Miestä ärsyttää kun haluan alkaa kasvissyöjäksi
Taustaksi, että teemme molemmat ruokaa, suunnilleen vuorotellen. Mutta hän siis haluaa joka aterialla punaista lihaa ja aina ruokaa laittaessaan laittaa sitä, eri muodoissaan, vaikkapa nyt sitten jauhelihakastiketta ja spaghettia. Nyt miestä ärsyttää, kun sanoin alkavani kasvissyöjäksi (ei siis kuitenkaan vegaaniksi, joten söisin edelleen munia ja maitotuotteita). En vaadi häntä alkamaan. Mutta miten ratkaista ruoanlaitot? Pitääkö meidän jatkossa molempien tehdä vain omat ruoat? Vai miten teillä muilla vastaava tilanne on hoidettu?
Kommentit (158)
Kasvisruoat on tehtävä alusta lähtien kasvisruoaksi, ei voi tehdä samaa kastikepohjaa ja sekoittaa toiseen paistettua jauhelihaa ja paistettua soijarouhetta.
Liharuoat on helpompia, paistaa vaan jonkun pihvin ja ruoka on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vuosien kokemuksen mukaan kasvis/kalasyöjänä voin kertoa näkemykseni. Lihansyönti on vakaumus. Se on addiktio. Samanlainen suhtautuminen siihen lihansyöntiin ja se korostuu kun joku on kasvissyöjä. Kasvissyöjä on hihuli, itsekäs jne. Lihan syöjä on omasta mielestään parempi ihminen kunnon kansalainen ja ei siedä kasvissyöjiä. Kaikki on sallittu kasvivvyöjää vastaan, likaisimmatkin temput. Kysehän on vakaumuksesta. Vertaisin lihansyöjiä tupakoitsijoihin ja alkoholisteihin. Muuta ei lihan syöjien maailmaan mahdu ja muut leimataan ja teilataan. Muut kuin lihan syöjät on vähempiarvoisia. Kasissyöjään suhtautuu lihansyöjät vihaten ja agressiivisesti.
Kyse ei ole mistään pelkästä proteiininlöhteestä. Eikä terveellisyydestä, koska on jo yleisesti tiedossa lihansyönnin haitat.
Tämä on vuosien kokemus miehenä. Niin ja muuten yleensä lihansyöjät on liberaaleja demareita ja valveutuneet asioihin kriittisesti suhtautuvat on kasvissyöjiä, koska tietävät lihan syönnin haitat. Eli konservatiiviset on usein kasvissyöjiä, verrattuna liberaaleihin joille tärkeintä on stats quo eli ettei liberaalia politiikkaa mikään estä. Ei ainakaan kriittiset ihmiset.
Sä olet ahdasmielinen, ja vinkkinä, kirjoita niin että muutkin ymmärtävät.
En ole liberaali ja se teille liberaaleille on ahdasmielisyyttä ja persuilua ja ties mitä. Joillekin liberaaleillehan käy vaikka kaman vetäminen ja toisen maahan hyökkääminen. Vastustaminen teilataan ja leimataan. Itse et osaa mitään kirjoittaa muuta uin leikkiä äikänopea. Koska olet lahjaton.
Aijaa. Ihan vinkkinä että mä en ole liberaali, enkä mä sinänsä vastusta mitään. Sinä ilmeisesti olet sitten lahjaton, kun et osaa kirjoittaa. Et ainakaan kauhean selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Nyhtökaura on taas kaupoissa,kilohinta n. 18€.
Kauppaketjut tyrkyttää lihaa koska siitä on mieletön ylituotanto. Jos ei muuta niin hinnoittelemalla kasvisruoat kattoon. papuja saa vain lisäainepurkeissa ja karkkiaskeissa ja samaa papua syötetään rehuna sioille. Jota myydään halvemmalla.
Itse syön lihaa, mutta en silti tiedä yhtäkään hyvää perustelua, miksi lihaa pitäisi syödä.
