Työhöntulotarkastus - lääkäri ei antanut todistusta
Olin työhöntulotarkastuksessa useita kuukausia sitten. Lääkäri ei kuitenkaan koskaan toimittanut todistusta. Kun kysyin viime lääkärikäynnillä asiasta, hän sanoi, että jos ei pomo ole todistusta pyytänyt, niin annetaan olla. Nyt koeaikakin on jo kulunut umpeen. Eikö tuo työhöntulotarkastustodistus ole pakollinen ja toimitettava HR:lle? Vai voiko asian tulkita niin, että jos ei todistusta ole toimitettu, niin kaikki on kunnossa?
Kommentit (33)
Toi masenus on vähän ongelmallinen asia. Se, että olet sairastanut masennusta ei tee sinusta huonompaa työntekijää.
Työnantsja voi pelätä palkata sinua. Työnantaja voi pelätä, että jäät masennuksen takia 3 kuukauden sairauslomalle. Jos jäät työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen tskia, työnantajalle tulee valtavat maksut. Myös jo se, että tilallesi pitäisi palkata sijainen 3 kuukauden sjaksi on pelottavaa.
Sairastan pitkäaikaista masennusta, mutta en ole koskaan ollut sen takia sairauslomalla töistä. Olen aina sinnitellyt voimieni äärirajoilla. Kaikki energia mennyt työelämään, muuhun ei olekaan sitten ollut voimia.
Ei kai ole väärin jättää masennuksesta kertomatta, kun työ ei kuitenkaan riskeeraa kenenkään henkeä tai terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Tieto kulkee nykyään sähköisesti. Paperiversio toimitetaan vain työnantajan pyynnöstä.
Meillä ei ainakaan kulje mikään sähköisesti työterveyden ja työnantajan välillä. Se olisi yksityisyyden suojan rikkomista. Samoin sairaslomatodistukset menevät aina työntekijän kautta pomolle ja sieltä HR:ään.
Olisiko jollain tietoa mitkä seikat verikokeissa jne , joita tutkitaan työhöntulotarkastuksessa, on este palkkaamiselle toimistotyöhön?
Jos et tee työtä, jossa on terveydettä vaarantavia seikkoja, kuten yötyö, melu, kemikaalit jne ei työterveyshuollon ole tarpeen kirjoittaa soveltuvuuslausuntoa työntekijästä. Jos työnantaja haluaa jonkun lausunnon työntekijän työkyvystä työnantaja voi pyytää työkyvyn arviointia. Tätä ennen työpaikalla on pitänyt tapahtua muutoksia, joilla tuetaan työntekijän työkykyä selviytyä työtehtävistään. Millaista työtä teet?
Masennus itsessään ei yleensä ole este työn tekemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollain tietoa mitkä seikat verikokeissa jne , joita tutkitaan työhöntulotarkastuksessa, on este palkkaamiselle toimistotyöhön?
Ei kyl mikään. Työnantaja päättää palkkaamisesta eikä terveystiedot kulkeudu työnantajalle.
T. Työterveyshoitaja
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sellaisia onkaan. Ellei ole paha alkoholismi, joka näkyy veriarvoista, sitten en tiedä. Huumetesteistä pyydetään aina työntekijän lupa.
Vierailija kirjoitti:
Jos et tee työtä, jossa on terveydettä vaarantavia seikkoja, kuten yötyö, melu, kemikaalit jne ei työterveyshuollon ole tarpeen kirjoittaa soveltuvuuslausuntoa työntekijästä. Jos työnantaja haluaa jonkun lausunnon työntekijän työkyvystä työnantaja voi pyytää työkyvyn arviointia. Tätä ennen työpaikalla on pitänyt tapahtua muutoksia, joilla tuetaan työntekijän työkykyä selviytyä työtehtävistään. Millaista työtä teet?
Masennus itsessään ei yleensä ole este työn tekemiselle.
Meillä lukee ihan työsopimuksessa, että työhöntulotarkastus on suoritettava hyväksyttävästi ennen koeajan päättymistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sairastan pitkäaikaista masennusta, mutta en ole koskaan ollut sen takia sairauslomalla töistä. Olen aina sinnitellyt voimieni äärirajoilla. Kaikki energia mennyt työelämään, muuhun ei olekaan sitten ollut voimia.
Ei kai ole väärin jättää masennuksesta kertomatta, kun työ ei kuitenkaan riskeeraa kenenkään henkeä tai terveyttä.
Minulla oli samoin. Olen liian tunnollinen, että olisin kehdannut olla poissa töistä masennuksen takia, joten sinnittelin vaan, vaikka kävinkin puoliteholla, ajatus takkusi, muisti pätki ja oli keskittymisvaikeuksia. Työ vei voimat, mutta lepäsin aina pätkätöiden välillä työttömänä, kunnes aloitin uudelleen työnhaun. Hain myös sairauslomaa työttömänä ja sainkin sitä.
Lopulta kävi niin, että seuraavassa työpaikassa masennuin ja uuvuin niin pahasti, ettei ollut muuta vaihtoehtoa kuin jäädä pitkälle sairauslomalle. En ollut uskaltanut kertoa masennushistoriastani työhöntulotarkastuksessa. En tiedä, voiko tästä seurata ongelmia minulle :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyt työnantajan jörjestämässä työhöntulotarkastuksessa niin ei sinulle todistusta anneta.
Annetaanhan todistus ja se pitää toimittaa esihenkilölle. Lääkäri itse myönsi, että oli jättänyt tekemättä.
Onko Kantaan kirjattu käynnistäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyl mikään. Työnantaja päättää palkkaamisesta eikä terveystiedot kulkeudu työnantajalle.
T. Työterveyshoitaja
Lähinnä mietin just esim. maksa-arvoja ja/tai kolesteroliarvoja.
-18
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyt työnantajan jörjestämässä työhöntulotarkastuksessa niin ei sinulle todistusta anneta.
Annetaanhan todistus ja se pitää toimittaa esihenkilölle. Lääkäri itse myönsi, että oli jättänyt tekemättä.
Onko Kantaan kirjattu käynnistäsi?
Kannassa näkyi, että työhöntulotarkastus on tehty ja sanottu, että seuraavalla viikolla lääkäri. Lääkäri ei kuitenkaan kirjannut työhöntulotarkastuksesta tai todistuksesta mitään.
Ap
Onpas tyhmää! Itse olen uupunut sen takia, koska olen illanvirkku ja joudun sinnittelemään tässä aamuvirkkujen yhteiskunnassa. Aamuvuorot on niitä pahimpia. Tekisin mielelläni pelkkää iltaa ja yötä.