Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hygieniapassi eikä lääkelaskut mene millään läpi

19.09.2022 |

Kerran olen yrittänyt hygieniapassia eikä ollut lähelläkään läpi, lääkelaskuja parikertaa ja aina tulee pari kolme huolimattomuusvirhettä. Ei tästä tuu yhtään mitään. Onko vinkkejä(;
Mun oma ov, joka on erityisopettaja ruvennu ihmettele emiksei hommat suju ja ottanu jotenki silmätikuks. Ei kivaa

Kommentit (135)

Vierailija
41/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teet kokeet tarpeeksi monta kertaa, niin kysymykset toistuvat uudestaan.

Vierailija
42/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Username1294392 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä lääkelaskuja. Itse tein lähihoitajien lääkelaskukokeen kerran huvikseni, en ollut käynyt tunneilla ja edellisestä matikan kurssista ainakin 15 vuotta. Matikasta numerona aina seiska. Silti kaikki oikein. Ei ole mitään rakettitiedettä.

Mitä tälläisellä vertailulla saavutetaan?

Ja kuinka tämä kommentti auttaa ap: ta selviämään lääkelaskuista?

Ap:lle : Nyt vaan kovasti harjoittelemaan! Kyllä pääset niistä jossain vaiheessa läpi. Mihin olet suuntautumassa?

Sairaanhoito ja huolenpito, jonka jälkeen mahdollisesti ensihoito kiinnostaa.

Sun täytyy todella harjoitella ja käydä tukiopetuksessa!

Oletko nyt ihan varma tuosta sairaala- ja ensihoitotyöstä? Sairaalassa joutuu koko ajan annostelemaan lääkkeitä ja tarkastamaan lääkäreiden määräämien lääkkeiden annostukset, lanssissa taas pitää kyetä reagoimaan nopeasti, eli myös laskemaan ne lääkeannokset.

Lääketenttejä joutuu tekemään myös töissä, koska lääkeluvat pitää uusia.

Olen pahoillani, mutta sun täytyy nyt todella haluta ja opetella, tai et pysty työskentelemään ainakaan noilla aloilla.

Jännä ilmiö, kun moni luulee, että kuka tahansa oppii, kunhan vain opettelee tarpeeksi.

Valitettavasti asia ei ole näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs tukiopetus? Onko mahdollista saada?

Vierailija
44/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun teet kokeet tarpeeksi monta kertaa, niin kysymykset toistuvat uudestaan.

Jep, ja hoidettavat kiittävät, jos heillä sattuu lääkitys olemaan sen useimmin toistuneen vaihtoehdon mukainen. Muissa tapauksissa sitten ovatkin kusessa, kun hoitsu laskeskelee puutaheinää ja annokset on toksisia tai tehottomia. Samaa mieltä kuin moni muukin ketjussa - harkitse ihan oikeasti ap alan vaihtamista, ei ole hyvä juttu, jos ihmisen hengestä ja terveydestä on vastuussa joku, joka ei hallitse perusasioita.

45/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu on oma ov, on erityisope ja järjestää sellaisia yksityis/pien ryhmä tunteja jonne tunki minut.

Vierailija
46/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, mutta jos lääkelaskut eivät ota sujuakseen , tai on tuota oppimishäiriötä, unohtaisin ainakin sellaiset työt joissa lääkelaskuja tarvitsee. Toisten terveydellä ei voi leikkia periaatteellisuuden vuoksi.

Silm'tikuksi ottaminen on typerää.

Vierailija
47/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitä lääkelaskuja. Itse tein lähihoitajien lääkelaskukokeen kerran huvikseni, en ollut käynyt tunneilla ja edellisestä matikan kurssista ainakin 15 vuotta. Matikasta numerona aina seiska. Silti kaikki oikein. Ei ole mitään rakettitiedettä.

