Miksi lääkärit on niin tunteettomia
Eivät kuuntele potilasta vaan lukevat vain pyhästä lääkärikirjasta mikä ehkä auttaa.
Kommentit (36)
Tätä minäkin ihmettelen tätä kylmyyttä.
Potilas menee lääkäriin koska ei tiedä mikä on vikana. Nykyään lääkärit on vain M U L K K U J A jotka ei osaa mitään.
Ennen lääkärit tutki ja kyseli potilaalta. Otti selvää ja lähetti kokeisiin ja tuntui että välittivät potilaastaan sekä työstään. Nykyään kun menet terveskeskukseen niin siellä on joku nuori juppi joka tuijottaa tietokonetta. Saa ehkä muutaman sanan sanottua ja määrää buranaa vaivaan kuin vaivaan.
Jo 80-luvulla terveyskeskusta kutsuttiin arvauskeskukseksi. Ero aiempaan on lähinnä se tietokone.
Joskus lääkäri on raskaan työnsä vuoksi lääkinnyt itseään bentsoilla tai opiaateilla.. yms yms. Voi vaikuttaa että lääkäri olisi tunteeton mutta siitähän ei ole kyse. Lääkäri haluaa sinun parastasi ja hänelle maksetaan sinun hoidosta.
No mut kattokaas kun lääkärit on parempia kuin me tavallinen rahvas. Jumalasta seuraavia mielestään, toki ylöspäin.
Ongelmana itselläni ollut lähinnä vain se että olen jotunut sellaisten terv. huollon ammattilaisten uhriksi, jotka tekevät rikoksia. Ei muuten hetkauta lääkäreiden tekemiset tai tekemättömyydet. Paitsi tosiaan harva osaa odottaa joutuvansa rikosten uhriksi lääkäreiden taholta, joten tuon takia tuo on ehkä pahin ominaisuus lääkärille. Jos epäammattiminen voi mennä toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se potilas on mennyt lääkäriin, jos tietää lääkäriä paremmin?
Siksi koska ne ei tiedä ja niitä kiinnostaa, toisin kuin sinun kaltaiset idiiootit joita ei kiinnosta eikä halua tietää.
Mulla on ollut hyviä empaattisia lääkäreitä ja on ollu hyviä ja huonoja kylmiä lääkäreitä. Pari naisgynekologia on jäänyt mieleen kun olivat niin lämpimiä persoonia. Yksi kirurgi oli tosi mukava ja ihmisläheinen.
Vierailija kirjoitti:
Joskus lääkäri on raskaan työnsä vuoksi lääkinnyt itseään bentsoilla tai opiaateilla.. yms yms. Voi vaikuttaa että lääkäri olisi tunteeton mutta siitähän ei ole kyse. Lääkäri haluaa sinun parastasi ja hänelle maksetaan sinun hoidosta.
Ja pah, omasta palkastaan vaan välittävät ja jotkut saavat ilonsa elämään potilaan kyykyttämisestä. Välillä olen ihmetellyt, eikö lääkäreille opeteta mitään potilaan kohtaamistaitoja ja edes hitusen psykologiaa voisi hallita. Se hirveä ylimielisyys ja ylemmyydentunne. Ei toki koske kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa ja haluan tietää lisää tästä.
Koska lääkärit koulutetaan roboteiksi. Ne hoitavat vain vaivaa, eivät koko ihmistä.
Ei sen lääkärin ole tarkoitus olla mikään ylimyötätuntoisesti lässyttävä tv-psykologi. Lääkärin tehtävä on verrattain lyhyessä ajassa tehdä diagnoosi potilaan kertomuksen sekä havaittavien oireiden tai koetulosten perusteella. Ainakin minulle riittää hyvin, että saan diagnoosin, kotihoito-ohjeet ja mahdollisesti lääkityksen. Ei minulla ole tarvetta jäädä sinne lääkärinhuoneeseen ruikuttamaan ja sääliä kerjäämään.
Minä päinvastoin ihmettelen miten esimerkiksi syöpälääkärit jaksavat olla empaattisia kun väistämättä joutuvat niin usein kertomaan potilaalle todella huonoja uutisia ja seuraamaan ihmisen musertumista tiedosta, että elinaikaa on vain vähän jäljellä ja sekin usein tuskallista. Kun haluaisi parantaa, mutta ei pysty ja rankat hoidot vievät lopunkin terveyden potilaalta.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun ei voi maarätä itselleen labroja, röntgeneitä jne tutkimuksia. Voisi olla vaikka gastroskopia hankala suorittaa itse. Niin, ja ei voi potilas itselleen lääkkeitä määrätä. Siihen tarvitsee lääkärin näppäimistönjatkeeksi.
Usein on resurssipula ja hoitajia myös jotka käyttävät lääkkeitä.
Se tekee hulluksi jos ei saa jatkaa liike-energiaa niin että siitä viellä tuomitaan.
Kuuluu toimenkuvaan. Empaattisuuteen ei oikein ole aikaa eikä henkisiä varoja.
Homeopaatti ja kiropraktikko kuuntelee ja ymmärtää jos on sitä vailla. Psykologi ehkä joskus...
Vierailija kirjoitti:
Lääkärille maksetaan hänen työstään. Siitä että hän ilmaantuu paikalle, tekee lääkärille tyypillisiä päätöksiä ja kirjaa työnsä koneelleen. Valitsee antaa tai olla antamatta reseptejä, tutkimuksia, todistuksia ja lausuntoja tai lähetteitä.
Työnsä voi tehdä huonosti ja laiskasti, jolloin varsinainen hoito ei enää mahdu samaan virkkeeseen.
Lääkärillä ei ole mitään velvollisuutta haluta potilaan parasta. Ei ole minkäänlaista psyykkistä tenttausta ennen joka ikistä hoitopäätöstä, että haluatko aivan varmasti tehdä kaikkesi potilaan elämänlaadun parantamiseksi. Se on tietoisesti valittava ihan itse. Monta kertaa jos kyseessä on potilasvastaanotto.
Eikä kyseistä valintaa voi aina tehdä täysin itsenäisest. Vaan on valitettavasti joskus kuunneltava esim. sitä, miten aiemmat hoitopäätökset ovat vaikuttaneet potilaan elämänlaatuun.
Se ainakin kun käy uusimassa ehkäisyreseptin niin aina saa kuulla lääkäriltä sitä että voisin alkaa lisääntymään. Ja että ikä vaikuttaa hedelmällisyyteen. Sanon aina vaan että joo tiedetään. Viimeksikin mies lääkäri kehotti minua lisääntymään. Seuraavan kerran voi sanoa takaisin että pitäisiköhän sinun itse lisääntyä.