Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lääkärit määrää ihmisille lääkkeitä jotka lihottaa?

Vierailija
19.09.2022 |

Swuraavaksi vi##uillaan siitä kuinka liikapaino altistaa sairauksille. Katsoisivat peiliin

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lihonut mielialalääkkeen vaikutuksesta johtuen n. 70 kg n. 7 vuodessa. Oli vanhanaikainen mielialalääke, jossa nimenomaan on vaikutuksena lihominen. Lääkäri ei silloin antanut paljoakaan painoarvoa koko lihomisvaikutukselle, joten lääkitys aloitettiin. Lisäksi minulla oli silloin aluillaan kilpirauhasen vajaatoiminta ja haettiin oikeaa lääkitysannostusta.

Kun olet itsem*rhan kourissa toistuvasti, eikä näe elämälleen mitään merkitystä, eikä ole ns. tunnelia valon päässä, niin eipä siinä kovinkaan paljon jaksa ruokavaliota miettiä siltä kantilta, että tämä minun lääke kuules edes auttaa lihomista, joten vähennä ruokaa ja liiku enemmän. Hyvä kun selviytyy seuraavaan päivään hengissä. 

On 10 vuotta siitä, kun lääke lopetettiin ja kilpparin vajiksen hoito tasapainossa. Silti paino ei meinaa pudota. Ikää on toki tullut lisää, mikä saattaa vaikuttaa hieman. Kerran lääkäri sanoi, että tuo mielialalääke on sekoittanut aineenvaihduntaa epäsuotuisaksi, ehkä jopa lopullisesti, niin painon saaminen normaaliksi voi olla mahdotonta. Isoin paino oli 140 kg ja nyt olen 90-100 kg välillä ja tätä jojoilua on ollut noin viisi viimeistä vuotta. 

Aina välillä paino lähtee alaspäin pari kiloa, mutta hyvin herkästi taas nousee, vaikka elämäntavat pysyvät lähes samanlaisina koko ajan. Olen kuitenkin aktiivinen (en omista autoa, joten kaikki liikkuminen tapahtuu kävellen/pyörällä), syön 80% terveellisesti ja 20% sisällä saatan viikonloppuisin syödä jotain herkuksi luokiteltavaa, mutta en pidä mitään mättökestejä, eli syömishäiriötä ei ole. 

Ei ole kivaa olla pulska, mutta millekään kitudieetille en ala. Sekoittaa pakkaa entisestään. Terveydenhuolto ei koskaan ole puuttunut painooni, koska kaikki veriarvot ovat olleet hyvät (kilpparin vajista lukuun ottamatta). Ei ole diabetesta, ei kolesteroleissa, eikä verenpaineissa mitään häikkää. Että mistähän sitä apua saisi ...

Mysimba on laihdutukseen käytettävä lääke, joka on peruskorvattava, jos BMI>40, ilman että on mitään lisäsairauksia. Jos painoindeksikriteeri ei kohdallasi täyty, niin voit tehdä kuten jotkut, että antavat painon nousta sen verran, että korvattavuuskriteeri täyttyy ja B-lausunto voidaan tehdä. Ja esim. Ozempicia, joka on ruokahalua vähentävä diabeteslääke, käytetään ylipainoisille laihdutustarkoituksessa, mutta ilman diabetesdiagnoosia siitä ei vain saa Kela-korvausta.

Vierailija
62/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Mulle määrättiin ketipinoria vaikka sanoin etten halua mitään lääkettä mikä lihottaa - se ei tule tekemään mun oloa yhtään paremmaksi, jos lihon lääkkeen takia 20kg. Se lihominen oli ihan kauheaa ja vaan pahensi mun oloa. Kaiken huippu oli että se sama lääkäri joka oli lääkkeen määrännyt kehtasi tarkituskäynnillä sanoa mun lihomisesta. Loppui sen lääkkeen ottaminen siihen paikkaan, ei koskaan enää uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta pätkäpaastolla ja jätä viljat ja sokerituotteet kauppaan. Yllättävän moni sairaus ja liika paino katoaa ihmeellisesti.

Vierailija
64/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minipillereistä nousi paino 2kk aikana 6kg. Sitten huomasin asian (vaatteet alkoi kiristää, en yleensä käy puntarilla mutta tuossa kohtaa menin). Ajattelin että jaa kappas, olen kerännyt painoa. Aloin urheilla hulluna ja kiinnitin huomiota syömisiin. Seuraavan 2kk aikana lihoin enää 3kg. Lisäksi lähti tukkaa, tuli finnejä ja iho kiilsi rasvaisena. Lopetin pillerit ja laihduin takaisin lähtömittoihin ja vähän allekin. Siihen saakka minäkin ajattelin että kyllä se itsekurilla kuulkaas painoa hallitaan.

65/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lääkkeissä ole kaloreita. Kyllä se on se mättäminen mikä lihottaa.

Vierailija
66/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet eivät lihota, vaan se ruoka, jota lapat suuhusi.  Nestettä voivat kyllä kerryttää ja ruokahalua lisätä.

Osa lääkkeistä kyllä hidastaa aineenvaihduntaa mikä lihottaa vaikka ihminen ei muuttaisi ruokailutottumuksia

Näin juuri.  Söin mirtatsapiinia pienellä annoksella unettomuuteen. Lihoin ihan holtittomasti, vaikka söin tavalliseen tapaan. Jos syöminen olisi pitänyt suhteuttaa niin, etten olisi lihonut, olisin varmaan voinut syödä yhden porkkanan päivässä. Kun lopetin lääkkeen, lihominen loppui ihan saman tien. Kaikilla ei käy noin, mutta enää en kyllä hirnu kenellekään, että höhhöh montakos kaloria on yhdessä tabletissa, kun olen itse kokenut, miten täysin sekaisin elimistö voi mennä. Mutta miksi sitten noita lääkkeitä määrätään? Itselläni unettomuus oli tosi pahaa ja varmaan siihenkin voi henki mennä, ei vain lihomiseen. Aina ei voi valita hyvää, pitää vain valita pienin paha.

Sama kokemus täällä. Mutta sen lääkkeen aiheuttamaa painon nousua ei millään ruokamäärällä olisi voinut estää. Nimittäin söin mirtatsapinia 3 viikkoa, niistä 2 viikkoa en syönyt juuri mitään paitsi keittoa koska lääke väsytti niin pirusti etten jaksanut kuin pakolla syödä laihaa keittoa lerran päivässä. Kolmantena viikkona söin jo normaalisti. Lihoin tuona aikana 10kg. Se kaikki oli nestettä mitä tuo lääke kerrytti minuun ja heti kun lopetin lääkkeen käytön niin painon nousu lakkasi. Harmi että ne kilot sitten jäivätkin useaksi vuodeksi...

Ennen tätä kokemusta en uskonut näitä ihmisiä jotka väittivät lääkkeen lihottaneen heitä. Olin täysin varma että huomaamatta söivät enemmän kuin kuluttivat tai he ovat vain laiskoja luusereita joilla ei ole yhtään itsekuria. Noh, Karma is a bitch...

Vierailija
67/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä.

Olen yrittänyt laihduttaa 30kg satoja kertoja, eli vuosia. Ei ole onnistunut, koska masennus. Ja epäonnistuminen masensi lisää.

Sain mielialalääkityksen ja ensimmäistä kertaan vuosiin ruoka ei maistu!! Ei viikkokausiin. Tämä on ihmeellistä, en voinu uskoa että tältäkin voi tuntua. Paino laskee kilon viikossa.

N 100kg

Vierailija
68/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minipillereistä nousi paino 2kk aikana 6kg. Sitten huomasin asian (vaatteet alkoi kiristää, en yleensä käy puntarilla mutta tuossa kohtaa menin). Ajattelin että jaa kappas, olen kerännyt painoa. Aloin urheilla hulluna ja kiinnitin huomiota syömisiin. Seuraavan 2kk aikana lihoin enää 3kg. Lisäksi lähti tukkaa, tuli finnejä ja iho kiilsi rasvaisena. Lopetin pillerit ja laihduin takaisin lähtömittoihin ja vähän allekin. Siihen saakka minäkin ajattelin että kyllä se itsekurilla kuulkaas painoa hallitaan.

Tää on vaan jännä huomata, miten pilleri voisi ihan ilman omaa panosta ehkäistä raskautta, mutta ei tuoda lisää painoa. Tai ylipäätään tehdä mitään muutakaan ilman että itsekurilla voisi kyseisen vaikutuksen estää.

Vierailija
69/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet eivät lihota, vaan se ruoka, jota lapat suuhusi.  Nestettä voivat kyllä kerryttää ja ruokahalua lisätä.

Osa lääkkeistä kyllä hidastaa aineenvaihduntaa mikä lihottaa vaikka ihminen ei muuttaisi ruokailutottumuksia

Joten silloinhan on syytä muuttaa syömisiään eikä syyttää lääkkeitä lihomisesta.

Monet mielialalääkkeet saavat aikaan näläntunteen, joka sattuu. Sattuu ihan fyysisesti. Oletko koskaan joutunut käyttämään tällaisia lääkkeitä? Jos et, niin helppo neuvoa kuinka syömistä tulisi säädellä, mutta kokeilepa käytännössä.

Sängystä on vaikeaa päästänylös, kun nälkä saa huimaamaan. Nälän tunne myös korventaa sisuskaluja. Kaamea tunne kerrassaan.

No mä olen syönyt vuosia mielialalääkkeitä ja en todellakaan ole lihonut, hädin tuskin painan 50kg.

Pyydäpä seuraavalla lääkärikäynnillä resepti mirtatsapiinista.

No just sitä syön.

Vierailija
70/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketiapiini ja mirtatsapiini testattu,  yhteensä parin vuoden verran. Ei kiloakaan tullut ,taisin ehkä laihtua vaan vähä . 

Tosin ei menny kumpaakaan suurella annoksella. 

En huomannu vaikutusta näläntunteeseen tai johonki nesteen kertymisiin.

Vierailija
71/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta pätkäpaastolla ja jätä viljat ja sokerituotteet kauppaan. Yllättävän moni sairaus ja liika paino katoaa ihmeellisesti.

Viljan ja sokerin lisäksi vielä maitotuotteet pl. voi ja juusto niin hyvä tulee!

Vierailija
72/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja osa vaikuttaa hormoneihin jotka vaikuttaa rasva-aineenvaihduntaan, mulla sellainen lääke joka oikein laittaa rasvan tarttumaan kehoon. 

Vierailija
73/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa lääkkeistä tosiaan vähentää kulutusta ja silloin pitää joko sopeuttaa syömistään tai lisätä kulutusta eli liikkua enemmän. Mikään lääke ei muuta sitä, että ihmisen lihoaminen ja laihtuminen riippuu energiatasapainosta. Nesteen kertyminen ei ole lihoamista, vaikka se vaikuttaakin painoon.

Joskus voi olla niin sairas että ei pysty liikkumaan vaikka terveenä ollut himourheilija. Silloin ei todellakaan jaksa mitään kaloreita laskea tai kokata ääriterveellistä ruokaa.

Vierailija
74/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva lääke lihottaa

Niinhän Sinä luulet! Oletko opiskellut lääketiedettä jossain yliopistossa?

Vierailija
75/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä selvä. Lääkkeet lihottaa ei syöminen eikä liikunnan puute. Neljä sivua puolueetonta tutkimusta.

Vierailija
76/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko lääkkeessäsi on kaloreita? Jos lääkkeet lihottaisivat, miksei niitä anneta nälänhädästä kärsivien maiden ihmisille?

Mikään lääke ei lihota. Ruokahalua ne saattaa kasvattaa ja sitten onkin kyse pelkästään itsekurin puutteesta.

Syötkö lihaa? Sinulla ei ole itsekuria pidättäytyä lihansyönnistä. Häpeä. 

Vierailija
77/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facepalm, jos aineenvaihdunta hidastuu pitää muuttaa ruokailutottumuksia eli lääke ei lihota vaan se, että syö enemmän kuin kuluttaa.

Kyllä, periaatteessa näin, mutta ne Lääkkeet tekevät monet myös zombeiksi ja huonontavat peruskuntoa, eli urheilu ei välttämättä ole yhtä helppoa kuin ennen.

Kaikki ei ole mustavalkoista.

Eli edelleenkään se ei ole lääke joka lihottaa...

Miten niin ei ole? Jos ilman lääkettä pysyy hoikkana mutta lääkkeen  myötä lihoo niin kyllä se on sen lääkkeen syytä.

Vierailija
78/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökää sitten mahan täydeltä mahdollisimman vähäkalorista jos on nälkä. Lääke ei lihota vaan olet mitä syöt.

Syötkö sian prsettä?

Vierailija
79/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kivaa olla pulska, mutta millekään kitudieetille en ala

siinähän se ongelma, ei saa ahmia niin sitte se on kitudieetti...Sun pitää muuttaa aineenvaihdunta paremmaksi , kunnon liikuntaa ja hyvää terveellistä ruokaa,opettele nauttimaan ruuasta, ei sokerista. 

Ihan sama kuin hyvät veriarvot,tuollainen paino tekee vahinkoa niveliin yms. 

Tässä nr. 45, jonka kirjoitukseen vastasit ilmeisesti. Ei muuta, mutta opettele ymmärtämään lukemaasi. Juuri kirjoitin, että 80% terveellistä 20% muuta, mutta pienissä määrin, enkä harrasta ahmimista. Sokeria en syö ollenkaan. Liikun kyllä, kiitos vaan ehdotuksesta. Nivelet voivat hyvin, ei ongelmia niissä. 

Mutta kun on pakko päästä pätemään ja nälvimään, niin sellainen asia kuin luetun ymmärtäminen unohtuu höyrypäissään. Ihan sama minulle mitä uskot, onnekseni itse tiedän tilanteeni jotain random vauvapalstailijaa paremmin. 

Ihan näin huomiona, mahdatkohan olla tuon yhden ketjun onneton lähihoitajaopiskelija, kun tuo sinun oikeinkirjoitus on yhtä huonoa kuin hänen? Itse en ota neuvoja sellaiselta, joka ei osaa edes peruskoulutasoa vastaavaa kielioppia. 

Tää henkilö on palstan vakitrolli, läskihullu, herjaa ketjuissa kunnes ketju poistetaan.

Vierailija
80/88 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä mielialalääkkeistä lihottaa? Että osais vältellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan