Onko mielestäsi yliopisto ja AMK samanarvoisia?
Minun mielestäni ei. Jos mietitään parhaita opiskelijoita, ikäluokan kermaa, niin hyvin pieni osa heistä haluaa jonnekin Laureaan tai Metropoliaan. Suurin osa haluaa Helsingin yliopistoon tai Aaltoon. Ikäluokan parhaimmisto lähes poikkeuksetta hakeutuu yliopistoon ja AMK on eräänlainen jämäpaikka keskitasolle. Vai mitä mieltä olet itse?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta. Itse koodarina (amk insinööri) olen joka työpaikassa ollut samalla linjalla kuin diplomi-insinöörit ja tietojenkäsittelyn maisterit. Palkkakin ollut samaa tasoa korkeammin koulutettujen kanssa. Mutta monella alalla ei toki ole näin.
Tuo on mahdollista, koska Suomessa tehdään pääosin bulkkikoodia. Data Scientistiksi tai vaativia algoritmeja koodaamaan ei pääse amk-tutkinnolla, koska työn edellyttävä teoria ei ole hallussa.
Vierailija kirjoitti:
uliopistossa naiset opiskelevat humanismia, kasvatustieteitä, naistutkimusta ja miesvihaa. amk:ssa miehet opiskelevat työelämää varten
ja itse et ilmeisesti ole opiskelut kummassakaan kun on noin kova naisviha päällä?
Suojelupoliisi voisi ottaa nämä innovaatiopedagogiikkatouhut suurennuslasinsa alle. Kiinan ja Venäjän pyrkimyksenä on heikentää länttä, ja mikäpä olisi siihen parempi keino kuin koulutusjärjestelmää vastaan iskeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu alasta. Itse koodarina (amk insinööri) olen joka työpaikassa ollut samalla linjalla kuin diplomi-insinöörit ja tietojenkäsittelyn maisterit. Palkkakin ollut samaa tasoa korkeammin koulutettujen kanssa. Mutta monella alalla ei toki ole näin.
Tuo on mahdollista, koska Suomessa tehdään pääosin bulkkikoodia. Data Scientistiksi tai vaativia algoritmeja koodaamaan ei pääse amk-tutkinnolla, koska työn edellyttävä teoria ei ole hallussa.
Aikamoista skeidaa ne yliopistonkin kurssit
Vierailija kirjoitti:
eivät ole. sairaanhoitaja ja lääkäri on esim. täysin eri töitä.
Ihanko totta? Oletpa fiksu.
Vierailija kirjoitti:
uliopistossa naiset opiskelevat humanismia, kasvatustieteitä, naistutkimusta ja miesvihaa. amk:ssa miehet opiskelevat työelämää varten
Mä opiskelen kauppatieteitä. Ja olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista skeidaa ne yliopistonkin kurssit
Skeidaa ehkä sinusta, mutta ei se muuta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole. Esimerkiksi amk:n opinnäytetyöt ovat mielipidetekstin luokkaa, lähteet tyyliä Wikipedia, Iltalehti ja Suomi24.
Toisaalta ei yliopistoakaan puhtaasti opetuksen ym. tasolla voi millään muotoa pitää minään tieteen mekkana, sanon tämän maisterina itsekin. Mahdollisimman paljon ihmisiä vain maisteriputkesta läpi mahdollisimman nopeasti.
No kiva. Tein just ekan esseen ja oli aika tarkkaa noiden lähteiden kanssa. Mutta hyvä jos oppariin riittää sitten joku vähempi kuten wiki tai keskustelupalsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Data Scientistit onkin ennemmin matemaatikkoja kuin koodareita. Mitä ihan koodaamiseen tulee, sanoisin että amk-insinööreillä ja diplomi-insinööreillä on yhtäläiset mahdollisuudet. Diplomi-insinöörien voi toki olla helpompi löytää se ensimmäinen työpaikka, mutta muuten koodaminen on kyllä jatkuvaa oppimista eikä koulutuksella ole siinä kovinkaan suurta merkitystä.
Ap: Ensin kysyt otsikossa ovatko yliopisto ja AMK samanarvoisia.
Sitten vastaat todeten, että ihmiset kuuluvat joko kermaan ja ikäluokan parhaimmistoon tai vastaavasti ovat jämäjäänteitä.
Minun mielestäni yliopisto ja AMK eivä ole samanarvoisia, vaan aivan eri tason koulutus. Ja niitä yliopistoja on muuten pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin, eivät todellakaan kaikki halua Helsingin yliopistoon tai Aalto-yliopistoon.
Ne niissä opiskelevat ihmiset ovat kaikki keskenään samanarvoisia. Tai ainakin tulisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat arvokkaita riippumatta koulutustasosta tai ammatista. Ei siivooja ole lääkäriä huonompi. En ajattele oppilaitoksista, että minkä arvoisia ne ovat verrattuna toisiinsa.
Onkohan lentokoneessa koskaan kuulutettu josko matkustajien joukosta löytyisi siivoojaa?
En tiedä, mutta siivooja valmistuu ammattikoulusta ja kyllä sinun on siellä koneessa mukavampi olla, jos siellä on siivooja käynyt. Lisäksi koneessa sh (amk) kelpaa, jos tulee lääketieteellinen hätätilanne useimmiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat arvokkaita riippumatta koulutustasosta tai ammatista. Ei siivooja ole lääkäriä huonompi. En ajattele oppilaitoksista, että minkä arvoisia ne ovat verrattuna toisiinsa.
Onkohan lentokoneessa koskaan kuulutettu josko matkustajien joukosta löytyisi siivoojaa?
En tiedä, mutta siivooja valmistuu ammattikoulusta ja kyllä sinun on siellä koneessa mukavampi olla, jos siellä on siivooja käynyt. Lisäksi koneessa sh (amk) kelpaa, jos tulee lääketieteellinen hätätilanne useimmiten.
On se kiva kuolla puhtaassa koneessa.
Vierailija kirjoitti:
Ketä kiinnostaa?
t. Amis :D
Kirjoitit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan työ on siis pääosin mukavuustekijä pl. tietyt paikat. Lääkärin hommassa on kyse elämästä ja kuolemasta.
en kyllä maksaisi samaa hintaa amk insinööri koulutuksesta, kuin huippuyliopistosta. arvostan toki kaikkea etäisesti mielekästä koulusta.
Ei ole saman arvoisia. Sanon näin itse AMK:ssa opiskelevana.
Ei kyllä kerro mitenkään älykkäästä ja sivistyneestä ihmisestä kuitenkaan se, että pitää AMK:ta jämäkouluna.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole. Esimerkiksi amk:n opinnäytetyöt ovat mielipidetekstin luokkaa, lähteet tyyliä Wikipedia, Iltalehti ja Suomi24.
Toisaalta ei yliopistoakaan puhtaasti opetuksen ym. tasolla voi millään muotoa pitää minään tieteen mekkana, sanon tämän maisterina itsekin. Mahdollisimman paljon ihmisiä vain maisteriputkesta läpi mahdollisimman nopeasti.
Älä viitsi olla lapsellinen, aikuinen ihminen. Ei todellakaan ole opinnäytetyö mikään mielipideteksti ja lähteeksi ei todellakaan kelpaa wikipedia tms.
Sä et todellakaan ole mikään maisteri kun tuollaista kirjoitat.
Sanoisin, että kaikki tutkinnot ei ole samanarvoisia. Esim. jos haluaa ensihoitajaksi, kätilöksi tai vaikkapa poliisiksi ei ole muuta väylää kuin AMK. Traden ja KTM:n tutkinnoista taas ei voi puhua samassa lauseessakaan. Sit taas joku "humpuuki" humanistisen puolen tutkinto yliopistolla ei oo mun mielest arvostettu, ku vaik insinöörin tutkinto. No nää on vaan mun mielipiteitä. Itse opiskelen AMK-inssiks.
Ei eikä tarvitsekaan olla. Niissä koulutetaan työelämän erilaisiin tarpeisiin. Molemmille opinahjoille on paikkansa meidän yhteiskunnassa.
Itselle AMK oli väylä maisterin opintoihin. En olisi yliopistossa ilman AMK:a.
AMK-tutkinnolla pääsee hyvin jo työelämään kiinni.