Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

80luvulla äitini rupesi perhepäivähoitajaksi sen kun alkoi kerätä hoidokkeja ja isä taas sai työtä tehtaalta kun vain marssi kysymään. Ei ihme että nykyään on niin paljon työttömyyttä!

Vierailija
17.09.2022 |

Kun joka paikkaan vaaditaan tutkintoa ja todistusta. Pitää lähettää sähköpostia ja mennä haastatteluun.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman alan koulutuksella työtä ei ole tarvinnut ikinä etsiä. Oma palkka ei ole loistava, mutta yhtään työhakemusta en ole eläessäni tehnyt. Haastatelussa olen käynyt 5 kertaa, joihin minut on valittu töihin.

Vierailija
42/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-lukuun ei voi verrata. Silloin sai töitä vain marssimalla sisään. Minäkin olin ylioppilaana ekonomin kesälomasijaisena.

Joo, silloin oli maailma ihan erilainen. Minäkin silloin nuorena vaan kävelin yhteen tehtaaseen töitä kysymään ja mulle lyötiin suoraan hansikkaat kouraan ja näytettiin mitä pitää tehdä. Ei kyselty mitään että kuinka kauan olen ollut työttömänä ja mitä kokemusta ja koulutusta löytyy. Nykyään ei tykätä edes siitä että soitetaan, saati kävellään sisälle. Netin kautta pitää laittaa ilmoitus ja se hukkuu sinne satojen muiden sekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vähän yksikertaisempikin sai töitä, sen kun meni kysymään niin lyötiin moppi käteen että " Luuttuapa tuolta".

Vierailija
44/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja vähän yksikertaisempikin sai töitä, sen kun meni kysymään niin lyötiin moppi käteen että " Luuttuapa tuolta".

Siihen aikaan ei tarvittu työkokeilua eikä kuntouttavaa työtoimintaa, kun työttömät aktivoituivat ihan tavallisten työmarkkinoiden puitteissa.

Vierailija
45/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu. Sain työtä vain kävelemällä ovesta sisään. Nykyisin tehdään persoonallisuustestejä ym huuhaata joiden perusteella valitaan vääriä ihmisiä. Ainakin näin minun työpaikassa tehdään nykyisin, valtion omistamalla ja halutulla työpaikalla. Joku firma vaan rahastaa näillä testeillä ja väärät ihmiset palkataan. Hyviäkin on päässyt mutta kyllä paljon hyviä jäänyt pääsemättä.

Vierailija
46/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla ammattitutkinto jotta voi siivota vessanpönttöä 10€ tunti palkalla.

Kyllä koulutus sitä siivoojaakin suojaa. Pitää tietää mitä tekee vahvojen kemikaalien ja erilaisten pöpöjen kanssa. Toivottavasti opettavat ergonomiaa ja kehonhuoltoa myös.

Vierailija
47/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mikään ei estä miksi sinäkään et voisi ruveta perhepäivähoitajaksi ja kerätä hoidokkeja itsellesi.

En ole tuo jolle vastaat, mutta mietin asiaa ihan omalta kohdaltani: Olisikohan se vastuullista ryhtyä perhepäivähoitajaksi tällaisen kaltaiseni ihmisen, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta lasten hoitamisesta? En esim. ole koskaan vaihtanut vaippaa. En yksinkertaisesti tiedä, miten lasten kanssa toimitaan, enkä suuremmin pidä lapsista.

Vierailija
48/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mikään ei estä miksi sinäkään et voisi ruveta perhepäivähoitajaksi ja kerätä hoidokkeja itsellesi.

En ole tuo jolle vastaat, mutta mietin asiaa ihan omalta kohdaltani: Olisikohan se vastuullista ryhtyä perhepäivähoitajaksi tällaisen kaltaiseni ihmisen, jolla ei ole minkäänlaista kokemusta lasten hoitamisesta? En esim. ole koskaan vaihtanut vaippaa. En yksinkertaisesti tiedä, miten lasten kanssa toimitaan, enkä suuremmin pidä lapsista.

Vaipanvaihdon opit viidessä minuutissa. Ja kun näet lapsen, niin nopeasti hoksaat, että millainen se on ja miten sen kanssa siksi pitää toimia. Ihmisille on luonnollista huolehtia jälkeläisistä ihan niin kuin kaikille muillekin eläville olennoille. Sitä varten ei todellakaan tarvitse olla mikään "varhaiskasvatuksen maisteri" vaikka eräät oma etu mielessään sellaista kuvaa levittävätkin.

Vierailija
49/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koulutus sitä siivoojaakin suojaa. Pitää tietää mitä tekee vahvojen kemikaalien ja erilaisten pöpöjen kanssa. Toivottavasti opettavat ergonomiaa ja kehonhuoltoa myös.

Kemikaalipurkkien kyljessä lukee että miten niitä pitää käyttää. Ei siis tarvitse käydä vuosia koulua sitä varten.

Vierailija
50/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitajista on nykyään pula. Ihan varmasti onnistuu nykyään yhtä helposti kuin ennenkin, jos haluaa perhepäivähoitajaksi.

Vierailija
51/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Sain työtä vain kävelemällä ovesta sisään. Nykyisin tehdään persoonallisuustestejä ym huuhaata joiden perusteella valitaan vääriä ihmisiä. Ainakin näin minun työpaikassa tehdään nykyisin, valtion omistamalla ja halutulla työpaikalla. Joku firma vaan rahastaa näillä testeillä ja väärät ihmiset palkataan. Hyviäkin on päässyt mutta kyllä paljon hyviä jäänyt pääsemättä.

Jos haet töihin raksalle tai päiväkotiin, ei kukaan tee mitään testejä.

Vierailija
52/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivittäisessa sairaalasiivouksessakaan ei kohtaa sen kovempia aineita kuin yleispuhdistusaine mitä jokaisella on kotona. Desinfiointi sitten erikseen. 

Vierailija
53/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haet töihin raksalle tai päiväkotiin, ei kukaan tee mitään testejä.

Ymmärtääkseni päiväkodissa on testit jos siellä on yli 3 kk. Eivät halua pedoja töihin sinne.

Vierailija
54/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyäänkin perustyötä löytää varsin helposti ja korkeintaan lyhyellä koulutuksen käymällä. Kovempi kilpailu työpaikoista koskee lähinnä joitakin korkeakoulutettujen ammattialoja, muttei niistäkään läheskään kaikkia. Töitä siis on.

Se mikä oikeasti on muuttunut, on se, ettei lastenhoitaja+kiinteistönhoitaja pariskunta enää wanhojen hyvien aikojen tapaan kykene rakennuttamaan uutta, omaa taloa tai muuttamaan suuren kaupungin lähiöön uuden uutukaiseen tilavaan kerrostalo perheasuntoon. Alemman keskiluokan ja työläisten suhteellinen ostovoima on siis laskenut.

Sitä vastoin sekä työttömien, että ylemmän keskiluokan taloudellinen asema on parantunut huomattavasti.

Toinen ryhmä elää jo mielestäni kohtuuttomassakin yltäkylläisyydessä ja toinenkin sen verran mukavasti, että ihan mihin tahansa kamalaan hanttihommaan nollasoppareilla ei enää tarvitse suostua vain leipää ja katon pään päälle saadakseen.

Tämä kehitys on johtanut siihen, että työläiset/alempi keskiluokka pyrkii joko nousemaan ylempään keskiluokkaan (monesti kansalliseen kokonais tarpeeseen nähden turhaan) korkeakouluttautumalla tai vaihtoehtoisesti jättäytyvät työttömiksi toteuttavat itseään muutoin (esim harrastaen taiteita, liikuntaa, erilaista järjestötoimintaa yms).

Mikäli wanhaan hyvään aikaan halutaan palata, täytyy työväen/alemman keskiluokan ja ylemmän keskiluokan palkkojen lähentyä toisiaan. Myös pääomatulo verotusta täytyy kiristää ja sosiaalitukia alentaa.

Karkeasti asian voi esittää katsoen julkisen terveydenhuollon yleisimpiä kokonaispalkkoja lisineen ja mitä niille tulisi tehdä:

1. TK-Lääkärin (ylempi keskiluokka) nykypalkkaa 5000-8600/kk täytyisi laskea luokkaan 4800/kk mediaani.

2. Sairaanhoitajan (keskimmäinen keskiluokka) nykypalkkaa 3300/kk täytyisi nostaa luokaan 3800/kk mediaani.

3. Lähihoitajan/lastenhoitajan (alempi keskiluokka) nykypalkkaa 2800/kk täytyisi nostaa luokkaan 3300/kk mediaani.

Nämä siis olisivat kokonaispalkkoja sisältäen kaikki mahdolliset haittalisät.

Näissä nykypalkoissa kannattaa huomioida, että tk-lääkärin palkka ei sisällä juurikaan haittalisiä, koska he tekevät 90% päivätöitä arkipäivisin. Hoitajilla taas lähihoitajien kokonaispalkka sisältää enemmän haittalisiä kuin sairaanhoitajien, koska lähihoitajista suurempi prosentuaalinen osuus tekee vuoro-ja yötyötä.

Vierailija
55/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin äiti oli perhepäivähoitaja 80-luvulla kun itse olin peruskoululainen. Olen kylläkin mies, joten enpä osaa kuvitella itseäni perhepäivähoitajana :D Eikä itsellä ole edes lapsia, enkä ole muutenkaan ollut lasten kanssa missään tekemisissä, pari kertaa korkeintaan joku naapuruston lapsi jutellut jotain kun olen ulkona sattunut olemaan autoa puunailemassa.

Vierailija
56/56 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin äiti oli perhepäivähoitaja 80-luvulla kun itse olin peruskoululainen. Olen kylläkin mies, joten enpä osaa kuvitella itseäni perhepäivähoitajana :D Eikä itsellä ole edes lapsia, enkä ole muutenkaan ollut lasten kanssa missään tekemisissä, pari kertaa korkeintaan joku naapuruston lapsi jutellut jotain kun olen ulkona sattunut olemaan autoa puunailemassa.

Jos olet työtön niin mene muutamaksi kuukaudeksi työkokeiluun jollekin perhepäivähoitajalle niin opit miten sitä hommaa tehdään. Voisi kuvitella, että miespuoliselle perhepäivähoitajalle olisi kysyntää.