Tehotuotanto on kenties sairain asia, minkä ihminen on viisauksissaan päättänyt järjestää.
Olisiko yksi vaihtoehto se, että teette ruokia, joista saa tarpeen mukaan helposti muokattua kasvis- tai lihansyöjille sopivaa? Vaikka tehdä perunamuusi ja kastike ja salaatti ja toinen saa sitten vaikka lämmittää itselleen lihapullia ja toisella on kasvispyöryköitä tai kasvispihvi? Tai uunissa paahdetut juurekset ja perunat ja molemmilla joku oma nopea proteiini siihen? Nuudeli-kasviswokkia ja molemmat paistaa omaan annoksensa vaikka tofua ja possua? Ja tietysti kaikki salaatit, pasta salaatti ja tortillat, joihin saa pienellä vaivalla valittua sopivan protskun. Tietysti tämä vaatii molemmilta vähän vaivaa ja ehkä on helpointa, että molemmat preppaavat itselleen omat ruokansa useammaksi päiväksi, mutta aina välillä varmasti toimii ratkaisuna.
Ap ja mies ovat tarrautuneet ajatukseen jostain ruuanlaittovuoroista ihan kuin niillä olisi itseisarvoa. Kannattaa nyt vaan sopia, että kumpikin ostaa ja kokkaa omat ruokansa. Silloin "ruuanlaittovuorojakin" on puolet vähemmän molemmilla, kun sitä omaa ruokaa syö vain itse ja se riittää pidemmäksi aikaa. Eli silloin ei kummankaqn tarvitse kokkailla yhtään enempää kuin nytkään. Lisäksi rahakiistat helpottuvat, kun ei tarvitse stressata, ostaako toinen kallista lihaa/kasvista/syökö enemmän kuin oman osuutensa. Lämpimästi suosittelen. Me kokeilimme tätä systeemiä miehen kanssa ja kumpikin tykkäsi siitä, joten siirryimme siihen pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruoat on tehtävä alusta lähtien kasvisruoaksi, ei voi tehdä samaa kastikepohjaa ja sekoittaa toiseen paistettua jauhelihaa ja paistettua soijarouhetta.
Liharuoat on helpompia, paistaa vaan jonkun pihvin ja ruoka on valmis.
Just noinhan se onnistuu helpoiten. Tuo on vaan joku lihansyöjien jankuttama "on niin vaikeaa ettei millään onnistu"-selitys. Ei kasvisruuissa tarvitse mitään hiton 80min haudutuksia, samat mausteet niihin käy, ja nykyisin on saatavilla ihan samanlaisia kasvisjauhiksia kuin jauhelihaakin. Toiselle pannulle jauhelihat, toiselle kasvisjauhis, yksi kattilallinen kastiketta ja jakaa sen kahtia ja sotkee protskut.
t. yli 20 vuotta kasvissyöjä
Ap on porvoo. ei KUKAAN AINA HALUA SYÖDÄ PUNAISTA LIHAA ELLEI OLE PUUTOSTYAUTI.
Näkee yleisen asennoitumisen kasvissyöntiin ja lihansyöjillä. Koska taas kasvissyöjä miettii mietn päin olisi miellyttääkseen lihansyöjää. EI KOSKAAN toistepäin. Ikinä ei liahnsyöjät kysele miten ruokailu menee kun haluaa olla lihansyöjä.
Vierailija kirjoitti:
Monelle lihan syönti on jonkinlainen uskonto ja miehuuden osoitus. "Koska esi-isätkin söi vaan lihaa." Vaikka suurin osa ihmisistä on elänyt maanviljelyn aloittamisen jälkeen suunnilleen puurolla ja leivällä ja lihaa saatu vain juhlapäivinä.
Miehesi on vain yksinkertaisesti tyhmä.
Maanviljelyksen aloitettua ihmiset ovat myös alkaneet karjaa kasvattamaan, ja sitä ennen ja sen jälkeen metsästäneet, joten selityksesi ontuu
Onko oikein nimittää miestä tyhmäksi, ihan sama kuin kasvissyöjää nimittäisi tyhmäksi ?
44v yhdessäoloa puolison kanssa ja ainoastaan terveyttä koskevissa asioissa olemme tehneet akuutteja yksipuolisia ratkaisuja (puoliso ei sairaalasta päästyään päässyt yläkertaan, jotken muutin makkarin alakertaan), mutta muuten olemme aina keskustelleet, ennakoineet ja sopineet yhdessä MOLEMMILLE sopivan ratkaisun. Olisiko ap peiliin katsomisen paikka? Vai saneletko mitä puolisosi tulee syödä ja mitä laittaa ruuaksi? Laajeneeko tämä sanelu elämän muihinkin osa-alueisiin?
Sano miehelle, että hän tekee kerralla 2-3 päivälle riittävän satsin ruokaa itselleen. Kun tekee spagetin vaikka, niin eihän hän silloinkaan syö sitä jauhelihapakkausta nyt yksin kokonasn per päivä, vaan puolet, jos sinä olet syönyt myös. Eli jatkossa, kun teette omat ruuat, hänen eoi edelleenkään tarvitse kokata joka päivä, vaan tekee kerralla annoksen, jota syö useamman päivän.
Kuulostaa kertakaikkiaan siltä, että mies yrittää hyötyä sinusta jotenkin, mitä ei kehtaa ääneen sanoa. Että aikoo ujuttaa ruuanlaittoa pikkuhiljaa kokonaan sinun hommaksesi, tai että syö isomman osan kuin sinä, vaikka maksatte puoliksi tms. Muuten hänen asennettaan on vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
44v yhdessäoloa puolison kanssa ja ainoastaan terveyttä koskevissa asioissa olemme tehneet akuutteja yksipuolisia ratkaisuja (puoliso ei sairaalasta päästyään päässyt yläkertaan, jotken muutin makkarin alakertaan), mutta muuten olemme aina keskustelleet, ennakoineet ja sopineet yhdessä MOLEMMILLE sopivan ratkaisun. Olisiko ap peiliin katsomisen paikka? Vai saneletko mitä puolisosi tulee syödä ja mitä laittaa ruuaksi? Laajeneeko tämä sanelu elämän muihinkin osa-alueisiin?
Mitä tarkoitat? En minä miehen syömisiin ole mitenkään puuttunut, syököön mitä haluaa. Itse en enää halua syödä lihaa. Ei minua ärsytä jos mies paistaa lihaa tai syö lihaa. Miestä ärsyttää, jos minä en paista (tai uunita) hänelle lihaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Sano miehelle, että hän tekee kerralla 2-3 päivälle riittävän satsin ruokaa itselleen. Kun tekee spagetin vaikka, niin eihän hän silloinkaan syö sitä jauhelihapakkausta nyt yksin kokonasn per päivä, vaan puolet, jos sinä olet syönyt myös. Eli jatkossa, kun teette omat ruuat, hänen eoi edelleenkään tarvitse kokata joka päivä, vaan tekee kerralla annoksen, jota syö useamman päivän.
Kuulostaa kertakaikkiaan siltä, että mies yrittää hyötyä sinusta jotenkin, mitä ei kehtaa ääneen sanoa. Että aikoo ujuttaa ruuanlaittoa pikkuhiljaa kokonaan sinun hommaksesi, tai että syö isomman osan kuin sinä, vaikka maksatte puoliksi tms. Muuten hänen asennettaan on vaikea ymmärtää.
Meillä on suunnilleen yhteiset rahat tai siis ruokaostokset maksetaan aika puoliksi. Eli en usko tämän liittyvän rahaan. Mutta voi olla, että mies haluaisi minun tekevän isoimman osan ruoista. Ja ärsyyntyy nyt siitä, kun tajuaa, että en ehkä enää tee hänelle ruokaa. Koska hänen sanottua, että ei aio kasvisruokaa minulle tehdä sanoin, että sopii kyllä, että tehdään jatkossa itse omat ruokamme. Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse syön lihaa, mutta en silti tiedä yhtäkään hyvää perustelua, miksi lihaa pitäisi syödä.
Tehotuotanto on kenties sairain asia, minkä ihminen on viisauksissaan päättänyt järjestää.
Aikuisten ei varmaan tarvitsekaan syödä lihaa, kunhan huolehtivat muuten proteiinin saannista, mutta erityisesti murrosikäisten tyttöjen täytyy saada riittävästi rautaa ja proteiineja. Jos luut eivät murrosiässä kasva riittävästi, on seurauksena osteoporoosia myöhemmällä iällä.
Naisen äkillinen kääntyminen kasvissyöjäksi/vegaaniksi on major red flag
Mä olin muistaakseni 12 vuotta ilman punaista lihaa ja kanaa. Söin kuitenkin maitotuotteita, munia ja kalaa.
Ei mulla ollut ongelmia kun miehet ties alusta asti ruokavalion.
Yleensä ne miehet oli kuitenkin niin laiskoja, ettei kuitenkaan jaksaneet sitä omaa sapuskaa kokonaan vääntää, eli söivät mutisematta sitä mitä oli tarjolla, tai sit tehtiin kummallekin omat lisukkeet. Eli mies söi spagetin kanssa hookoon valmispyöryköitä ja mä niitä soijapalleroitani.
Tosin, mullakaan ei ollut ongelma laittaa pihviä paistumaan ja maustaa sitä miehelle, mies oli myös ihana kun joskus teki mulle sen oman lihattoman version.
Ei tuosta ongelmia tule jos niitä ei tee. Kumminkin puolinen asenne on se, mikä niitä ongelmia voi aiheuttaa kun periaatteesta vastustetaan ja dissataan.
En edelleenkään piittaa juuri lihasta ja poikaystäväkin eri ja pidetään täysin eri ruuista, mutta huomioidaan kyllä toisemme. Mä saan halutessani täyttää tortillan/lasagnen/kastikkeen/minkä ikinä vaikka pavuilla ja iduilla ja mies jauhelihalla/kanalla/mitä nyt haluaakaan, yhdessä tehdään muu.
Jos suhteessa ei ole muuten vikaa niin ei ruokavalioista kannata alkaa ongelmaa vääntämään. Ja se on kuitenkin loppupeleissä aikuisena ihan omalla vastuulla ruokkia itsensä ja saa syödä mitä haluaa, toisen ihmisen ruokavalioon ei tarvitse puuttua vaikka ei samaa mieltä olekaan.
Nainenhan ne ruuat tekee. Hän siis päättää mitä tekee. Jos ei kelpaa, niin vaihdetaan akka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te opitte, se vie vain hetken aikaa. Joka aterialle kaikkea hyvää yhteistä syötävää, ja sitten miehelle oma liha-/ kana tms.
Pääsee samalla eroon ns mössöruuista, joissa kaikki on sotkettu yhteen.
Esimerkki: muusia, uunijuureksia fetalla ja halukkaille lihapullia.
Ja sitten kasvissyöjä syö pelkkää muusia ja uunijuureksia fetalla (olettaen että syö juustoa), vaikka voisi syödä jotain hyvääkin kasvisruokaa, se vaan pitäisi alusta lähtien tehdä kasvisruoaksi.
Muusi -uunijuurekset fetalla, aivan loistava ruoka. Jos haluaa, voi uunijuuresten sekaan laittaa vaikka kikherneitä. Nyt on vain päätetty, että ei onnistu.
Kuulostaa oudolta syödä uunijuuresten kanssa perunamuussia, mutta kai se sitten käy.
Mitäs outoa, kokeile ihmeessä.
En ole liberaali ja se teille liberaaleille on ahdasmielisyyttä ja persuilua ja ties mitä. Joillekin liberaaleillehan käy vaikka kaman vetäminen ja toisen maahan hyökkääminen. Vastustaminen teilataan ja leimataan. Itse et osaa mitään kirjoittaa muuta uin leikkiä äikänopea. Koska olet lahjaton.