Itse opetin aikanaan, parisenkymmentä vuotta sitten, farmaseuttien muuntokoulutusryhmää, jossa siis sairaanhoitajia ja lähihoitajia uudelleenkoulutettiin farmaseuteiksi farmaseuttipulaa ratkaisemaan. Olin kuvitellut, että kun kyseisellä porukalla jo yksi terveydenhoitoalan tutkinto oli, ja tunnetusti lääkelaskuistakin oli pitänyt suoriuitua, perus lääkeannoslaskut ja lääkeaineiden imeytymis- ja eliminaationopeudet olisi ollut kohtalaisen helppo heille opettaa. Kattia kanssa. Ihan sama, miten ja millä rautalangalla yritin ihan yksinkertaisia laskuja vääntää, suurin osa tuijotti monttu auki, eikä tajunnut mistään mitään. Muuten olisin voinut epäillä jo opetustaitojani, mutta kun samanaikaisesti kuitenkin kykenin helposti opettamaan samat laskut normaaleilla pääsykokeilla tulleille opiskeljoilla ja vielä huomattavasti haastavammat laskut proviisoriopsikelijoille maisteritason opinnoissa, niin vika ei nyt voinut ainakaan kokonana minussakaan olla. Muista, että silloin alkoi hieman pelottaa ajatus siitä, että joutuisi sairaalahoitoon ja tuon porukan armoille.

No onneksi sinä voit aina kieltäytyä hoidoista, jos noin pelottaa!

Onneksi on kuitenkin koulutus, jonka pohjalta voin tajuissani ollesani itse varmistaa, että saan oikeat annokset lääkettä. Muuten harkitsisin vakavasti kieltäytymistä. Tajuttomana se on sitten herran haltuun, mitä sieltä suoneen tulee. Ei muuten ole yksi eikä kaksi farmasian alan tuttuani, jotka ovat itse joutuneet sairaalassa korjaamaan väärin laskettuja annoksia - että on ihan todellinen ongelma. Heikompi homma sitten niillä, joilla ei ole koulutuksen puolesta käsitystä siitä, millaisia annoksia mitäkin lääkeainetta suunnilleen pitäisi annostella.

Vierailija
48/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle : Nyt vaan kovasti harjoittelemaan! Kyllä pääset niistä jossain vaiheessa läpi. Mihin olet suuntautumassa?

Oletko nyt ihan varma tuosta sairaala- ja ensihoitotyöstä? Sairaalassa joutuu koko ajan annostelemaan lääkkeitä ja tarkastamaan lääkäreiden määräämien lääkkeiden annostukset, lanssissa taas pitää kyetä reagoimaan nopeasti, eli myös laskemaan ne lääkeannokset.

Olen pahoillani, mutta sun täytyy nyt todella haluta ja opetella, tai et pysty työskentelemään ainakaan noilla aloilla.

Jännä ilmiö, kun moni luulee, että kuka tahansa oppii, kunhan vain opettelee tarpeeksi.

Ei tietenkään, mutta onko ap. oikeasti kuinka paljon harjoitellut? Onko kyseessä vaan joku mielen lukko, vai eikö vaan yksinkertaisti opi?

Jos jälkimmäinen, niin sitten pitää kyllä suuntautua muualle, kuin sairaanhoidon- ja huolenpidon linjalle.

49/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, mutta jos lääkelaskut eivät ota sujuakseen , tai on tuota oppimishäiriötä, unohtaisin ainakin sellaiset työt joissa lääkelaskuja tarvitsee. Toisten terveydellä ei voi leikkia periaatteellisuuden vuoksi.

Silm'tikuksi ottaminen on typerää.

Teki istumajärjestyksen meille koska kaveriporukkani ja minä olemme höirikköjä. Sanoi sen minulle ihan suoraan muttei kertonut onneksi koko luokalle suoraan, vaikka varmaan tajusivat miksi sellainen tehtiin. Pisti minut eturiviin ja aina silloin kun olen ihan ouhalla ja en ole kuunnellut rupeaa kyselemään minulta ja tuntuu että seuraa tekemisiäni ja sitä mitä teen ja olenko kärryillä. Ärsyttävää mielestäni.

50/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään, mutta onko ap. oikeasti kuinka paljon harjoitellut? Onko kyseessä vaan joku mielen lukko, vai eikö vaan yksinkertaisti opi?

Jos jälkimmäinen, niin sitten pitää kyllä suuntautua muualle, kuin sairaanhoidon- ja huolenpidon linjalle.

No kyllä mää niit oon kertaillu mut en kyllä niin paljoa kun olis voinu. Saa nähä jos ei ton pajan jälkeen ala onnistua ni menee kyllä moti niihin.

Vierailija
51/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et opiskelisi hoiva-avustajaksi nyt aluksi ja siitä sitten ehkä lähäriksi edelleen ajan kanssa. Eihän se nyt ensihoitajan töitä vastaa toki. MUTTA ensihoitajan pitää pystyä laskemaan perusjutut päässäkin nopeasti, esimerkiksi verensokerin tasaaminen, nesteytyksen tarve ja kipulääkitys, jos matka vastaanottavaan hoitokohteeseen on pitkä. Sanoisin suoraan, että liian vaarallista huonolla matikkapäällä. En itsekään laskea osaa niin hyvin, että voisin toimia akuuttitilanteissa varmasti oikein. Palvelutaloissa ja muualla annosmäärät menevät paremman seulan kautta ja samalla lääkkeellä tulee toistoja, joten rutiinin varmasti oppii.

Vierailija
52/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap minä voin opettaa sinua vaikka etänä.

Harjoitus tekee mestarin.

53/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap minä voin opettaa sinua vaikka etänä.

Harjoitus tekee mestarin.

Oletko erityisopettaja vai opetatko näitä vain huviksesi?

Vierailija
54/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu on oma ov, on erityisope ja järjestää sellaisia yksityis/pien ryhmä tunteja jonne tunki minut.

Suosittelen myös äidinkielen tukitunteja, koska ei näytä tuo oikeinkirjoituskaan sujuvan, eikä ymmärretyksi tuleminen kirjoittamalla. 

Jo otsikko on sellaista hepreaa, että täytyy muutamia kertoja lukea läpi, jotta ymmärtää edes hiukan mitä mahdat tarkoittaa. Oikeinkirjoituksen täytyy sujua, koska joudut tekemään hoitoraportteja kirjoittamalla ja työkavereiden olisi hyvä ymmärtää mitä olet sepustanut.

Vierailija
55/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on joko provo tai oikeasti heikkolahjainen.

Vierailija
56/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöistä se on nykyään kun peruskoulussa ei vaadita mitään eikä esim. luokalle voi jättää.

57/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen myös äidinkielen tukitunteja, koska ei näytä tuo oikeinkirjoituskaan sujuvan, eikä ymmärretyksi tuleminen kirjoittamalla. 

Jo otsikko on sellaista hepreaa, että täytyy muutamia kertoja lukea läpi, jotta ymmärtää edes hiukan mitä mahdat tarkoittaa. Oikeinkirjoituksen täytyy sujua, koska joudut tekemään hoitoraportteja kirjoittamalla ja työkavereiden olisi hyvä ymmärtää mitä olet sepustanut.

Johtuu siitä että kirjoitan nopeasti enkä jaksa tarkastaa kirjoitusvirheitä(:

Vierailija
58/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kukaan voi olla niin v*jakki ettei pääse edes lähärikoulusta läpi? Saati hygieniapassista?

Onnea, et tule koskaan työllistymään tuolla aivokapasiteetilla yhtään minnekään.

Miten olet pärjännyt edes peruskoulussa?

Vierailija
59/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa keharilta.

60/135 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kukaan voi olla niin v*jakki ettei pääse edes lähärikoulusta läpi? Saati hygieniapassista?

Onnea, et tule koskaan työllistymään tuolla aivokapasiteetilla yhtään minnekään.

Miten olet pärjännyt edes peruskoulussa?

Mielestäni hyvin, toki matikan opettaja sanoi että hänen suurin pelkonsa on että tulen ensihoitaja häntä elvyttämään ja annan väärän lääkemäärän... keksiarvo oli noin kasin paikkeilla.