80luvulla äitini rupesi perhepäivähoitajaksi sen kun alkoi kerätä hoidokkeja ja isä taas sai työtä tehtaalta kun vain marssi kysymään. Ei ihme että nykyään on niin paljon työttömyyttä!
Kun joka paikkaan vaaditaan tutkintoa ja todistusta. Pitää lähettää sähköpostia ja mennä haastatteluun.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa laki ei vaadi perhepäivähoitajilta koulutusta nykyisinkään. Ja yksityiseksi perhepäivähoitajaksi rupeaminen ei vaadi kunnalta lupaa, vaan sellaiseksi voi ruveta ihan vaan ilmoittamalla siitä kunnalle.
Eli mikään ei estä miksi sinäkään et voisi ruveta perhepäivähoitajaksi ja kerätä hoidokkeja itsellesi.
Mutta kunta valvoo myös sitä yksityisen toimintaa ja edellyttää ihan yhtä lailla mm. vasun tekemistä jokaisesta hoitolapsesta. Että ei se nyt sekään ihan tuosta noin vaan käy keneltä tahansa.
Vähän epäilen sitäkin, että kunta hyväksyisi kenet vaan yksityiseksi pph:ksi. Kaikki tuntemani ovat vähintään lähihoitajia, yksi jopa sosionomi. Yksityiset pph:t toimivat yrittäjinä, mutta kunta toimii valvona viranomaisena. Ainakin omalla paikkakunnallani näin.
Se vasu on muutama lause paperilla. Ja tosiaan kunnalta ei ihan lain mukaan vaadita hyväksyntää yksityisen pph:n toiminnan aloittamiselle tai edellyttää koulutusta. Kunta ei voi keksiä omia sääntöjä vaan sen pitää noudattaa lakia.
Lue mitä tuo seuraava tämän kommenttisi jälkeen kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa laki ei vaadi perhepäivähoitajilta koulutusta nykyisinkään. Ja yksityiseksi perhepäivähoitajaksi rupeaminen ei vaadi kunnalta lupaa, vaan sellaiseksi voi ruveta ihan vaan ilmoittamalla siitä kunnalle.
Eli mikään ei estä miksi sinäkään et voisi ruveta perhepäivähoitajaksi ja kerätä hoidokkeja itsellesi.
Mutta kunta valvoo myös sitä yksityisen toimintaa ja edellyttää ihan yhtä lailla mm. vasun tekemistä jokaisesta hoitolapsesta. Että ei se nyt sekään ihan tuosta noin vaan käy keneltä tahansa.
Vähän epäilen sitäkin, että kunta hyväksyisi kenet vaan yksityiseksi pph:ksi. Kaikki tuntemani ovat vähintään lähihoitajia, yksi jopa sosionomi. Yksityiset pph:t toimivat yrittäjinä, mutta kunta toimii valvona viranomaisena. Ainakin omalla paikkakunnallani näin.
Se vasu on muutama lause paperilla. Ja tosiaan kunnalta ei ihan lain mukaan vaadita hyväksyntää yksityisen pph:n toiminnan aloittamiselle tai edellyttää koulutusta. Kunta ei voi keksiä omia sääntöjä vaan sen pitää noudattaa lakia.
No eipä se kuule ole. Kolme lastani oli yksityisessä pph:ssa ja kyllä niiden lomakkeiden äärellä tovi istuttiin.
Vierailija kirjoitti:
Muistan myös 80-luvulta tuon että, meidänkin pihan leikkipaikka oli useamman perhepäivähoitajan lasten kansoittama. Ne teki työtään ilmeisesti omissa kodeissaan. Jotenkin tuossa on määräykset ilmeisesti muuttuneet kun samanlaisia määriä ei enää ole tuossa hommassa? Pihojen lasten leikkipaikat on monet tyhjillään läpi arkipäivät.
Eiköhän se vain ollut niin, että kun kaikille perheille tuli oikeus päivähoitoon, niin päiväkotipaikkoja lisättiin. Nythän niitä paikkoja taas suljetaan henkilökuntapulan takia ja varmaan taas perhepäivähoitajat saattavat lisääntyä. Työ sinällään pph:na on hyvin vastuullista ja raskasta, kun vastaat koko lapsilaumastasi yksin koko päivän ja teet lapsille ruuat siinä ohessa. Työpäivät venyvät todella pitkiksi ja taukoja päivän aikana ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue mitä tuo seuraava tämän kommenttisi jälkeen kommentoi.
Ai tuo joka väittää, että olisi joku pakollinen kurssi yksityiselle pph:lle?
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla joo. Sitten tuli se kuuluisa 90-luvun lama ja mihinkään tehtaaseen ei enää marssittu ovesta sisään ja saatu töitä. Sttemmin ne tehtaatkin siirtyi kiinaan, marssi siinä sitten sinne, sielläkin on miljardi ihmistä jonossa ennen kuin ehdit perille.
Niin, -80:lla elettiin nousukautta, otettiin reilusti velkaa ja elettiin yli varojen ja tämä meno päättyi äkkipysähdykseen 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatio on tässä vuosikymmenien kuluessa korvannut aika monet työtehtävät.
Nykyään pankkiasiat hoidetaan itse netissä mutta silti maksetaan palvelumaksuja.
Kirjastossa ainakin täällä espoossa asiakas itse hyllyttää palautetut teokset. Kirjasto tädit ei aina ole edes paikalla vaan on "omatoimi aika" jolloin asiakas hoitaa palautuksen, hyllytyksen, ja lainauksen itse.
Kaupan automaatti kassat on kaikille tuttuja.
Mitenhän tuokin oikein toimii, jos on edes totta.
Meillä palautusautomaatti imaisee kirjat sisuksiinsa hihnaa pitkin tiloihin joihin ei asiakkailla ole pääsyä,
ei edes omatoimiaikoina.
Olin kasarilla perhepäivähoidossa sellaisen äm män luona, joka tod. näk. oli vaan haalinut hoidettavansa kadulta. Kiusaamista ja sadismia kestikin monta vuotta. Näin hänen kuolinilmoituksensa joitain kuukausia sitten ja suremaan jäivät veli ja sisar perheineen . Epäilen, että eivät hekään oikeasti jääneet suremaan.
Että kyllä. Koulutus ja soveliaisuuskokeet kunniaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vain niin on, että tuet on liian hyviä verrattuna pienipalkkausiun töihin. Ja ilman koulutusta et saa kuin niitä pienipalkkaisia töitä.
Vai olisiko toisinpäin. Palkat on liian pieniä hintatasoon nähden.
Vuokra 800€
sähkö 200€
tyomatkakulut 300€
palkka 1400€ (netto)
100€/kk ei riitä ruoka ja muihin elikustannuksiin.
Ihan hullua että töissäkäyvän muka pitäisi hakea toimeentulotukea selvitäkseen. Miksi edes mennä töihin jos jokatapauksessa joutuu toimeentulotukiasiakkaaksi
ps. olen itse töissä, mutta ymmärrän kyllä että työnantajien ahneus aiheuttaa tällaisen tilanteen.
kymmeniä vuosia jo palkan"korotukset" laahanneet inflaation perässä, joten joka vuosi käytännössä tullut palkan alennus.
viher punikkien aktiivinen työpaikkojen lopetus politiikka on tuottanut tulosta es metsä ja turve tuotanto nyt ei tarvii paperi kommareidenkaan lakkoilla enään ikinä.
Voiko yksityiselle perhepäivähoitajalle tulla jotain sanktioita jos ei noudata kasvatussuosituksia? Esim. jos jää jäähypenkin käytöstä kiinni?
Nykylinjauksista maksetaan se hinta, että meillä on valtava määrä syrjäytyneitä. Voi miettiä, että kumpi on parempi: se, että ihmiset syrjäytyvät vai se, että he tekevät töitä edes jollain lailla.
2014 siivoamaan hintaan 11e tunti, alla yo:n keskinkertaiset paperit. Viime vuonna elintarviketehtaaseen, lähtöpalkka alle kympin, nyt kta 15e. Työ ei ole kivaa, mutta tällä taustalla en tule paremminpalkattua duunia saamaan. Nälkää ei tarvitse nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Nykylinjauksista maksetaan se hinta, että meillä on valtava määrä syrjäytyneitä. Voi miettiä, että kumpi on parempi: se, että ihmiset syrjäytyvät vai se, että he tekevät töitä edes jollain lailla.
Olin 6 vuotta sitten ns. (luvatusti) "300 euroon asti" (+ työmarkkinatuki säilyi) Risikon 'mainioiksi kehumissa työttömien 'lisätienesteissä' paikallislehden +mainosten jakajana.
Tulos:
1)koskaan nettoansioni sitä eivät ylittäneet 147 euron maagista summaa.
2)töitä oli neljänä päiväna viikossa.
3) Lopputilin ottaminen oli kielletty (olisi menettänyt siinä tapauksessa työmarkkinatuen.)
4) "Sokerina pohjalla" firma päätyi yt-neuvotteluihiin, koska tulokkaita tähän hommaanyksinkertaisesti ei onnistuttu enää saamaan. Ei edes sillä pomon valehtelullakaan netissä niistä "300 euron lisähankkeista"
(ps* Sitä vapautuksen päivää todella kannatti juhlia !)
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla ammattitutkinto jotta voi siivota vessanpönttöä 10€ tunti palkalla.
Voi kun pitäiskin olla ammattitutkinto! Ei kaikki osaa automaattisesti siivota oikein! Ehkä myös vaihtuvuus alalla vähenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vain niin on, että tuet on liian hyviä verrattuna pienipalkkausiun töihin. Ja ilman koulutusta et saa kuin niitä pienipalkkaisia töitä.
Tuet taas on liian pienet jos verrataan elintasoon eli toisin sanoen tukia pitää nostaa samaten palkkoja ja rajusti!
Mitä selität, kun et edes termejä osaa. Ne tuet ovat sinun elintasosi. Vertaatko elintasoasi elintasoosi? Nehän ovat samat. Tarkoitit pölö elinkustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai pikemminkin niin, että palkat ovat liian pieniä verrattuna tukiin.
Palkat suhteutuvat työn tuottavuuteen sekä työn kysyntään ja tarjontaan. Ei niitä tukiin suhteuteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Automaatio on tässä vuosikymmenien kuluessa korvannut aika monet työtehtävät.
Nykyään pankkiasiat hoidetaan itse netissä mutta silti maksetaan palvelumaksuja.
Kirjastossa ainakin täällä espoossa asiakas itse hyllyttää palautetut teokset. Kirjasto tädit ei aina ole edes paikalla vaan on "omatoimi aika" jolloin asiakas hoitaa palautuksen, hyllytyksen, ja lainauksen itse.
Kaupan automaatti kassat on kaikille tuttuja.
Tää mua just risoo, että nykyään pitää kaikki tehdä itse. Mitään palvelua ei enää saa mistään. Silti se ei näy hinnoissa, hinnat sen kun nousee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida olla mitään työtä mitä saisi tänä päivänä ilman koulutusta....
Koulutus ei riitä nykyaikana edes duunari ammateissa. Pitää olla myös pitkä työkokemus koulutuksen lisäksi. Ei ne ota muuten töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai pikemminkin niin, että palkat ovat liian pieniä verrattuna tukiin.
Mutta kun tuki rahoillakaan ei pärjää niin mites kun palkoillakaan ei pärjää vaan porukka elää käytännössä ottamalla lainaa.
Mini tulo (kela/sossutuki) suomessa pitäisi olla 2000€ siinä hieman osviittaa.
Kuinka hel veti ssä työlliset pystyisivät tuollaista maksamaan kaikille tuensaajille, kun nyt jo valtio ottaa syömävelkaa nykyisten tukien maksamiseksi? Ajatteletko muuta kuin omaa napaasi?
80-lukuun ei voi verrata. Silloin sai töitä vain marssimalla sisään. Minäkin olin ylioppilaana ekonomin kesälomasijaisena.