Kärsiikö itsetuntosi jos pieni lapsi kutsuu sinua tädiksi tai sedäksi? Twitter-keskustelu käy kuumana
Eri alojen nuoret ammattilaiset kokevat syvää vihaa vanhempia kohtaan jotka käyttävät taapero-ikäisille lapsille heistä ilmaisua täti tai setä.
Kaupassa pitää sanoa myyjä, päiväkodissa varhaiskasvatuksen ammattilainen, palokunnan lasten ja nuorten toiminnasta vastaava jne.
On tää maailma jumalauta sairas!
Kommentit (118)
Minua on kutsuttu tädiksi eka kertaa 18-vuotiaana, en loukkaantunut. Sen jälkeen kyllä tosi harvoin, vaikka aspatyötä olen tehnyt ja lapsiperhepaikoissa liikkunut. Omaan sanavarastoon tädittelyt ei ole koskaan istunut, kuulostaa vaan hölmölle, joten en ole sitä omille lapsille opettanut. Lapset katsoo ihan hölmistyneenä jos joku vieras ihminen tulee itse nimittämään itseään tädiksi, kun eivät ole sellaiseen tottuneet. Yleensä nämä itseään tädittelevät on jotain 50+ ikäisiä.
Täytyy myöntää, että en pidä, jos tuntematon lapsi (tai hänen vanhempansa) tädittelee. En nyt mitään asiasta sano, mutta miellän olevani täti vain veljeni lapsille.
Jos joku vieras lapsi tulee sanomaan täti, niin koetan vaan ystävällisesti todeta jotain tyyliin "nimeni on Marjukka, voit kutsua minua Marjaksi. Kukas sinä olet?" tjsp.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama, jos lapsi sanoo tädiksi. Pikkulapsen näkövinkkelistä jo teinikin voi olla täti.
Sitä pidän epäkohteliaana, että lapsen vanhempi tädittelee tuntematonta. Siis tyyliin "sano tädille kiitos" tai pahimmillaan itsekin puhuttelee lapsen kanssa tyyliin "hei hei täti".
Yleensä kai äidit tekevät tätä korostaakseen, kuinka ovat lapsestaan huolimatta nuoria tyttösiä vielä kolmekymppisinäkin verrattuna muihin "täti-ihmisiin".
Mitä ehdottaisit tuon ilmaisun tilalle? Siis tuon "sano tädille kiitos" tilalle? Jos kyse on tuntemattomista ihmisistä eikä tiedetä toisten nimiä?
"Sano tuolle naiselle kiitos"? "Sano tuolle muijalle kiitos"? Aikuista ihmistä ei varmaan voi tytötelläkään. Eikä tuntemattomasta voi tietää, onko hän rouva vai neiti. "Sano tuolle henkilölle kiitos"?
En ole kyllä törmännyt tilanteeseen missä "Sano kiitos." Ei olisi riittänyt. Ei ole ollut tarvetta erikseen tehdä selväksi kenelle se kiitos osoitetaan.
Siis täh?!! Voiko tuo olla TODELLISTA? Olen 25-vuotias nainen ja kutsun itseäni aina tädiksi, kun puhun itsestäni mun pienille kummilapsille tai muille samanikäisille. Mikä ihme muka sitten heille olisin? Joku epämääräinen tyttö/nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama, jos lapsi sanoo tädiksi. Pikkulapsen näkövinkkelistä jo teinikin voi olla täti.
Sitä pidän epäkohteliaana, että lapsen vanhempi tädittelee tuntematonta. Siis tyyliin "sano tädille kiitos" tai pahimmillaan itsekin puhuttelee lapsen kanssa tyyliin "hei hei täti".
Yleensä kai äidit tekevät tätä korostaakseen, kuinka ovat lapsestaan huolimatta nuoria tyttösiä vielä kolmekymppisinäkin verrattuna muihin "täti-ihmisiin".
Mitä ehdottaisit tuon ilmaisun tilalle? Siis tuon "sano tädille kiitos" tilalle? Jos kyse on tuntemattomista ihmisistä eikä tiedetä toisten nimiä?
"Sano tuolle naiselle kiitos"? "Sano tuolle muijalle kiitos"? Aikuista ihmistä ei varmaan voi tytötelläkään. Eikä tuntemattomasta voi tietää, onko hän rouva vai neiti. "Sano tuolle henkilölle kiitos"?
No miten olisi "sano kiitos"? Kontekstista käy varmaan selväksi, ketä kiitetään.
Eihän tädittelyssä ja sedittelyssä olisi mitään ongelmaa, ellei sitä käytettäisi myös loukkauksena, vrt. "tantta", "tätimäinen", "setämies".
Sen takia se kuulostaa vähän mauttomalta aikuisen suusta.
Vierailija kirjoitti:
Mun siskosta tuli ihan oikea täti kun hän oli 16 vuotias. Miksi häntä olisi pitänyt kutsua, että ei olisi täditellyt? Äidin siskoksi? Ei ole minusta tuo ikään liittyvä termi muuten kuin, että henkilö on selkeästi vanhempi kuin lapsi kenelle asiasta puhutaan. Mutta kaikestahan sitä nykyään mielensä pahoitetaan, oikein käy välillä sääliksi tuo woke-porukka, heillä ei ole mitään iloa elämässä. Vain mielenpahoitusta.
Samoin mun , ja hän on aina kutsunut itseään lapselleni tädiksi, joten vielä nyt aikuisenakin lapseni sanoo häntä tädiksi.
Itse olen työskennellyt päiväkodissa, ja siellä joskus harvoin törmäsin tätitermin käyttöön, mutta koin tärkeäksi, olla tuttu asiakkailleni, joten suurimmaksi osaksi kutsuivat nimellä, lähes aina. Joskus sellaisessa tilateessa, että tarvittiin nopeasti joku paikalle huusivat lapset " Aikuinen" ja se tarkoitti yleensä sitä, että kuka tahansa kelpasi, oli sitten setä ,täti tai jotain muuta ( kuten varmaa nykyään myös pitää lisätä ettei taas joku pahastu)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan on parivuotiaalle helpompi puhua sedistä ja tädeistä. Ovat sanoina helpot lausua pienille. Mutta sitähän ei minä-minä-minä wokeismin ihmiset halua ymmärtää.
Eikä ole yhtään sen helpompi. Parivuotias oppii yhtä lailla ymmärtämään sanan "aikuinen" tai "ihminen" kuin täti tai setä.
Näille hoomoilasille jotka eivät tajua kielen ja sanojen monimerkityksellisyyttä tulisi järkytys espanjankielisessä maissa kun kaverikin voi kutsua tädiksi tai sedäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan on parivuotiaalle helpompi puhua sedistä ja tädeistä. Ovat sanoina helpot lausua pienille. Mutta sitähän ei minä-minä-minä wokeismin ihmiset halua ymmärtää.
Eikä ole yhtään sen helpompi. Parivuotias oppii yhtä lailla ymmärtämään sanan "aikuinen" tai "ihminen" kuin täti tai setä.
Kuulostaa tosi ankealta. Vain Suomessa voi tälläisestäkin joku loukkaantua.
Voi ehkä vähän käydä itsetunnon päälle, jos sedittelee. Tädittely ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi ehkä vähän käydä itsetunnon päälle, jos sedittelee. Tädittely ei haittaa.
Pienestä se on itsetunto kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mun siskosta tuli ihan oikea täti kun hän oli 16 vuotias. Miksi häntä olisi pitänyt kutsua, että ei olisi täditellyt? Äidin siskoksi? Ei ole minusta tuo ikään liittyvä termi muuten kuin, että henkilö on selkeästi vanhempi kuin lapsi kenelle asiasta puhutaan. Mutta kaikestahan sitä nykyään mielensä pahoitetaan, oikein käy välillä sääliksi tuo woke-porukka, heillä ei ole mitään iloa elämässä. Vain mielenpahoitusta.
Tottakai tätiä saa kutsua tädiksi, ei kai sitä ole kukaan kieltämässä. Ainoastaan se on typerää että tädiksi kutsutaan ketä vaan naisen näköistä vastaantulijaa ja esim. niitä neuvolan terkkareita ja muita ammattilaisia. Minä olen törmännyt tähän tädittelykeskusteluun jo kauan ennen woke-aikaa.
Kyllä ei ihmisillä ole oikeita ongelmia kun pitää tällaisia murehtia. Ihan he l vetin sama miksi lapsi tai lapsen vanhempi minua kutsuu. Käsitän ihan hyvin, ettei sitä tädittelyä tarvitse ottaa kirjaimellisesti, vaan se nyt vaan on muodostunut suomen kielessä sellaiseksi neutraaliksi termiksi kun puhutaan ystävälliseen sävyyn vieraasta naishenkilöstä. Vihaan nykyaikaa.
Ei tuo mikään woke-ongelma ole, vaan samanlaista nuorallatanssimista se on kulttuureissa, joissa kohteliaisuussääntöihin kuuluu vanhempia ihmisiä kutsua tietyillä termeillä. Esimerkiksi koreaksi ajumma tarkoittaa periaatteessa naimisissa olevaa naista, eli rouvittelua. Mutta vain selkeästi vanhempaa naista voi turvallisesti kutsua ajummaksi, esimerkiksi jos olet kolmekymppinen ja nainen kuusikymppinen. Jos kolmekymppisenä sanot nelikymppistä naista ajummaksi, olet loukkaava, vaikka teknisesti se olisikin totta (nainen on naimisissa, ja sinua vanhempi). Pikkulapsi kyllä voi kutsua aikuista naista ajummaksi.
Nyky-Koreassa mennään yhä vanhempina naimisiin ja yhä useammat eivät mene naimisiin ollenkaan, joten nuoremmista polvista harva haluaa olla ajumma, vaikka vanhemmille polville se olisi ollut ihan automaattista ja jopa kunnia-asia.
Suomessa ei ole vastaavaa kohteliaisuussääntöjen viidakkoa, ja silti on faktaa, että ennen vanhemmat ihmiset odottivat heille kuuluvaa kunnioitusta, ja nykyään kukaan ei halua olla vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi ankealta. Vain Suomessa voi tälläisestäkin joku loukkaantua.
Vain Suomessa voi loukkaantua siitä, ettei vieraitten ihmisten tädittelyä pidetä kohteliaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen lapsen on helpompi itse lausua sanat täti ja setä kuin nainen tai mies.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mikään woke-ongelma ole, vaan samanlaista nuorallatanssimista se on kulttuureissa, joissa kohteliaisuussääntöihin kuuluu vanhempia ihmisiä kutsua tietyillä termeillä. Esimerkiksi koreaksi ajumma tarkoittaa periaatteessa naimisissa olevaa naista, eli rouvittelua. Mutta vain selkeästi vanhempaa naista voi turvallisesti kutsua ajummaksi, esimerkiksi jos olet kolmekymppinen ja nainen kuusikymppinen. Jos kolmekymppisenä sanot nelikymppistä naista ajummaksi, olet loukkaava, vaikka teknisesti se olisikin totta (nainen on naimisissa, ja sinua vanhempi). Pikkulapsi kyllä voi kutsua aikuista naista ajummaksi.
Nyky-Koreassa mennään yhä vanhempina naimisiin ja yhä useammat eivät mene naimisiin ollenkaan, joten nuoremmista polvista harva haluaa olla ajumma, vaikka vanhemmille polville se olisi ollut ihan automaattista ja jopa kunnia-asia.
Suomessa ei ole vastaavaa kohteliaisuussääntöjen viidakkoa, ja silti on faktaa, että ennen vanhemmat ihmiset odottivat heille kuuluvaa kunnioitusta, ja nykyään kukaan ei halua olla vanha.
Kutsutaanko muuten missään muussa maassa satunnaisia vastaantulijoita tädeiksi ja sediksi? Ei ole ainakaan itsellä tullut vastaan missään muualla. Joku suomalainen erikoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaanko muuten missään muussa maassa satunnaisia vastaantulijoita tädeiksi ja sediksi? Ei ole ainakaan itsellä tullut vastaan missään muualla. Joku suomalainen erikoisuus.
Kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen lapsen on helpompi itse lausua sanat täti ja setä kuin nainen tai mies.
Ja mitä merkitystä sillä on? Lapsi oppii kyllä nopeasti, se vaihe kestää ehkä jokusen kuukauden kun nuo olisi helpompia.
Henkilö on itse asiassa ihan hyvä :D itse käytän sitä paljon, on niin neutraali ja sopii ihan jokaiseen sukupuoleen ja ikään katsomatta.
Eri