Hygieniapassi eikä lääkelaskut mene millään läpi
Kerran olen yrittänyt hygieniapassia eikä ollut lähelläkään läpi, lääkelaskuja parikertaa ja aina tulee pari kolme huolimattomuusvirhettä. Ei tästä tuu yhtään mitään. Onko vinkkejä(;
Mun oma ov, joka on erityisopettaja ruvennu ihmettele emiksei hommat suju ja ottanu jotenki silmätikuks. Ei kivaa
Kommentit (135)
Nyt ei kuulosta kyllä siltä, että ap olisi omalla alallaan. Kannattaa kyllä harkita jotain muuta. Toi hygieniapassi on ihan simppeli. Siinä pärjää ihan yleistiedolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai hygieniapassissa lääkelaskuja ole? Anteeksi, mutta en todella tiedä ja sulla on vähän heikko ulosanti. Jos siis on kyse kahdesta eri asiasta, lääkelaskut ja hygiemiapassi, keskity yhteen kerrallaan.
Se hygiemiapassi ei todellakaan pitäisi olla vaikea. Niin on sen suorittaneet kertoneet. Nyt tiedät minkälaisia asioita kysytään. Ei kun pänttäämään. Kun passi on valmis, harjoittelet lääkelaskuja. Jos ne eivät ala sujumaan, harkitse alan vaihtoa.
Hygieniapassi on ainakin helppo läpäistä. Itse päivää ennen netistä Eviran sivuilta katselin vähän tietoja ja meni heittämällä läpi. Tais olla kolme väärin.
tapat vielä jonkun kirjoitti:
oletko niin kusipää ettet tajua ettet sovi alalle teurastamolle ehkä pääset suolia kärräämään jos et kärryjä kaada.
Ja sitten kun ura etenee saatat päästä kielenkääntäjäksi.
Meidän teinikin pääsi hygieniapassitestistä läpi kertaheitolla. Ihan yleistieto suurin osa kysymyksistä.
Username1294392 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs tukiopetus? Onko mahdollista saada?
Juu on oma ov, on erityisope ja järjestää sellaisia yksityis/pien ryhmä tunteja jonne tunki minut.
Suosittelen myös äidinkielen tukitunteja, koska ei näytä tuo oikeinkirjoituskaan sujuvan, eikä ymmärretyksi tuleminen kirjoittamalla.
Jo otsikko on sellaista hepreaa, että täytyy muutamia kertoja lukea läpi, jotta ymmärtää edes hiukan mitä mahdat tarkoittaa. Oikeinkirjoituksen täytyy sujua, koska joudut tekemään hoitoraportteja kirjoittamalla ja työkavereiden olisi hyvä ymmärtää mitä olet sepustanut.
Johtuu siitä että kirjoitan nopeasti enkä jaksa tarkastaa kirjoitusvirheitä(:
Höpö höpö. Yleensä, kun henkilö osaa kirjoittaa oikein, hän myös kirjoittaa nopeasti oikein. Tulee ns. selkärangasta. Toki virheitä tulee kaikille välillä, mutta esim. edellisessä tekstissäsi "yksityis/pien ryhmä tunteja" on sen laatuinen virhe, joka tulee ainoastaan huonon oikeinkirjoituksen omaaville. Ja asenne "enkä jaksa tarkistaa kirjoitusvirheitä" on varmasti oikein kivaa tuleville työkavereillesi. Suosittelen keskeyttämään opinnot ja suuntautumaan vähän vähemmän vaativalle alalle.
(p.s. turha syyttää myöskään puhelinta, koska sinä olet se, joka näpyttelee viestejä, ei puhelin itse)
Yksinkertaisesti keskittyminen ei riitä niiden tarkastamiseen. En tarkasta kokeitakaan samasta syystä. Kaikki tähän asti ainakin ymmärtäneet mitä olen tarkoittanut.
Totisesti toivon että olet provo, koska olisit hengenvaarallinen hoitotyössä.
Tammikuussa harkka vanhustenkodissa, saa nähä miten menee.
Onneksi et voi päästä harkkaan, jos lääkelaskut eivät ole menneet läpi. Muuten pelottaisi kyllä vanhusten puolesta.
Äläs ny viitsi. Soveltuvuus kokeet ovat sitävarten että ei tonne ihan ketö vain otettu. Sain oikeasti hyvät pisteet soveltuvuudesta. Opin hyvin tekemällä. Opettajana minulla hyvällä tuurilla erityisopettaja jonka tavasta opettaa pidän. Olen oppinut asioita paljon paremmin kuin koskaan. Ainut vain että yto ja lääkelaskut ovat eri opettajan tunteja
Tämä voi olla ihan tottakin. Soveltuvuuskokeet ei bongaa kaikkia oppimisvaikeuksia, ei todellakaan. Itse hain aikuispuolella lähihoitajaksi noin kymmenisen vuotta sitten. Päivän kesti soveltuvuuskoe. Testattiin mm yksinkertaisia päässälaskuja, luetun ymmärtämistä, silmän ja käden koordinaatiota /yhteistyökykyä. Lisäksi psykologiset testit (persoonallisuustesti) ja psykologin haastattelu.
