Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsiikö itsetuntosi jos pieni lapsi kutsuu sinua tädiksi tai sedäksi? Twitter-keskustelu käy kuumana

Vierailija
20.09.2022 |

Eri alojen nuoret ammattilaiset kokevat syvää vihaa vanhempia kohtaan jotka käyttävät taapero-ikäisille lapsille heistä ilmaisua täti tai setä.
Kaupassa pitää sanoa myyjä, päiväkodissa varhaiskasvatuksen ammattilainen, palokunnan lasten ja nuorten toiminnasta vastaava jne.
On tää maailma jumalauta sairas!

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan tiennyt, että joku loukkaantuu tödittelystä/sedittelystä kun tilanteessa lapselle kerrotaan esim. ettei saa ottaa sedän juomaa tmv. Koskaan en ole ymmärtänyt, että sanomalla olisi jotain minua vastaan ja että hän haluaisi jotenkin loukata tädit tekemällä/sedittelemällä.

Kertoisotteko te, joista täti/setä sana on kuvaamassani tilanteessa negatiivinen, että mistä tämä mielikuva sanan negatiivisuudesta on peräisin?

Vierailija
102/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua toki, jos sanoo lääkärissä lääkäriä tai sairaanhoitajaa tätinä/setänä, joille on jo selkeä vakiintunut sana/nimike käytössä kuten lääkäri, sairaanhoitaja, myyjä, palomies, poliisi jne.

Mutta, jos vaikkapa linja-autossa pieni lapsi koettaa tarttua viereisen sedän tai tädin laukusta pullottavasta tavarasta kiinni niin ihan neutraalina koen, jos sanotaan ettei saa ottaa tädin/sedän tavaroita (ja nimenomaisesti ainakin itse tarkoitan tällöin sitä, että arvostan henkilönä tätä tätiä/setää ja hänen omaisuuttaan ja näin samalla opetan lapselle tapoja). Vaihtoehtoisesti saattaisin toki sanoa myös ettei saa ottaa toisten tavaroita. Loukkaantuuko joku tällaisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun siskosta tuli ihan oikea täti kun hän oli 16 vuotias. Miksi häntä olisi pitänyt kutsua, että ei olisi täditellyt? Äidin siskoksi? Ei ole minusta tuo ikään liittyvä termi muuten kuin, että henkilö on selkeästi vanhempi kuin lapsi kenelle asiasta puhutaan. Mutta kaikestahan sitä nykyään mielensä pahoitetaan, oikein käy välillä sääliksi tuo woke-porukka, heillä ei ole mitään iloa elämässä. Vain mielenpahoitusta.

Nimellä

Vierailija
104/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun siskosta tuli ihan oikea täti kun hän oli 16 vuotias. Miksi häntä olisi pitänyt kutsua, että ei olisi täditellyt? Äidin siskoksi? Ei ole minusta tuo ikään liittyvä termi muuten kuin, että henkilö on selkeästi vanhempi kuin lapsi kenelle asiasta puhutaan. Mutta kaikestahan sitä nykyään mielensä pahoitetaan, oikein käy välillä sääliksi tuo woke-porukka, heillä ei ole mitään iloa elämässä. Vain mielenpahoitusta.

Nimellä

No, mutta hänhän on täti kys.lapselle.

Ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö lapsen kuullen tädistä puhuttaisi hänen oikealla nimellään. Lapsellejo ei saa opettaa enää sanaa täti/setä eikä kertoa, että esim. Miia on sinun täti tai Pekka on sinun setä??

Vierailija
105/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa. Ja onhan 20-vuotias paljon vanhempi kuin 3-vuotias. Lähinnä huvitti nää silloin nuorena kun olin aspahommissa.

Vierailija
106/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole koskaan tiennyt, että joku loukkaantuu tödittelystä/sedittelystä kun tilanteessa lapselle kerrotaan esim. ettei saa ottaa sedän juomaa tmv. Koskaan en ole ymmärtänyt, että sanomalla olisi jotain minua vastaan ja että hän haluaisi jotenkin loukata tädit tekemällä/sedittelemällä.

Kertoisotteko te, joista täti/setä sana on kuvaamassani tilanteessa negatiivinen, että mistä tämä mielikuva sanan negatiivisuudesta on peräisin?

Varmaan sitä, että sitä käytetään vauvakielen ulkopuolella loukkauksena? Vai kenen mielestä muka "tätimäinen" tai "tantta" ovat jotenkin mairittelevia ilmaisuja. Ja miehistä vaikka "setämies".

Vierailija
107/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sillon kun olin 18v myyjänä ja vanhat naiset kutsui tädiksi, niin kyllä se ihmetytti xD useat toki korjasi että no okei tyttö. Kyllä se tyttö oli kuvaavampi. Ja nyt päälle 30v,ja joistain itseä vanhemmista naisista jotka tädittelee niin huomaa välillä ilmeestä että se on oikeasti "näpäytys" eli lähinnä halutaan vähän alentaa jotta tuntisi vanhus olonsa paremmaksi. Eli kannattaa keksiä joku parempi sana nuorille ihmisille, jos haluaa toisen kunnioituksen esim. 😊 Varsinkin jos tietää nimen, voi aivan hyvin sitä käyttää mieluummin tai vaikka nainen on paljon parempi kun toi täti, joka sopii lähinnä eläkeläiselle.

Vierailija
108/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on myös omalla kohdallani niin, että miehet ei koskaan tädittelee, mutta vanhemmat naiset ainoastaan. 😂 Miksei ne vanhemmat naiset tädittele itseään vanhempia, vaan nuorempia. Jotenkin outoa ja itse en koe että olisi sopivaa käytöstä, mutta ehkä ne vanhemmat ihmiset on tottuneet jos ennen vanhaan oli eri säännöt.. Nykynuorille tädittele on lähinnä omituista käytöstä. Itse en toki ota henkkoht, mutta en termistä pidäkään nuorena ihmisenä.

Vierailija
109/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se itsetuntoani kolauta enkä "vihaa".

En vain tajua, miksi kenekään lapsen pitäisi minua täditellä? En minä ole kersojenne täti. Minulla on yksi veljenpoika ja hän on ainoa, jolle olen täti.

Sanat täti ja setä eivät ole sidottuja vain sukulaisuussuhteeseen. Ovat ihan vakiintunutta puhekieltä aikuisista ihmisistä lapsille.

Mutta tänä wokeismin aikakautena kaikki nähdään pahana.

Tädittelyä ja sedittelyä on pidetty typeränä ja turhana jo kauan ennen kuin koko wokea edes keksittiin.

Eikä pidetty. Mutta muijittelua on kyllä pidetty halventavana ja sitä taas jostain syystä harrastetaan ja vielä toisten naisten puolelta yllättävän paljon.

Ikärasismi tekee sedästä ja tädistä monelle sen ongelman. Ihan kun vanhempi ihminen olisi jotain huonoa, eikä siihen haluta liittyä

Tädittely saa naisen tuntemaan olonsa vanhaksi, ei jonkun sukulaiseksi. Ja sehän on pahinta mitä nainen voi suunnilleen olla ja tuntea ja siksi sinäkin haluat päästä eroon tädittelystä oikeasti. Eikä typeryys tai äly liity siihen mitenkään.

Vierailija
110/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sillon kun olin 18v myyjänä ja vanhat naiset kutsui tädiksi, niin kyllä se ihmetytti xD useat toki korjasi että no okei tyttö. Kyllä se tyttö oli kuvaavampi. Ja nyt päälle 30v,ja joistain itseä vanhemmista naisista jotka tädittelee niin huomaa välillä ilmeestä että se on oikeasti "näpäytys" eli lähinnä halutaan vähän alentaa jotta tuntisi vanhus olonsa paremmaksi. Eli kannattaa keksiä joku parempi sana nuorille ihmisille, jos haluaa toisen kunnioituksen esim. 😊 Varsinkin jos tietää nimen, voi aivan hyvin sitä käyttää mieluummin tai vaikka nainen on paljon parempi kun toi täti, joka sopii lähinnä eläkeläiselle.

Tytöttelyä nyt varsinkin pidetään halveksivana muotona ja erityisesti, jos vanhempi mies sen sanoo.

