Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kärsiikö itsetuntosi jos pieni lapsi kutsuu sinua tädiksi tai sedäksi? Twitter-keskustelu käy kuumana

Vierailija
20.09.2022 |

Eri alojen nuoret ammattilaiset kokevat syvää vihaa vanhempia kohtaan jotka käyttävät taapero-ikäisille lapsille heistä ilmaisua täti tai setä.
Kaupassa pitää sanoa myyjä, päiväkodissa varhaiskasvatuksen ammattilainen, palokunnan lasten ja nuorten toiminnasta vastaava jne.
On tää maailma jumalauta sairas!

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähän hankalaa. Jos vaikka kadulla lapsi meinaa kävellä jonkun tielle niin miten komentaa? Väistä setää? Väistä miestä? Väistä tyyppiä/ihmistä?

Vierailija
22/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudompaa jos joku vanhempi sanoisi lapselleen vaikka "tuo nainen"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viha on kyllä kovin vahva ilmaisu.

Minä en itse ole opettanut lapsiani tädittelemään tai sedättelemään, minusta se ei ole mukavan kuuloista, mutta en minä hirveästi jaksa välittää siitä, jos joku vieras lapsi minua tädittelee.

Vierailija
24/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas loukkaannuin aikoinani siitä, että veljeni lapset eivät kutsuneetkaan minua tädiksi, vaikka olen heille täti. He kutsuivat jo taaperona minua etunimeltä. 

Vierailija
25/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua saa sanoa tädiksi ihan vapaasti. Ei todellakaan haittaa.

On tosin käynyt niinkin että muutama vuosi sitten eräs suloinen pikkupoika kutsui minua tytöksi ja kertoi äidilleen että haluaa mennä leikkimään tuon nätin tytön kanssa :)

Vierailija
26/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten itsetunto on nykyään enää murusia siitä mitä se oli joskus ennen. Ei tarvita pientäkään värähdystä niin mieli pahoittuu ja maailma romahtaa ja sitten ulvotaan mediassa kuinka kovaa elämä on ja miten väärin minua onkaan kohdeltu.

Vierailija
27/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Oletan muuten, että tuo Twitter-kohu ei perustu siihen, että loukkaannutaan kun luullaan "vanhaksi", vaan "sukupuolen olettamiseen". Niin että pieni lapsikaan ei saisi enää olettaa kenenkään sukupuolta ilmeisesti.

Vierailija
28/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskosta tuli ihan oikea täti kun hän oli 16 vuotias. Miksi häntä olisi pitänyt kutsua, että ei olisi täditellyt? Äidin siskoksi? Ei ole minusta tuo ikään liittyvä termi muuten kuin, että henkilö on selkeästi vanhempi kuin lapsi kenelle asiasta puhutaan. Mutta kaikestahan sitä nykyään mielensä pahoitetaan, oikein käy välillä sääliksi tuo woke-porukka, heillä ei ole mitään iloa elämässä. Vain mielenpahoitusta.

Vierailija
29/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida nykyvanhemmat enää opettaa lapsilleen noita, se on joku vanhempien sukupolvien juttu. Ja kappas se ei olekaan lapsille mikään ongelma, että neuvolassa on terkkari ja päiväkodissa aikuisia. Tädit ja sedät on lasten sukulaisia tai kummeja. Itse en ainakaan ole tullut kutsutuksi "apteekin tädiksi" enää ainakaan kymmeneen vuoteen.

Vierailija
30/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei

Sitä en ymmärrä miksi 35-40 vuotiaat ystäväni hokevat olevansa vanhoja ja voivottelevat kuinka nuorten juttuja ei voi tehdä eikä ilmeisesti mitään muutakaan kuin istua vaan

He ovat jo valmiita hautaan... Ihmettelen tätä suuresti

Elämä kannattaa elää eikä luovuttaa! ÄÄliöt

Sanoisin, että pikemminkin kannattaa kasvaa siihen että nuorten jutut eivät ole sitä elämää isolla eellä. Huvittaa, kun joidenkin mielestä kreisibailaaminen ja pämppääminen on sitä täysillä elämistä. Minusta se on vain tyhjää korviketoimintaa oikealle elämälle, joka tapahtuu selvänä.

Vierailija
31/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin. Oletan muuten, että tuo Twitter-kohu ei perustu siihen, että loukkaannutaan kun luullaan "vanhaksi", vaan "sukupuolen olettamiseen". Niin että pieni lapsikaan ei saisi enää olettaa kenenkään sukupuolta ilmeisesti.

Sarjassamme biologian kieltäminen. Jo vauva erottaa miehen ja naisen toisistaan ja osaa karkeasti arvioidan ihmisen iän (siis onko lapsi, aikuinen, vanhus..). Tämä pitäisi nyt unohtaa joidenkin aktivistien mielestä.

Vierailija
32/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi oudompaa? Minusta "tuo täti" kuulostaa oudolle. Lieneekö joku murre- tai sukupolviero.

Vierailija
33/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se vähän vihlaisee, kun näin 48-vuotiaana olen kuitenkin vielä nuori aikuinen, elämäni alussa.

Pukeudunkin vielä samalla tavalla kuin teininä, joten kyllä nuorekkuuteni pitäisi näkyä kaikille!

Vierailija
34/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vähän hankalaa. Jos vaikka kadulla lapsi meinaa kävellä jonkun tielle niin miten komentaa? Väistä setää? Väistä miestä? Väistä tyyppiä/ihmistä?

Väistää vastaantulijaa/kävelijää/pyöräilijää/toista ihmistä/aikuista? Ei ollenkaan hankalaa, jos ei erikseen tee siitä semmoista. Siis minä olen pikkulasten vanhempi eikä ole ikinä tullut tilannetta että olisi ollut jotenkin hankalaa keksiä millä nimellä kutsuisin jotain vierasta ihmistä, vaikka täti ja setä on varattu vain niille sukulaisille.

Vierailija
35/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se itsetuntoani kolauta enkä "vihaa".

En vain tajua, miksi kenekään lapsen pitäisi minua täditellä? En minä ole kersojenne täti. Minulla on yksi veljenpoika ja hän on ainoa, jolle olen täti.

Olisiko "vanha haahka" mieluisampi?

Hah, ihminen minun makuuni. Pari vuotta sitten olin liikkeellä jossain, ja taapero yritti alkaa ryntäillä päättömästi, taaperoiden tapaan. Nappasin pientä kiinni hihasta, ja sanoin hänelle "varopas noita tätejä, ei saa ryntäillä ihmisten päälle". Siitähän nämä viisi-kuusikymppiset vetivät herneen nenään, ja alkoivat keskenään paapattaa, että hei eivät mitään tätejä tai tanttoja ole, vaan rouvia. Menimme sitten hissiin, ja tantat seurasivat perässä. Kun oli aika mennä ulos, totesin taaperolle "annetaanpa noiden vanhojen kurppien mennä ensin". Tanttojen ilmeet olivat näkemisen arvoisia :D 

Vierailija
36/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Ne on pikkulapsia.

Vierailija
37/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ihan sama, jos lapsi sanoo tädiksi. Pikkulapsen näkövinkkelistä jo teinikin voi olla täti.

Sitä pidän epäkohteliaana, että lapsen vanhempi tädittelee tuntematonta. Siis tyyliin "sano tädille kiitos" tai pahimmillaan itsekin puhuttelee lapsen kanssa tyyliin "hei hei täti".

Yleensä kai äidit tekevät tätä korostaakseen, kuinka ovat lapsestaan huolimatta nuoria tyttösiä vielä kolmekymppisinäkin verrattuna muihin "täti-ihmisiin".

Mitä ehdottaisit tuon ilmaisun tilalle? Siis tuon "sano tädille kiitos" tilalle? Jos kyse on tuntemattomista ihmisistä eikä tiedetä toisten nimiä? 

"Sano tuolle naiselle kiitos"? "Sano tuolle muijalle kiitos"? Aikuista ihmistä ei varmaan voi tytötelläkään. Eikä tuntemattomasta voi tietää, onko hän rouva vai neiti. "Sano tuolle henkilölle kiitos"?

Vierailija
38/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se olisi oudompaa? Minusta "tuo täti" kuulostaa oudolle. Lieneekö joku murre- tai sukupolviero.

"Tuo nainen" kuulostaa tylyltä. Eikä sekään kaikille kelpaa. Tuttuni vetää tasaisin ajoin herneen nenään, kun hänet on TAAS väärinsukupuolitettu, eli joku on käyttänyt hänestä sanaa "täti" tai "nainen" tai "rouva". Hänestä pitää käyttää etunimeä! Eli kun vaikkapa pieni lapsi on ryntäämässä häntä päin, pitäisi aikuisen ensin tajuta kysyä häneltä, että "anteeksi, mikähän teidän nimenne on", ja sitten vasta sanoa lapselle, että "älä juokse päin Maijaa". Muutenkin se vinkuna siitä, miten hänet koko ajan väärinsukupuolitetaan naiseksi on rasittavaa kuultavaa. Jos ihminen näyttää naiselta ja pukeutuu röyhelömekkoihin ja se on naisten kuntosalilla ja sillä on mukana lapsia, jotka kutsuvat sitä äidiksi, ei ole mitenkään asiatonta olettaa, että kyseessä on nainen. 

Vierailija
39/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan on parivuotiaalle helpompi puhua sedistä ja tädeistä. Ovat sanoina helpot lausua pienille. Mutta sitähän ei minä-minä-minä wokeismin ihmiset halua ymmärtää. 

Vierailija
40/118 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minähän olen täti. Mitä sitä faktoja kieltämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän