*Kevättoiveet vko 44*
Mitähän merkkejä tuohon laittais, et pinon löytäis helpoimmin..
Tässä edellinen pino
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8661991&p=3&tmode=1&smode…
Nyt mennäänkin sitten selkeästi kohti talvea! Maa on luminen ja elohopea nollan alapuolella. Mukavaa, kun tietää, minkä talven tulo tuo lähemmäs! :D Muutenkin kaunista tuo lumi!
Kommentit (17)
SuSi: Katsotaan nyt minkälaajuiset vauvakutsut on. Eka piti tulla enemmänki sakkia mutta katotaan ketkä lopulta pääsee. Muutama opiskelukaveri ja miehet mukaan. Kyllä ne uhkas ettei mun tartte mitään järjestellä, mutta silti tuntuu että pitää jotain leipoa tms. Mäkin kävin neuvolassa, sullahan oli hirmuinen sf! No ei, ihan normaali varmaan. Mulla oli nyt kasvanu paljon edellisestä ja sf oli 25,5cm. Vaavi edelleen poikittain, selkä mun lantion suuntasesti, peppu ja pää kohdun pohjaan päin. Lääkäri on kk päästä ja sillon vasta vauvan pitäs olla pää alaspäin tai saan lähetteen jonneki äitipolille. Nyt ei kuulema huolta. Yritän siis olla miettimättä asiaa ja toivon että tuosta vielä kääntyy lähtöasentoon, ettei tartte sektioon mennä.
Joo mukavaa, kun on mies mukana ja tykkää lapsenhoidosta :) Aika aikaseen sulle suosittelivat valmennusta. Meille kyllä ei edes annettu muuta mahdollisuutta ku nyt vasta. Synnytystoiveita olen kyllä miettinyt. Haluan mahdollisimman paljon kokeilla luonnonmukaisia kivunlievitysmenetelmiä. Niitte jälkeen tulevat ei-puuduttavat lääketieteelliset ja puuduttavat ovat sitten ihan viimeinen vaihtoehto ellei muuten jaksa. Näin siksi koska pelkään kaikkea puuduttamista ja epiduraalia käytettäessä imukuppisynnytyksen riski kasvaa kun puudutus voi heikentää omaa ponnistamista.
Mulla on neuvolasta ihan hyvät kokemukset. Tosin on mullaki vaihtunu terkka jo kolmesti. Ei ikinä tiedä kuka siellä ottaa vastaan. Yksi on sellane jolle voi puhua ihan mitä vaan eikä ole kiireen tunnetta. Yksi sellane etten oikeen puhuis sille mitään ylimääräistä ja tuntuu et mittaukset tehään ja sit pois. Yks taas siltä väliltä. Eli ihan terkasta riippuu. Mulla ei kyllä ole ollu mitään puolen tunnin aikarajoitetta. Jonain kertoina menny sitä vähemmän, joskus enemmän.
Mä laitoin niihi kelan papereihi et jään varsinaiselle äippälomalle vaikken tienny siinä vaiheessa millo jään. Eli voi sitä viel muuttaa ku tietää. Äippäpakkaus luvataan 2vkossa siitä kun päätös tulee, ei siitä ku sä lähetät paperit. Mulla päätöksen saaminen kesti ehkä 3vko ja pakkaus tuli sit jo 2pv päätöksestä! Sinivihreä? No ei. Vaal.sini-keltainen tuo on. Keltaisella pohjalla sinisiä epäsäännöll.kuvioita. Minusta aika kauhea kuosi.. mutta minkäs teet. Ehkä tohon tottuu.
Rautaa sain nyt matkaan, katotaan rupeeko ummettamaan. Niin ja selällään nukkumisesta kysyin viel neuvolassakin. Sanoivat että perää siinä on, että ei saisi nukkua, mutta kyllä sen itse huomaa ja herää siihen jos veri ei kierrä kunnolla! Eli ei huolta. Jos pystyy vaivatta nukkuun selällään niin ei siitä ole haittaa. Päässä pitäs huomata, tulee halju olo, jos suonet puolitukossa.
Minki ja Oskari 31+0
On melkoinen keli ulkona, meillä meinas sähkötkin mennä. Olkaahan varovaisia liikenteessä!
Voi että sitä saa odottaa sitä pakkausta, no eiköhän se joskus tule kun nuo paperit vaan sais lähteen. Mitä ihmettä mä niihin laitan kun en tiedä olenko työttömänä ennen äitiyslomalle jääntiä? Kai se on pakko soittaa kelaan, käymään en enää mene kun ei ne mitään osaa siellä neuvoa.
Eihän se perätila välttis sektioo tarkoita. Mä tutkiskelin aihetta joskus vähän enemmänkin ja juurikin taysissa on vähän se suunta et jos vaan äiti on halukas ja tilanne sellanen niin lähdetään yrittämään alakautta. Mutta onneksi sulla minks on vauva jo poikittain, puolimatkassa oikein päin :) Mä luulen et ilmoitan kättelyssä että epiduraali kiitos. Jotenkin pelkään sen kivun hallitsemattomuutta niin että puudutteet ei oo mun kohdalla ollenkaan poissuljettu vaihtoehto. Mutta kun lukee niin erilaisista synnytyksistä niin on vaikea odottaa omalla kohdalla mitään. Ei voi aavistaa tuleeko kerta rysäyksellä vai kärvisteleekö sitä kolme vuorokautta. Mun on ainakin siksi tosi vaikea miettiä tarkempia toiveita. Mä haluan ja pakkohan se onkin mennä tilanteen mukaan ja omien tuntemusten mukaan, eihän sitä tiedä vaikka kestäiskin sen ilman mitään vaikka nyt olis ihan ehdoton kivunlievityksen suhteen, en halua sulkea mitään vaihtoehtoja pois enkä toisaalta olla ehdoton jonkun toisen suhteen. Mutta kyllä se mieltä askarruttaa välillä ihan positiivisessakin mielessä. Mitä kaikkee niitä luonnonmukaisia kivunlievityskeinoja on joista minks puhuit? Onko muuten siellä äitiysjoogassa tullu jotain vinkkejä synnytyksessä rentoutumiseen? Mua kiehtois se amme juuri avautumisvaiheessa.
Jäin tänään kiinni koulussa tai tänään kehtasivat kysyä, olis pitäny sanoa että en mä mitään raskaana ole, olis voinu ilmeet olla näkemisen arvoset :) Kylläpä on taas hassu tunne kun nyt se on ihan julkinen asia ja ennen pitkää sitä tosiaan on vauva sylissä.
Mä meen leipoon pullaa kun miehen veli tulee kylään. Ei kyllä parane ite syödä yhtään... Paljonko teillä muuten tuli painoa/viikko tässä vaiheessa eli viikoilla 17-22?
surullinensiili 22+1
Taitaa muilla olla kiirettä, kun me täällä vaan surullisensiilin kanssa keskustellaan :)
Hirveä lumimyräkkä tosiaan! Kalenterista katoin et osuvasti just Pyryn nimipäivänä :D Mies ei päässy aamul töihi ku bussi ei tullu 45 minuuttiin. Lopulta kaivettiin oma auto lumen alta ja hää läks sillä. Ite möngin äsken postilaatikoille turhaan, miten edes kuvittelin että posti kulkisi tällaisena päivänä?
Meikällä on vihdoin flunssa. Monesti yritti tulla ja oli sellane olo, että nyt tulee mutta ei. No, nyt sit on kurkku kipee ja räkää valuu. Just kivasti vauvakutsujen alla ku pitäs touhuta tääl kotona! Leipoa ja siivota. Ei paljon jaksa. Pitää vaan aatella, että koti on sitä mitä on ja tekee sen minkä jaksaa.
Eilen oli perhevalmennus. Muuten hyvä, mutta terkka puhu itse ihan liikaa. Ei saatu me äidit mitään suunvuoroa :( Eli ei oikein ollu mikään ryhmäkeskustelutilanne vaik sellane ois pitäny olla. Isät sai juteltua kuulema enemmän. Ne oli omas ryhmässään ja niiden terkka enemminki kyseli ku puhu itse. Näytettiin meille sit yhteisesti hauska video vauva-arjesta, mitä vauva tarttee ja mitä ongelmia voi olla. Hymähdeltiin siellä sitten hauskoille vauvailmeille :)
SuSi: Joogas on ollu joitain asentoja joita kannattaa harrastaa avautumisaikana. Ja siel kannustetaan liikkumaan ja käyttään ääntään. Mut en mä mikään guru nois ole, joten en tiedä kui mun alkeelliset meditointiyritykset toimii tositilanteessa.. Aika vähän itsekseen on tullu mitään tehtyä, lähin tos ohjatussa joogas käyny 1krt/vko. Luonnonmukaisia kivunlievitysmenetelmiä on just toi amme, liikkuminen ja eri asennot jois alaselkä ja lantionlihakset pääsee rentoutumaan, äänenkäyttö, jumppapallo ja yleensä kaikki rentoutustekniikat. Näin äkkiseltään tuli nuo mieleen. Paljonhan sä olit jo pohtinu synnytystä, kuulosti ihan järkevältä :) Voihan se olla että jos mä pitkitän sitä epiduraalia niin lopulta en sitä edes saa. Ja voi mullaki mieli muuttua kertaheitolla, jos mun kroppa taas reagoi kipuun menemäl shokkiin. Olen vähän heikko tos suhteessa. Kivusta pakenee automaattisesti veri päästää ja sillo mennään lattialle. Oikein raivostuttaa kui mun keho noin käyttäytyy! Pää tuntuu kestävän mutta tuo on niin automaattinen reaktio.. ainaki pitää syödä hyvin. Usein noi tilanteet liittyy verensokerin laskuun.
Niin ja painosta kysyit SuSi kans, 4kg oli viikol 22 tullu lisää raskauden alusta. Tästä 2kg oli tullu välillä 17-22. Sitten paino läkskin kunnon nousuun. Välillä 22-31 tuli 5kg tosta vaan. Nyt ollaan uudella kymmenluvulla :/ Mut eipä tuolla väliä. Eivät ole neuvolassa huomautelleet, joten ei vissiin liikaa ole tullut. Ja jostain syystä ei tuota painonnousua peilistä näe :) Iso maha vain. Ja mies sanoo jo mammaksi..
Minks ja Oskari 31+2
Painosta ekana: mulla oli neuvolakortin mukaan tullut painoa rv 21+6 mennessä 4,4kg. Siihen päälle alkuraskauden painonnousu, mikä oli varmaan lähemmäs toiset neljä kiloa, mutta ei näy papereissa, koska en ikinä kotona punnitse itseäni. Virallisesti tullut yhteensä 8,6 kg rv30 mennessä, mutta tosiaan itse liitän siihen vielä 3-5kg alkuviikkojen saalista :)
Eilen oli ikävä ilta, kun kävellessäni kotiin asemalta alkoi supistella noin 30 metriä ennen kotiovea oikein kunnolla! Koko ajanhan mulla supistelee kävellessä, mutta nuo supistukset olivat tosi kivuliaita. Selkä ja maha ihan tulessa, tuntui että jalat eivät kanna ja oksennan siihen paikkaan. Onneksi oltiin niin lähellä kotiovea, ja onneksi oli mies mukana. Jotenkin raahustin kotiin asti, ja sitten vaan sängylle makuulle kauratyyny selkää vasten. Koko illan ja yön oli selkä ja maha ihan arkana siitä supistelusta. Ja ihan karsea kipu! Voisin kuvitella, että ne kivuliaat supistukset synnytyksessä ovat jotain samansorttista, mutta vielä kovempia varmaan. Tosin silloinpa ei tarvitsekaan kävellä lumisohjossa reppu selässä, vaan voi keskittyä siihen rentoutumiseen... :) Täytyy nyt kysellä neuvolasta, että miten jatkossa - saanko kävellä ihan normaalisti, ja pitäisikö kohdunkaulan tilanne tarkastaa vähitellen.
Taas on pakko siirtyä pois koneelta, tässä tulee selkä niin tosi kipeäksi. Pitäisi kokeilla toista tuolia, tuntuu että tämä työtuoli pahentaa asiaa...
Kandi & Muhku 31+6
ettette vallan kaksin täällä kirjoittele. eilen en jaksanut mitään kirjoitella kun koko päivän olin menossa, tänään oon niitä sitten hoidellut, joten tää kans.
minks: kyllä on iihana talvi tullut treelle. mies oli eilen ajanut töistä kotiin tunnin, normaalisti 25 minuuttia, oli motari vähän tukossa. tänään lähti suosiolla bussilla. lähti klo 7.55 bussilla ja oli kuulema vartin yli yhdeksän maissa keskustorilla, bussimatka nokia-tre kestää normalisti vähän reilun puoli tuntia. nooh, onneks hänellä ei tänään tarvetta hesaan lähtee kun näyttää junatkin vähän tökkivän. kohta voisin mennä kattoon onko aamulehti jo tullut, normaalisti tulee kolmeen mennessä yöllä tänään ei ollut kahdeksaan mennessa tullut. ja lumitöitä pääsen tekeen JEY! pitäsköhän tehdä lumiukko?
pitäsköhän munkin harkita tota pyykin pesemistä? ehkä vois ettei viime tinkaan jää.
säkös se kyselit mun äippälomasta? en jää varhennettuna. jos oisin jäänyt niin se olis jo alkanut, mutta nyt on vielä kolme viikkoo, vähän vajaa ennen kuin alkaa.
mä niin ihastuin tohon kirahvi-täplä-haalariin! mut söpöin koko pakkauksessa on kyllä ne keltaset potkarit joissa tulee se kirahvi sieltä olkapäältä:)
surullinen siili: multa mitattu ekan kerran sf rv22+3 ja silloin oli 20.5 cm (apua, oliko se joskus noin pieni! viime viikolla rv 30+6 sf oli tasan 30!)
synnytystä ei oo kauheesti tullut mietittyä. eiköhän se jotenkin sieltä ulos tule. oikeesti oon kyllä tosi pihalla koko jutusta, ootan että se tayssin valmennus jotenkin valottaisi asiaa.
neuvolaan mä oon ollut tosi tyytyväinen. mullahan virallisesti kaks tätiä kun toinen tekee puolikasta. mut käynnit onneks sijoittunut pääsääntöisesti yhdelle tädille. ja rytmi ois mennyt toisin tässä lopussa, mut näiden ylimääräisten saikkukäyntien takia saan edelleen käydä tolla tutummalla tädillä. musta tuntuu et mua on kuunneltu jne.
mulla noussut paino kymmenisen kiloa tänä aikana, eivät ole neuvolassa kommentoineet mitenkään.
löysikös se kandi vaatetta sinne balettiin? nyt ei taida " verilammikoitakaan" enää näkyä, ei meillä ainakaan kun lunta on niin paljon.
(.) ei kummempia. liikkeet on tosiaan nykyään enempi sellasta möyrintää, ei niinkään potkuja. työkaverit jotka eilen näin viiden viikon tauon jälkeen kehuskelivat massua nätiksi ja sanoivat etten näytä turvonneenkaan:) nooh, ite oon tosta turvotuksesta eri mieltä, mutta kivoilta nuo kommentit kuulosti.
tikru ja simppis 31+5
hui miltä kuulosti eilisilta, nyt sitten vaan lepäilet!
mulla onneksi kaikki kivut pysyneet poissa, saa nähdä kuinka käy kun lähden tuonne pihalle nyt lunta kolailemaan.
tikru
Apua sentään! Kuulostaa kyllä siltä, että jotain on tapahtunut kohdunsuulla! Millon sulla on seur. neuvolakäynti? Siel kannattaa ehdottomasti sanoa tuosta ja ehkä jos soittaakin etukäteen ja varata aika lääkärintarkastukseen. Sillähän se selviää helpoiten että onko jotain tapahtunut ja pitääkö liikkumista rajoittaa. Mulle kun tota saikkua on jatkettu vähän väliä niin lekuri on pari kertaa jo lyhyen ajan sisään tarkastanu tilanteen kohdunsuulla. Sit oli ultrakin jossa todettiin kohdunkaulan kanavan olevan vielä 3,8cm eli ei mitään lyhenemistä. Mutta noista on hyvä olla ajantasalla! Tuskin nyt kerrasta vielä hirveesti tapahtunut, mutta varmasti jotain kuitenkin.
Minki
Joo täytyy mainita asiasta neuvolassa. En vaan tällä viikolla halua vielä kenenkään tutkivan mun kohdunkaulaa, koska ollaan lähdössä sinne Keski-Suomeen viikonlopuksi enkä tahdo reissun peruuntuvan. Siis jos tulisi vuodelepoa :/ No, tuskin tilanne on niin paha, mutta täytyy ottaa iisisti tämä viikko, ja soittaa perjantaina tai maanantaina neuvolaan ja kysäistä onko tarvetta lääkärin tsekata tilanne. Ensi tiistaina mulla on kuitenkin neuvola.
Nyt on niin nuhainen olo, että iisisti otankin. Kumetta tuskin on, mutta päässä heittää ja koko ajan tekee vain mieli maata. Taisin vilustuttaa itseni eilen, kun kaiken päälle kengät kastuivat litimäräksi siinä lumisohjossa... Olipa siis onnistunut kävelyreissu eilen, kaiken kaikkiaan! ;)
Kandi edelleen
kandi: Joo ei se nyt kerrasta varmaan auennut, et varmaan olisi siinä muuten :) Kunhan otat rauhallisesti ja ainakin jos toistuu niin lepäät ja soitat sinne neuvolaan. Sullakin pukkaa sit flunssaa, minä täällä parantelen kanssa.
(.) Eipä juuri uutta. Suonta veti pohkeesta tänä aamuna ihan tosi kipeesti ja kauan. Kyllä tuntui jo että jos supistukset on yhtä kivuliaita ni kui ne kestää! Hui. Nyt on pohje ihan kipeänä, taisi krampata kunnolla. Poika pyörii mahassa jo melko isoin liikkein. Kuinkahan paljon tuo kireä vatsanahka vielä kestää..
Minki 31+4
Pikaisesti ennen kuin lähden pappaa tervehtimään...
Minks: Vetääkö sulla kans suonta pohkeesta? Mä heräsin yks yö kun kramppas ihan hirveesti ja oli tosiaan seuraavan päivän tosi kipee. Krampit johtuu ymmärtääkseni magnesiumin puutteesta eli pitäisköhän sitä juoda esim. vissyä. Tosin siinä on sit natriumia ja ennen kaikkee sitä hiilihappoo. Mua kun närästää kaikki ja koko ajan röyhtäyttää niin ei kyllä voi oikein juoda enää mitään hiilihapollista. Ehkä jo vedenkin juonti vois auttaa. Puhuit joskus siitä et ootteko huomannu et ootte ollu terveempiä, mä oon kyllä huomannu en vaan muistanu sillon kommentoida (olitkohan se muuten sinä kun siitä puhuit...). Se on mun mielestä jännä koska kirjallisuudessa sanotaan et raskaana ollessa on puolustuskyky heikompi. Perin mystistä, mutta ei haittaa ollenkaan kun ei tartte sairastella *koputtaa puuta* kuitenkin tulee kohta vähintään influenssa...
Huh kandi mitkä tuntemukset sulla! Ei kai se mitään aiheuttanu jos ei mitään oireita oo ollu havaittavissa sen jälkeen. Mitä se muuten tekee jos kohdun suu vähän aukee? Määrätäänkö vaan vuodelepoon ja seuraillaan tilannetta?
Koska teillä muuten alko tuleen supistuksia ja mistä tiesitte et ne on supistuksia? Mulla on muutaman kerran ollu vähän sellanen tunne mut voiko niitä näin varhasessa vaiheessa tulla. Massu meni eilenkin illalla yhtäkkiä ihan kovaks ja tuntu sellanen ihme veto sisäänpäin. Voiskohan ne jo olla supistuksia?
