Voiko paniikkikohtaus olla ilman paniikkia?
Kysyn täällä koska en tiedä pitäisikö asialla häiritä lääkäriä (muita kuin puhelinaikoja on vaikea saada) vai ei. Eli minulla on ollut useamman vuoden ajan hyvin stressaava elämäntilanne - kirjaimellisesti en ole stressannut koronapandemiaa ollenkaan, koska ei ole riittänyt energiaa siihen - joten sen puolesta kyseessä voisi ollakin paniikkikohtauksia, mutta kun asiaan ei liity mitään pelon tunnetta niin voiko se olla sitä? Olen itse nimennyt ne stressikohtauksiksi, koska saan niitä vain silloin kun stressi on pahimmillaan.
Eli tuollaisen kohtauksen iskiessä yhtäkkiä vaan korvissa alkaa humista (ei soida, ei mitään piipausta, vain sellainen ääni jonka kova tuuli saa aikaan kuusimetsässä), sydämen syke tuntuu liian kovana rinnassa, näkö hämärtyy reunoilta lähtien, sormia ja varpaita alkaa kihelmöidä, ja jos olen pystyssä, jalat tuntuvat niin heikoilta että yleensä istun niin etten kaatuisi. Sitten se menee ohi vajaassa minuutissa ja kaikki on taas normaalisti.
Ensimmäinen vähän säikäytti, mutta itse tilanteeseen ei kuulu mitään erityistä pelon tunnetta ja sydämen sykekin nimenomaan tuntuu VOIMAKKAANA, se EI NOPEUDU. En hyperventiloi, en ole tehnyt mitään hirveän fyysisesti rasittavaa ennen kohtauksia, ne eivät riipu asennosta tai väsyneisyydestä tai verensokerista tai verenpaineesta (jälkimmäisiä kahta tarkkaillaan muista syistä, niin olen kotona sattuneiden kohtausten jälkeen mitannut ja ovat olleet normaalit). Kun muusta syystä on otettu sydänfilmiä, olen kysynyt voisiko tuollainen tuntemus olla jokin sydänhäiriö, mutta kun sydänfilmi on aina ollut ihan normaali, hoitaja vain mutisi jotain paniikkikohtauksesta. Mutta netistä hakemani infon mukaan paniikkikohtaukseen nimenomaan kuuluu pelon tunne ja sitä itselläni ei ole.
Onko kellään muulla ollut tämmöisiä ja onko niiden syy selvinnyt?
Kommentit (34)
Kuvailet oloa, joka tulee juuri ennen pyörtymistä, mulla on noita myös. Ei toi mikään paniikkikohtaus ole.
En oo koskaan pyörtynyt, mutta meinannut.
Ennen pyörtymistä tulee niin sanottuja ennakoivia oireita, kuten pyörryttävää tai huimaavaa oloa, pahoinvointia, silmien sumenemista, näön hämärtymistä tai kalpeutta. Pyörtyminen kestää vain hetken, enimmillään pari minuuttia.
Millaista luulet paniikin olevan? Sitä, että juoksee kiljuen ympyrää? Ennen kun voidaan vastata, voiko olla paniikkikohtausta ilman paniikkia, olisi hyvä tietää.
Tuo on ihan paniikkikohtauksen oppikirjaesimerkki, mitä kuvailet.
Tavallista pyörtymistä edeltää usein ennakko-oireet, joista voi tietää pian pyörtyvänsä. Olo voi tuntua huojuvalta ja huteralta, seisominen on epävakaata, näkö voi alkaa hämärtyä, voi tuntea pahoinvointia, olla kalpea ja hikoilla. Herätessään pyörtynyt voi olla säikähtänyt ja tuntea väsymystä. Yleensä itse pyörtymistä ei muista, mutta ennakoivat oireet usein muistetaan.
Pyörtymistä vastaan voi taistella. Istumaan tai makuulle meno voi auttaa, kun sydämen on jälleen helpompi pumpata verta aivoihin. Käsien ja alaraajan lihasten jännittäminen voi myös estää pyörtymisen. Raajojen koukistaminen, jännittäminen ja liike saavat verenpaineen kohoamaan, mikä helpottaa jälleen verenvirtausta aivoihin.
Kehoa voi myös harjoittaa vastustamaan pyörtymistä niin sanotun kallistusharjoituksen avulla. Harjoituksessa seisotaan selkä kevyesti seinää vasten, kantapäät noin 15 senttimetrin päässä seinästä. Aluksi paikoillaan seisotaan viidestä kolmeen minuuttiin, kahdesti päivässä. Aikaa pidennetään minuutti minuutilta muutaman päivän välein, kunnes pystyy seisomaan tässä asennossa 20–30 minuuttia tuntematta pyörrytystä. Tämän jälkeen seisotaan kuvatulla tavalla kolme, neljä kertaa viikossa 20 minuutin ajan.
Vierailija kirjoitti:
Millaista luulet paniikin olevan? Sitä, että juoksee kiljuen ympyrää? Ennen kun voidaan vastata, voiko olla paniikkikohtausta ilman paniikkia, olisi hyvä tietää.
Mun mielestä ap taas kuvailee pyörtymisen ennakko-oireita. Pyörtymisen ennakko-oireet eivät aina johda pyörtymiseen saakka.
Mulla on noita paljon, vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Kuvailet oloa, joka tulee juuri ennen pyörtymistä, mulla on noita myös. Ei toi mikään paniikkikohtaus ole.
Nimenomaan toi ON paniikkikohtaus. Vaikka oireet sopisivat myös lähestyvään pyörtymiseen, ei se tarkoita ettei se voisi olla paniikkikohtaus.
https://www.duodecimlehti.fi/duo93844
lue ap toi ja mene lääkäriin, tuo, että meinaat pyörtyä 6 kertaa vuodessa ehkä kantsis tutkia, että miksi
Nuo ovat aivan klassisen paniikkikohtauksen merkit. Ei niihin aina liity pelon tai panikoimisen tunnetta. Se voi tulla vaikka keskella yota ilman mitaan syyta. Monet kuvittelevatkin saavansa sydankohtauksen, vaikka kyseessa on paniikkikohtaus. Erittain tuttu vaiva itsellenikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan toi ON paniikkikohtaus. Vaikka oireet sopisivat myös lähestyvään pyörtymiseen, ei se tarkoita ettei se voisi olla paniikkikohtaus.
No toi ei nimenomaan ole mikään paniikkikohtaus :D :D
"Eli tuollaisen kohtauksen iskiessä yhtäkkiä vaan korvissa alkaa humista (ei soida, ei mitään piipausta, vain sellainen ääni jonka kova tuuli saa aikaan kuusimetsässä), sydämen syke tuntuu liian kovana rinnassa, näkö hämärtyy reunoilta lähtien, sormia ja varpaita alkaa kihelmöidä, ja jos olen pystyssä, jalat tuntuvat niin heikoilta että yleensä istun niin etten kaatuisi. Sitten se menee ohi vajaassa minuutissa ja kaikki on taas normaalisti."
Mulla ihan samat oireet, tullu esim. lääkärissä kun lasta hoidettiin palovamman saaneena ja oli niin ällön näköistä että meinasin pyörtyä.
Siis just toi et yhtäkkii ei kuule mitään, kun humisee niin, näkö alkaa hämärtyä ja käsisssä kihelmöi ihan mielettömästi ja pakko mennä äkkiä makaamaan.
Mulle on aina sanottu, että noi on pyörtymisen oireita, vaikka en olekaan ikinä pyörtynyt. Kohtaus kestää just pari minsaa vain.Tullut myös henkisessä stressissä kun joku tilanne päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ap taas kuvailee pyörtymisen ennakko-oireita. Pyörtymisen ennakko-oireet eivät aina johda pyörtymiseen saakka.
Molemmissa on tosiaan samat oireet hyvinkin pitkälti.
Eihän paniikkikohtauksessa tule tunnetta, että lähtee taju ihan just??
Pyörtymistä ennen se fiilis on tosi vahvana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerroppas, mikä erottaa pyörtymisen ennakko-oireet paniikkikohtauksesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerroppas, mikä erottaa pyörtymisen ennakko-oireet paniikkikohtauksesta?
Haluaisin tietää tämän myös. Lääketieteellisissä lähteissä on aina maininta paniikkikohtauksien osalta että niihin nimenomaan kuuluu jokin pelko osana sitä, eli juurikin se "paniikki" osa.
Itselläni ei ole tullut näiden kanssa tunnetta tajunnan hämärtymisestä, ennemminkin juuri se että keho tekee jotain omituista mutta olen muuten itse ihan hereillä ja tietoinen.
Ja tosiaan tuossa korvien huminassa on vielä se että se on ainoa mitä kuulee silloin, kaikki muut äänet katoaa. Se on yleensä myös ensimmäinen oire kohtauksesta, muutama sekunti ennen muita, niin kotona ollessa varsinkin tiedän samantien istua kun heikotus iskee hetkeä myöhemmin.
Ja sille joka laittoi Duodecimin linkin - ainahan kaikissa noissa sanotaan että pitäisi tutkia sitä ja tätä, mutta jos nämä kuitataan paniikkikohtauksena niin tuskin mitään neurologisia tutkimuksia silloin tehdään? Eli jos yritän lääkärinaikaa saada, mitä voin sanoa lauseeseen "En usko että nämä ovat paniikkikohtauksia, koska..."
- ap
Voi olla paniikkikohtaus ilman pelkoa tai ahdistusta, että vaikka sekoittaa asioita. Tietty vain oma mielipiteeni.
Te jotka sanotte että voi olla paniikkikohtaus niin miksi? Antakaa jokin lähde, jossa kerrotaan että aloittajan kuvaamaa oiretta kutsutaan psyykkisen sairauden oireeksi ilman kyseistä psyykkistä komponenttia.
Tuo pyörtymisen tunne on minullekin tuttu. Näin keski-iässä se liittyy minulla esim. krapulaan, joka tulee hyvin kohtuullisestakin juomisesta tuollainen pyörryttävä, niin etten meinaa päästä sängystä ylös. Siksi en enää juurikaan juo. Samoin jos on sairaana ja liikkuu enemmän kuin ilmeisesti on hyväksi. Voin kuvitella, että ruumiisi ehkä reagoi liikaan stressiin samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tuo pyörtymisen tunne on minullekin tuttu. Näin keski-iässä se liittyy minulla esim. krapulaan, joka tulee hyvin kohtuullisestakin juomisesta tuollainen pyörryttävä, niin etten meinaa päästä sängystä ylös. Siksi en enää juurikaan juo. Samoin jos on sairaana ja liikkuu enemmän kuin ilmeisesti on hyväksi. Voin kuvitella, että ruumiisi ehkä reagoi liikaan stressiin samalla tavalla.
Lisään vielä, että kyseessä on varmaan aivoverenkierron häiriö, ja jos selvää fyysistä syytä ei ole, kannattaa ehkä yrittää saada tuo tutkittua. Eli kerrot, että sinua pyörryttävä, koska sitähän se on, jos et pysty seisomaan.
Minulla on jo vuosia jatkuneet juuri samankaltaiset kohtaukset kuin Ap:llä. Minulla niihin liittyy myös paniikkia/pelkoa, mutta niin päin, että ensin alkaa tämä kohtaus fyysisine oireineen ja ne oireet sitten laukaisee paniikin/pelon. Pelkään edelleen joka kerta että oireet ovat merkki sydänkohtauksesta, aivoverenkiertohäiriöstä tai epilepsiakohtauksesta, joten joudun paniikkiin oireiden alkaessa.
Näitä saamiani kohtauksia tutkittiin vuosia, mutta mitään fyysistä vikaa ei koskaan löytynyt ja asia kuitattiin terveydenhuollossa siten että paniikkikohtauksia ovat.
Unohtui kirjoittaa että näitä ei ole hirveän usein, koko tämän vuoden aikana on ollut ehkä vain viisi tai kuusi.
- ap