Ope ei ollut päästänyt poikaa vessaan. Kun poika oli kuitenkin lähtenyt käymään siellä, oli ope laittanut wilmaan luvattoman poissaolon.
Vaikka oli vain max pari minuuttia ollut pois.
Soitin jo opelle ja ope poisti tuon merkinnän, mutta en silti sulata tätä. Täysin väärää vallankäyttöä minun mielestä. Open perustelu merkinnälle oli siis se, että poika oli lähtenyt luokasta luvatta, joten poissaolo oli luvaton. Hyvää perustelua vessareissun kieltämiselle en edes saanut. Kaikenlaisia toopeja sitä onkin opettajina.
Kommentit (72)
Ap onko lapsi 7 vai 17? Minusta sillä on iso merkitys tässä tilanteessa.
Sano pojalle, että ensi kerralla kusee opettajan kengille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika olisi voinut käydä välitunnilla vessassa, tai odottaa seuraavaa. Halusi ilmeisesti vaan näyttää vallankäyttöään, että minulla on oikeus mennä silloin kun haluan ja mun äidillä on suuremmat munat kuin opella.
Entä jos on virtsatietulehdus, suolistosairaus tai vaikka yllättäen tulee huono olo ja huomaat että kohta laatta lentää? Pitää vain olla luokassa koska tunnilla ei saa mennä vessaan? Vähän joustoa, koskaan ei voi tietää mikä tilanne.
Perus pissähätä pitää kyllä minustakin voida pidättää jos ei ihan 1-2 luokkalaisista puhuta.
No varmaan silloin saa opettajalle jotenkin viestitettyä, että on oikea hätä kyseessä? Vaikka puhumalla? Siinä samalla, kun sinne vessaan pääsyä pyytää. Tässä nyt aloituksen perusteella ei ole ollut muuta kuin normaali vessahätä, jota ei todellakaan terveen lapsen tarvitse päästä hoitamaan kesken tunnin, jos välituntiin on maksimissaankin se 44,5 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poissaolo oli luvaton koska lupaa ei ollut lähteä vessaan. Olisit opettanut sen käymään välkällä kusella.
Hätä ei katso aina aikaa eikä paikkaa. Wc käynneille ei tarvi lupaa. Riittää että ilmoittaa menevänsä wc.
Satunnaisesti tällaisen käytöksen voi hyväksyä mutta ei todellakaan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Jotakin lasta voidaan myös kiusata kun menee sinne vessaan välkällä.Aikanaan muistan kun yhtä poikaa ei välitunnilla vessaan päästetty niin sonti housuunsa tunnilla kun tuli väkisin.
Jos lasta kiusataan siitä että käy välitunneilla vessassa, miten sitä lasta ei kiusattaisi kun käy huomiota herättäen kesken oppitunnin siellä vessassa eikä silloin kun muutkin käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika olisi voinut käydä välitunnilla vessassa, tai odottaa seuraavaa. Halusi ilmeisesti vaan näyttää vallankäyttöään, että minulla on oikeus mennä silloin kun haluan ja mun äidillä on suuremmat munat kuin opella.
Entä jos on virtsatietulehdus, suolistosairaus tai vaikka yllättäen tulee huono olo ja huomaat että kohta laatta lentää? Pitää vain olla luokassa koska tunnilla ei saa mennä vessaan? Vähän joustoa, koskaan ei voi tietää mikä tilanne.
Perus pissähätä pitää kyllä minustakin voida pidättää jos ei ihan 1-2 luokkalaisista puhuta.
No sitten oppilas menee vessaan, ja jos aiheesta tulee wilma-merkintä niin vanhempi voi selittää, että hänellä oli paha oli ja kävi oksentamassa/hänellä on virtsatietulehdus tai suolistosairaus, ja asia on sillä selvä (suurimmassa osassa tapauksista). Opettajat eivät tiedä jokaisen oppilaan sairauksista.
Se lapsi lienee puhetaitoinen. Nuo asiat voi kertoa myös itse joko vessalupaa pyytäessään tai jos ei oksentamaan syöksymiseltään ehdi, sen jälkeen kun tulee ne tavaransa hakemaan luokasta kotiinlähtöä varten, kun on oksentaminen hoidettu. Ei kai sitä äidin tarvitse jälkäteen kertoa, että meidän liisa-lottaa tai pekka-anttonia oksetti tai massu oli sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten oppilas menee vessaan, ja jos aiheesta tulee wilma-merkintä niin vanhempi voi selittää, että hänellä oli paha oli ja kävi oksentamassa/hänellä on virtsatietulehdus tai suolistosairaus, ja asia on sillä selvä (suurimmassa osassa tapauksista). Opettajat eivät tiedä jokaisen oppilaan sairauksista.
Eikä tarvitse tietääkään! Minä en äitinä alkaisi selvittämään yksityiskohtaisesti, miksi lapsen piti päästä vessaan juuri tuolloin, eikö meillä kaikilla ole parempaakin tekemistä?
Mun luokalla aikoja sitten yksi poika päätyi kusemaan tunnilla roskikseen kun ei saanut vessalupaa. Taisi tulla tuosta sanomista vanhemmilta vaikka 00 luvun alkua elettiinkin, koska tuon jälkeen sai käydä tunnillakin vessassa. Roskikseen kusseelle naurettiin pitkään.
Tunneilta yrittää lähteä aina tiettyjä oppilaita "vessaan" ja menevät sitten jonnekin muualle säätämään. Jos on oikea hätä - vaikka oksettaa tms. - sen voi sanoa opettajalle. Tai oksentaja varmaan ryntäsi vain luokasta. Mutta ap:n poika ei ollut tällainen. Välkillä käydään vessassa. T. Ope
Amiksessa kun olin niin siellä myöhästymisestä sai merkinnän ja ei ollut asiaakaan tunnille.
Joillekin luokkalaisilleni kävi noin kuin sanoin.
On se opettajastakin kiinni, että antaako anteeksi. Jotkut opettajat osaavat olla diktaattoreita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opettajat tietävät oppilaiden sairauksista silloin, jos niitä on jotenkin tarpeen huomioida kesken opetuksen.
Koulussamme hoidettiin nuuskan, tupakan ja lopulta huumeiden myynti näillä oppitunnin aikaisilla vessakäynneillä.
Vierailija kirjoitti:
Amiksessa kun olin niin siellä myöhästymisestä sai merkinnän ja ei ollut asiaakaan tunnille.
On se opettajastakin kiinni, että antaako anteeksi. Jotkut opettajat osaavat olla diktaattoreita.
Ammattikoulussa pyritään tekemään opiskelijoista ammattilaisia. Työelämässä homma menee niin, että jos et kykene saapumaan sovittuun aikaan työpaikalle niin parin varoituksen jälkeen työsuhde voi olla jo kokonaan ohi.
Käy kusella ennen luokkaan tuloa ensi kerralla. Kyllä se jo välkällä tietää pitääkö käydä nyt vai voinko odottaa ensi välkkään. Niin kova hätä ei voi 45 minuutin aikana tulla että se housuun tulee jos ei vessaan pääse. Sen sijaan jos on välkällä kusihätä niin pitää malttaa mennä vessaan vaikka olisi miten kivat jutut kesken eikä olettaa että tunnilla voi käydä.
En muista että omana kouluaikanani 12 vuoden aikana kertaakaan kukaan olisi lähtenyt kesken tunnin vessaan. Kyllä ne käynnit hoidettiin välitunnilla, Luonnollisesti voi pyytää lupaa jos on pakko, ehkä nykyään on tavallista, että rampataan sielläkin, kuten tunneillakin ympäri luokkaa..
Vierailija kirjoitti:
Mun luokalla aikoja sitten yksi poika päätyi kusemaan tunnilla roskikseen kun ei saanut vessalupaa. Taisi tulla tuosta sanomista vanhemmilta vaikka 00 luvun alkua elettiinkin, koska tuon jälkeen sai käydä tunnillakin vessassa. Roskikseen kusseelle naurettiin pitkään.
Tuossa open arviointi oppilaan vessan tarpeesta on mennyt pahasti pieleen. Kyllä sen huomaa jos jollakin on oikeasti noin kova hätä. Toivottavasti opettaja selvitti tilanteen. Tuo kiusaamisen alkaminen oli täysin open vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se opettajastakin kiinni, että antaako anteeksi. Jotkut opettajat osaavat olla diktaattoreita.Ammattikoulussa pyritään tekemään opiskelijoista ammattilaisia. Työelämässä homma menee niin, että jos et kykene saapumaan sovittuun aikaan työpaikalle niin parin varoituksen jälkeen työsuhde voi olla jo kokonaan ohi.
Ymmärrän täysin kurinalaisuuden, mutta joskus voi olla jokin painava syy myöhästymisillekin.
Mähän sain hylätyn kurssin, kun muutama tunti vain oli yhtä opetusta ja siinä mun myöhästymisen syy oli, että olin joutunut liikenneonnettomuuteen. Itselleni ei käynyt kuinkaan, mutta kulkuneuvoni meni rikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiltä ei saisi kieltää perustarpeita tai asioiden hoitamista. Ei lapsiltakaan. Tuskin suuri määrä ravaa käytävällä, jokunen vain kerrallaan.
Koulussa on joka oppitunnin jälkeen välitunti, jolloin voi käydä vessassa. Ap voisi kasvattaa lastaan ja opettaa, että käy vessassa vaikka joka välitunti niin ei tartte kesken tunnin lähteä.
No nyt ei ollut huomannut käydä. Eikä ihminen ole mikään kone. Välillä uusi hätä tulee nopeammin vaikka olisikin käynyt vasta vessassa. Minusta opella on ongelma jos ei tätä ymmärrä.
Ap
Anteeks minkä ikänen sä oot? Minä oon syntyny 90-luvun alussa, eli en edes vanhaa sukupolvea, ja kyllä meidän aikaan lukiossa tuli poissaolo, jos myöhästyit - et päässyt tunnille siis ollenkaan, vaikka ovi olisi juuri nenän edestä vedetty kiinni. Kuka nuita poissaoloja ees niin tosissaan jaksaa ottaa? Tarkoitan, jos siellä on koko ala-asteen ajalta pari luvatonta merkintää (jotka koostuu just jostain luvattomasta vessassa käynnistä ja myöhästymisestä), niin so what? Eri asia, jos niitä merkintöjän on PALJON, ja syynä todellakin lintsaamiset.