Söpösimmu: Meitä oli jumpassa neljä ja ohjaaja, että tais keli vähän vähentää porukkaa. Aika kevyt tunti oli eilen. Se ohjaaja kysy multa et ootko raskaana vai synnyttäny, noloo... :) Siellä yhdellä oli laskettuaika kahdenviikon päästä, kunpa ite pystyis yhtä pitkään jumppaileen.
Laitoin teille masukuvan sähköpostiin. Mun massu on ihan suunnattoman suuri viikkoihin nähden. Mä oon ihan hädissäni kuinka suureksi se vielä kasvaakaan.
Kyllä toi kuvauksesi kuulosti siltä, että sulla oli supistus. Eipä se juuri missään tunnu muuta ku sillai puristaa ja sit ku koittaa mahaa ni se on kova. En muista tarkkaan millo harj.supistuksia alko tuleen, mutta sit ku ne alko niin niitä tuli tiuhaan pitkin päivää. Olisko ollu joskus 25 viikon tietämillä. Muistaakseni jossai oli, et niit voi tosiaan tulla jo 20 viikolla tai aiemminkin eli sulla voi hyvinkin niitä jo olla. Niitä vaan on vaikeampi havaita pienemmällä kohdulla. Nyt ne kyllä tuntee aika hyvin ja neuvolaski sanottiin että voivat muuttua napakammiksi loppua kohden ja ihan hyvä vaan. Harj.supistukset nimittäin.
Ja tosiaan, mullaki veti suonta pohkeesta toissa yönä ja nyt pohje on ni kipee et kävely on hankalaa. En muista et koskaan näin kipeeks olis suonenvedosta tullu ja et se ois koskaan noi kipeetä tehny. Ei ihme, että mietin jo synnytystä, että jos supistukset on 100x viel tosta kivuliaampia.. Mut ehkä se ei o sama asia eikä voi verrata. En o ikinä tienny mistä noi krampit johtuu, natriumista vai mistä. Mutta voi vaikka johtuakin suolan puutteesta. Täl viikol suolaiset ruoat on jääny vähiin. Mul on vähän sama, että en välitä hiilihapollisista juomista. Limsasta en o ikinä välittänyt, tosin alkuraskaudessa join vichyä kun oli ne helteet ja tuntu ettei pelkällä vedellä jaksa. Kysyit terveydestä. Minä ainaki puhuin aiemmin et olen terve ku pukki. No, nyt on sit flunssa. Kauan se jahkas et tuleeko päälle vai ei ja nyt tuli. Mut ei raskaana ainakaan altiimpi sairastumaan ole ku normaalisti, en tiä missä kirjallisuudessa niin on väitetty.
Pari viikkoa balettiin :)
Minki 31+4
Mä sekoan jo viikoissakin, tai siis päivissä. Eilen olin jo laittanu et 31+4 ja tuo on oikeasti tänään. No, ei se niin vakavaa!
Muistelisin et jostain luin et kun raskaus rasittaa kroppaa niin on herkempi saamaan tauteja m uut voi toki olla et muistan väärin. Miehen veljen vaimo oli jatkuvasti kipeenä raskaanaollessaan, kävi läpi niin mahataudit kun kaikki mahdolliset flunssat et kai sekin on sit yksilöllistä. Mä en muutenkaan juuri oo kipeenä niin en kai sit nytkään, onneksi. Kuitenkin on niin kauhee stressi päällä ettei taudit pääse tuleen :)
Ihanaa kun on talvi ja saa käyttää toppahousuja, ne oli ihan väljät päällä :) Tuulipuvun housut ei mee enää kiinni, ne on kans ihmeellisen istuvan malliset mikä normaali tilassa on kyllä hyvä. Vielä sinnittelen omilla housuilla kun en millään jaksais raahautua kaupoille mammahousuja etsimään. Vauvatavaroista yleensä, onko Tampereen liikkeet erihintatasosia? Kattelin just lehdestä et vauvatalo johannassa oli brion vaunut 399 tarjouksessa. Siellä muksutallissa vaikutti hirveen kalliilta ainakin pinnasängyt ja turvakaukalot. Mistä te Minks sen pinnasängyn ostitte muistelin et saitte sen hyvään hintaan?
Mitenkäs teidän seksielämä sujuu? Mä oon ilmeisesti ainoa jolla halut ei todellakaan lisääntyny alun jälkeen. Paikat on tosi arat ja siks ei huvita, vinkkejä kaivataan... Miten muuten teidän miehet suhtautuu mahaan ja sen asukkiin? Mun miestä ei ainakaan hillitse yhtään, yritän aina puhua vauvasta jos ei huvita ja sitä huvittais mut se vaan innostuu lisää, muistelee kuulemma alulle laitto aikoja, häiriintyneitä nuo miehet ;)
surullinensiili 22+5
On ollu niin paljon töissä hommaa, ettei oo löytyny aivoista kapasiteettia kirjotella viikolla mitään ylimääräistä, huono homma. Nyt ei kuitenkaan viikonloppuna oo kummempaa ohjelmaa muuta kuin pyhäinpäivän hautausmaakäynti. Siispä palstalle ;) Mieskin oli ihan tyytyväinen, etten oo valittamassa olkkarissa sen tylsistä telkkariohjelmista vaan kirjottelen tänne ¿ nyt se saa kattella töllöä rauhassa.
Kandi: Joko inhottavat tuntemukset on helpottanut? Toivottavasti oli vain väliaikaista.
Minks: Ootpa ollut ahkera pyykkäri ;) Mäkin jo haaveilen, kun ripustelen pikkuvaatteita kuivumaan riviin ja ihastelen niitä (sitten kun niitä on kertynyt kunnolla). Kerro joku oma ostos äippäpakkauksen kamojen lisäksi, mitä oot ostanu? Mulla on varastossa ihan vaan muutama vaate vasta. Ostin Lindexiltä juuri ihanan asun, kun pelkäsin, että se kerkee keväällä jo häipymään pois myyntimallistosta. Housut ja pitkähiainen paita sellasta mukavan pehmeetä ainetta ja neutraalinvärinen, joten käy oikein hyvin kummallekin sukupuolelle. Se on vähän reilu 50-senttinen, joten harmi vaan, että ehtii luultavasti olemaan vain hetken käytössä, kun kasvaa jo ulos.
Surullinensiili: Pitkään oot mahtunu vielä tavallisiin vaatteisiin. Mä ostin nyt tokat mammahousut, jotta sain rauhassa laittaa ne mun ekat ostokset ekaa kertaa pesuun. Oonpa ollu vähän laiskanlainen housupyykkäri. Pari lisäystä mammapaitoihin tuli siinä samalla. Eiköhän se jumppavetäjäkin kohta nää, että sulla on kovaa vauhtia sitten synnytys lähenemässä. Se riippuu vähän vaatteistakin, mitä käyttää, kuinka maha näkyy ulospäin. Hyvä, että opiskelukaverit on vihdoin keränneet rohkeutensa kysyä raskaudesta; ehkä se vähän helpottaa, ettei tartte olla siellä yksin salaisuutensa kanssa. Mun kohdalla tuntuis töissä sana leviävän ihan puoli-itsestään ja kai ne sen selkeesti näkeekin jo, mikä on ihan kivaa ollut, niin saa olla rehellisesti raskaana.
Tigger: Tuliko sulle mitään tuntemuksia, kun menit lumia kolailemaan? Mä ajattelin tehdä kans vähän lumitöitä ekaa kertaa tänä talvena, mut saas nähdä, tuleeko sellasta juilintaa masun suunnalle siitä. Joskus kun oon tehny vähän pitempään jotain kantamista tai rasittavampaa puuhaa, tuntuu vähän ilkeeltä vatsan seudulla, mut se ei oo kuitenkaan supistus, eikä mitään kovaa kipua. Mä veikkaan, että oon saanu tasan yhden supistuksen vasta, se oli kerran autossa istuessani. Masussa kramppas sillain sisäänpäin hetken, ja sen koommin sitä ei ookaan tullu enää.
Terveydestä ja muusta energiasta: Yhden flunssan oon raskauden aikana saanu, mutta en kuumetta. No, kuumetta mä en yleensäkään saa nykyään juuri ikinä. Muutoinkin on tällä hetkellä ihan terve olo. Ei näillä nurkilla nyt mitään suunnatonta energiaa oo näkyny, mut eipä suurempaa valittamista, ei suonenvetojakaan! Vempula vaan muljahtelee ja tönii, jos nukun liikaa mahallani ;) mut yritän nauttia siitä, että yöt menee vielä hyvin. Teillä 30-viikkosilla taitaa olla vähän hankalampaa¿ Pedin suunnalla muutoin ei ole mitään aktiivista toimintaa, kun mamma tarttuu aina mieluummin vauva-lehteen kuin ryhtyy mitään miehensä kanssa puuhastelemaan. Tämä viikonloppu kyllä oli poikkeus, mutta eipä tässä muuten oo ollu mainostamista ;)
Söpösimmu 22+2 ja Vempula
Hätistelin jo tiggeriä meilillä että lähtis kaveriksi huomenna sunnuntaina tonne naistenpäiville Tampere-taloon. Onko muita sinne menijöitä? Itseäni kutkuttas kävästä siellä, mutta mietin jaksanko yksin lähtä. S-etukortilla pääsee 4 eurolla joten ei olis paha.
Oli aivan ihana päivä tänään. Vauvakutsut :) Elämäni parhaita päiviä kyllä. Nyt vasta kunnolla tajus kuinka hyviä ystäviä mulla on ja niihin kannattaa pitää enemmänkin yhteyttä! Kaikki toivat lahjoja pienokaiselle, yksi oli jopa kasannut somaan laatikkoon kasan pikkutavaraa, vähä ku selviytymispakkaus. Oli potkupukua, pikku mukia, soma vinkulelu, valokuvakehys, vauvan hierontaöljyä, äidille jalkakylpysuolaa ja isille Keisari-olut :) Kaikki oli lisäksi nimikoitu hauskasti, mikä mihinki tarkoitukseen on suunniteltu. Yks kaveri toi vaaleanvihreän asun vastasyntyneelle ja yksi toi ihanat karhuntossut ja hatun (sopivasti jatkaa samaa linjaa ku se karhuhaalari). Olin kyllä tosi otettu kaikesta huomiosta, en ole tottunut tällaiseen :) Ehkä johtu siitä, että kaikil noil on vauvakuume, mut elämäntilanteet ei ihan vielä salli vauvaa. Tai katsotaan nyt tän jälkeen kun kuume vaan yltyy :) Mut oli kertakaikkiaan kaiken vaivan arvoinen päivä! Harmi kun asuvat kaikki niin kaukana, ei kovin usein voida nähdä.
SuSi: Mitäs sä kyselitkään.. Niin vauvatarvikeliikkeistä. Me hankittiin pinnis Lappeenrannan Tenavapisteestä. Maksoi 60e ja siis ihan uusi ja meille riittävä. Vähän tuunataan sitä pyörillä (saa rullata sängyn viereen yöksi ja korottuukin vähän ku me ollaan pitkiä). Ja hankittiin nyt ne kissansuojan " ainekset" . Ei muuten löydetty mistään valk. verkkoa joten nyt on tollasta vihreätä jänisverkkoa :/ Mutta kukapa suojaa päivällä pitää saati vieraiden läsnä ollessa. Yöllä se on tarpeen ku ite nukkuu eikä oo vahtimas. Sama se sit on miltä näyttää. Tarpeet (puurima, ruuvit ja naulat, verkkoa hirmu rulla ku ei ollu pienempää) tuli maksaan jotai vajaa 40e. Ja kaupasta ostettuna tosta sais pulittaa 89e!
En tiä Tampereen liikkeistä mikä on kallis ja mikä ei. Johannassa valikoima oli minusta aika surkea. Muistaakseni etin sielt kestiksiä ja tukivyötä joskus enkä löytäny kumpaakaan. Lielahden muksutallissa taas oli molempia josta suuri plussa. Siel oli myös paras valikoima syöttytuoleja. Jäi mieleen, että sellasen trip trap -tuolin (koon mukaan säädettävissä, käy koko lapsi-iän sama tuoli) sai sieltä jollain 50eurolla ku sellasesta muualla pyydetään vissiin 150e! Eli minusta ei kallis liike ja paras valikoima. MiniKidsissä en ole käynyt, onko joku?
Seksin suhteen jatkuu sama linja eli mies pelkää mun vatsaa ja siel olevaa kolmatta osapuolta niin että meillä on se elämä aika hiljaista. Mutta ei se näin loppuraskaudes enää niin haittaa ku keskikolmannen ihmehuumassa :)
Minki 31+5
Tällä ja viime viikolla aloitin vauvanvaatteiden ja -vuodevaatteiden pesun! Mietin eka tartteeko kaikkia uusia ja kirppikseltä hankittuja pestä, mutta koska pyykkäys on kivaa ja samalla saa ihastella pieniä vaatteita niin miksi ei :) Nyt niitä on kuivamassa tuolla narulla, pieniä potkupukuja, ihan ylisomaa ;) Vauvantulo tuntuu nyt taas läheisemmältä. Naulakossakin meillä on pitkään roikkunut omien takkien vieressä äippäpakkauksen ulkohaalari, tuntuu kivalta pitää poikaa nyt jo osana perhettä!
kandi: En muuten tiennytkään, että on olemassa valtiotieteellinen ja oikeustieteellinen, nytpä tiedän! Luulin että yhtä kaikki sama asia. Hyvä ettei muhkulla kuulunut enää niitä rytmihäiriöitä! Teillä on kyllä tikrun kanssa isot sf-mitat. Katsotaan nyt mikä mulla on. Tänään on neuvola. Jos poika on taas poikittain niin mitta on varmaan taas pieni. Pääasia ettei itse vauva ole pieni, eihän noilla mitoilla väliä. Kyllä sä sen balettireissun voit vielä tehä, vaik viikkoja onkin jo 35. Ellei sitten todeta että on ennenaikaisen syntymisen riski.
surull.siili: Ok, no enpä hätäile enää syömisistä. Otetaan kaikki pientä evästä väliajalle jos tarttee ja käydään vaan jaloittelemassa. Kallistahan se väliaikatarjoilu ois ollu.
Tuosta tulikin mieleen, oletteko menossa ensi viikonloppuna Naisday:in Tampere-talolle? En tiiä tarkkaan mitä siel on, mutta joku naisten hemmotteluviikonloppu se on. Luentoja, vinkkejä terveyden ja kauneudenhoitoon jne. Mulla on joku alennuslippu, pääsee 6e:lla, muuten 8e. Sunnuntaina aattelin käydä, lauantaina meillä on pienet vauvakutsut ;)
surull.siili: Mäkin ymmärrän ton, että koit häiden olleen sukujuhlat. Sitähän ne just on. Mut kai sitä on jotain vastiketta tarjottava lahjojen eteen. Ja kutsuvieraiden rajaus on vaikeeta jos toisella hirmuinen suku ja toisella pieni. Noista töistä, musta sun ei kannata 1,5 kuukaudesta stressata, että pitäs tehä jotain! Otat rennosti, olethan just ahertanut tukka putkella valmistumisesi eteen! Juhli sitä ja suo itsellesi loma! Ja voin sanoa, että kotonakin löytyy yllättävän paljon hommaa ja järjesteltävää vauvaa ajatellen. Näin lopussa sitä ei jaksakaan enää raataa, on paljon uupuneempi, liikeradat rajoittuneet ja mieli tulevassa vauvassa.
(.) Sekoilen tuon kellon kanssa. Onko tämä vauva-palstan kello nyt oikeassa? Eli tuo joka tulee kun lähetän viestin? Luotan siihen. Neuvola 12.30. Kurkku on kipeä ja olo nuutunut, edelleen meinaa flunssa tulla mutta ei tule kunnolla päälle. Poika pyörii masussa paljon :) Niin nuo liikkeet tuntuu muljahteluina ja sellasina, että joku osa vauvasta kulkee mahan puolelta toiselle. Ei niinkään enää potkuja.
Minks ja Oskari 31+0
Minks: Kyllä ne vauvanvaatteet kannattaa pestä oli ne uusia, kirppikseltä tai kaverilta. Varsinkin uudet on hyvä pestä. Eihän me väliajalla mitään ehditä syömään kun ollaan kaikki vessajonossa ;) Minkälaiset vauvakutsut teillä on? Tuleeko sulla ystäviä niihin ja onko ikään kuin niiden järkkäämät?
Kävin tänään neuvolassa ja kaikki ok. Sf 20!! Melkoisen paljon mun mielestä, heti tuli huono omatunto että on syöty liikaa karkkia... Painoo tullu puolisentoista kiloa, argh :) Hb:tä en halunnu mitattavan kun oli viimeks niin hyvä ja sanoi että ei ole pakko. Pöllin kesällä töistä hyviä lansetteja jotka ei satu ja unohdin ne kotiin ja mua ei niillä neuvolan lanseteilla pistellä, sormenpää on kipee vielä viikko pistämisen jälkeenkin. Vauveli pyöri taas kovasti ja sai liikkeistä kaks plussaa. Jos on yhtä vilkas kun serkkutyttönsä jota aamulla oltiin miehen kanssa hoitamassa niin taitaa äiti ja iskä olla melko kovilla... :) Pääsi mies aamulla pyllypyykille kun oltiin puolitoistavuotiasta tyttöö hoitamassa. Mä lähin neuvolaan ja jäivät kaksin mutta hyvin olivat pärjänneet. Se on ihana kattoo kun mies on innoissaan lapsen hoidosta, tulee jotenkin turvallinen tunne että tässä vauva projektissa ollaan yhdessä eikä tää oo vaan mun harteilla.
Mä kysyin tota et koska kannattaa mennä synnytysvalmennukseen ja terkka sano et ennen 30 viikkoo vois olla hyvä niin ei käy niin et vauva syntyy ennen ohjeistusta. Mutta eipä tuo kai niin tarkkaa oo, mulla oli jotenkin käsitys et se on ihan loppuraskaudesta mut tosiaan vauvahan voi päättää tulla milloin vaan. Me jätettiin se parisuhdeilta väliin, haetaan sit terapiaa kun ollaan sen tarpeessa :) Imetystuki juttuun haluan kyllä mennä, mutta sinne nyt ei miestä tarvitakaan. Mä oon paljon miettiny synnytystä (olitkos sinä minks kun sen otit puheeks), tänään kun neuvolassa sanoi että tiedot lähtee taysiin niin jotenkin tajus että ei sitä ittelläkään ole siihen enää loputon aika saati sitten teillä joilla viikkoja on jo päälle 30. Ootteko miettiny toiveita synnytyksen suhteen? Neuvolassa kysyttiin ja mä olin ihan äimänä. Mä oon jotenkin siinä uskossa et jos kauheesti toivoo niin asiat ei ainakaan mee niin. Kun ei oo mitään kokemusta moisesta tapahtumasta niin mistä sen voi tietää mitä siltä toivoo.
Mitä te odotitte neuvolalta ja toisaalta mitä ootte saanu siltä? Mä olen jotenkin pettynyt kun olin siinä uskossa että sieltä saa paljon henkistä tukea ja siellä voi keskustella mieltä askarruttavista asioista. Mulla on nyt ollut kolmella kerralla eri ihminen ja yhdellä kertaa oli opiskelija mukana, onko siis kerran ollut nk. oma terkka. Mun mielestä se puoli tuntia on niin lyhyt aika että eihän siinä ehditä kun oleellisimmat katsoon. Ei mulla ole ainakaan ollut mahdollisuutta keskustella murheistani hyvä jos ehtii pari kysymystä kysyyn. Aina on siellä sellainen fiilis että äkkiä äkkiä aika loppuu. Ehkä mulla on vaan käynyt huono tuuri.
Niistä äippäloma papereista, pitääkö se tietää nyt hakiessa että jääkö varhennetulle vai ei? Eikös se äippäpakkaus tuu muutaman viikonpäästä kun sen hakemuksen saa postiin? Onko teillä muilla se sellainen sinivihreä haalari jossa on sellainen jännä kuvio kauttaaltaan?
surullinensiili ja vilkas pikkutiikeri 22+0