Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mitään työllistämistoimenpiteitä ei kohdisteta työnantajiin?

Vierailija
21.09.2022 |

Yrityksille maksetaan valtavia yritystukia ja sen lisäksi he saavat ilmaista työvoimaa työkokeilijoiden ja harjoittelijoiden muodossa. Sen lisäksi vielä ulkomailta tuotava halpatyövoima, vuokratyö ja nollasopimukset sekä määräaikaisten ketjutus. Tämä vääristää kilpailutilannetta monella alalla ja tuo täysin vastikkeetonta etua monille yrityksille. Jos yritystoiminta ei ole kannattavaa ilman tukia ja ilman ilmais- tai halpatyövoimaa, miksi sitä keinotekoisesti tuetaan?

Miksi yritykset ei saa karenssia toistuvasta ilmaistyön käytöstä, miksi yritystukien mukana ei tule velvoitetta luoda vakituista palkkatyötä? Miksi koko ongelma sysätään työttömän harteille, kun kukaan ei väkisin voi minnekään töihin vaan mennä? Ajatuksia?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kysymyksiä ja kaikki puolueet haluaa vain potkia työttömiä. Työkokeilut varsinkin pitäisi poistaa ne ovat lähinnä este saada töitä. Halpatyöläisten käyttöön ei näytä olevan poliitikoilla halua puuttua.  Juu menisin töihin jos joku maksaisi palkkaa. Ilmaiseksi en enää lähde.

Vierailija
2/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

työväen puolueita ei tietystikään äänestetä- hui kauheaa, sehän olisi ko-kommunismia! eliitille ääntä ja sitten ollaan että miksi näin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helpompaa kyykyttää työttömiä. Työnantajat voi olla tärkeitä ihmisiä joita on urakehityksen kannalta vaarallista suututtaa.

Vierailija
4/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on nykyään työväen puolue? Demarit vai... Hyvä aloitus, laillisia orjatöitä teetetään kun työllisiä pitäis saada.

Vierailija
5/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TYökokeilija ei ole töissä, ei tarvitse tehdä töitä. Tämä on selkeästi laissa, mutta eihän työtön sieltä varmista. Työkokeilua ei voi päättää sillä perusteella, että kokeilija ei tee töitä, koska ei häntä ole sinne yritykseen töihin edes palkattu.

Vierailija
6/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimiston virkailijat eivät koskaan enää osoittaneet näihin työkokeiluihin tämän keskustelun jälkeen:

Minä: "Työkokeilussa ei siis olla työsuhteessa?"

Virkailija: "Ei olla."

Minä: "Minulla ei ole siis työvelvoitetta siellä?"

Virkailija on hetken hiljaa ja sitten nauraa.

Sen jälkeen repi sen osoituspaperin ja laittoi uuden tapaamisajan jonnekkin puolen vuoden päähän.

Vierailija
7/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh. Mitä tukia me saamme? Miehelläni on ollut 26 vuotta yritys ja ainoa tuki yhteiskunnalta on ollut kertaluonteinen 3000 Euroa noin 15 vuotta sitten ja sekin meni 100% markkinointikonsultaatioon eli ei omaan pussiin ja aika turha oli. Yhtään työkokeilijaa ei ole ollut ja jokaisen työntekijän palkat on maksettu pennilleen itse. Ei mitään työllistämistukia yms. Valitettavasti työllistämistuilla ei nykyään edes saisikaan kelvollista työvoimaa ainakaan tällä alalla. Ysärillä olisi saanut, mutta silloin oli vakkarityöntekijät ja ei ollut varaa edes maksaa osittain palkkaa kenellekään lisätyöntekijälle, kun hädintuskin oli vanhoille töitä.

Mistä tämä käsitys tulee, että firmoille tulee joitain mystisiä tukia ovista ja ikkunoista, ja työvoimakin on jotain ilmaisorjia? Minä en tiedä yhtään firmaa, joka eläisi yhteiskunnan tuilla ja käyttäisi ainakaan bisneksen kannalta merkittävästi ilmaistyövoimaa? Ylipäätään ei tule yhtään mieleen, jossa olisi näitä työkokeilijoita ollut viime vuosina. Enemmänhän ne on noita yleishyödyllisiä kuten SPR:n Kontti ja sitten julkisella.

Jos firman pitää tuottaa, niin työntekijän pitää olla hyvä ja tuottaa oma palkkansa ja viipale päälle. Ei tässä mitään tyhjäntoimittajia tarvita nurkkiin pyörimään vaan oikeita tekijöitä oikealla palkalla.

Hauskinta on, että edes Finnveralta ei ole saatu takausta, kun on tarvittu. Koska on oltu heidän näkökulmasta huonolla liiketoiminta-alalla, koska tase liian heikko jne. Silti on 26 pysynyt pystyssä ilman yhtäkään luottohäiriömerkintää. Ja itsellekin on jäänyt kinkkua laittaa pöydälle ja työntekijät ei vaihda työpaikkaa kulumallakaan. Lainat on siis taattu ihan itse. Tässä on vuosien saatossa ollut oma omakotitalo panttina jne. On nimitakausta ostotileillä ja joskus oli pantti mökkiinkin.

Vierailija
8/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritys palkkaa heti jonkun, kun valtio maksaa 100% tästä palkkaamisesta koituvat kulut eli palkat, sivukulut, sairausajan palkan, työterveyskulut, vakuutukset, työvälineet,  palkanmaksusta koituvat kulut jne. Harmi, että valtiovalta ei hoksaa, että yhdessä 2000 e/kk palkkaa saavasta koituu yritykselle hyvinkin yli 4000 e/kk kuluja.

Vierailija
9/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on nykyään työväen puolue? Demarit vai... Hyvä aloitus, laillisia orjatöitä teetetään kun työllisiä pitäis saada.

Oikeisto tietysti köyhän kansan asialla tai oikeammin taskulla.  

Vierailija
10/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaikki ongelmat kuuluu nykyään yksilön vastuulle. Sellainen ajattelutapa on vallitseva. Mielestäni väärin.

Vierailija
11/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimiston virkailijat eivät koskaan enää osoittaneet näihin työkokeiluihin tämän keskustelun jälkeen:

Sen jälkeen repi sen osoituspaperin ja laittoi uuden tapaamisajan jonnekkin puolen vuoden päähän.

Asia on sinänsä harvinaisen selkeä. Ilman voimassaolevaa työsopimusta ei ole työnjohto-oikeutta.

Vierailija
12/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä voitto-odote on nykyisin jo epärealistisen suuri ja sen takia koneisto yskii? kun ei ole varaa edes palkata tarpeeksi työntekijöitä vaan on pakko "säästää" - eli pitäisikö resu systeemi resetoida ja asentaa uudet säännöt kun on selvää että nykyinen ei toimi?

Vierailija
13/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat ei pysty vaikuttamaan mitenkään työhön ottoon eikä työpaikkojen määrään. Niistä päättää ihmiset jotka saa 570e kuussa korvauksia.

Vierailija
14/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työväen puolueita ei tietystikään äänestetä- hui kauheaa, sehän olisi ko-kommunismia! eliitille ääntä ja sitten ollaan että miksi näin?

Demarien Tarja Filatov keksi aikoinaan koko 9 euron kyykytysjärjestelmän!!

Vierailija
15/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 1990-luvun laman aikaan, kun silloisessa työpaikassani Meilahden sairaalassa oli eräs palkkatukityöllistetty. Oli 6 kk ja sekä me työkaverit että lähiesimies oltaisiin haluttu, että hänen työsopimustaan olisi jatkettu (koska sijaisti äitiyslomalla olevaa eikä äitiyslomalainen ollut vielä palaamassa takaisin vaan jäämässä vielä pariksi vuodeksi hoitovapaalle), mutta ei käynyt. Puoli vuotta piti taas tehdä hommia pienemmällä porukalla, kunnes taas saatiin palkata palkkatukityöllistetty. Ja taas opetettiin uudelle työntekijälle kaikki asiat alusta. Ja tämä siis ihan julkisella sektorilla. 

Vierailija
16/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo "valtavat" yritystuet ovat vuosittain puolentoista miljardin luokkaa. Kelan maksamat tuet 15 miljardin luokkaa. Siinä vähän vertailua aivottomalle vassarille.

Vierailija
17/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat ei pysty vaikuttamaan mitenkään työhön ottoon eikä työpaikkojen määrään. Niistä päättää ihmiset jotka saa 570e kuussa korvauksia.

Niin että köyhän kutaleet eivät palkkaa tarpeeksi väkeä työnantajan firmaan?  Aika mutkikasta-siis hä?

Vierailija
18/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmia kenties?

Vierailija
19/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No johan se nimikin sanoo, että olet työkokeilussa, siis kokeilemassa alaa tai ammattia. Et tee töitä, et saa työkokemusta, et ole vastuussa muusta kuin siitä, että et ole haitaksi ja vahingoksi. Työkokeilussa ollaan koko ajan toisen ohjauksessa, nimeä ei ole työvuorolistalla tms.

Sellaista muuten ei edes ole kuin työkokeiluunosoituspaperi, se on työkokeilusopimus ja sen allekirjoittaa ensin työkokeilupaikka!

Vierailija
20/52 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilijat ovat keskimääräistä tyhmempiä, koska heillä ei yleensä ole edes käsitystä siitä, mitä allekirjoittamassa työkokeilusopimuksessa on sovittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme