Miksi lääkärit on niin tunteettomia
Eivät kuuntele potilasta vaan lukevat vain pyhästä lääkärikirjasta mikä ehkä auttaa.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ei sen lääkärin ole tarkoitus olla mikään ylimyötätuntoisesti lässyttävä tv-psykologi. Lääkärin tehtävä on verrattain lyhyessä ajassa tehdä diagnoosi potilaan kertomuksen sekä havaittavien oireiden tai koetulosten perusteella. Ainakin minulle riittää hyvin, että saan diagnoosin, kotihoito-ohjeet ja mahdollisesti lääkityksen. Ei minulla ole tarvetta jäädä sinne lääkärinhuoneeseen ruikuttamaan ja sääliä kerjäämään.
Minulle lääkärin empatia on nimenomaan diagnooseja, tutkimuksia, lähetteitä ja reseptejä. Kotihoito-ohjeet voin oikein hyvin googlata jos vain tiedän suunnilleen mistä sairaudesta on kyse. Ei tarvitse tuhlata aikaa sellaiseen jonka voin tehdä kotonakin.
Vastaanotolle olisi entistäkin vaikeampi päästä, jos vastaanottoaikoja pidennettäisiin jotta lääkäri voi pidellä kädestä ja keskustella sydämellisen lämpöisiä.
Iso osa lääkäreistä on sosiopaatteja.
Koska pitää keskittyä siihen lääkärin työhön.
Eikä ole aikaa kuunnella murheita, jos on liian empaattinen, potilas saattaa alkaa itkeäkin. Siihen ei valitettavasti ole lääkärillä aikaa, vaikka hän haluaisikin osoittaa empatiaa.
Hoitajat voivat sitten lohduttaa potilasta enemmän ja antaa empatiaa, mutta ei niilläkään ole siihen aikaa.
Lääkäri ei ole lähtökohtaisesti psykoterapeutti tai psykologi (voi ollakin psykoterapeuttikoulutus).
Hänen tehtävänsä on diagnosoida potilas ja antaa hoitomääräykset.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se potilas on mennyt lääkäriin, jos tietää lääkäriä paremmin?
koska niitä reseptejä ei voi itse määrätä. Tosin määrään ne itse lääkäri ne vain naputtaa koneelle. Jos lääkäreitä kuuntelis olisi enää edes hengissä. Ne mitään Jumalia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
koska niitä reseptejä ei voi itse määrätä. Tosin määrään ne itse lääkäri ne vain naputtaa koneelle. Jos lääkäreitä kuuntelis olisi enää edes hengissä. Ne mitään Jumalia ole.
Monessa maassa peruslääkkeitä, esim. verenpainelääkkeitä voi ostaa ilman reseptiä apteekista.
Mutta mielestäni se ei ole järkevää terveyden kannalta. Kyllähän sitä hoitoa pitää toteuttaa mm. verikokeiden perusteella.
Monet lääkärit ovat kai aika asiakeskeisiä ihmisiä ja koulussakin luonnontieteistä kuten fysiikasta, kemiasta ja biologiasta kiinnostuneita ja niissä lahjakkaita. Tämä ei sulje pois empaattista humaanisuutta mutta nämä em. ominaisuudet eivät aina osu samaan ihmiseen.
Toki empaattisuutta voi opetella mutta ne vastaanottoajat, esim. 15-20 min. potilasta kohti ovat aika lyhyitä.
Arvostan empaattisuutta mutta itselleni on pääasia, että se vaiva ratkeaisi, empatia tulee bonuksena päälle, jos tulee.
Tosin tutkitusti lääkärin empatia voi parantaa hoitotuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat vain ennalta päättämäsi reseptin typeryksenä pitämältäsi lääkäriltä, miksi olet vaatimassa sitä empaattisen sympaattista inhimillistä lämmintä kohtaamista?
Pahin virheeni minkä koskaan tein, oli ajatella että kyllä ne lääkärit siellä terveyskeskuksessa tietävät mitä tekevät. Ehkä elinodotteeni viiden vuoden sisään ei olisi alle 15%. Älkää luottako, siellä pitää vaatia tutkimuksia ja oikein suurennella oireita että jotain tehdään. Sain päätöksen valituksesta ja kuulemma lääkäreiden toiminnassa ei ollut mitään väärää. Jos on mielenterveysongelmia ennestään, niin mitään ei uskota...Kiitos lääkärit kun tapoitte minut!
Lääkärit ovat usein narsisteja ja narsistit luulevat olevansa muita parempia ihmisiä. Myös pappien keskuudessa on runsaasti narsisteja, jotka luulevat olevansa heti Jumalasta seuraavia.
Kiukkuisia ovat nykyajan lääkärit. Liekkö mersujen ja bemareitten osamaksut maksamatta vai mikä lie. Aborttejakaan eivät suostu enää kirjoittamaan kuin ennen vanhaan, pamejakin saa ihan rukoilla.
Onpas katkeraa porukkaa! Eikö paska lääkäri kirjoittanut reseptiä pirtulle ja opiaateille?
Vierailija kirjoitti:
Onpas katkeraa porukkaa! Eikö paska lääkäri kirjoittanut reseptiä pirtulle ja opiaateille?
Bentsoja ihmiset kinuu eniten.
Diapam, Xanor, Tenox ..
Lyrica / pregabaliini on myös haluttua tavaraa.
Minulle lääkärit ovat näköjään päinvastaisia. Kyselevät haluanko enemmän tukea, masennuslääkkeitä ja onko minulla läheisiä jne. Minulla on tosin vaikeita diagnooseja peräti viisi.
Teoriassa minun pitäisi kai olla masentunut ja itsetuhoinen? Käytännössä haluan vain tietää mahdollisimman hyvistä tutkimuksista, toimenpiteistä ja lääkehoidosta.
Tunnepuolestani haluan huolehtia ihan omissa oloissani. Miksi antaisin sairauksilleni yliotteen viedä viimeisetkin elämäniloni? Miksi minun pitäisi pilata niistä jauhamalla suhteeni läheisiini?
Sosialistisessa terveydenhoidossa potilas ei ole mikään asiakas. Se pitää häätää häiritsemästä virkamiehiä.