Vierailija
111/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se on myös omalla kohdallani niin, että miehet ei koskaan tädittelee, mutta vanhemmat naiset ainoastaan. 😂 Miksei ne vanhemmat naiset tädittele itseään vanhempia, vaan nuorempia. Jotenkin outoa ja itse en koe että olisi sopivaa käytöstä, mutta ehkä ne vanhemmat ihmiset on tottuneet jos ennen vanhaan oli eri säännöt.. Nykynuorille tädittele on lähinnä omituista käytöstä. Itse en toki ota henkkoht, mutta en termistä pidäkään nuorena ihmisenä.

Koska vanhempia naisia aika usein rouvitellaan. Nykyisin saatan sanoa nainen, jos joudun viittaamaan vieraaseen naisihmiseen. Miksi pitäisi kutsua? Et voi sanoa rouva tai neiti, koska et tiedä onko toinen naimisissa. Tyttöily on halveksuntaa. Täti ei käy. Nainen olettaa sukupuolen. Tyyppi on tyly muoto. Ihminen on ehkä sitten se paras?

Vierailija
112/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitatessa vieraisiin aikuisiin, joiden nimeä ei tiedetä/muisteta, lapset puhuttelevat usein täti/setä. MItä kummallista siinä on? Joskus lapset sanovat myös "ope" kun tarkoittavat ketä tahansa päiväkodin aikuista.

Vierailija
113/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöyristyttävää

Vierailija
114/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kärsi eikä haittaa yhtään vaikka jonkun lapsi minua tädiksi kutsuisikin.

Vierailija
115/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kärsi, mutta pidän vähän typerinä vanhempia jotka tädittelee ja sedittelee. Miksi niin tehdään, voiko joku selittää? Omat lapseni ovat vallan hyvin pärjänneet ilman tuommoista lässytyskieltä, mitä jotkut viljelee tyyliin: "voi voi varoppa se on poppa, voi tulla pipi, sitten tarvitsee kutsua piipaa-auto ja lääkäri-täti katsoo pipiä". Siis miksi?

Tuo tädittely ja sedittely on ihan eri asia kuin lässyttäminen siitä että joku poppaa ja tulee pipi.

Vierailija
116/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta #1: Monet ihmiset pitävät tädittelyä tai sedittelyä loukkaavana, etkä vieraasta ihmisestä voi sanoa, loukkaako tämä heitä vai ei.

Fakta #2: Monet lapset haluavat sanoa täti tai setä.

Eikö tälle ole hyvin yksinkertainen ratkaisu? Puhukaa lapsienne kanssa tädeistä ja sedistä silloin, kun vieras täti/setä ei ole suoraan kuulopiirissä. Silloin kun puhuttelette suoraan vierasta ihmistä, ei ole mitään tarvetta sanoa "heippa täti, kiitos täti, annapa tädille kolikko" kun kaiken voi sanoa lapselle sitä ilmankin. Lapsi voi silti sanoa "kiitos täti", se tuskin ketään loukkaa. Tai jos loukkaantuu siitä, että kolmevuotiaan näkövinkkelistä on täti, niin se on sitten voi voi.

Mutta monilla näyttää olevan ihan periaatteen asia, että MINÄ saan sanoa vieraita ihmisiä tädeiksi ja sediksi, koska MINULLA on oikeus päättää mistä he saavat loukkaantua, ja MINÄ sanon nyt näin kun on minun lapsuudessanikin sanottu.

Vierailija
117/118 |
21.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13-vuotiaana myymässä ovelta ovelle partiolaisten joulukalentereita. Mies tuli ovelle avaamaan. Esittelin asiani, johon mies totesi pienelle lapselleen: "niin, setä myy joulukalentereita". Olin siis setämiesainesta jo 13-vuotiaana. Jälkikäteen hymyilytti hiukan.

Vierailija
118/118 |
26.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kärsii. Olen transihminen ja siis mies naisen kehossa. On suunnattoman loukkaavaa että täditellään oli kyse sitten sukulaisuussuhteesta tai muuten vaan tädittelystä. Sedäksi kutsuminen ei haittaa yhtään, se on kivaa, mutta eipä kukaan sillä tavalla tajua minua nimittää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi