Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muilla vähätuloisilla riittää rahat nykyään?

Vierailija
21.09.2022 |

Kaikki menee ruokaan, bensaan ja energiaan. Sama se kohta tekeekö itse leivät vai ostaako ylihintaisia leipiä kaupasta. Jauhot, kananmunat yms. maksaa nykyään ihan liikaa, samaten uunin lämmittäminen. Onko tässä enää mitään järkeä?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti riittää ja taas oli alkuviikosta tullut jo "yleiskorotus" käytännössä aivan kaikkiin tuotteisiin.

Vierailija
22/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on puolukkaa mättäät punaisina. Sieltä saa jokainen ilmaista ruokaa ja mahdottoman terveellistä sitä paitsi.  Ei tarvitse olla huippukuntoinen voidakseen marjastaa. Tiedän yhdenkin naisen, joka on polvistaan heikkokuntoinen, mutta iloisena kertoi että hakee joka päivä litran mustikoita ja pakastaa. Siinä kohtaa kun kertoi, hänellä oli jo 35 litraa.

Puolukkaa vielä saa tänä vuonna ja sitä voi jokainen laittaa ruokapöytäänsä, niin saa terveellisen lisukkeen.

Niitä kerää nopeasti, itse eilen puolessa tunnissa 6-7 l.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

autolla töihin-"vähätuloinen"

Mä en olisi ehtinyt aamuvuoroon kiitos Jyväskylän huonojen julkisyhteyksien, joten pienellä palkallakin oli pakko pitää autoa. Ja missään korvessa en edes asunut, Jyväskylään on meiltä 13 km.

Vierailija
24/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne riittää kun ei juo, tupakoi, istu räkälöissä ja hakee ruuat ita-alesta, leipäjonosta, Vapaa seurakunnasta, vaatteet Seurakunnan Naulakosta ym, ym,.  Kela/sossu maksaa vuokratukee, sähkölaskut, lääkärit, lääkkeet, silmälasit +antaa erillistä ruokarahaa, lapsille monennäköistä apua ym, ym. Pulinat pois ja koittakaa edes hakea töitä. Suomi on hyvä maa.

Vierailija
25/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vaan lisätä liemen määrää keitoissa entisestään ja puuro keittää enempi vellimäiseksi.

Vierailija
26/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just maksoin kaikki laskut. Kiinteistövero meinasi unohtua. Jäi kk 100€ rahaa. Eilen tuli eläke. Sen netto on 1900€ eli en ihan pienituloinen ole. Jee. Nyt ei juhlita.

Vierailija
27/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on puolukkaa mättäät punaisina. Sieltä saa jokainen ilmaista ruokaa ja mahdottoman terveellistä sitä paitsi.  Ei tarvitse olla huippukuntoinen voidakseen marjastaa. Tiedän yhdenkin naisen, joka on polvistaan heikkokuntoinen, mutta iloisena kertoi että hakee joka päivä litran mustikoita ja pakastaa. Siinä kohtaa kun kertoi, hänellä oli jo 35 litraa.

Puolukkaa vielä saa tänä vuonna ja sitä voi jokainen laittaa ruokapöytäänsä, niin saa terveellisen lisukkeen.

Auto, fillari, bussilippu jne on siis ilmeisesti ilmaisia kun menee marjaan? Samoin ämpärit ja pakastusrasiat.

Tai no joo, puolukka säilyy kyllä pakastamattakin kunhan on viileässä.

Ilmaista ruokaa tuo ei kuitenkaan ole ellei asu jossain metsän keskellä.

Vierailija
28/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho oot kyllä superkerääjä:D Käytiin mustikassa kesällä useampaan kertaan ja laskettiin että noin 2h menee kerätä 5 litraa kahdestaan miehen kanssa. Pidettiin sitä ihan hyvänä tuloksena. En usko että 7 litraa puolessa tunnissa on realistinen tahti kovin monelle. Toki kerättiin ihan perinteisesti sormin, ilman apuvälineitä. Varmaan nopeuttaa vähän jos on poimuri.

Vierailija
29/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auto, fillari, bussilippu jne on siis ilmeisesti ilmaisia kun menee marjaan? Samoin ämpärit ja pakastusrasiat.

Tai no joo, puolukka säilyy kyllä pakastamattakin kunhan on viileässä.

Ilmaista ruokaa tuo ei kuitenkaan ole ellei asu jossain metsän keskellä.

Myydähän ne kannattaa. Neljällä ämpärillisellä tienaa noi 160 euroa. Mutta tottakai ymmärrän, että kaikilla ei ole lähellä paikkaa, mutta monilla kuitenkin on.

Vierailija
30/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä enää. Minulla on vähän säästöjä ja sen vuoksi en saa toimeentulotukea edes työttömänä. Nyt sitten maksetaan sähkölaskuja ja superkallista ruokaa rahoilla jotka olen säästänyt vanhuutta varten. Diabetesta ja paria muutakin sairautta sairastavana rahaa menee suuri määrä myös lääkkeisiin ja lääkärimaksuihin.

Kieltämättä itsetuhoisia ajatuksia pyörii mielessä kun katsoo kuinka rahat hupenevat tililtä pikku hiljaa. Joulu jää kyllä tänä vuonna viettämättä, edes jouluvaloja ei kynttilöitä lukuun ottamatta viitsi poltella ja tietokoneen ja telkkarin käyttö loppuu. Siinä sitten pimeässä istun kotosalla ja mietin syntyjä syviä. Onneksi ikää on jo lähes 60 joten kohta täältä pääsee pois.

