Mikä olisi sellainen "neutraali" ammatti, jonka kehtaa sanoa ihmisille kysyttäessä?
Mikä ei ole liian nolon tai hienon kuuloinen? Sellainen, mikä ei herätä vastapuolessa mitään erityisiä ajatuksia tai mielikuvia.
Kommentit (108)
Moni on ehdottanut opettajaa. En suosittele. Alasta riittää ennakkoluuloja ja oletuksia kyllä. Ja siitä lähdetään usein vääntämään keskustelua. Usein se on jotain kauhistelua, miten hirveää minulla varmaan on. Olen vielä äikänope, ja kuulemma oppilaat varmasti aivan erityisesti inhoavat ainettani. Minun myös uskotaan bongailevan innolla kielivirheitä ja olevan aivan tohkeissani kielen rappiosta. Nämä keskustelut ovat aina joko tylsiä tai tuskaisia, joskus jopa ärsyttäviä tai hieman loukkaavia. Ehkäpä en halua jossain illanvietossa kuulla, että työni on kamalaa, oppilaani hirveitä ja aineeni tylsä jne.
Palkanlaskija, toimistosihteeri tai optikko.
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä. Ei tule mitään kysymyksiä eikä jatkokeskustelua.
Itse saan jatkuvasti kyllä kuulla näitä väkinäisiä "siirrätkö pari miltsiä tililleni kjeh kjeh kjäh" kommentteja. Sanomattakin selvää että kuolen nauruun jokaisella kerralla.
No tuon "vaativan alan asiantuntija" kehtaa sanoa silloin kun ei kysytä.
Varastomies, pakkaaja, hyllyttäjä tai kadunlakaisija.
palkanlaskija, ostaja, logistiikkakoordinaattori, henkilöstöassistentti, laboratorioanalyytikko, myyntiedustaja, palveluvastaava, opinto-ohjaaja, puheterapeutti, toimistosihteeri...
Sanoo, että tekee toimistohommia. Eikä muuta, vaihtaa puheenaihetta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Moni on ehdottanut opettajaa. En suosittele. Alasta riittää ennakkoluuloja ja oletuksia kyllä. Ja siitä lähdetään usein vääntämään keskustelua. Usein se on jotain kauhistelua, miten hirveää minulla varmaan on. Olen vielä äikänope, ja kuulemma oppilaat varmasti aivan erityisesti inhoavat ainettani. Minun myös uskotaan bongailevan innolla kielivirheitä ja olevan aivan tohkeissani kielen rappiosta. Nämä keskustelut ovat aina joko tylsiä tai tuskaisia, joskus jopa ärsyttäviä tai hieman loukkaavia. Ehkäpä en halua jossain illanvietossa kuulla, että työni on kamalaa, oppilaani hirveitä ja aineeni tylsä jne.
Samaa ihmettelin.
Esim. vartti tällä palstalla riittää kohtaamaan opettajavihamielistä sisältöä. Yleinen ilmapiiri opettajia kohtaan muuttui koronan myötä hyvin polarisoituneeksi: osa vihaa ja syyttää valittamisesta ja omaan napaan tuijottamisesta, osa taas kyllä arvostaa mutta kauhistelee työmäärää.
Olen luopumassa opettajan ammatista. Suurin syy on toki itse työssä, se on muuttunut kymmenessä vuodessa aivan toiseksi ammatiksi. Mutta yksi syy on myös siinä, että koen yhä useammin olevani yhteiskunnan sylkykuppi. En kehtaa enää kaikkialla sanoa olevani opettaja, mieluummin väistän koko keskustelun.
Lentäjäksi kun baarissa esittäytyy niin yleensä tyttö lähtee mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaativan alan asiantuntija.
Tämä on jokaisen mamman ammatti, sen pitäisi herättää kateutta ja ihastelua. 😤
Vauva-alalla töissä ja vapaalla.
Mä olen osastonsihteeri sairaalassa ja reaktiot on kuten ap toivoo.
Jännä kysymys.😄Riippuu kai miten kukakin mieltää eri ammatit ja ylipäänsä sen mikä on neutraalia tai "normaalia".
Tää on tosiaan se, joka ei herätä mitään ihmetystä saati kysymyksiä.