Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muut oikeasti pienituloiset/köyhät säästätte? Eli arkipäiväisiä vinkkejä kun rahaa ei oikeasti ole!

Masis
21.09.2022 |

Lehdet ja keskustelupalstat ovat pullollaan vinkkejä, kuinka säästää rahaa. Mutta entä kun rahaa ei oikeasti ole tarpeeksi? Mitä muiden mielestä "hulluja" juttuja joudutte tekemään ihan jokapäiväisessä arjessa?

Kommentit (184)

Vierailija
141/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu on jätetty vähemmälle, ravintoloissa syödään harvemmin. Turhaa autoilua vältetään. Kodinkonepäivityksiä lykätty. Kaupassa eniten kallistuneita tuotteita, kuten lohta, ostetaan tarjouksesta reilusti pakastimeen.

Ja emme edes ole vähävaraisia tai pienituloisia:

globaali niukkuus, yleinen epävarmuus ja sijoituskohteiden halventuminen vain ohjaavat varovaisuussäästämiseen.

Vierailija
142/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusen astianpesukoneeseen niin ei tarvitse ostaa pesuaineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää vähentää omaa kulutusta minimiin. Vaatteet kirpparilta. Ruoassa pitää miettiä, että on edullista, mutta kuitenkin ravitsevaa, eli ei ihan halvinta lisäainemössöä. Kaikki ylimääräiset menoerät minimiin. Elämänlaatua voi löytää myös muualta kuin kuluttamisesta. Eipä tässä sen kummempia - itse toimin näin. Kahvilat ja ravintolat voi unohtaa. Omatkin menemiset minimiin. Kotona voi tehdä etunojapunnerruksia tai muuta vastaavaa, ja ulkona käydä välillä lenkillä.

Olen ostanut vaatteita viimeksi kolme vuotta sitten. Kasvikset ja kala pakkasesta. Lopetin leivän syömisen ja kahvin juomisen.

Leipähän on todella halpaa jos itse tekee, mitäs työttömällä on muuta kuin aikaa?

Vierailija
144/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruoat itse ja suunnittelen tarkasti aina ostoslistan. Katon aina kilohinnat ja päiväykset. Jonkin verran teen myös kasvisruokaa, koska se on monesti halvempaa. Leivon myös välillä leipää. En osta herkkuja ja juomia juuri koskaan. Usein ei voi ostaa mitään, joten vain katselen, ihailen, selaan tai haaveilen tavaroiden tai vaatteiden ostamisesta. Monia ostoksia ei edes oikeasti tarvitse, niitä olisi vain kiva ostaa. Tunteistahan ostamisessa aina on kyse. Harrastan lenkkeilyä. Se on henkireikäni.

Vierailija
145/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuukautiskuppi, kestopikkuhousunsuojat,

Kestosuojat..anna mun kaikki kestää!

Vierailija
146/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opetellut elämään 1300 e/kk. Tienaan nettona 1800 e/kk ja tosta laitan joka kk 500 e säästöön ja 1300 e on riitettävä. En osta muuta kuin ruokaa. Joskus jos ylimääräistä, shoppailen tai ostan sisustusjuttuja/leffoja/kirjoja. Laskuja ei ole muita kuin vuokra ja puhelin+netti ja pari kertaa vuodessa vakuutusmaksut ja 4 x vuodessa sähkölasku.

Niin ja paljonkos se vuokra sitten oli? 1300 jää, etkä osta muuta kuin ruokaa? 

Vierailija
147/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei silloin tarvitse enää säästää, jos rahaa ei ole.

Vierailija
148/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa kofeiini tabletteina olla halvempaa, kuin kahvi nykyään. Jos sitä haluaa nauttia.

Vierailija
149/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamiaiseksi kaurapuuroa ja kahvia. Kaurapuuro ei maksa mitään ja on terveellistä ja sillä jaksaa pitkään. Yksi kahvipaketti on 60 kuppia.

Sanomalehdet luetaan kirjastossa ja viihde on sitä että lainaa kirjoja sieltä.

Vaatteita ostetaan harvoin mutta laadukasta.

Mistä saa ilmaista kaurapuuroa? Halpaa se toki on, mutta kyllähän se jotain maksaa.

Kaurahiutaleitten hinnat on nousseet tämän vuoden aikana 40-50 %. Edullista ruokaa toki edelleen.

Edullisempaa toki edelleen kuin muu ruoka, mutta moni on syönyt jo ennenkin kaurapuuroa ihan siksi ettei muuhun ole ollut varaa.

Tuo 50% hinnannousu ei ole ihan pieni korotus ja mikä itku siitä alkaisikaan jos vaikka lihan/kalan hinta nousisi samalla tavalla? Tai vaikka pakastepizzojen ja einesten karkista ja kaljasta puhumattakaan.

Köyhällä noiden korotukset ei tuntuisi missään kun ei niihin ole ennenkään ollut varaa. Sen sijaan just näiden halvimpien elintarvikkeiden hinnannousut kirpaisee ja niihin on jostain syystä tullut suurimmat korotukset. Enää ei saa kaaliakaan 0,49 senttiä kilo vaan halvimmillaan se on ollut 0,99 senttiä eli hinta on siinäkin tuplaantunut.

Sen sijaan jonkun maksalaatikon tai pakastepizzan hinta ei taida olla kaksinkertaistunut vaikka vuoden takaiseen? Tai aiemmin 3 euroa maksanut karkkipussi ei taida maksaa nyt kuutta euroa?

Vierailija
150/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opetellut elämään 1300 e/kk. Tienaan nettona 1800 e/kk ja tosta laitan joka kk 500 e säästöön ja 1300 e on riitettävä. En osta muuta kuin ruokaa. Joskus jos ylimääräistä, shoppailen tai ostan sisustusjuttuja/leffoja/kirjoja. Laskuja ei ole muita kuin vuokra ja puhelin+netti ja pari kertaa vuodessa vakuutusmaksut ja 4 x vuodessa sähkölasku.

Niin ja paljonkos se vuokra sitten oli? 1300 jää, etkä osta muuta kuin ruokaa? 

Täh? 1300 euroa jää ja siitä maksetaan vuokra (esim 900 euroa), puhelin+netti ja ne vakuutusmaksut ja sähkölaskut.

Ja se ruoka. Ei siinä muuhun varaa ole.

/sivusta

Vierailija
151/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hakisin lisäduunia.

Olen jakanut öisin Hesaria silloin kun oli tiukkaa, kaikki kesälomat sijaistin ja pätkiä muulloin aina tarvittaessa. Lehden jaolla tienasin n. 1000 käteen parhaimmillaan koska en sijaisena osannut tehdä vakituisten tahtia mutta olihan se hyvä lisä. 

Vakituisena työnä toimistotyö 8-16.

Vierailija
152/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tilaa mitään, en lehtiä, en maksullisia kanavia, en tilaa verkkokaupoista yms. Jos jotain tarvii, haen kaupasta, sillä tavalla säästää postikulut ja heräte- tai liikaostojakaan ei tule samalla lailla tehtyä. Jos vielä nostaa käteistä ennen kauppaa ja jättää pankkikortin kotiin, ei tule varmasti ostettua yli alkuperäisen suunnitelman.

Sanomalehtiä on turha ostaa, koska niissä lukee eiliset uutiset ja uutiset saa netin tai radionkin kautta. Radio kuluttaa muuten vähiten sähköä, kannettavaakin vähemmän. Aikakauslehtiäkin on turha tilata, koska samoja asioita löytää netistä. Ja lehtiä voi lainata kirjastosta ilmaiseksi.

Ruoissa ostelen niin paljon halpamerkkejä kuin suinkin, koska merkistä ja purkin väreistä on turha pulittaa. Kun ostaa enimmäkseen halpaa, voi sitten vaikka viikonlopuiksi vähän parempaan satsata tai johonkin pikkuhemmotteluun. Kauniilla kattauksella Kmenun hernekeittokin menee paremmin alas. Isot pakkaukset tulevat yleensä halvemmaksi, joten olen alkanut ostaa, vaikka yksin asunkin, isoja kokoja esim. ketsupit ja sinapit, koska ne säilyvät jääkaapissa kauan. Myös käsisaippuaa saa 3 litran kanisterissa yhden pikkupurnukan hinnalla, ja kanisteri riittää itsellä koko talven yli. Monta tuotetta saa isoissa pakkauksissa. Kunhan muistaa katsoa säilyvyysajat ja ostaa sellaista, mitä tulee käytettyä säännöllisesti ja käyttöajan puitteissa, niin silloin iso pakkaus kannattaa yksin asuvallakin.

Jatkossa koitan pitää telkkua ja nettiä kiinni enempi ja vaikka niiden sijaan lukea, opiskella, kutoa tai muuta vastaavaa, johon ei sähköä kulu. Hyödynnän päivänvaloa niin pitkälle kuin suinkin ja suunnittelen asiat ja toiminnot niin, etten joudu valaistusta paljon käyttämään. Ja esim. vessassa pidän paristolamppua, koska on turha laittaa sähkövaloja esim. jokaisen lyhyen vessareissun ajaksi. Sama paristolamppu on vuosia mennyt sillä taktiikalla ilman pariston vaihtoja. Ja vessan sähkövalokin.

60-asteiset pyykinpesut teen harvemmin ja samalla laitan ne vähän likastuneetkin siihen pesuun mukaan, ettei tarvi taas vähän ajan kuluttua pestä. Eli kokoan aina kaiken mahdollisen käytössä olleen samaan pyykkierään, jos kerran konetta käytän kuumalla ohjelmalla. Myös talopesulan käyttö on harkinnassa. Se tosin maksaa ensin, kun pitää lunastaa avain, mikä on aika kallis paukku, joten siksi en sitä vielä ole ottanut.

Teen vähintään 3 päivän ruoat kerralla eli lämmitettynä sitten syön ruokani osan ajasta. Varsinkin, kun ei ole mikroa itsellä, niin se on parasta, että kerralla keittelee tai uunissa valmistaa isomman erän, josta sitten pikaisesti kuumentaa hellalla päiväannoksen. Ja hellalla tottakai kuumennettaessa kansi päälle, mikä nopeuttaa ja säästää energiaa, yms. sähkönsäästöä tietenkin kannattaa harrastaa. Myös kuumentamatonta ruokaa, kuten salaatteja ym. kannattaa nyt lisätä ruokavalioon.

Liikkumamuoto on polkupyörä ja käveleminen.

Varmaan muitakin vinkkejä ja tapoja olisi, mutta nämä nyt tuli nopeasti mieleen.

Vierailija
153/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertakäyttökuukautissuojat, anna mun kaikki kestää!

Niihin menee rahaa ja ne on epäekologisia. 

Vierailija
154/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamiaiseksi kaurapuuroa ja kahvia. Kaurapuuro ei maksa mitään ja on terveellistä ja sillä jaksaa pitkään. Yksi kahvipaketti on 60 kuppia.

Sanomalehdet luetaan kirjastossa ja viihde on sitä että lainaa kirjoja sieltä.

Vaatteita ostetaan harvoin mutta laadukasta.

Mistä saa ilmaista kaurapuuroa? Halpaa se toki on, mutta kyllähän se jotain maksaa.

Kaurahiutaleitten hinnat on nousseet tämän vuoden aikana 40-50 %. Edullista ruokaa toki edelleen.

Edullisempaa toki edelleen kuin muu ruoka, mutta moni on syönyt jo ennenkin kaurapuuroa ihan siksi ettei muuhun ole ollut varaa.

Tuo 50% hinnannousu ei ole ihan pieni korotus ja mikä itku siitä alkaisikaan jos vaikka lihan/kalan hinta nousisi samalla tavalla? Tai vaikka pakastepizzojen ja einesten karkista ja kaljasta puhumattakaan.

Köyhällä noiden korotukset ei tuntuisi missään kun ei niihin ole ennenkään ollut varaa. Sen sijaan just näiden halvimpien elintarvikkeiden hinnannousut kirpaisee ja niihin on jostain syystä tullut suurimmat korotukset. Enää ei saa kaaliakaan 0,49 senttiä kilo vaan halvimmillaan se on ollut 0,99 senttiä eli hinta on siinäkin tuplaantunut.

Sen sijaan jonkun maksalaatikon tai pakastepizzan hinta ei taida olla kaksinkertaistunut vaikka vuoden takaiseen? Tai aiemmin 3 euroa maksanut karkkipussi ei taida maksaa nyt kuutta euroa?

Uutisissa on ollut vähän väliä listoja, liha ja kala ovat kallistuneet kaikkein eniten. Lohen hinta tuplaantui. Pakastepizzat kallistuivat niin paljon että lakkasin ostamasta.

Vierailija
155/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteissa olen koittanut löytää vanhat vaatteeni uudelleen, ne, jotka on hylätty jonnekin kaapin perälle. Yleensähän sitä tykästyy johonkin ja kuluttaa sitten sitä yhtä tai kahta samaa. Ja sitten alkaa haluta taas uutta, kun kyllästyttää. Nyt koitan innostua niistä vanhoista vaatteistani, ettei tarvitse uutta ostaa.

Hyvin harvoin voin uusia vaikka vain huivin, laukun, jalkineet, kösineet, pipon tms., jotka jo muuttavat kokonaisuutta. Harvoin, tuskin koskaan, ostan esim. uutta puseroa.

Koitan myös pitää eri värejä kaapissa, koska kaikki värit tulevat ajallaan muotiin, joten mikään ei mene haaskuun värin takia. Nykyään on muutenkin muotia pukeutua kuten haluaa eli tyylejä on yhtä monta kuin on kuluttajaakin, joten ns. vanhentunut malli tai epämuodikas väri on aivan yhdentekevä seikka vaatteessa. Ja jos ostaa ns. klassista tyyliä, ne eivät mene muodista koskaan. Ja kun on eri värejä kaapissa, voi jo värin vaihto pisristää, eikä tarvi mennä ostoksille.

Vierailija
156/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää vähentää omaa kulutusta minimiin. Vaatteet kirpparilta. Ruoassa pitää miettiä, että on edullista, mutta kuitenkin ravitsevaa, eli ei ihan halvinta lisäainemössöä. Kaikki ylimääräiset menoerät minimiin. Elämänlaatua voi löytää myös muualta kuin kuluttamisesta. Eipä tässä sen kummempia - itse toimin näin. Kahvilat ja ravintolat voi unohtaa. Omatkin menemiset minimiin. Kotona voi tehdä etunojapunnerruksia tai muuta vastaavaa, ja ulkona käydä välillä lenkillä.

Olen ostanut vaatteita viimeksi kolme vuotta sitten. Kasvikset ja kala pakkasesta. Lopetin leivän syömisen ja kahvin juomisen.

Itse livottu leipä on todella edullista.

Vierailija
157/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dyykkaa. Ihmiset heittää pois kaikkea mahdollista.

Vierailija
158/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertakäyttökuukautissuojat, anna mun kaikki kestää!

Niihin menee rahaa ja ne on epäekologisia. 

Nuo ns. ekologiset vaihtoehdot on epämukavia (liian paksut materiaalit, nepit ym. esim fillaroidessa saa aikaan vaikka mitä vahinkoa), tai sitten ne ovat tosi epähygieenisn oloisia (kupit).

Eikä se 60-asteessa peseminenkään mitään ekologista kyllä ole, koska kellään ei ole koneellista jotain kestositeitä. Kun pesen 60 asteessa esim. astiankuivauspyyhkeitä tai tyynyliinoja, niin ajatus jostain punaisesta alapäärievusta pyykin mukana ei kyllä minua ainakaan innosta.

Vierailija
159/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteiden kirpparilta ostamista parempi keino on vielä, että ei todella osta mitään, jos ei oikeasti tarvitse. Katsoo sinne vaatekaappiin ja miettii, että riittääkö nämä ihan oikeasti. Mulla on välillä ihan keskituloisenakin mennyt vuosi, etten osta paljon mitään, esim. tänä vuonna olen ostanut kevät/syystakin, en yhtään mitään muuta en edes sukkia tai alusvaatteita. Pieni reikä ei haittaa, jos sitä muut ei näe. Sekä jos joutuu onnettomuuteen tai saa sairaskohtauksen, se on pienin murhe. Hoitohenkilökunta näkee paskaa ja kusta, yksi reikä alkkareissa ei niitä varmasti hetkauta.  

Ja voihan sen reiän parsia, pakkoko sitä on rikkinäisissä kulkea vaikkei uutta ostaisikaan.

Minä luen kaikenlaisia pula- ja sota-ajan keitto- ja niksikirjoja. Niistä saa kaikenlaisia vinkkejä, joita en tähän ala listata. Lisäksi mieli paranee, kun näkee miten pienesti sitä ennen elettiin ja kumminkin ihan hyvin pärjättiin.

Vierailija
160/184 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä itse ruokaa kotona eli siis älä osta jalostettuja tuotteita jos voit valmistaa sen itse. Ala tekemään kotona ruokaa ylipäätään jos käyt yksin syömässä muualla, tai kutsu ystäväsi vaikka kotiisi ja seuran vuoksi vältät ylimääräiset menot. Jos syöt lihaa osta pitkään haudutettavia ruhon osia mieleistäsi lihaa. Virvoitusjuomia, kotikaljaa ja olutta, viiniä, myös jääteetä muunmuassa voit tehdä kotona. Voit tehdä kotona juustoja ja jogurtteja. Voit kasvattaa erilaisia kasveja ruokaan lähes ilmaiseksi jotka maksavat kaupassa monia euroja. Tee etikkaa alkoholista ja käytä sitä kodin askareissa. Voit Kuivaa eritettäsi ja pese sillä vaatteesi pesuaineen sijaan, voit myös tehdä eritteistäsi ruutia. Opettele leipomaan.

???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme