Vietkö saikulla lapsen hoitoon?
Jos itse olet saikulla ja lapsi joko terve tai vaan vähän sairas?
Kommentit (168)
En ole vienyt todellakaan. Kipeänä en ala sen takia lähtemään kotoa mihinkään. Jos jaksaisin lapsen hoitoon viedä, niin kai sit töihinkin jaksaisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
No riippuu ihan tilanteesta. Jos lapsi on täysin terve mutta itse kipeänä niin toki vien (tai mies vie). Paitsi jos olisi mahatauti joka jostain syystä tulee ensin minulle, silloin en veisi. Sairasta lasta en tietenkään vie, sitten pitää vaan yrittää pärjäillä lapsen kanssa. Ihan pienestä en ole pois töistä, pitää olla ihan kunnolla kipeänä ettei pysty edes etätöitä tekemään, ja silloin toki olisi parasta pystyä myös lepäämään. Kohta lapset tosin alkaa olla niin isoja ettei niitten hoitaminen ole kummoinenkaan homma kipeänäkään, toinen on jo koulussakin.
Onko yhden tai kahdenkaan lapsen hoitaminen kummoinen homma kipeänäkään? Pienet nukkuu kuitenkin yleensä päikkärit ja joku 3-vuotiaskin osaa jo puuhailla itsekseen jonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole vienyt todellakaan. Kipeänä en ala sen takia lähtemään kotoa mihinkään. Jos jaksaisin lapsen hoitoon viedä, niin kai sit töihinkin jaksaisi mennä.
Tämä on muuten totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on kyllä niin moneen lähtöön, ettei voi kuin ihmetellä. Kysymyksen asettelu on vähän erikoinen. Riippuu esim. mikä on "vähän sairas". Jos itse olen kipeä ja lapsi terve, niin tietysti puoliso vie hoitoon. Miksi ihmeessä ei veisi? Siellä on kuitenkin ikäistään seuraa ja ohjelmaa. Kenen etu se olisi, että sairaana oleva viimeisillä voimillaan kitkuttelisi kotona terveen ja energisen lapsen kanssa? Yleensä, jos olen vain "vähän kipeä", niin teen joka tapauksessa töitä sen minkä jaksan. Jos olen todella kipeä, niin en tee töitäkään, vain lepään vaan. Esim. kesällä leikkauksen jälkeen ei olisi todellakaan ollut voimia lasten täysipäiväiseen viihdyttämiseen, eikä sen puoleen työntekoon.
Tietysti nämä sairasteluaspektit riippuu vallitsevasta tilanteesta. Jos esim. koronan takia suositukset muuttuu, niin sitten mennään niiden mukaan. Muuten kai tässäkin toimii maalaisjärki. Jotenkin tuntuu, että tässä on taas tällaista ihmeellistä "uhrautuva äiti" syndroomaa. Että kyllä äidin pitää jaksaa hoitaa lapset, mies, työt ja koti vaikka pää kainalossa. Olkaa hyvä te, jotka haluatte polttaa itsenne loppuun ja vanhentua ennen aikojaan. Minä en ainakaan halua, joten turhaa tuputtaa tätä iänikuista agendaa.
Niin ja tähän liittyen vielä. Mitä te luulette saavuttavanne tällä uhrautumisella? Muuta kuin itsellenne pahan mielen? Kenen etua moinen palvelee?
Se on tietysti eri asia, jos on yh eikä jaksa kipeänä viedä lapsiaan hoitoon. Tai jos molemmat on kipeitä, sekä lapsi että aikuinen. Tai jos jollain perheenjäsenellä on rutto tai ebola. Mutta sitähän ei tässä kysytty. Kysyttiin, että viekö lapsen hoitoon jos on itse kipeä tai lapsi vähän kipeä. Suora vastaus kysymykseen on ei. En veisi, jos olen kipeä, vaan puoliso vie. Jos olen kipeä ja lapsi on "vähän kipeä", niin riippuu ihan siitä, onko kyseessä taudin alku- vaiko loppupää. Jos alku, niin seuraisin kotona, jos jotain jälkiyskää, niin veisin hoitoon, koska tartuttavuus on jo erittäin vähäinen, lähes olematon ja lapsikin jo varmaan turhautunut kotona nyhjäämiseen.
Miksi kirjoitat noin hyökkäävästi? Ei varmasti ole tarvetta, jos tiedät tekeväsi oikein.
En nyt tiedä teenkö oikein vai väärin, miten kukakin ajattelee. Pyrin käyttämään järkeä. Jokainen varmaa toimii, miten itse parhaaksi näkee. Näin toimin minä ja sinä teet asiat omalla tavallasi. Kunhan on tyytyväinen omiin ratkaisuihinsa.
Pahoittelen, jos koet tekstini hyökkäävänä. Ehkä siitä paistaa jonkinlainen turhautuminen tätä iänikuista uhrautumista ja sen ihailua kohtaan. Kirkkainta kruunua asetellaan sen päähän, joka äitiydessään on eniten kärsinyt? Onneksi nykyään uskalletaan olla aiheesta toistakin mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia, mutta jos lapsi on terve, niin eikö sen oman lepäämisen ja nopeamman parantumisen kannalta ole järkevämpää viedä lapsi hoitoon?
Sairastan harvoin, mutta mulla pitkittyy taudit helposti jos en pysty vetämään ihan totaalilevossa muutamaa päivää. Tuskin lapsi kotona onnistuisi, vaan siinä tulisi sitten puuhattua sen lapsen kanssa kuitenkin jotain pitkin päivää.
Kuule, sit jos on lapsia, niin sitä kummasti ihminen oppii venymään sen sijaan että taudit pitkittyy, niin taudissakin huolehditaan jos lapsi huolenpitoa vaatii.
Varmaan joku Kymsoten potilaskuljettaja vie, mutta en minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole lapsia, mutta jos lapsi on terve, niin eikö sen oman lepäämisen ja nopeamman parantumisen kannalta ole järkevämpää viedä lapsi hoitoon?
Sairastan harvoin, mutta mulla pitkittyy taudit helposti jos en pysty vetämään ihan totaalilevossa muutamaa päivää. Tuskin lapsi kotona onnistuisi, vaan siinä tulisi sitten puuhattua sen lapsen kanssa kuitenkin jotain pitkin päivää.
Kuule, sit jos on lapsia, niin sitä kummasti ihminen oppii venymään sen sijaan että taudit pitkittyy, niin taudissakin huolehditaan jos lapsi huolenpitoa vaatii.
Kaikenlaisia tekosyitä ihmiset keksii, jotta ei tarvisi viettää aikaa omien lastensa kanssa. Onhan se tietty ihan eri hoitaa puolikuntoista kuin tervettä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän yh:t pärjää tai kotihoidossa olevien lasten vanhemmat? Lomilla tai viikonloppuisin?
Miten se liittyy asiaan? Jos lapsi on kotihoidossa, niin silloin vanhempi ei ole töissä ja flunssan venyminen muutamalla päivällä ei vaikuta samalla tavalla, kun ei tarvitse palata sairasloman jälkeen töihin. Yh:lla on ymmärtääkseni ihan yhtälainen mahdollisuus viedä lapsi hoitoon ollessaan itse sairaana, kyllähän se lapsi joka tapauksessa tulee hoitopäivän päätteeksi kotiin. Yh saa ihan yhtä lailla muutaman tunnin levätä hoitopäivän aikana.
Mites viikonloppuisin tai lomalla? Itse olen perhepäivähoitaja ja kyllä vähän ottaa päähän nämä vanhemmat, jotka tuovat sairaita lapsia hoitoon kun itse ovat saikulla. Yllättäen sen seurauksena sitten meillä koko perhe saikulla ja mulla tietty omat lapset tässä aina. Eikä saisi todella flunssakaan pitkittyä, koska muuten menetän paitsi tuloni niin myös
asiakkaani.Luulisi tuollaisessa tilanteessa vanhempienkin miettivän että on huonompi juttu, että hoitaja sairastuu, kuin että koko perhe sairastaa yhdessä.
Näinhän sitä toki luulisi, mutta ei. Lapsia on tarjottu hoitoon jopa viikonloppuna, kun vanhemmat sairaana!
Lapsi on mennyt hoitoon, jos olen itse kipeänä, puoliso vie ja hakee yleensä. Kipeänä en todellakaan voi huolehtia kenestäkään. Kun en välttämättä jaksaa montaa minuuttia olla edes jalkeilla. Jos olisin sellaisessa kunnossa, että jaksaisin lapsia hoitaa niin silloin jaksaisin olla töissäkin.
Vierailija kirjoitti:
Olin yh. Hoitopaikka oli alle minuutin kävelymatkan päässä. Työpaikka oli toisella paikkakunnalla ja liikuin julkisilla. Tein siivoustyötä. Että syystä vein neljäksi tunniksi hoitoon.
Kipeää lasta en tietenkään vie missään tilanteessa !
Mutta jos olen itse kipeä ja lapsi terve kuin pukki, niin vien. Lapsi saa sielä virikkeitä enemmän kuin kipeän äidin kanssa kotona. Paitsi vatsatauti on poikkeus. Silloin en vien edes tervettä lasta...
Ja jos ole kipeänä niin mies vie lapsen ettei itse mene kipeänä tarttumaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Kipeää lasta en tietenkään vie missään tilanteessa !
Mutta jos olen itse kipeä ja lapsi terve kuin pukki, niin vien. Lapsi saa sielä virikkeitä enemmän kuin kipeän äidin kanssa kotona. Paitsi vatsatauti on poikkeus. Silloin en vien edes tervettä lasta...
Ja jos ole kipeänä niin mies vie lapsen ettei itse mene kipeänä tarttumaan muita.
Sama. Ja mielestäni tuollainen ajattelutapa on sitä maalaisjärjen käyttöä. Mutta koska olen itse tooodella harvoin kipeänä, niin kyllä aina jos olen itse ollut, niin on lapsetkin olleet samalla enemmän tai vähemmän sairaita, joten ei, en ole vienyt.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi on mennyt hoitoon, jos olen itse kipeänä, puoliso vie ja hakee yleensä. Kipeänä en todellakaan voi huolehtia kenestäkään. Kun en välttämättä jaksaa montaa minuuttia olla edes jalkeilla. Jos olisin sellaisessa kunnossa, että jaksaisin lapsia hoitaa niin silloin jaksaisin olla töissäkin.
Mitäs sitten jos lapsi on kipeänä sinun kanssa yhtäaikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten jos lapsi on kipeänä sinun kanssa yhtäaikaa?
Anna kun arvaan,hoitoon varmaan sit vaan?
En vienyt, koska mä olin kipeä. Sairaana en vaan pysty toikkaroimaan paria kilsaa sinne tänne ja sama vielä iltapäivälläkin. Sitä nukutaan ja toivotaan, että lapset ovat fiksuja ja kunnolla.
Hazardiahan se oli silloin.
Vähän sairasta lastakaan en vienyt mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän yh:t pärjää tai kotihoidossa olevien lasten vanhemmat? Lomilla tai viikonloppuisin?
Miten se liittyy asiaan? Jos lapsi on kotihoidossa, niin silloin vanhempi ei ole töissä ja flunssan venyminen muutamalla päivällä ei vaikuta samalla tavalla, kun ei tarvitse palata sairasloman jälkeen töihin. Yh:lla on ymmärtääkseni ihan yhtälainen mahdollisuus viedä lapsi hoitoon ollessaan itse sairaana, kyllähän se lapsi joka tapauksessa tulee hoitopäivän päätteeksi kotiin. Yh saa ihan yhtä lailla muutaman tunnin levätä hoitopäivän aikana.
Mites viikonloppuisin tai lomalla? Itse olen perhepäivähoitaja ja kyllä vähän ottaa päähän nämä vanhemmat, jotka tuovat sairaita lapsia hoitoon kun itse ovat saikulla. Yllättäen sen seurauksena sitten meillä koko perhe saikulla ja mulla tietty omat lapset tässä aina. Eikä saisi todella flunssakaan pitkittyä, koska muuten menetän paitsi tuloni niin myös
asiakkaani.Luulisi tuollaisessa tilanteessa vanhempienkin miettivän että on huonompi juttu, että hoitaja sairastuu, kuin että koko perhe sairastaa yhdessä.
Näinhän sitä toki luulisi, mutta ei. Lapsia on tarjottu hoitoon jopa viikonloppuna, kun vanhemmat sairaana!
Ilmaiseksi varmaan?
T. Entinen pph
Ihmettelen miten voi syöttää, pukea ja viedä lapsen vielä päiväkotiin, mutta ei kuitenkaan tehdä YHTÄÄN mitään työpaikalla....
T. pomosi
Olen saikulla vaan jos en pysty sängystä ylös nousemaan eli en vie ja jonkun on haettava lapset. En kyl tied kuin kop tarvis olla, koronassa tein pitkää päivää joka päivä. Joku ihme tauti oli kerran joka piti kuumeen yli 40 asteessa ja järjetön päänsärky, olin tiiviissä seurannassa sairaalaan, lääkäri soitti pari kertaa päivässä, silti oli pakko mennä töihin. Nimim. yrittäjän elämää
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miten voi syöttää, pukea ja viedä lapsen vielä päiväkotiin, mutta ei kuitenkaan tehdä YHTÄÄN mitään työpaikalla....
T. pomosi
Juu, hyvä kysymys!
No riippuu ihan tilanteesta. Jos lapsi on täysin terve mutta itse kipeänä niin toki vien (tai mies vie). Paitsi jos olisi mahatauti joka jostain syystä tulee ensin minulle, silloin en veisi. Sairasta lasta en tietenkään vie, sitten pitää vaan yrittää pärjäillä lapsen kanssa. Ihan pienestä en ole pois töistä, pitää olla ihan kunnolla kipeänä ettei pysty edes etätöitä tekemään, ja silloin toki olisi parasta pystyä myös lepäämään. Kohta lapset tosin alkaa olla niin isoja ettei niitten hoitaminen ole kummoinenkaan homma kipeänäkään, toinen on jo koulussakin.