Miten te muut oikeasti pienituloiset/köyhät säästätte? Eli arkipäiväisiä vinkkejä kun rahaa ei oikeasti ole!
Lehdet ja keskustelupalstat ovat pullollaan vinkkejä, kuinka säästää rahaa. Mutta entä kun rahaa ei oikeasti ole tarpeeksi? Mitä muiden mielestä "hulluja" juttuja joudutte tekemään ihan jokapäiväisessä arjessa?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vessapaperit saa ilmaiseksi yleisistä vessoista.
Olet rikollinen.
Entäs sitten. Mahdotonta jäädä kiinni vessapapereiden pöllimisestä, etenkin kun jätän aina tyhjän hylsyn tilalle. Ja vaikka jäisikin kiinni, niin olisi varmaan tosi pelottavat sanktiot.
Kulkemalla rikkinäisillä vaatteilla en osta mitään kosmetiikkaa paitsi perusvoide. Syömällä kokoajan kanankoipia tai siipiä jne halpoja epäterveellisiä ruokia. Pesuaineet paskapaperit jättisäkeissä. Eka kertaa eläissään jokuu kattomaan wc paperi kappalehinnankin ja monta arkkia niissä. Lääkäriaikoja perumalla. Ens vuodeksi säästössä rahat kalliisiin lääkkeisiin sen jälkeen varmaan voikin kuolla pois.
Pitää varman laittaa rahtihame päälle kauppaan niin niillä mann eillakin rahat riittää. Tänään taas kolme emäntää kulki kassojen läpi hameet pursuten eikä kukaan estellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet rikollinen.
Entäs sitten. Mahdotonta jäädä kiinni vessapapereiden pöllimisestä, etenkin kun jätän aina tyhjän hylsyn tilalle. Ja vaikka jäisikin kiinni, niin olisi varmaan tosi pelottavat sanktiot.
Varmuuden vuoksi kannattaa viedä eri vessoista, ei aina samasta. Se on reilumpaakin niin.
Annan miesten tarjota minulle aterioita "saamisen" toivossa.
On joku joskus saanutkin.
Koti konmaritettu.
Taloyhtiöllä on kierrätyshylly. Haen joka päivä sieltä jotain ja kerran, 2 vuodessa vien ne täyspslvelukirppikselle. Saan aina rahaa väh 100, joskus jopa 200.
Tällä rahalla ostan vuoden kosmetiikat.
Kesällä kerään pulloja ja niillä rahoilla ostan vaatteet.
Palkka menee lainaan, yhtiövastikkeeseen ja niihin pariin laskuun, mitä tulee.
Kesälomarahat ja harvat ylityöt käytän lomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet rikollinen.
Varmuuden vuoksi kannattaa viedä eri vessoista, ei aina samasta. Se on reilumpaakin niin.
Juu kymmenkunta vessaa on meitsillä kierrossa.
Ruuan hinnan noustessa teen entistä enemmän itse. Levitteet sekoitan itse voista, öljystä ja vedestä. Ei enää pakastevihanneksia, vaan pilkon itse tuoreet kasvikset. Ei enää perunaa muussa muodossa kuin kokonaisena tuoreena (no perunajauhoja tarvitaan myös). Juuston valmistustakin olen jo miettinyt. Pullaa on pelkästään kiva leipoa itse!
Mulla on yhdet siistit vaatteet, alusvaatteista ulkovaatteisiin, joita käytän kun käyn ihmistenilmoilla. Kotioloissa ja koiraa kusettaissa kelpaa kehnommatkin rötvänät.
Esiliina on hyvä kotona ja puutarhassa, estää vaatteita likaantumasta ja pidentää vaatteiden pesuväliä. Omani ompelin mummovainaan verhoista.
Elukkain ruuat ja muut tarvikkeet tilaan Saksasta, huomattavasti halvempaa ja ilmainen kotiinkuljetus.
Syynään tarkkaan tarjoukset ja kauppojen hävikit ja niistäkin valkkaan vain ne mitä oikeasti käytän.
Syön vain tarpeen mukaan. Max 14 000kcal viikossa, vähempikin riittää.
Ruokaa ei heitetä pois. Sitä ostetaan ja valmistetaan vain syömistä varten, ei kompostia varten. Mieluummin loppuu kesken kuin menee haaskuuseen, pieni nälkä ei ketään haittaa.
Sähköä ei tuhlata, sammutan valot huoneissa, joissa ei olla. Päivällä näkee hyvin ilman valoja, kun avaa verhot kunnolla kokonaan.
Lataan puhelimen ja tabletin töissä. Ainakin siihen asti kunnes se kielletään.
Joskus löydän hyviä vaatteita kadulta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen löytänyt myös toimivat kuulokkeet, kännykän kuoret ja pari korua kadulta.
Ja pyykkituvalta tekee joskus ihan hyviä mattolöytöjä.
Vierailija kirjoitti:
No ei ap ehkä tarkoittanut juttuja tyyliin "älä osta vaatteita". Kuka köyhä ostaa vaatteita muuten kuin jos entiset hajoaa hituiksi kuluneina niin, että on pakko? Mulla on rahat nyt täysin loppu. Ja ei, en saa mitään tukea (no lapsilisä tulee, mutta se menee lapsen kuluihin). Olen elänyt viimeiset vuodet säästöillä ja ne on nyt syöty. Miksi näin, siihen en mene tarkemmin, liittyy sairauteen ja siihen, etten ole halunnut ilmoittautua työttömäksi tai ole voinut työskennellä. Alkoholiin tai tupakkaan ei mene rahaa.
Olen aiemmin käyttänyt kosteusvoiteen alla seerumia, mun iho menee muuten tosi huonoon kuntoon ja alan näyttää syrjäytyneeltä. (Mitä siis ehkä oikeasti olenkin) Kun viimeiset seerumipisarat loppui, niin hoksasin että voin käyttää aiemmin ostamiani kangasnaamiopakkauksia. Niissä on seerumia aina tosi runsaasti, ja sitä menee hukkaan jos käyttää pakkauksen ohjeen mukaan naamiota. Aukaisin pakkausta ihan vähän nurkasta ja otan sieltä seerumia ja lopuksi käytän naamion. Käytön välillä suljen pakkauksen tiiviisti. Näin käytettynä yksi pakkaus kestää yli viikon. Lidlistä saa tosi hyvää halpaa silmänympärysvoidetta, cien-merkkistä. Pakkaus maksoi alle neljä euroa, nyt en ole ostanut vähään aikaan, lieneekö hinta noussut? Sanomattakin selvää että lopuksi halkaisen kaikki voidetuubit, hammastahnatuubit yms. saadakseni kaikki käyttöön viimeiseen pisaraan.
Anteeksi, mutta toimintasi on esimerkki typeristä päätöksistä, joilla olet saattanut itsesi kurjuuteen. Miksi ihmeessä et ole ilmoittautunut työttömäksi ja nosta sinulle kuuluvaa työttömyystukea?
Olet vapaaehtoisesti hukannut tuhansia ja taas tuhansia euroja, ja saattanut itsesi ja lapsesi köyhyysloukkuun. Olen palstalta oppinut, että tarjotusta työstä on melko helppo kieltäytyä ilman, että tuet menee. Sitten askartelet jonkun parin euron seerumin takia!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen löytänyt myös toimivat kuulokkeet, kännykän kuoret ja pari korua kadulta.
Ja pyykkituvalta tekee joskus ihan hyviä mattolöytöjä.
Ai sinäkö sen minun mattoni veit.
Oikein jos viinahammasta kolottaa, niin kotiviinin tai oluen tarpeet ei paljoa maksa. Pontikka on vielä halvempaa, jos on vehkeet.
Kun rahat ovat tiukalla niin on parempi miettiä mistä rahaa saisi lisää kuin kuluttaa aikaa suodatinpussien kanssa piipertämiseen.
Tarjotkaa vaikka kaupan ilmoitustaululla koiran ulkoilutusta, ikkunanpesua tai vastaavaa pientä hommaa. Jos rahojen riittäminen on kuukausitasolla muutamasta eurosta kiinni niin 20-30 euroa lisäansiota pikkupalveluksista on jo huomattava parannus omaan talouteen.
Mäkin suosittelen etsimään jotain lisätuloja ennemmin kuin norkoilemaan yleisissä vessoissa vessapaperia hakemassa tms yhtä pöljää. Pienelläkin työkeikalla saa jo aika paljon vessapaperia..
Saan varmaan alapeukkuja koska palstan mielestä oikeasti köyhä ei voi käydä kahviloissa, mutta espressohousen sovelluksessa on hyviä tarjouksia. Kannattaa ladata ja keskittää ostot sinne jos haluaa käydä kahvilla. Nytkin sillä saa juoman puoleen hintaan, kylmä juoma-20%, kymmenes juoma ilmainen jne.. Suoratoistopalvelut kannattaa jakaa jonkun kanssa. Minä maksan ystävieni kanssa yhdessä netflixiä ja jaamme tunnukset. 4e/hlö maksaa kuukaudessa. Resque on myös hyvä. Sieltä voi saada ravintoloista isoja annoksia ruokaa tai kaupoista ruokakasseja, 5-7e. Meilläpäin yksi kmarket myy esim 5kg tummuneita banaaneita kahdella eurolla. Niitä voi pakastaa ja laittaa pakkasesta puuroon tai smoothieen. Muutenkin kannattaa kytätä tarjouksia. Kirppiksilläkin on usein pöytiä joissa -50% hinnasta, vaatteita voi saada todella edullisesti.
Taisi mennä tämäkin avaus joiltain ihan ohitse. Oikeasti köyhänä/työssäkäyvänä pienituloisena ei todellakaan koskaan käydä kahvilla, osteta vaatteita, syödä ulkona... Eli ei ole säästöä vaikka kahvin saisi kahvilassa 20sentillä tai satasen takin vaatekaupassa neljällä eurolla :( Kun marssii ruokakauppaan 20euron setelin kanssa, on sillä ostettava juuri ne pakolliset.
Emme edes ole sinänsä köyhiä, ihan vain aiempaa tyhmyyttämme velkaantuneita, ihan työssäkäyviä. Mutta suolasuihkeet, seerumit, kahvilat ja ravintola-annokset?? Ei noihin ole varaa, ja se ok. Toki vaatteet ostetaan kirpparilta ja vain tarpeeseen. Ostetaan edullista ruokaa, joka on oikeasti edullista (se -60% alelaputettu naudan sisäfilee on edelleen kalliimpaa kuin soijarouhe, harvoin mitään oikeasti halpaa on alessa).
Siis astianpesuainetta, tarkoitin. :)