Missä ajassa kävelette 1,5km matkan?
Mietin että olenko todella hidas kun aikaa menee 15minuuttia?! No, olenkin huonokuntoinen ylipainoinen (+12kg).
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6km/h on kyllä aika reipas kävelyvauhti useimmille. Mun peruskävelyvauhti on tuota hitaampi. 6km/h ja siitä ylöspäin niin mennään jo reippaasti niin että alkaa hiljalleen hiki nousemaan. Suhtaudun erittäin skeptisesti kaikkiin jotka väittävät että 6km/h kävely menee helposti.
Terveisin mies joka juoksi just 10km aikaan 48:30.
Saa kai sitä skeptinen olla, mutta katsoin omasta puhelimesta edellisen kävelylenkin tilastot ja näyttäisi olleen 3,80 km keskivauhdilla 6,5 km/h, kokonaisaika 35 min. Eikä tuo nyt mikään erityisen vaikea lenkki ollut. Kaupungilla maleskelu on toki asia erikseen kuin lenkillä käynti.
Jos siinä käytetyssä sovelluksessa (tai älykellossa tai aktiivisuumittarissa) ei ole GPS:ää, vaan matka-arvio perustuu esim. otettuun askelmäärään, niin se kävelemäsi matka voi todellisuudessa olla mitä tahansa 3-4,5 km välillä. Aika moni luulee kävelenvänsä pitempiä matkoja kuin käveleekään, kun tosiaan sitä matkaa mitataan askeleilla, eikä GPS:llä. Epäilen, että osalla näistä 7 km/h kevyesti kävelevistä 150-160 cm pitkistä ainakin on kyse juuri tästä harhasta. Eli matka-arvio on pielessä, vaikka kuinka olisi syötetty siihen kelloon tai sovellukseen oma pituus ja ihan varmasti tasan tarkkaan oikein mitattu askelpituus (monella nämäkin tiedot ovat kokonaan syöttämättä, ja askelpituusarvio siinä kellossa tai sovelluksessa on tehty jonkun 15 cm pitemmän ihmisen keskiaskelpituuden mukaan).
On GPS. Miksi on niin vaikea uskoa että kaikki eivät löntystä?
Siksi, että yli 6,5 km/h kävely vaatii jo pitkältäkin ihmiseltä todella reipasta askellusta ja hyvää teknikkaa hyvän kunnon lisäksi. 160 cm pitkälle se on jo fyysisesti sellainen suoritus, että kävelytekniikan pitää olla jo todella loistava ja juoksukunnon siellä alle parin tunnin puolimaran luokassa, jos ei sitten ole ihan kilpakävelijästä kyse. Ihmisen kävelynopeudellakin kun vain on ne fysiikan asettamat rajansa, joista ei hirveän helpolla yli mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksijamies vielä: jos ette usko niin ladatkaa joku juoksuappi kännykkään. Sitä kautta näette lahjomattomasti kuinka nopeasti kävelette.
Minä olen ainakin mitannut omat kävelynopeuteni Polarin mittarilla. Sen mukaan 6 km/h on minulle vähän normaalia kävelyvauhtia hitaampaa (rajoitan tahtia tietoisesti) ja 6,5 - 7 km / h reipasta kuntolenkin kävelyä. Esim. olen kävellyt 19 km (Polarin M400 mukaan) vähän alle 1 tuntiin 25 minuuttiin. Joskus olen myös testannut kävelynopeuttani kävelemällä virallisesti mitatulla puolimaratonreitillä. Tulokset ovat olleet samanlaiset.
N57, 160 cm.
Paljon sun tulos on Cooperin testissä?
Naisena lyhyt askel, matkaani 5 km kuluu 45 minuttia ja minusta itsestäni olen hidas kävelijä nivelrikko polvineni. Päivittäin kävelen tuon 5km kuitenkin ja paluu sama, on yhtensä siten 10 km. hyötyliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juoksijamies vielä: jos ette usko niin ladatkaa joku juoksuappi kännykkään. Sitä kautta näette lahjomattomasti kuinka nopeasti kävelette.
Minä olen ainakin mitannut omat kävelynopeuteni Polarin mittarilla. Sen mukaan 6 km/h on minulle vähän normaalia kävelyvauhtia hitaampaa (rajoitan tahtia tietoisesti) ja 6,5 - 7 km / h reipasta kuntolenkin kävelyä. Esim. olen kävellyt 19 km (Polarin M400 mukaan) vähän alle 1 tuntiin 25 minuuttiin. Joskus olen myös testannut kävelynopeuttani kävelemällä virallisesti mitatulla puolimaratonreitillä. Tulokset ovat olleet samanlaiset.
N57, 160 cm.
Kannattaa osallistua vaikka Helsinki City Runiin. Noilla ajoilla sijoitut omassa sarjassasi kärkikolmikkoon... (Ne muut tosin juoksee). Ei nyt viitsisi ihan puhdasta potaskaa lasketella.
Olen ammattitanssija ja mulla on muutenkin superliikunnallinen tausta. Kun kävelen reippaasti, mulla kuluu kilometriin noin 8-9 minuuttia. Nopeampi menee hölkäksi tai juoksuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N57, 160 cm.
No kyllä on emävale!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N57, 160 cm.
Sä oot hyväkuntoinen!
Valehtelija ennemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N57, 160 cm.
Paljon sun tulos on Cooperin testissä?
Viimeksi meni 2600 metriä, mutta siitä on jo muutama vuosi aikaa. En tosin ymmärrä, miksi Cooperin testin tulos on tässä olennainen, kun tuossa 7 km / h nopeudessa ei vielä hengästy. Olennaista on pitää askelrytmi tarpeeksi nopeana, ja siihen joutuu tuossa nopeudessa jo keskittymään.
Ja kuten aikaisemmin jo korjasin, niin en todellakaan tarkoittanut väittää, että olisin kävellyt 19 km vajaaseen puoleen tuntiin (se jo olisi kovaa kilpakävelyvauhtia), vaan 10 km vähän alle 1 h 25 min. Sormi oli vahingossa osunut viereiselle näppäimelle kännykällä kirjoitettaessa.
42
Kävelynopeus ei kyllä ole kiinni pelkästään kunnosta vaan myös tekniikasta. Juoksulenkkeilyä ahkerasti harrastava hyväkuntoinen ei välttämättä kävele silti yhtä nopeasti kuin reipas kävelijä, kun ei ole se kävelytekniikka yhtä tehokas. Siinä käytetään osin eri lihaksiakin. Esim. minä 163cm nainen kävelen nopeammin kuin useimmat tuntemani hyväkuntoiset miehet. Omakin mies on takuulla paremmassa kunnossa ja käveleekin melko paljon, mutta ei se silti tahdo pysyä minun perässä jos kävellään jonnekin ja on kiire.
Vierailija kirjoitti:
6 km/h on normaali reipas kävelynopeus. 90 % ihmisitä nousee hiki pintaan viimeistään puolen tunnin kohdalla.
Jos 6 km/h vauhdissa tulee hiki niin on kyllä ihan rapakunnossa. Minulla on ylipainoa 25 kiloa enkä hikoile vaikka kävelen 6 km/h vauhtia, myös pitkiä matkoja.
Kyllä siihen vartti menee jos normaalin ihmisen tavoin kävelee, kävelysauvat jos on apuna niin vähän vähemmän. Ja itse siis myös juoksen ja olen hyväkuntoinen. Tietty jos lähtee oikein kilpakävelemään niin voi olla nopeampi, mutta sitä en kehtaa ihmisten ilmoilla lähteä yrittämään ainakaan normivaatteet päällä, nauruunhan nuo kuolisivat.
Vierailija kirjoitti:
Kohta tänne ilmestyy superkävelijöitä, jotka taittaa tunnissa 10km :)
Hyvin osasit ennustaa. Siis kyllä löytyy varsinaisia kiitäjiä tässä ketjussa.
Mummo oli harteilla ja silti meni alle 15 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Juokseva mies jatkaa, siinä juuri 21 väitti että käveli 15km / 2h eli 7,5km/h. Olen juoksukellon kanssa joskus noita vauhteja kokeillut ja tuo on jo kevyttä hölkkää. Jos tuota vauhtia yrittää kävellä niin pitää ottaa jo kilpakävelytekniikan lantion pyöritys avuksi.
En itse kävele noin pitkiä lenkkejä noin nopeasti, mutta ei tuo nopeus vaadi juuri muuta kuin että pitää askelrytmin tarpeeksi nopeana. Jos ottaa 180 askelta minuutissa ja yhden askeleen pituus on 70 cm, niin siitä tulee vähän yli 7,5 km/h. Vaatii toki harjoittelua, että jaksaa pitää noin tiheää rytmiä kaksi tuntia.
6,5 km menee tunti ja vartti, joskus muutama minuutti vähemmän tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 km/h on normaali reipas kävelynopeus. 90 % ihmisitä nousee hiki pintaan viimeistään puolen tunnin kohdalla.
Jos 6 km/h vauhdissa tulee hiki niin on kyllä ihan rapakunnossa. Minulla on ylipainoa 25 kiloa enkä hikoile vaikka kävelen 6 km/h vauhtia, myös pitkiä matkoja.
Jos kävelee 100 m 6 km/h vauhtia niin ei tule hiki, mutta jos vauhtia pitää tunnin niin tulee hiki. Hyväkuntoisellekin.
Olen 65 v, lievä ylipaino.
Työmatka noin 1,5 km, josta yhteen suuntaan puolet ylämäkeä ja toinen alamäkeä. Aikaa menee 20 -25 min.
Vierailija kirjoitti:
Kohta tänne ilmestyy superkävelijöitä, jotka taittaa tunnissa 10km :)
Juu, varmasti. Muutamia vuosia sitten olin vielä jonkun laisessa hölkkäkunnossa 10km hölkkä meni tunnissa. N 161cm
Ei liity aiheeseen, mutta mä ilmeisesti kävelen normaalistikin aika kovaa, kun kaupoissa saa jatkuvasti hidastella omaa kulkuaan, kun jotkut lonnii edessä eikä mahdu kunnolla ohittaa.