Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nähnyt karun todellisuuden alkoholismista. Miksi minusta tuli alkoholisti? Hävettää.

Vierailija
23.01.2025 |

Tämä ei ole mikään sääliä kerjään - ketju koska todellakin tilanne on itse aiheuttua ja koko ilmiö on oikein valoittunut päin kasvojani. Se herättää erilaisia tunteita, varmaan surua kaikista eniten. 

Aloitin juomisen jo varhain teini-ikäisenä. Kiskoin kunnolla, minä luulin, että se on ihan normaalia alkoholinkäyttöä ja kun juodaan, niin juodaan sitten kunnolla. Olin oikeasti siinä uskossa, että sitä juodaan vain, että päästään päihtyneeseen olotilaan ja siitä tuli tapa. 

Huomaan nyt aikuisena, että alkoholi on todella ollut minun ongelmieni takana. Katson ympärilleni, ei juuri ystäviä, ei omaisuutta eikä kestäviä työsuhteita. Syytin tästä pitkään olosuhteita ja alkoholille menetettyä lapsuutta, olin vihainen ja huonosta itsetunnosta kärsivä. Jatkoin itse juomista, kuin se olisi oikeutettua turruttaa itseni koska niin ympäristönikin n aina tehnyt. 

Olisin kuitenkin voinut valita toisin jo aikoja sitten. Olisin voinut valita toisenlaisen ystäväpiirin, rakentaa elämääni ja keskittyä hyvään elämään. Sen sijaan uhriuduin, join ja koko ajan tönin itseäni alas, ihan kuin en muuta ansaitsikaan. 

Olen nähnyt ihan vierestä miten alkoholi tuhoaa elämiä, ihmissuhteita ja vanhempani siihen myös menehtyivät. Toinen meni jo, toinen menee perässä. 

On todella karua katsella tätä, vähän jopa epätodellista ja olo on kuin heränneellä tietyllä tapaa. Minulla on vastuu elämästäni ja jos juomiseni jatkuisi niin voisin syyttää vain itseäni. Niin monimutkaisesta asiasta tulikin hyvin yksinkertaista. 

Absurdia ajatella tätä kaikkea ja ymmärtää, että tämä on oikeasti oma päätös ollut aina.

Olen aika myötätuntoinenkin nuorta itseäni kohtaan ja on huojentavaa myös nähdä miten lopulta langat on omissa käsissäni. 

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nojaa, alkoholismi on myös geneettistä. Itsekin täysi juoppo ja molemmat vanhemmat oli/on alkoholisteja. Pitänee täs jossain kohtaa skarpata.

Vierailija
2/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, suosittelen Minnesota - hoitoa, mikäli tunnistat olevasi alkoholisti, ja haluat raitistua. Se maksaa toki, mutta onnistuessaan saat rahasi vuosien kuluessa takaisin, kun ei tarvitse enää ostaa viinaa.

Alkoholismi on sairaus, ja sitä ei tarvitse hävetä. Olet hyvä ja arvokas ihminen, vaikka satutkin sairastamaan kyseistä sairautta. Voit saada siihen apua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti lähtee menemään virran mukana, oli se virta sitten joku ulkoinen juttu tai sisäinen käsitys. Ei jotenkin tajua kyseenalaistaa, kuin ehkä myöhemmin.

Vierailija
4/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on riippuvuus geeniä, toiset jäävät nalkkiin päihteisiin helpommin kuin toiset. Mutta alkoholismista voi myös parantua. Toivottavasti saat apua. Tsemppiä!

Olen itse 50 + terveysintoilija, energinen liikkuja. Painan duunia ja matkustelen. Ihana perhe ja ystävät. Surullista, että päihteiden vuoksi joiltain jää elämää elämättä tai joutuu olemaan jonkin aineen orja. 

On tärkeää syödä monipuolisesti jotta elimistö saa tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet. Tai ainakin napata monivitamiini. Ehkä näistäkin on jotain hyötyä, kun yrittää parantua alkoholismista.

Vierailija
5/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole turha sanonta että jokainen on oman elämänsä seppä.

Vierailija
6/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä sairastuit alkoholismiin jo silloin nuorena  bilettäessä, kun elit kuten suurin osa ikäisistäsi. Jos riippuvuus on geeneissä, voi käydä huonosti. Näin en näkisi, että alkoholisti on syyntakeinen riippuvuuteensa. Tuskin kukaan ihminen ajattelee, että nyt dokaan niin kauan, että minusta tulee alkoholisti...

Vierailija
7/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hoitaa esim ahdistustaan tai traumojaan alkoholilla. Perehdy addiktion syntymiseen, niin ehkä sinulle aukeaa jotakin näkökulmaa. Suomalaisista osalla on myös alkoholismille altistava geeni.

Toivottavasti oivallat jossain vaiheessa, että ansaitset itseltäsi parempaa kohtelua. Sinulla on oikeus hyvään elämään ja hyvään kohteluun.

Vierailija
8/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni hoitaa esim ahdistustaan tai traumojaan alkoholilla. Perehdy addiktion syntymiseen, niin ehkä sinulle aukeaa jotakin näkökulmaa. Suomalaisista osalla on myös alkoholismille altistava geeni.

Toivottavasti oivallat jossain vaiheessa, että ansaitset itseltäsi parempaa kohtelua. Sinulla on oikeus hyvään elämään ja hyvään kohteluun.

Tämä on niin totta.

Vierailija
9/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zemppiä!

Vierailija
10/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman paskin sanonta, ei todellakaan ole. Maailma olisi hiton paljon parempi paikka, jos tajuaisimme olevamme muiden ihmisten elämän seppiä ja he meidän. Mietipä sinäkin hetki, mitä kaikkea sellaista olet saanut, johon et ole millään mielikuvituksella edes voinut vaikuttaa itse. 

Vierailija
11/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman paskin sanonta, ei todellakaan ole. Maailma olisi hiton paljon parempi paikka, jos tajuaisimme olevamme muiden ihmisten elämän seppiä ja he meidän. Mietipä sinäkin hetki, mitä kaikkea sellaista olet saanut, johon et ole millään mielikuvituksella edes voinut vaikuttaa itse. 

Totta. Kaikki on ihmisten keksimää nämä yhteiskunnalliset säännöt esimerkiksi, olemme täydellisesti ympäristömme tuloksia, täysin. 

Emme varmasti edes lopulta tiedä keitä olemme oikeasti ja mitä tekisimme jos ei olisi tätä kaikkea meille jo valmiiksi katettu. 

No, ehkä se nyt ainakin on totta mitä meidän oma moraali ja intuitio sanoo mihinkin tilanteeseen mutta on siinä myös valtavasti manipulaatiota takana (tahatonta ja tahallista). 

Tavallaan kenenkään ei pitäisi tuntea syyllisyyttä olemassa olostaan tai elämästään. 

Vierailija
12/12 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänmalli tulee kotoa, lisäksi olet saanut ehkä ns. alkoholismigeenin vanhemmiltasi. Minun tuntemani alkoholisti oli samanlainen, hän joi jo nuorena teininä enemmän kuin muut. Kotoa oli opittu, että käydään töissä ja kaikkeen hauskaan tarvitaan alkoholia. Vanhemmat kävivät töissä ja ryyppäsivät viikonloput, ei harrastuksia telkkarin katsomista kummemmin. Samalla uralla tämä tuttavani jatkoi koko elämänsä, jäi sitten mt-ongelmien takia eläkkeelle. Mutta hän on katkera kaikesta ja kateellinen eikä näe mikä on todellinen syy elämän pieleen menemiselle. Alkoholismi. Sille hän on ystävänsäkin menettänyt, kun muut eivät enää sekoilua jaksa.

Juomisen lopettaminen on varmasti tosi rankkaa, jos joutuu kohtaamaan omat lapset ja heidän pilalle menneen lapsuutensa. Mutta päihdeterapiaan kannattaa silti lähteä. Jos olet nuorempi ihminen vielä, niin on mahdollista rakentaa uudenlainen elämä ilman alkoholia. Ja vaikka olisit vanhempikin, niin voit elää loppuelämäsi vapaana. Sitähän riippuvuudessa eläminen on, vankila. Ainoa ajankulu on viinanjuonti, ehkä pillereitä myös pahaan oloon. Rankka sairaus, jonka hoito on periaatteessa yksinkertaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän