Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri ei osannut laittaa kierukkaa. Uskomatonta oli koko touhu. Oon vieläkin ihan järkyttynyt.

Vierailija
21.08.2008 |

Eli tarkoitus oli laittaa kuparikierukka jälkitarkastuksessa, 2kk synnytyksen jälkeen. Kuukautisetkin jo alkoivat, reilu viikko sitten. Nyt piti olla oikein hyvä aika laittaa kierukka.

Mutta... lääkäri ensin tutki, ja kaikki oli ok, hyvin palautunut, ei ongelmia. Kaivoi sitten kaapista kierukkapakettia, ja levitteli pöydälle laitto-ohjeet, ja istui lukemaan niitä! Uskomatonta. Kysyin, onko ennen laittanut. Sanoi, että on, vain varmistaa ohjeet, kun ei joka viikko laita. Alkoi kyllä hiki nousta otsalle, mulla, kun näytti niin epävarmalta.

aloitti sitten, laittoi jo levittimen, tai mikä se on.. sitten etsi puhdistusainetta, ei löytänyt. Lähti hakemaan sitä toisesta huoneesta. Tuli neuvolan tätin kanssa etsimään, (olin siis edelleen siinä tutkimuspöydällä odottamassa jalat levällään) Ja tää ei oo mikään vitsi, vaikka nyt naurattaakin, niin siinä maatessa ei kyllä todellakaan. Lopulta löytyi joku pullo, missä luki 80%, sanoi putsaavansa sillä , nla-täti kysyi kirveleeköhän? Ei kuulemma, laittaa vähän.

Sitten ronkki jotain, piti kohdun napukasta metallipihdeillä, yritti mitata kohdun pituutta jollain?? Näin selitti. Sitten alkoi verenvuoto, sanoi ettei voikaan laittaa ja on pahoillaan. Selitteli, että kohdun napukka varmaan olikin vielä niin verestävä, synnytyksestä johtuen, ettei voi laittaa kierukkaa. Minusta näytti, että verta tuli aika paljon siihen paperialustalle ja lattialle kun nousin ylös.

Olin niin järkyttynyt, etten osannut sanoa mitään, käytävässä nla-täti selitteli, että on kyllä ihan kokenut lääkäri. En ymmärrä.

Minulla on ollut kierukka kaksi kertaa aiemminkin, ei ikinä mitään ongelmia laittamisessa, en ole juurikaan tuntenut. Nyt todella kivulias ja kotona vielä särkenyt, ja vuotoa kuukautisvuodon verran. Ja tosiaan, sitä kierukkaa en sitten saanut!! Kuinka uskallan mennä uuteen yritykseen? Eri lääkärille tietenkin, mutta silti.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni nipistys ja se on siinä.

Vierailija
2/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut yli 10 v tk-lääkäri, pari kierukkaa laitan / kk. Emätin puhdistetaan ennen kierukanlaittoa, jotta toimenpide onnistuisi mahdollisimman steriiliseti, ettei kohtuun mene bakteereita. Juu ja kohtu kyllä mitataan sellaisella metallisondilla, että tiedetään, kuinka syvälle kierukan laittaa. Kyllä minäkin aina ohjeen vilkaisen ennen toimenpidettä. Sinun lääkärilläsi olisi pitänyt. Tuota verenvuotoa en oikein ymmärtänyt, siis kyllähän usein kierukan laiton yhteydessä verenvuotoa on, mutta etä miksi kierukkaa ei voinut siitä huolimatta laitta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä kokemusta voi tulla jos ei ole ensin harjoitellut. Tosin vaikka olisi miten kokenut lääkäri, joillekin kierukan laittaminen on tuskallinen toimenpide. Riippuu naisen anatomiasta.

Vierailija
4/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kokeneen lääkärin käsissä ja tuli hiki sekä laittajalle, että minulle. En tiedä miksi. Ja 2 lasta olen alakautta synnyttänyt.

Ja tiedän toisen samanlaisen tapauksen. Oli kolmatta kierukkaa laitattamassa, kun laittaminen ei ollutkaan ihan niin helppoa. Ja silloin myös oli kokenut lääkäri.

Mistä johtunee - kuun asennosta?

Vierailija
5/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en muista, että ennen olisi mitattu. Ellei se sitten ole ollut todella nopea homma. Kun muistelisin, että koko asetus on ollut tosi nopeasti ohi. Eikä ollut erityisen kivulias, pieni nipistys, kuten sanoit.

Tietäisikö joku mitataanko se aina ja miten? Jollain tikulla? En ymmärrä.

kun minulla kuitenkin ollut kierukka kaksi kertaa, ja kolme lastakin jo, niin eikö sen pitäisi mahtua? Luulisi ettei tarvitse mitata? Kierukkahan on tosi pieni.

ap täällä nmiettii ja jännittää.

Vierailija
6/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kierukka pieni ole kohdun kokoon verrattuna. Kierukkahan täyttää koko kohtuontelon.

Vierailija
7/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveisin tk-avustaja

Vierailija
8/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksityisellä gynellä ja meni tosi mutkan kautta,ei ollut myöskään avustajaa. Toinen tk. n kautta ehkäisyneuvolassa (tosi nuori lekuri) ja meni loistavasti. Ensimmäisellä kerralla mulle tuli tosi kova verenvuoto,lääkäri selitti,että pihdit olivat olleet kiinni jossakin suonessa??? itse olen ollut sadoissa kierukan laitoissa mukana avustamassa ja muutamassa on ollut ongelmia ja kaikki on siis olleet tk. ssa

Vierailija
9/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokenut kierukan laittaja lääkärinä ja siltikään ei meinannut saada sitä paikalleen. Niillä joillain pihdeillä "meni" hyvin, mutta ite kierukka ei meinannut millään. kunnes lääkäri lopulta tajusi, että mulla on kohtu jotenkin sillai vinkkelis et piti sillä kierukalla "koukata" , ennen kun meni paikalleen. Niissä sen pihdeissä oli valmiiks pieni vääntö, joten siks se meni helposti mut se kierukka oli niinko suora...

Ja juuh, kyllä tuntu ilkeältä ku pitkään sörkki ja sörkki. Mut sit ku sai meinemään oikein ni ei tuntunu pahalta!

Vierailija
10/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi lääkäri puhkaista kohdunseinämän. Näitäkin muuten sattuu. Jos olet kipeä ja vuoto runsasta niin ensiapuun kipinkapin.

Vierailija
11/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri laittanut yksin. Joten sitä en osannut ihmetellä. Tosiaan aikaisemmat on laitettu ilman ongelmia, siksi nytkään en etukäteen jännittänyt.

Mutta nyt en tiedä uskallanko mennä. Vieläkin pientä vuotoa ja alavatsaa vihloo. Eilen aamupäivällä sitä laittoa yritettiin, 40 min olin siellä. Huh.

ap

Vierailija
12/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle oli nyt mielestäni selitetty liikaa itse toimenpiteestä mielestäni. En minä selitä potilaalle, että nyt otan metallipihdeilllä kiinni kohdunkaulastasi, nyt työnnän sinne mittatikun jne. Puhun aivan muita asioista. Kyllähän se pituus täytyy mitata, kohdut on eri kokoisia ja tosiaan sen pituuden mukaan kierukka laitetaan tietylle syvyydelle.

kun en muista, että ennen olisi mitattu.

Tietäisikö joku mitataanko se aina ja miten? Jollain tikulla? En ymmärrä.

kun minulla kuitenkin ollut kierukka kaksi kertaa, ja kolme lastakin jo, niin eikö sen pitäisi mahtua? Luulisi ettei tarvitse mitata? Kierukkahan on tosi pieni.

ap täällä nmiettii ja jännittää.

Vierailija
13/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tiedossa oli, että kierukka laitetaan. Jopa lukea ohjeet, jos oli epävarma?

Ja totta myös, että varmasti mulle tuli kamalampi olo noista yksityiskohtaisista selityksistä, mitä milloinkin tekee. Ja nytkin tuntuu kauhealta ajatella jotain työnnettävän kohtuun. Kyllähän se kierukkakin sinne täytyy saada, mutta sitä en niin ajatellut.

Huolestuin myös siitä vuodosta. Ja olen sitä määrää nyt seuraillut, ja oloa muutenkin. Tänään soitin sairaanhoitajalle. Käski seurata, odotella vielä.

ap

Vierailija
14/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska jännitti niin paljon. Ja se kertominen helpottaa.

Sulle oli nyt mielestäni selitetty liikaa itse toimenpiteestä mielestäni. En minä selitä potilaalle, että nyt otan metallipihdeilllä kiinni kohdunkaulastasi, nyt työnnän sinne mittatikun jne. Puhun aivan muita asioista. Kyllähän se pituus täytyy mitata, kohdut on eri kokoisia ja tosiaan sen pituuden mukaan kierukka laitetaan tietylle syvyydelle.

Vierailija
15/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi ihan tavisgynellä (tai jollain tyypillä terveyskeskuksessa) tarkastuksessa (virtsatietulehduksen takia) se levitin tms. jumiin pildeen.

Nyt naurattaa, mutta silloin ei.

Tyyppi oli vaan, että rentoudu, ja mä yritin rentoutua. Sanoin kyllä että ei tää nyt kaikkein helpointa ole, kun pildessä on kylmää metallia ja vielä virtsis päällä.

Se nyki sitä ja oli, että uskomatonta, näin ei ole koskaan käynyt ja mä vaan siinä haarat levällään, että koitahan ottaa se nyt jollain keinolla pois, kun pitäs töihin mennä. Repi sitten väkisin ja voitte uskoa, että se virtsanäyte oli aika järkyn näkönen, täynnä verisiä riekaleita.

Aina ei voi voittaa...

Vierailija
16/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei saanu sisätutkimusta tehtyä! Siis ei sitä helkutin spekulaa tai mikä lienee vaan muka saanu työnnettyä sisälle. Aiemmin kyllä kaikki lääkärit sanonu et mut on helppo tutkia kun osaan rentouttaa oikeet lihakset vaikka hermostuttaiski. Meinasin sillon jo sanoo että anna mä v...u työnnän ite sen sinne sisälle kun se ähräs ja ähräs eikä saanu. Mua ei kyllä ruvennu ittee hermostuttaan siinä, lähinnä mulla tuli itellä aika hohhoijaa-olo... =)

Vierailija
17/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan samalla tavalla kävi minullekin! Sanoi, että nupukka ärtyi ronkkimisesta ja meni tosi kiinni, joten ei voitu edes yrittää heti uudestaan. Jäi sitten laittamatta koko kierukka. Toimenpide oli todella kivulias, siis tosi kipeetä kävi. Ihan kun synnyttämässä olisin ollut.

Vierailija
18/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kierukan laitto voi kokeneellekin olla joskus hankalaa jos anatomia on erikoinen. Vuotoahan on aina, koska kierukat laitetaan vuodon aikana, eli silloin kun kohdunsuu on hieman auki. Kierukan laitto ei ole muutenkaan toimenpide yksinkertaisimmasta päästä, eri työvaiheita on monia ja erityisen haastavaksi ne tekee jos potilas yhtään jännittää. Kokemuksen myötä eri vaiheet tietysti rutinoituvat, mutta kyllä siitä huolimatta joskus tulee vastaan 'haastavia' tapauksia.

Itse luen ohjeet joka ainoa kerta, näin minua opetettiin jo koulussa tekemään. Jos laittaisin kierukoita päivittäin, ei siihen tiettysti olisi tarvetta. Itse myös teen toimenpiteen ilman austajaa, mutta pyydän hoitajaa ennen toimenpidettä tuomaan kaikki tarvittavat välineet. Yleensä myös laittamisen aikana kerron potilaalle suurinpiirtein mitä tapahtuu, koska kierukan laittamiseenkin sisältyy kivuliaita vaiheita, esim. kun kuulapihdillä tartutaan kohdunkaulaan. Ei tämä kaikkia tietenkään satu, mutta sekin minulle opetettiin jo koulussa, että jos jokin toimenpide voi sattua, siitä pitää kertoa potilaalle.

Lääkärisi on kuvauksesi perusteella toiminut mielestäni aivan oikein (paitsi ei pyytänyt hoitajaa tuomaan välineitä) ja on lopettanut homman kesken kun on tajunnut sen vaikeaksi, eli on kantanut vastuunsa. Ikävää että sinulle kävi näin, toivotaan että seuraavlla kerralla toimanpide sujuu mutkitta. Voithan mennä esim. ehkäisyneuvolaan, jossa yleensä on hyvinkin kokeneita kierukan asentajia.

Vierailija
19/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap.n viestistä päätellen ei laitettu vuodon aikana. Viikko kuukautisista? Lääkärinä sinun pitäisi tietää ettei aina laiteta vuodon aikana. Suositellaan, että viikko kuukautisten alkamisesta, mutta myös kun synnytyksestä on niin vähän aikaa kohdunsuu on todennäköisesti ollut hieman avoinna. Äitiysneuvolan lääkärin tulisi/luulisi olevan kokenut näissä asioissa?? Ihmettelen eikö lääkäri antanut mitään ohjeita vuodon suhteen?

että kierukan laitto voi kokeneellekin olla joskus hankalaa jos anatomia on erikoinen. Vuotoahan on aina, koska kierukat laitetaan vuodon aikana, eli silloin kun kohdunsuu on hieman auki. Kierukan laitto ei ole muutenkaan toimenpide yksinkertaisimmasta päästä, eri työvaiheita on monia ja erityisen haastavaksi ne tekee jos potilas yhtään jännittää. Kokemuksen myötä eri vaiheet tietysti rutinoituvat, mutta kyllä siitä huolimatta joskus tulee vastaan 'haastavia' tapauksia.

Itse luen ohjeet joka ainoa kerta, näin minua opetettiin jo koulussa tekemään. Jos laittaisin kierukoita päivittäin, ei siihen tiettysti olisi tarvetta. Itse myös teen toimenpiteen ilman austajaa, mutta pyydän hoitajaa ennen toimenpidettä tuomaan kaikki tarvittavat välineet. Yleensä myös laittamisen aikana kerron potilaalle suurinpiirtein mitä tapahtuu, koska kierukan laittamiseenkin sisältyy kivuliaita vaiheita, esim. kun kuulapihdillä tartutaan kohdunkaulaan. Ei tämä kaikkia tietenkään satu, mutta sekin minulle opetettiin jo koulussa, että jos jokin toimenpide voi sattua, siitä pitää kertoa potilaalle.

Lääkärisi on kuvauksesi perusteella toiminut mielestäni aivan oikein (paitsi ei pyytänyt hoitajaa tuomaan välineitä) ja on lopettanut homman kesken kun on tajunnut sen vaikeaksi, eli on kantanut vastuunsa. Ikävää että sinulle kävi näin, toivotaan että seuraavlla kerralla toimanpide sujuu mutkitta. Voithan mennä esim. ehkäisyneuvolaan, jossa yleensä on hyvinkin kokeneita kierukan asentajia.

Vierailija
20/22 |
21.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä millaista aamupuuroa syötit lapsellesi aamulla.

Juuri viime viikolla olin otattamassa pois kierukkaa ja ihana naisgyne selosti tarkkaan mitä ronkki alapäässäni. Tuli hyvä mieli kun ei tarvinnut arvailla mitä siellä touhutaan.