Kärsiikö itsetuntosi jos pieni lapsi kutsuu sinua tädiksi tai sedäksi? Twitter-keskustelu käy kuumana
Eri alojen nuoret ammattilaiset kokevat syvää vihaa vanhempia kohtaan jotka käyttävät taapero-ikäisille lapsille heistä ilmaisua täti tai setä.
Kaupassa pitää sanoa myyjä, päiväkodissa varhaiskasvatuksen ammattilainen, palokunnan lasten ja nuorten toiminnasta vastaava jne.
On tää maailma jumalauta sairas!
Kommentit (118)
Hankkikaa elämä. Jos tuollainen täditty tai sedättely suistaa elämän rotkoon, niin tervemenoa pohjalle.
No kyllähän se ensimmäisiä kertoja kirpaisi joskus kolmekymppisenä, mutta nykyään keski-ikäisenä ei haittaa yhtään, vaikka joku kutsuu tädiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole vielä tullut tilannetta, että olisi tarvinnut jotain vierasta aikuista kutsua tädiksi tai sedäksi. Minun lapset eivät edes ole mitään ihan pieniä enää, ja ihan näyttävät normaaleiksi kasvaneen, vaikka heille ei ole taaperona keksitty helpotettuja versioita normaaleista sanoista.
Täti ja setä ovat aivan normaaleja sanoja.
Juu on, sukulaisista. Vieraat on sitten jotain muuta, tädiksi ja sedäksi heitä kutsutaan vaan siksi että se on muka lapselle helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mikään woke-ongelma ole, vaan samanlaista nuorallatanssimista se on kulttuureissa, joissa kohteliaisuussääntöihin kuuluu vanhempia ihmisiä kutsua tietyillä termeillä. Esimerkiksi koreaksi ajumma tarkoittaa periaatteessa naimisissa olevaa naista, eli rouvittelua. Mutta vain selkeästi vanhempaa naista voi turvallisesti kutsua ajummaksi, esimerkiksi jos olet kolmekymppinen ja nainen kuusikymppinen. Jos kolmekymppisenä sanot nelikymppistä naista ajummaksi, olet loukkaava, vaikka teknisesti se olisikin totta (nainen on naimisissa, ja sinua vanhempi). Pikkulapsi kyllä voi kutsua aikuista naista ajummaksi.
Nyky-Koreassa mennään yhä vanhempina naimisiin ja yhä useammat eivät mene naimisiin ollenkaan, joten nuoremmista polvista harva haluaa olla ajumma, vaikka vanhemmille polville se olisi ollut ihan automaattista ja jopa kunnia-asia.
Suomessa ei ole vastaavaa kohteliaisuussääntöjen viidakkoa, ja silti on faktaa, että ennen vanhemmat ihmiset odottivat heille kuuluvaa kunnioitusta, ja nykyään kukaan ei halua olla vanha.
Kutsutaanko muuten missään muussa maassa satunnaisia vastaantulijoita tädeiksi ja sediksi? Ei ole ainakaan itsellä tullut vastaan missään muualla. Joku suomalainen erikoisuus.
No tuo ajumma (ja miehistä ajussi) vastaa aika lailla samaa, koska se on ikäänkuin "naimisissaoleva keski-ikäinen nainen", ja sillä puhutellaan kyllä tuntemattomia.
En ole ihan 100% varma, mutta olen ymmärtänyt, että esimerkiksi Kiinassa ja Intiassakin kutsutaan vastaantulijoita ihan kirjaimellisesti tädeiksi ja sediksi kuten täälläkin. Mutta nämä lienevät joka kulttuurissa sellaisia, mitä lapsilta siedetään mutta aikuisilta koetaan loukkaavana, ellei ikäero ole todella, todella selvä.
Suomessakin oli aikoinaan ( ehkä vielä 60-70luvun vaihteessakin) hyvänkäytöksen merkki, että vieraalta ( vieraammalta) kysyttiin esim. "tahtooko täti istua tähän " Tai kylään tullutta kutsuttiin esim. " Sanni-tädiksi"
Ei kärsi. 55- vuotiaana olen täti tuntemattomille lapsille ja mummu lapsen lapsilleni.
Ei kärsinyt nuorenakaan. Mikä juttu tämä nyt taas on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mikään woke-ongelma ole, vaan samanlaista nuorallatanssimista se on kulttuureissa, joissa kohteliaisuussääntöihin kuuluu vanhempia ihmisiä kutsua tietyillä termeillä. Esimerkiksi koreaksi ajumma tarkoittaa periaatteessa naimisissa olevaa naista, eli rouvittelua. Mutta vain selkeästi vanhempaa naista voi turvallisesti kutsua ajummaksi, esimerkiksi jos olet kolmekymppinen ja nainen kuusikymppinen. Jos kolmekymppisenä sanot nelikymppistä naista ajummaksi, olet loukkaava, vaikka teknisesti se olisikin totta (nainen on naimisissa, ja sinua vanhempi). Pikkulapsi kyllä voi kutsua aikuista naista ajummaksi.
Nyky-Koreassa mennään yhä vanhempina naimisiin ja yhä useammat eivät mene naimisiin ollenkaan, joten nuoremmista polvista harva haluaa olla ajumma, vaikka vanhemmille polville se olisi ollut ihan automaattista ja jopa kunnia-asia.
Suomessa ei ole vastaavaa kohteliaisuussääntöjen viidakkoa, ja silti on faktaa, että ennen vanhemmat ihmiset odottivat heille kuuluvaa kunnioitusta, ja nykyään kukaan ei halua olla vanha.
Kutsutaanko muuten missään muussa maassa satunnaisia vastaantulijoita tädeiksi ja sediksi? Ei ole ainakaan itsellä tullut vastaan missään muualla. Joku suomalainen erikoisuus.
No tuo ajumma (ja miehistä ajussi) vastaa aika lailla samaa, koska se on ikäänkuin "naimisissaoleva keski-ikäinen nainen", ja sillä puhutellaan kyllä tuntemattomia.
En ole ihan 100% varma, mutta olen ymmärtänyt, että esimerkiksi Kiinassa ja Intiassakin kutsutaan vastaantulijoita ihan kirjaimellisesti tädeiksi ja sediksi kuten täälläkin. Mutta nämä lienevät joka kulttuurissa sellaisia, mitä lapsilta siedetään mutta aikuisilta koetaan loukkaavana, ellei ikäero ole todella, todella selvä.
Suomessakin oli aikoinaan ( ehkä vielä 60-70luvun vaihteessakin) hyvänkäytöksen merkki, että vieraalta ( vieraammalta) kysyttiin esim. "tahtooko täti istua tähän " Tai kylään tullutta kutsuttiin esim. " Sanni-tädiksi"
Joo ja varmaan siksi nämä 60-70-luvun lapset ovat niin kiintyneitä siihen nimitykseen. Kieli muuttuu, nykyään sitä ei pidetä kohteliaana ilmauksena. Onhan sitä muitakin sanoja jotka ovat olleet aikanaan ihan normaaleja, mutta nykyään ei.
Täällä äiti, joka tädittelee ja sedittelee noin 18-vuotiaasta alkaen lapsen kuullen. Jos ihmisen pukeutuminen ja tyyli on hyvin sukupuolineutraalia en tosin käytä ko. termejä. On niin suloista, kun lapsi sanoo "täti" tai "setä". Nyt kivittäkää! 👎🏻😛
Eipä tuo haittaa, jos joku tädittelee. Olen siskon lapsille ollut täti 8 vuotiaasta saakka, tosin he ei kutsu minua tädiksi vaan nimelläni. Kun aloitin 18 vuotiaana työt päiväkodissa, tuo tädittely alkoi olemaan joka päiväistä. 🤷
N31
Minä en ole koskaan tajunnut tädittelyn ideaa. Jo lapsena pidin sitä jotenkin outona.
Ei todellakaan,olen ihan mielelläni esim. naapurin täti.
Koska telkkarissa aletaan sensuroida setä ja täti ohjelmista? Entä eno, onko se sallittu termi, vai pitääkö sekin canceloida?
Ei vaikuta minun itsetuntoon tai loukkaa. Pidän sitä kyllä vähän junttimaisena käytöksenä, mutta ei nyt pahimmasta päästä.
Ei haittaa, jos lapsi sanoo. Jos aikuinen sanoo, niin kyseessä on loukkaus.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut mieleen että tätä keskustelua käydään vielä vuonna 2022. Luulin että olisi jo ihan itsestään selvä juttu, kun samasta asiasta puhuttiin jo joskus 10-15v sitten kun olin itse nuori opiskelija.
No, samaa keskustelua käydään myös ilmastonmuutoksesta. 10-15 vuotta sitten tiedettiin hyvin, että jotain pitäis tehdä, mutta mitään ei tehdä. Ja vähän vakavampi asia kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä äiti, joka tädittelee ja sedittelee noin 18-vuotiaasta alkaen lapsen kuullen. Jos ihmisen pukeutuminen ja tyyli on hyvin sukupuolineutraalia en tosin käytä ko. termejä. On niin suloista, kun lapsi sanoo "täti" tai "setä". Nyt kivittäkää! 👎🏻😛
Haha, no minä en sua ainakaan kivitä:) Täti ja setä ovat varsin käteviä, lapsen suuhun sopivia sanoja.
Lähinnä vain huvittaisi, vaikka en omasta mielestäni ihan niin vanhahtava ole.
Mies 35v, teollisuuden ammattilainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Unkarissa.
Jossain vaiheessa se on vaan hyväksyttävä kasvaneensa aikuiseksi, vaikka kulttuurimme ihannoikin valheellista ikinuoruutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama, jos lapsi sanoo tädiksi. Pikkulapsen näkövinkkelistä jo teinikin voi olla täti.
Sitä pidän epäkohteliaana, että lapsen vanhempi tädittelee tuntematonta. Siis tyyliin "sano tädille kiitos" tai pahimmillaan itsekin puhuttelee lapsen kanssa tyyliin "hei hei täti".
Yleensä kai äidit tekevät tätä korostaakseen, kuinka ovat lapsestaan huolimatta nuoria tyttösiä vielä kolmekymppisinäkin verrattuna muihin "täti-ihmisiin".
Mitä ehdottaisit tuon ilmaisun tilalle? Siis tuon "sano tädille kiitos" tilalle? Jos kyse on tuntemattomista ihmisistä eikä tiedetä toisten nimiä?
"Sano tuolle naiselle kiitos"? "Sano tuolle muijalle kiitos"? Aikuista ihmistä ei varmaan voi tytötelläkään. Eikä tuntemattomasta voi tietää, onko hän rouva vai neiti. "Sano tuolle henkilölle kiitos"?
Henkilö on itse asiassa ihan hyvä :D itse käytän sitä paljon, on niin neutraali ja sopii ihan jokaiseen sukupuoleen ja ikään katsomatta.
Eri
Minusta henkilö kuulostaa kömpelöltä ja kylmältä. Sopii asiakirjoihin mutta ei oikein tavalliseen arkipuheeseen. Eikä tunnu luontevalta viitata johonkin ihmiseen henkilönä tyyliin "sanopas henkilölle kiitos". Jopa ihminen on mielestäni parempi vaikka sekin tuntuu töksähtävältä. Aikuinen on myös ihan ok termi josta kukaan ei loukkaannu.
Ajumma ei ole. Mutta olen ymmärtänyt, että esim. kiinaksi käytetään samaa sanaa kuin biologisesta tädistä. En kuitenkaan ole 100% varma, koska en osaa kiinaa.
Tuli muuten mieleeni, että Saksassa kyllä täditellään. Tante on biologinen täti, sekä pikkulapselle kuka tahansa vanhempi nainen, ja sen lisäksi vielä loukkaava sana. Eli sama tilanne kuin Suomessa. Oletan, että siellä käydään samat keskustelut.