Hygieniapassi eikä lääkelaskut mene millään läpi
Kerran olen yrittänyt hygieniapassia eikä ollut lähelläkään läpi, lääkelaskuja parikertaa ja aina tulee pari kolme huolimattomuusvirhettä. Ei tästä tuu yhtään mitään. Onko vinkkejä(;
Mun oma ov, joka on erityisopettaja ruvennu ihmettele emiksei hommat suju ja ottanu jotenki silmätikuks. Ei kivaa
Kommentit (135)
Username1294392 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydä opettajalta apua? Tai joltain muulta joka nuo laskut ymmärtää. Sitten harjoittelet itse ja pyydät auttajalta, että katsotte yhdessä läpi menikö oikein. Toistatte niin kauan kunnes osaat. Siinä tulee myös hyvin esille se, että mikä sulla menee pieleen. Jos ei opettajilta saa apua niin sitten voi ottaa jonkun yksityisopettajan vaikka etänä. Ne toki tietysti maksaa jonkun verran mutta tuskin kovin montaa erillistä tuntia vaatisi jos harjoittelet myös itse.
Nii kyllä se auttais jos vaan pyytäis mut en oo viittiny ja lykkäs mut jonnekkin erityisope pajaan pariksi tunniksi koulunjälkeen kyhyenä päivänä kun putää niitä parikertaa viikkoon ja ottaa max 5 per kerta. Ei edes kysynyt multa haluanko xdd. Ehkä arvas etten vaa yksinkertasesti oon nii hyvä matikassa etteikö tuli virheitä esim jaan välillä väärään suuntaan ja kertotaulu ei oikein suju eikä varisnkaan yksikön muunnokset.
No mutta toihan on tosi hyvä, että pääset nyt erityisopepajaan harjoittelemaan noita laskuja. Ne on tosi tärkeetä osata sun tulevassa työssä. Et oo eka jolle ne laskut tuottaa vaikeuksia. Ota vaan apu vastaan niin hyvä tulee. Opit kyllä :)
Ihmislaji sen kun heikkenee.
Kun alan heiketä, lopetan elontieni ihan itse. Mieluummin selkeä lopetus kuin olla näiden tulevien idioottihoitajien armoilla viimeiset vuotensa.
Mene tekemään jotain, missä ei tarvita passeja. Tai ainakaan mitään työturvallisuuskorttia kummempaa. Onko sulla ajokortti? Kaikenlaisia ajohommia riittää
Onko sinulla perus lääkelaskennan opas? Kaalamo tekijänä. Oppaita on paljon.
Harjoittele ja harjoittele. Yksinkertaisella kaavalla ensin. Ja sitä paljon. Opit kyllä.
Lääkelaskenta perustuu pitkälti suhteen käsitteelle. Kun sen tajuat alat oppia.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä opettajalta apua? Tai joltain muulta joka nuo laskut ymmärtää. Sitten harjoittelet itse ja pyydät auttajalta, että katsotte yhdessä läpi menikö oikein. Toistatte niin kauan kunnes osaat. Siinä tulee myös hyvin esille se, että mikä sulla menee pieleen. Jos ei opettajilta saa apua niin sitten voi ottaa jonkun yksityisopettajan vaikka etänä. Ne toki tietysti maksaa jonkun verran mutta tuskin kovin montaa erillistä tuntia vaatisi jos harjoittelet myös itse.
Nii kyllä se auttais jos vaan pyytäis mut en oo viittiny ja lykkäs mut jonnekkin erityisope pajaan pariksi tunniksi koulunjälkeen kyhyenä päivänä kun putää niitä parikertaa viikkoon ja ottaa max 5 per kerta. Ei edes kysynyt multa haluanko xdd. Ehkä arvas etten vaa yksinkertasesti oon nii hyvä matikassa etteikö tuli virheitä esim jaan välillä väärään suuntaan ja kertotaulu ei oikein suju eikä varisnkaan yksikön muunnokset.
Tuo on jo ihan omaa saamattomuutta myös.
Nyt vaan opettajan puheille. Eikä erityisopen pajatunnit tarkoita että olisit tyhmä.
Mulla oli myös hankaluuksia lääkelaskuissa, lukihäiriötä kun on. Meillä oli open kanssa yhteensä 5 kertaa, että jäätiin koulun jälkeen laskemaan pelkästään lääkelaskuja. Sitten ne menivätkin läpi, kun aloin pääsemään paremmin jyvälle. Ja ovat menneet työelämässäkin.
Opiskelen nyt sairaanhoitajaksi ja kieltämättä siellä tulevat lääkelaskut myös jännittää, osa kun on erilaisia ja vaativampia. Mutta olen jo nyt saanut erityisopelta tukea miten tulen pääsemään läpi. Ja tietenkin kun pohjalla jo on lähärin aikaiset laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta toihan on tosi hyvä, että pääset nyt erityisopepajaan harjoittelemaan noita laskuja. Ne on tosi tärkeetä osata sun tulevassa työssä. Et oo eka jolle ne laskut tuottaa vaikeuksia. Ota vaan apu vastaan niin hyvä tulee. Opit kyllä :)
Nii kait, uhos että pistää mut johonki adhd testeihi joihin en kyllä mene ja sanoin sille kyllä iha suoraan mitä ajattelin mut oli vähä sillai et elä ny viitti et tiiät ittekki tyyppisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmislaji sen kun heikkenee.
Kun alan heiketä, lopetan elontieni ihan itse. Mieluummin selkeä lopetus kuin olla näiden tulevien idioottihoitajien armoilla viimeiset vuotensa.
Hyvä ajatus! Aika moni hoitaja nimittäin joutuu ikäväkseen hoitamaan juuri kaltaisiasi ääliöitä. Hienoa, että lähdet keventämään heidän taakkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii kait, uhos että pistää mut johonki adhd testeihi joihin en kyllä mene ja sanoin sille kyllä iha suoraan mitä ajattelin mut oli vähä sillai et elä ny viitti et tiiät ittekki tyyppisesti.
Adhd ei ilmene älyn puutteena. T. Adhd-nainen äo 150
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä lääkelaskuja. Itse tein lähihoitajien lääkelaskukokeen kerran huvikseni, en ollut käynyt tunneilla ja edellisestä matikan kurssista ainakin 15 vuotta. Matikasta numerona aina seiska. Silti kaikki oikein. Ei ole mitään rakettitiedettä.
Itse opetin aikanaan, parisenkymmentä vuotta sitten, farmaseuttien muuntokoulutusryhmää, jossa siis sairaanhoitajia ja lähihoitajia uudelleenkoulutettiin farmaseuteiksi farmaseuttipulaa ratkaisemaan. Olin kuvitellut, että kun kyseisellä porukalla jo yksi terveydenhoitoalan tutkinto oli, ja tunnetusti lääkelaskuistakin oli pitänyt suoriuitua, perus lääkeannoslaskut ja lääkeaineiden imeytymis- ja eliminaationopeudet olisi ollut kohtalaisen helppo heille opettaa. Kattia kanssa. Ihan sama, miten ja millä rautalangalla yritin ihan yksinkertaisia laskuja vääntää, suurin osa tuijotti monttu auki, eikä tajunnut mistään mitään. Muuten olisin voinut epäillä jo opetustaitojani, mutta kun samanaikaisesti kuitenkin kykenin helposti opettamaan samat laskut normaaleilla pääsykokeilla tulleille opiskeljoilla ja vielä huomattavasti haastavammat laskut proviisoriopsikelijoille maisteritason opinnoissa, niin vika ei nyt voinut ainakaan kokonana minussakaan olla. Muista, että silloin alkoi hieman pelottaa ajatus siitä, että joutuisi sairaalahoitoon ja tuon porukan armoille.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeletko sairaanhoitajaksi?
Lähihoitajaksi
Hygieniapassi oli naurettavan helppo omalla alallani (kokki) , samoin kaikki muutkin menivät miltei heittämällä läpi.
Logiikkaa ja ratkaisukykyä nuo vain tiedon lisäksi vaativat.
Itseltäni puuttuu passeista enää vain anniskelupassi, jonka aion suorittaa tällä viikolla.
Ehkä olet itse vain väärälle alalle opiskelemassa, jos kerran matikka ei ole se vahvin aihealue?
Sinulla saattaa olla oppimisvaikeuksia. Ota nyt vaan vastaan kaikki apu mitä saat.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla saattaa olla oppimisvaikeuksia. Ota nyt vaan vastaan kaikki apu mitä saat.
Meillä oli alkuun kartoittavat trstit joissa esimerkiksi lukihäiriö pois suljettiin kaikilta ja matikan testit joista sain 50% oikein kysymyksistä ja lukihäiriö testi meni 4/5 eli tosi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen näitä lääkelaskuja. Itse tein lähihoitajien lääkelaskukokeen kerran huvikseni, en ollut käynyt tunneilla ja edellisestä matikan kurssista ainakin 15 vuotta. Matikasta numerona aina seiska. Silti kaikki oikein. Ei ole mitään rakettitiedettä.
