja on terveellistä ja sillä jaksaa pitkään. Yksi kahvipaketti on 60 kuppia.
Vaatteita ostetaan harvoin mutta laadukasta.
Mistä saa ilmaista kaurapuuroa? Halpaa se toki on, mutta kyllähän se jotain maksaa.
Perjantaisin ja lauantaisin on Cittareissa melkein aina leipä/juusto/makkara/jogurttimaistiaisia. Oikeesti köyhänä kävin kaupas aamulla ja iltapäivällä uudestaan maistelemassa hartaasti
Irtisanoin kaikki paitsi pakolliset vakuutukset, erosin kirkosta, lehtiä ei ole tullut vuosiin, kilpailutin operaattorit, katson aina kilohinnat, en osta vaatteita turhaan (edes kirpputorilta), en ylipäätään osta muuta kuin välttämättömän, paikkaan vaatteet mahdollisuuksien mukaan, vähensin rahaa vievää harrastusta, kerään kaikki löytämäni pullot ja tölkit, sulatin pakastimen, enkä laita sitä päälle ainakaan sähkön ollessa törkyhintaista (punalaputetut ostokset eivät tee säästöä, laskin), pesen pienemmissä lämpötiloissa pyykit. Siinä ehkä tärkeimmät.
Meillä suurin säästö tapahtuu kauppalaskussa. Korona-ajan alussa opeteltiin käymään kaupassa vain kerran viikossa, ja se on jäänyt rutiiniksi. Ruokatarpeiden perusrunko ja menekki meidän huushollissa on aika sama viikosta toiseen, ja kun sen kerran opettelee ja vertailee kilohinnat ym. niin jatkossa selviää ostoslistan teossa helpolla.
Yksi pieni suuri säästö on myös talouspaperi. Se yksi arkki on moneen tarpeeseen turhan iso, joten leikkaan aina osan arkeista neljään osaan ja laitan pikkupalat rullan viereen tarjolle. Talouspaperia kuluu nykyään huomattavasti vähemmän.
Kun käy leffassa uimahallissa työkkärissä ajoittaa paskalla käynnit sinne niin säästää wcpaperia.
Kun käy Hesassa käyttää onnibussia ja ottaa hotellin säästöluokan huoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteita ostetaan harvoin mutta laadukasta.Mistä saa ilmaista kaurapuuroa? Halpaa se toki on, mutta kyllähän se jotain maksaa.
Paketti maksaa reilun euron ja siitä saa vähintään kuukauden aamiaispuurot. Minusta voi jo sanoa että on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätetään ostamatta. Kun rahaa ei ole, ei osteta lapsille jäätelötötteröitä eikä vähän varttuneemmalle lapselle hiusväriä. Näin meillä. Jälkimmäisessä tapauksessa en suostunut ostamaan vaan sanoin, ettei ole rahaa. Kassalla lapsi sitten katseli, että erikoisen näköisiä ostoksia noin rahattomalle. Siinä vaiheessa muistutin, että kyllä meillä aina ruokaan on rahaa. Sitä ei koskaan jätetty ostamatta eikä aina ole valittu edes halvinta.
19: mihin noita "ylellisyyksiä" tarvitaan? En ole tähän päivään mennessä tarvinnut syväpuhdistavaa hiustenpesuainetta enkä hiustenselvitysainetta, ja niitä päiviä on takana jo todella paljon. Ehkä salaisuus on se, että en ole tarvinnut myöskään hiusväriä.
No minä en pärjää ilman hiuksiin jätettävää hoitoainetta, kun katvat takkuuntuu niin pahasti, että niitä ei saa välillä kuin saksilla pois.
Silloin on aikakin tasoittaa latvat.
Vierailija kirjoitti:
Pakastimeen ruokaa, hiukan rahaa säästössä, tämä kannattaa. Havaittu sekin, kun oli vain muutama euro jäljellä ennen seuraavaa tiliä, oli vauhko vaikka ruokaa olikin. Säästämistäkin on harjoiteltava. Meni aikaa mutta ilon tunne suunnaton yhdestä 20 euron setelistä joka jäi.
Tää on muuten totta! Mäkin tärisin, että ei oo ruokaa eikä rahaa, vaikka pakastimessa olikin. En jotenkaan muistanut/tajunnut. Huomasin myös, että jos nyt vaikka maito on loppu, niin pari päivää pärjää ilmankin tai blandaa kevytkermaa veden kanssa, jos kermaa on. En osta mitään ylimääräistä, en vaatteitakaan.
Mä olen ollut pissassa pitkään ilman omaa ansiotani. Nyt viime kuussa balanssi alkoi palautua. Olin ihan hurmoksessa, kun ennen eläkettä ja tukia tilille jäi 80 e, jonka käytin laskuihin. Nyt syyskuussa taitaa jäädä 150 e jo.
Jos tästä eteenpäin jää abt 150, niin mä alan pikkuhiljaa saada puskuria! Tosin pesukone alkaa hajota ...
Lopll kirjoitti:
En osaa vastata kun vaimon kanssa on tileillä 220 000 e, säästäväisesti ollaan eletty koko ikämme. Ei yhtään ulkomaan reissua eikä autoa. Nykynuorethan eivät osaa säästää vaan kaikki laitetaan menemään mitä tulee.
Elämä on valintoja.
Työkyvyttömyys, talousrikoksen uhriksi joutuminen, lapsen tai puolison vakava sairastuminen, isot terveydenhuoltomenot tai kodin tuhoutuminen tulipalossa eivät ole valintoja, kuten ei moni muukaan köyhyyteen johtava asia.
Vierailija kirjoitti:
Niin sanotusta köyhän mentaliteetistä on pyrittävä eroon. Jos rahaa ei ole eikä mistä säästää, niin sitä tehdään itse.
No kertokaa ihmeessä, mistä sitä rahaa itse tehdään! Tekisin kyllä, jos mihinkään kelpaisin!
Käytön roskapussit kolmeenkymmeneen kertaan. Hammasharjat leikkaan lyhyemmäksi. Wc paperia en käytä. En käy parturissa tai missään muualla kuin kotona ja töissä. Ostan vain ruokaa.
Mun tuntemani oikeasti köyhät käyvät leipäjonoissa.
Tuosta vessapaperista tuli mieleen. Kun ruoka koko ajan kallistuu niin kohta varastetaan muutakin kun vessapaperia. Ruokaa häviää kaupoista ihan varmasti.
Pyykinhuuhteluaine kannattaa köyhän jättää kauppaan, ei se ole mikään välttämättömyys.