Miksi niin harva ihminen tunnistaa manipulaation?
Itse tunnistan, voisiko johtua siitä että minun isäni oli sellainen?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
m28 kirjoitti:
minkä tulkitset manipuloinniksi? ihan normaalia ihmissuhteissa vähän sumuttaa toista
No esim. sanoo jostain asiasta jotain ja myöhemmin väittää, ettei ole koskaan niin sanonut. Tai jopa niin, että minä olen itse niin sanonut.
Ap
no joo, törkeän rohkeaa valhetta on vaikea olla huomaamattakaan ja toihan on myös kaasulamputusta kuten toinen tossa sanoi. manipulointi kattaa myös triangulaatiota ja tunteiden ja käytöksen muokkausta, pelkojen muodostamista. minulle tulee luonnostaan mielitekoja manipuloida ihmissuhdeissa, vaikka näin teen en silti valehtilisi tai kohtelisi toista epäreilusti tai moraalittomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m28 kirjoitti:
minkä tulkitset manipuloinniksi? ihan normaalia ihmissuhteissa vähän sumuttaa toista
No esim. sanoo jostain asiasta jotain ja myöhemmin väittää, ettei ole koskaan niin sanonut. Tai jopa niin, että minä olen itse niin sanonut.
Ap
Tämä on narsistin "kaasuvalotusta" , mutta manipulointi usein alkaa pikkuhiljaa. Sitä ei ensin huomaa , mutta kun tiettyjen ihmisten kanssa huomaa yllättäen tekevänsä asioita joita ei edes halua tehdä , kuvio alkaa selkeytyä. Kuuluu vahvasti narsistisia piirteitä omaaville , siis manipulointi. . Ei kuulu enää minun ystäväpiiriini tällaiset ihmiset, onneksi.
Ihan kuin olisin jostain lukenut, että kaasuvalotuskin olisi manipulointia. Kuten sanottu oli hänellä muutakin testailua, mitä kestän mikä menee läpi. Tosi kummallisia heittoja välillä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Manipulointia voi toteutta myös toimittaja. Hekään eivät ole vapaita mielipiteistä ja saattavat soittaa lehden omistajien lauluja. Se kenestä julkaistaan ja mitä, on päätös, myös poliittinen. Moni ei edes tajua, että heihin vaikutetaan tällä tavoin uutisten avulla.
Niin voi, mutta moni näkee manipulointia vain jos toimittajan artikkeli on omaa mielipidettä vastaan. Oman mielipiteen mukaiset artikkelit on muka "oikeaa" journalimia.
Tällä palstallakin moni linkittää vain jonkin tietyn lehden uutisiin, eikä huomaa että tämä lehti on jonkin puolueen äänenkannattaja, ja puolueen maksama.
Yllättävän harva huomaa manipuloinnin, jos on muodostanut vahvan mielipiteen jostain ihmisestä, tai asiasta. Sitten mennään iloisesti lauman mukana miettimättä sitä, että meniköhän tämä nyt ihan kaikkien kriittisen ajattelun sääntöjen mukaan.
Tämän siis luin. Osin kuulosti tutulta mitä oli suhteessa.
https://www.evermind.fi/gaslighting-eli-kaasuvalotus-on-ovelaa-manipulo…
Ap
Varmaan se tunnistaminen vaatii, että on ollut ilmiön kanssa tekemisissä ja on joutunut tekemään sen jälkeen toipumistyötä. Tai näin kävi minulle. Nyt tekee mieli kirkua, kun joku yrittää manipuloida. Miksei sitäkin voisi kokeilla.
Minä olin manipuloinnin kohde. En tunnistanut tuota piirrettä ennen kuin minulle kerrottiin totuuksia asioista, jota minulle oli päinvastoin syötetty. En ollut aiemmin törmännyt manipuloijaan, mutta tämä kokemus opetti, että omia hälytysmerkkejä kannattaa kuunnella aiemmin.
Siinä vaiheessa aloin ottamaan etäisyyttä kokonaan, kun ihmisen sanomiset menivät ristiin aiemmasta kertomastaan. Kun kyseenalaistin, niin suuttui ja yritti asiat selitellä parhain päin. Lopulta syyllisti. Haluan yleisesti uskoa ihmisistä hyvää, eikä minulla vielä hirveästi ole elämänkokemusta. Enää en ole yhtä sinisilmäinen.
N30
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se tunnistaminen vaatii, että on ollut ilmiön kanssa tekemisissä ja on joutunut tekemään sen jälkeen toipumistyötä. Tai näin kävi minulle. Nyt tekee mieli kirkua, kun joku yrittää manipuloida. Miksei sitäkin voisi kokeilla.
Toipuminen on kyllä ihan kauheeta siltä kantilta, että siinä käy usean tunneskaalan läpi. Itsesyyllistämistä miksei ole aiemmin tajunnut, häpeä, viha, suru, alat epäilemään kohta kaikkia... mulla tää henkilö tuli myös uniin useasti.
Nyt voin jo paremmin ja ymmärtänyt sen, että minun vika tämä ei ole ollut millään lailla. Ovat niin taitavia, jos "kokemattoman" ihmisen saavat puhuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toipuminen on kyllä ihan kauheeta siltä kantilta, että siinä käy usean tunneskaalan läpi. Itsesyyllistämistä miksei ole aiemmin tajunnut, häpeä, viha, suru, alat epäilemään kohta kaikkia... mulla tää henkilö tuli myös uniin useasti.
Nyt voin jo paremmin ja ymmärtänyt sen, että minun vika tämä ei ole ollut millään lailla. Ovat niin taitavia, jos "kokemattoman" ihmisen saavat puhuttua.
Syyllistäminen ja tunteisiin vetoaminen on manipuloinnin kulmakiviä, niin tottakai se lisää myös itsesyytösten määrää. Manipuloivassa ihmissuhteessa sekä kohde että manipuloija pitävät kohdetta syyllisenä ja viallisena. Se ei vaan ole totta, se on manipulointia ja vallankäyttöä ja manipuloijan viallisuutta.
Täytyy myöntää etten tunnista. Jos minulle toinen valehtelee ettei jotain asiaa ole tapahtunut, vaikka muistan asian tapahtuneen, saatan (ehkä välinpitämättömyyttäni, laiskuuttani) alkaa uskoa tuota valehtelijaa. Olen siis helppo uhri, pitääkin skarpata.
Minulla työpaikalla on mieskollegaa, joka jo parin vuoden ajan tuijottaa hyvin intensiivisesti ja minulle tulee vaikutelma, että olen hyvin tärkeä hänelle ja hän on kovasti ihastunut. Mutta hän ei ole kertakaan tullut juttelemaan ja tiedän että hän on naimisissa. Tulee kuitenkin edelleen jatkuvasti tuijottelemaan. Alkuun ajattelin, että hän on onneton parisuhteessa ja ei uskalla erota, mutta nyt alan tajuamaan että tämä on jonkisorttinen manipulaatio, hän haluaa, että teen jotain ( en vieläkä täysin ymmärrä mitä). Enkä aio tietenkin tehdä mitään, seuraan mitä tästä paljastuu..
Haluan uskoa ja luottaa ihmisiin ja näin myös uskon ja luotan. Olen siis helppo manipuloinnin kohde. =(
Sinä päivänä juhlin, kun manipuloijan kieroilut tulevat hänen itsensä eteen. Miltä maistuu oma lääke?
Ihmeellistä porukkaa tunnette! Olen keski-ikäinen, enkä muista törmänneeni koskaan kehenkään "kieroon korkkiruuviin". Enkä todellakaan ole mikään sinisilmäinen kynnysmatto. Valehtelijoita on toki vastaan tullut, mutta jos valheen tietää valheeksi, niin joku voi koittaa satuilla ihan itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellistä porukkaa tunnette! Olen keski-ikäinen, enkä muista törmänneeni koskaan kehenkään "kieroon korkkiruuviin". Enkä todellakaan ole mikään sinisilmäinen kynnysmatto. Valehtelijoita on toki vastaan tullut, mutta jos valheen tietää valheeksi, niin joku voi koittaa satuilla ihan itsekseen.
Niitä ihmisiä onneksi ei ole loppujen lopuksi paljoa, olet vain ollut onnekas ettei vastaasi ole tullut yhtään. Manipuloijat ovat niin taitava, että sitä ei aina edes huomaa. Omassa tilanteessani koen, että tämä henkilö kuvitteli minun olevan jo täysin hänen "pauloissaan" ettei enää edes muistanut/välittänyt mitä oli kertonut minulle. Silloin narahti. Ennen pitkään alkavat itsekin uskoa omiin valheisiin.
Ja näitähän on työelämässä, harrastuksissa, sukulaispiireissä, et tiedä vaikka kaupan kassajonossa olisi tuon henkinen tyyppi. Turha syyllistää ketään siitä, minkälaisia ihmisiä kenenkin tuttavapiirissä ollut.
m28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m28 kirjoitti:
Ap
no joo, törkeän rohkeaa valhetta on vaikea olla huomaamattakaan ja toihan on myös kaasulamputusta kuten toinen tossa sanoi. manipulointi kattaa myös triangulaatiota ja tunteiden ja käytöksen muokkausta, pelkojen muodostamista. minulle tulee luonnostaan mielitekoja manipuloida ihmissuhdeissa, vaikka näin teen en silti valehtilisi tai kohtelisi toista epäreilusti tai moraalittomasti.
Minullakin on herkät tuntosarvet manipuloinnille, ehkä siitä syystä, että hallitsen taidon myös itse. Mutta kuten sinäkin, olen tarkka siinä, etten koskaan manipuloi ihmisiä moraalittomasti. Harvoin vain ajatellaan, että myös toisen hyvään pyrkivä toiminta on käytännössä manipulaatiota sekin.
Kehu on hyvä esimerkki, samoin mikä tahansa muu toisen itsetuntoa vahvistava vuorovaikutus. Olen itse työssä, jossa pystyn vaikuttamaan toisiin ihmisiin rohkaisevasti ja vahvistavasti ja onnistuessani saan heitä luopumaan itselleen vahingollisista tavoista toimia. Mutta manipulaatiosta siinäkin minusta on kyse. Tärkeää on vain se, missä tarkoituksessa lähimmäisiään manipuloi.
Manipulaatio on taitavaa piilovaukuttamista, ja sitähän on joka puolella. Yleensäkin muiden mielipiteille altis, miellyttämishaluinen ja yleiseen mielipiteeseen alistuva ei juuri kykene kyseenalaistamaan hienovaraista ohjailua tai mielipiteen muokkausta. Manipuloija saattaa myös kantaa sellaista statusta, että sen turvassa omakin status muka nousee. Oma pelisilmä puuttuu. Nämä ovat niitä hyödyllisiä i di ootteja tai niitä jotka aina joutuvat tekemään likaisen työn tai niitä, joita viedään kuin litran mittaa.
Suurin osa tunnistaa mutta sietää syystä tai toisesta, joskus vie aikaa oivaltaa.
Esimerkkejä manipuloinnista tai manipuloivista ihmisistä?
En viitsi tänne asioista yksityiskohtaisemmin laittaa.
Ap