Itse opetin aikanaan, parisenkymmentä vuotta sitten, farmaseuttien muuntokoulutusryhmää, jossa siis sairaanhoitajia ja lähihoitajia uudelleenkoulutettiin farmaseuteiksi farmaseuttipulaa ratkaisemaan. Olin kuvitellut, että kun kyseisellä porukalla jo yksi terveydenhoitoalan tutkinto oli, ja tunnetusti lääkelaskuistakin oli pitänyt suoriuitua, perus lääkeannoslaskut ja lääkeaineiden imeytymis- ja eliminaationopeudet olisi ollut kohtalaisen helppo heille opettaa. Kattia kanssa. Ihan sama, miten ja millä rautalangalla yritin ihan yksinkertaisia laskuja vääntää, suurin osa tuijotti monttu auki, eikä tajunnut mistään mitään. Muuten olisin voinut epäillä jo opetustaitojani, mutta kun samanaikaisesti kuitenkin kykenin helposti opettamaan samat laskut normaaleilla pääsykokeilla tulleille opiskeljoilla ja vielä huomattavasti haastavammat laskut proviisoriopsikelijoille maisteritason opinnoissa, niin vika ei nyt voinut ainakaan kokonana minussakaan olla. Muista, että silloin alkoi hieman pelottaa ajatus siitä, että joutuisi sairaalahoitoon ja tuon porukan armoille.
No onneksi sinä voit aina kieltäytyä hoidoista, jos noin pelottaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tälläisellä vertailulla saavutetaan?
Ja kuinka tämä kommentti auttaa ap: ta selviämään lääkelaskuista?
Ap:lle : Nyt vaan kovasti harjoittelemaan! Kyllä pääset niistä jossain vaiheessa läpi. Mihin olet suuntautumassa?Sairaanhoito ja huolenpito, jonka jälkeen mahdollisesti ensihoito kiinnostaa.
Sun täytyy todella harjoitella ja käydä tukiopetuksessa!
Oletko nyt ihan varma tuosta sairaala- ja ensihoitotyöstä? Sairaalassa joutuu koko ajan annostelemaan lääkkeitä ja tarkastamaan lääkäreiden määräämien lääkkeiden annostukset, lanssissa taas pitää kyetä reagoimaan nopeasti, eli myös laskemaan ne lääkeannokset.
Lääketenttejä joutuu tekemään myös töissä, koska lääkeluvat pitää uusia.
Olen pahoillani, mutta sun täytyy nyt todella haluta ja opetella, tai et pysty työskentelemään ainakaan noilla aloilla.
Kaikki ihmiset eivät ole yhtä lahjakkaita kognitiivisilta kyvyiltään ja älyltään, eikä näitä ominaisuuksia voi juuri parantaa harjoittelemalla. Jos jo opiskelu tuottaa suuria vaikeuksia, työ tulee olemaan hyvin haasteellista ap:lle ja jopa vaarallista potilaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tälläisellä vertailulla saavutetaan?
Ja kuinka tämä kommentti auttaa ap: ta selviämään lääkelaskuista?
Ap:lle : Nyt vaan kovasti harjoittelemaan! Kyllä pääset niistä jossain vaiheessa läpi. Mihin olet suuntautumassa?Sairaanhoito ja huolenpito, jonka jälkeen mahdollisesti ensihoito kiinnostaa.
Sun täytyy todella harjoitella ja käydä tukiopetuksessa!
Oletko nyt ihan varma tuosta sairaala- ja ensihoitotyöstä? Sairaalassa joutuu koko ajan annostelemaan lääkkeitä ja tarkastamaan lääkäreiden määräämien lääkkeiden annostukset, lanssissa taas pitää kyetä reagoimaan nopeasti, eli myös laskemaan ne lääkeannokset.
Lääketenttejä joutuu tekemään myös töissä, koska lääkeluvat pitää uusia.
Olen pahoillani, mutta sun täytyy nyt todella haluta ja opetella, tai et pysty työskentelemään ainakaan noilla aloilla.
No siksi hain alalle koska haluan sitä oikeasti.
Vähän menee vaaralliseksi, jos toimit hoitajana ilman, että osaat lääkelaskut. Sinuna miettisin jotain muuta alaa