Vierailija
31/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi itseäni sanoa varsinaisesti köyhäksi mutta huomaa kyllä että jotkut valinnat ovat muuttuneet epäterveellisemmiksi ja tietysti eettisyydestä ei pysty enää maksamaan.

Luomujauheliha oli jo yli 7e (ennen 4,5e), sokerittomat maustetut jogurtit melkein 3e, tilalle arkijogurtti 1,39e (joka sekin oli hetki sitten euron), vapaan lehmän maito taisi olla jo 1,69e. No alelaputetut tehotuotantobroilerit on sentään alle kympin kilo.

Vierailija
32/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho oot kyllä superkerääjä:D Käytiin mustikassa kesällä useampaan kertaan ja laskettiin että noin 2h menee kerätä 5 litraa kahdestaan miehen kanssa. Pidettiin sitä ihan hyvänä tuloksena. En usko että 7 litraa puolessa tunnissa on realistinen tahti kovin monelle. Toki kerättiin ihan perinteisesti sormin, ilman apuvälineitä. Varmaan nopeuttaa vähän jos on poimuri.

Mustikan poiminta on hidasta puolukan poimintaan verrattuna. Mutta kumpikaan ei ole ilmaista evästä ellei ole valmiiksi ämpäreineen siellä metsän keskellä vaan sinne pääsemisestä tulee kuluja.

Ihan jalkapatikassa ei kymmeniä kilometrejä marjaan kulje, koska se itse marjastuskin vie voimia ja takaisin päin on vielä ne täydet marjaämpäritkin kannettava. 

Ja kun kulutus kasvaa niin silloin tarvitsee normaalia enemmän ravintoa eli lisäkuluja tulee myös ruuasta jota tarvitsee enemmän. Se pelkkä "ilmainen" puolukka ei riitä.

/sivusta

Vierailija
33/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole riittänyt ennenkään. Joten ei mitään uutta. 50€/viikko käytettävissä ruokaan itselleni ja teini-ikäiselle pojalle, joka ei ole nyt koulussa. Ostan mitä rahalla saa ja sitä sitä syödään.

Vierailija
34/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä riitä rahat mitenkään. Pitäisi ostaa itselle talvitakki ja lapselle kengät ja takki. Lapsi menee edelle joten itselle jää ostamatta.

T. Pitkäaikaistyötön

Vierailija
35/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn pyörällä töissä,ruoka on aina edullista,yks lämmin ruoka illalla, nuudelia,leipää ,hedelmää lapset syö vielä illalla jos nälkä..kaupassa käyn joka päivä,ostan litran maitoa ja katson mitä puuttuu sen päivän ruuasta,ja mitä kaapissa on,aina jämä ruuat käyttöön..ei valoja siellä missä ei olla,5 Minsan suihkut kaikkialla,ja vesi kiinni kun levittää pesuaineen,vuokra,sähkö,netti ja puhelin laskut eka ja lopuilla budjetti ruokaa..ulos otossa oon joten osa palkasta menee sinne,ja se on hyvä,onpa joskus maksettu..joulua varten on 200e jo säästössä,vielä kerkeen toiset 200e siihen säästää..hyvään ruokaan panostetaan tänä vuona, toiveet ostetaan ale myynnistä heti joulun jälkeen, jopa mun 14vee innostunut säästämisestä ja innoissaan katselee hintoja ja vertailee

Pakko sanoa että onpa sinulla hyvä asenne! Ulosotosta selvitään ja lapsille voi opettaa säästämistä ja hitnavertailua, jotta ei kävisi samalla tavalla, tosi hienoa. 

Vierailija
36/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ne riitäkään. Ei riitä edes keskituloisilla

Älå valehtele, hyvin riittää.

Vierailija
37/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole riittänyt ennenkään. Joten ei mitään uutta. 50€/viikko käytettävissä ruokaan itselleni ja teini-ikäiselle pojalle, joka ei ole nyt koulussa. Ostan mitä rahalla saa ja sitä sitä syödään.

Aika kevyeksi käy ostoskori jo nyt aiempaan verrattuna vaikka kaupassa ei tule käytyä kuin kerran viikkoon.

Ja seuraavalla viikolla vaan huomaa, että kas hinnathan on taas nousseet ja joku tuote pitääkin jättää taas kokonaan pois.

Halvimmasta merkistä kun ei enää voi halvempaan siirtyä vaan on kokonaan ilman.

Vierailija
38/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokoajan ollut valmistautunut siihen, että toimeentulotukea leikataan 40 prosenttia. Hyvin tässä siihen verrattuna pärjäilee. Tai no, ehkä suhteellisen hyvin kuitenkin.

Vierailija
39/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mitenkään. Olen supistanut jo kaikesta mahdollisesta mistä vaan pystyn.

Asun yksiössä, jonka vuokra on vähän päälle 300€/kk, siihen päälle vielä vesi ja jatkuvasti kallistuva sähkö..

Käytän ruokaan n. 15€/viikko, ennen, kun oli vielä varaa 40€. Kahvipaketit ja teet olen joutunut jättämään hyllyille.

Auto minulla on pakko olla, jotta pääsen töihin, koska teen keikkahommia siivoojana.

Kaiken lisäksi opiskelen samaan aikaan logistiikka-alalla, jotta saisin joskus työhön nähden kohtuullista palkkaa..

Vierailija
40/45 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy auto niin ei tarvitse tuhlata bensaan. Itse säästän näin satasia kuussa muuhun.

Auto on välttämätön töihin ja kauppaan pääsemiseksi.

Kävele kauppaan ja mene pyörällä töihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi