Muita 80-luvun lapsia, jotka eivät vieläkään pysty sanomaan "tukka"?
Koska tukkahan tarkoittaa alapäänkarvoja eikös niin. Vieläkin tuo sana aiheuttaa epäilyksiä sanoinko jotain pervoa. Vaikka ikää on jo 40 ja risat. Pitää sanoa HIUKSET.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt -71 Helsingissä, enkä ole ikinä kuullut, että tukka-sanalla olisi joku muu merkitys kuin hiukset.
Minä myös, vuonna 73. Yläasteella luokallemme tuli tyttö Etelä-Karjalasta, jolle tämä oli iso asia. Kukaan muu luokallamme (länsihelsinkiläisessä koulussa) ei ollut kuullut aiemmin tästä merkityksestä.
Jaa, villitys on tainnut olla melkeinpa koulukohtaista, jos Hesassa ei ole kuultu mutta jossain Karjalassa on. Yleensähän nämä villitykset keksitään siellä suuressa ja mahtavassa pääkaupungissa...
Kyllähän minä vm. -74 mies muistan tämän jutun kiertäneen Pohjois-Savossakin 80-luvulla ala-asteella, mutta sen jälkeen en ole törmännyt asiaan muualla kuin tällä foorumilla nyt näinä aikoina, joku aika sitten oli toinenkin ketju aiheesta.
Vähän sama kun jos katsoitte joskus 2000-luvulla Conan O'Brien showta, ehkä tämä kappale tuo myös tuhmia muistoja mieleen :P
Vierailija kirjoitti:
Totta. Joku aina nauroi jos sanoi tukka. Pitää sanoa myös laittaa, ei panna tai pistää. Samoin puujakkara ei voi olla palli. Sanoja saattaa olla enemmän.
Olen Pohjois-Savosta. Pystyn muuten käyttämään näitä sanoja arjessa mutta mieheni aloittaa aina vanhat vitsit tilaisuuden tullen.
Tukkajuttu tunnettiin meillä päin. Kiitos jonkun aiemman kommentin tässä ketjussa tajusin, että eihän sitä sanaa tosiaan oikeasti käyttänyt kukaan kyseisessä tarkoituksessa, se liittyi vaan tähän toisten nolaamiseen, jos sanoi kielletyn sanan. Meillä päin paneminen ja laittaminen olivat ihan yhtä kyseenalaisia.
Muistan hämmennyksen, kun mummoni selitti minulle kissan pallileikeistä. Olin kymmenen vanha. En osannut päätellä, tiesikö mummo sanan merkityksen ja vai ei mutta koin tilanteen noloksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt Pirkanmaalla 1977 enkä ole ikinä kuullut että alapäätä sanottaisiin tukaksi.
No ei kai sitä oikeasti sanottukaan. Ainakin meillä oli ala-asteella kaikkia kummallisia uskomuksia, ei tuo tukkajuttu ollut läheskään ainoa vastaavanlainen. En vaan muista niitä kaikkia enää. Yksi mikä naurattaa näin jälkikäteen oli se, että yksi tyttö aina intti, että valkovuokko tarkoittaa jotain tosi törkeää. Oli ilmeisesti kuullut valkovuodosta ja sekoittanut sanat.
Muistan tämän ala-asteelta 2000-luvun alusta. Penaali oli myös yksi kielletty sana pitkällä listalla :D
En voi käyttää sanoja "tukka", "panna" ja "kumi" edelleenkään. Olen syntynyt 1984. Pohjois-Savon eräässä pikkukylässä oli tiedossa nuo toiset merkitykset silloin 90-luvulla.
Ai juu en enää muistanutkaan tätä.