Minulla on ällän paperit lukiosta ja amk-tutkinto takana, mutta en ollut terävintä kärkeä tässä. Kaksi luokallista otettin opiskelijoita ja pääsin siihen toisena aloittaneeseen luokkaan. Ensin sisään päässeiden joukossa eli esim minuakin paremmin pärjäsi ap:n kaltainen tyttö. Hänelle oli vaikea ymmärtää koulussa mitään tehtäviä tai tehtävänantoja, keskuteluitakaan edes. Lääkelaskut ihan hepreaa. Hän kertoi että hänellä on diagnosoitu hahmotushäiriö.
Minä en ymmärrä, miten ihminen jolla on todettu kaikkeen tekemiseen ja oppimiseen vaikuttava häiriö, voi päästä läpi hoitoalan soveltuvuuskokeista.
Ehkä ne empatiapisteet sitten oli hänellä täydet, minulla persoonallisuustesti näytti empatiaksi 8/10.
Persoonallisuustestiäkin kritisoin siitä, että siinä kysytään aina mitä mieltä itse olet itsestäsi. Ihmisellähän voi olla tosi epärealistinen näkemys omista kyvyistään.
Tai miten toimisit tilanteissa, ja vaihtoehtoja on kaksi, joista ei kumpikaan ole se oma toimintapa.
No se siitä, en ole psykologian ammattilainen, ehkä se jotenkin mittaa oikein.
Lääkelaskut ovat yläasteen matikkaa, verranto oli vaikein matikan taso mitä piti osata. Muuten ihan vain pilkun siirtämistä tms.
No, ilman lääkelaskuja hoitaja voi periaatteessa työskennellä päiväkodissa, mutta kyllä ne sielläkin täytyy aika ajoin päivittää lääkelupia ja etenkin jos ryhmässä on lääkitystä tarvitseva lapsi.
Suosittelisin ihan jotain muuta alaa.
Tein eilen illalla pari tuollaista lääkelaskukoetta mitä löysin pedanetistä ja jostain ylen artikkelista. Vaikea kuvitella, että kenellekkään yli 13 vuotiaalle, joka on suorittanut peruskoulun oppimäärän noi tuottaisi mitään vaikeutta. Joku mittayksiköiden muuttaminenkin tulee eteen jossain yläasteen kotitalousopetuksessa viimeistään mitä h---. :D
Oli tasa-arvoista tai en niin en haluaisi olla potilaana jos lääkkeet minulle jakeleva kärsii dyskalkuliasta tai sellaisesta ja on päässyt lääkelaskukokeesta tuurilla läpi kuudennella yrittämällä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä lääkelaskuja. Itse tein lähihoitajien lääkelaskukokeen kerran huvikseni, en ollut käynyt tunneilla ja edellisestä matikan kurssista ainakin 15 vuotta. Matikasta numerona aina seiska. Silti kaikki oikein. Ei ole mitään rakettitiedettä.
Miksi olit noin huono matikassa? Ei se mitään rakettitiedettä ole.
Taidat olla tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli vaikeuksia niiden laskukaavojen kanssa. Osasin ja osaan laskea laskun, mutta kaavat eivät uponneet omaan päähän. Opettaja vängälläväkisin vaati että kaavoilla mennään.
Lisäkoulutuksella hygieniapassin olen suorittanut.
Minulla on lukihäiriö ja lääkejaossa aina tuplatarkistin jaon. Yleisemmin se on niin, että yksi jakaa toinen tarkistaa, mutta se ei kaikissa työpaikoissa ole mahdollista.
Nykyisin esimerkiksi kotihoidossa olevien asiakkaiden lääkkeistä on iso-osa valmiiksi pussitettu apteekissa pusseihin. Mutta nekin pitää tarkistaa. (Lääkkeiden tunnistaminen toisistaan on toinen lukunsa.)Neuvo keskity siihen mitä teet ja ota apu vastaan. Harjoittele ja lue ajatuksella. Keskity myös oman asenteesi hiomiseen. (Tuollainen asenne ei auta oppimaan).
Miten olet anatomiasta ym. Selvinnyt? Käytä samoja oppimisen tapoja siihen hygieniapassin opetteluun?
(Tosin omasta koulutuksestani on aikaa ja olen hoitotyön jättänyt. En tiedä kuinka tarkkoja laskukaavojen ja muun kanssa nykyisin ollaan. Näiden palstan "viisaiden" mukaan helppoa kaikki, vaikka ei hoitotyöstä olisi muuta kokemusta, kuin potilaana olo tai enon kaiman kummi on palvelun piirissä.)
Kyllä noita hoitajan lääkelaskuja pääsee ihan helposti kuka vaan kokeilemaan ja toteamaan onko ne vaikeita vai ei. Esim. minulla on erinomaisen hyvää kokemusta niistä laskuista ja niihin liittyvistä ongelmista kun olen noitten lääkelupien kanssa nyt kolmisen vuotta tehnyt töitä, ja toki samalla tutustunut siihen mitä ne vaatii. Ei siis kovinkaan paljon matemaattisesti. Huolellinen pitää toki olla.
Et kuulosta alalle soveltuvalta, jo ihan pelkästään tuon asenteen perusteella. Tee itsellesi helpoksi ja mieti jotain toista alaa. Vaikka kuinka olisit vasta nuori ja kokematon, niin pitäisi asenne olla toisenlainen.
- Hoitaja
Vierailija kirjoitti:
Et kuulosta alalle soveltuvalta, jo ihan pelkästään tuon asenteen perusteella. Tee itsellesi helpoksi ja mieti jotain toista alaa. Vaikka kuinka olisit vasta nuori ja kokematon, niin pitäisi asenne olla toisenlainen.
- Hoitaja
Onko mulla huono asenne? Voisko johtua etten osaa ilmaista itseäni ehkä parhaiten kirjoittamisen muodossa. Tai sitten mulla on huono asenne, jota toki pystyy muuttamaan eikö? Tässä ny kuitneki kaks ja puol vuotta aikaa aikuistua ennen kuin valmistun jos iis valmistun kolmeen vuoteen
Vierailija kirjoitti:
- Hoitaja
Onko mulla huono asenne? Voisko johtua etten osaa ilmaista itseäni ehkä parhaiten kirjoittamisen muodossa. Tai sitten mulla on huono asenne, jota toki pystyy muuttamaan eikö? Tässä ny kuitneki kaks ja puol vuotta aikaa aikuistua ennen kuin valmistun jos iis valmistun kolmeen vuoteen
Täällä on aiemmin sanottu sun asenteesta. Ja se ei ole mikään hyvä.
Noloa vedota tuohon, että kun on X vuotta vielä koulua käymättä. Eikö sulla ole työharjoitteluja? Käytännön harjoitteluja koululla? Niissä jo pitäisi olla toisenlainen asenne, eikä tuo mikä sulla nyt on. Tee edelleen palvelus ja vaihda alaa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Hoitaja
Täällä on aiemmin sanottu sun asenteesta. Ja se ei ole mikään hyvä.
Noloa vedota tuohon, että kun on X vuotta vielä koulua käymättä. Eikö sulla ole työharjoitteluja? Käytännön harjoitteluja koululla? Niissä jo pitäisi olla toisenlainen asenne, eikä tuo mikä sulla nyt on. Tee edelleen palvelus ja vaihda alaa.- eri
Teen teille pertymyksen ja aion valmistua olitte ihan mitä mieltä olitte. Opettajat ainakin sitä mieltä että osaan asiat hyvin ja muutne mutta lääkelaskuissa olen virhealtis. Kannustavat kaverit ja hyvät opettajat niin vähän tyhmempikin oppilas kuin esimerkiksi minä olen oppinut. Oon myös ollut usein kaverien koekaniini koska en pelkää piikkejä yms joten olen vielä ollut hyödyksi tunneilla. Tottakai siihen on vaikuttanut se että istun eturivissä ja opettaja yrittää prhaansa kokoajan että oppisin adiat. Tänään kun olin siellä erityispajalla niin tuntui että sain ideasta kiinni aika hyvin mutta tuli myös paljon virheitä. Enimmäkseen niitä tulee yksikönmuunnoksissa ja siinä että vastaan siihen mitä kysytään. Samoin tulee plajon huolimattomuusvirheitä että joku kysymys jää kokonaan vastaamatta, unohdan laittaa olan nimen lappuun.
Vähän on ruvennut olemaan ikävää kun kaverini huomauttavat kokoajan kun opettaja meni möläyttämään luokassa kun en oikein keskittynyt esitelmään jossa puhuttii toiminnan ohjauksen höiriöstö ja tarkkaavaisuuden häiriö aivoinfarktin jälkeisenä neurologisena oireena. Kuitnekin möläytti että tossa on ihan hyvä esimerkki siitä millainen on tarkkaamaton henkilö ja olin vaa et häh ja se itekki tajus siin vaihees et muut ei ollu tajunnu asiaa sillee ja olin vaa et kiva. Noh olis ees tunnin lopus pyytäny anteex et möläytti. Ny mun kaverit kokoaja muistuttelee et jaaha taas sää oo nii adhd. Haluun sen pois musta. En haluu enää kertaakaan kuulla koko asiasta ja alkaa menemään hermot tommosee. Mulla ei ole mitään adhd piste. Ja vaikka olisikin nii en halua mitöö diagnoosia tai mitää muutakaa. Haluaisin vaa oppia normaalisti ja olla normaali.
"Hygiemiapassi" mikäs se on neiti heikko ulosanti?