300 päivää sairauslomaa tullut täyteen - työterveyslääkäri ei halua laittaa kuntoutustukihakemuksia vireille
Kysyin Kelasta, mitä pitäisi tehdä kun maksimimäärä sairauslomapäiviä tullut täyteen. Neuvoivat keskustelemaan työterveyslääkärin kanssa ja laittaa heti määräaikaisen kuntoutustuen hakemuksen vireille. Lääkäri ei halunnut. Olen sairausloman jälkeen ollut osasairauspäivärahalla. Mitä, jos kuntoni menee huonommaksi ja joudun työkyvyttömäksi? Jään tyhjän päälle?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minulle lätkäistäisiin 3 kk karenssi ja jäisin täysin tyhjän päälle?!
Karenssia ei voi tulla jos et ole työkykyinen. Hae se b-lausunto toiselta lekurilta.
Ei ole mitään toista lekuria. Meidän työterveydessä on omalääkärisysteemi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssia ei voi tulla jos et ole työkykyinen. Hae se b-lausunto toiselta lekurilta.
Ap
Onko sulle työterveydessä tehty edes työkykyselvittelyä?
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt olet osasairaspäivärahalla niin olet kai osa-aikaisesti omassa työssä? Jos et kykene tekemään työtä niin sinun tulee hakea sairaslomaa ja lääkärin b-lausunto kuntoutustukea varten. Mutta ymmärrän lääkäriä jos nyt pystyt osa-aikatyöhön niin miksei sen jälkeen voi kokeilla sitä kokoaikaista työtä? Ja jos se ei onnistu niin sitten kuntoutustukea ja sairaslomaa
Eikös siinä vaiheessa, jos kuntoutustuki myönnetään, työnantajalla ole oikeus irtisanoa? Eli ei mitään saikkua enää. Osakuntoutustuki asia erikseen.
Kiitos ap:lle, tämä on minullekin ajankohtaista tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä työterveysneuvottelu ja siinä sovitte työnantajan ja työterveyslääkärin kanssa jatkosuunnitelmista.
Siinä sanot Selkeästi oman toiveesi kuntoutustuesta.
Pyydä lähete työvalmentajalle myös. Eläkevakuutusyhtiöhän päätöksen sitten lopulta tekee.
Onko työvalmentaja eläkevakuutusyhtiössä, ja tulee työpaikalle katsomaan, mikä meininki? Voiko työeläkeyhtiö kieltäytyä siitäkin palvelusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, vaikka haluaisin :( Pyysin päästä muistitesteihin tai johonkin neuropsykiatrisiin testeihin. Samainen lääkäri ei ollut halukas. Kieltäytyi myös hakemasta Kelan ammatilliselle kuntoutuskurssille.
Ap
Eiköhän se lääkäri tiedä parhaiten. Jos hän katsoo sinun olevan työkykyinen, niin töihin vain.
Vakuutuslääkärit pitävät joidenkin mielestä rimaa korkealla, mutta eivät todellakaan hoitavat lääkärit.
Et kertonut miksi lääkäri ei halunnut lähteä hakemaan sinulle kuntoutustukea? Hän ilmeisesti piti sinua täysin työkykyisenä? Mikä sinulla on mielestäsi vikana ja mitä mieltä lääkäri on tästä?
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se lääkäri tiedä parhaiten. Jos hän katsoo sinun olevan työkykyinen, niin töihin vain.
Vakuutuslääkärit pitävät joidenkin mielestä rimaa korkealla, mutta eivät todellakaan hoitavat lääkärit.
Eipä tuo lääkäri edes aluksi uskonut minun sairastavan masennusta. Niin hyvin osaan pitää kulisseja pystyssä, huolehtia ulkönäöstäni jne. Vasta sitten uskoi, kun myöhemmin näki pitkäaikaisen potilashistoriani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos nyt olet osasairaspäivärahalla niin olet kai osa-aikaisesti omassa työssä? Jos et kykene tekemään työtä niin sinun tulee hakea sairaslomaa ja lääkärin b-lausunto kuntoutustukea varten. Mutta ymmärrän lääkäriä jos nyt pystyt osa-aikatyöhön niin miksei sen jälkeen voi kokeilla sitä kokoaikaista työtä? Ja jos se ei onnistu niin sitten kuntoutustukea ja sairaslomaa
Kyllä, mutta murehdin sitä jo etukäteen, jos käy niin, että kunto romahtaa ja joudun kokonaan työkyvyttömäksi. Kelasta sanottiin, että pitäisi tosiaan äkkiä laittaa jo kuntoutustukihakemus vireille. Siinä päätöksessä menee monta kuukautta.
Ap
Ota yhteyttä työeläkevakuutusyhtiöösi heti maanantaina ja sinne kuntoutuspuolelle. Minä en usko että teidän työterveyslääkärillä on edes riittävää vakanssia kirjoittaa sinulle sellaista B-lausuntoa jonka vakuutusyhtiö vaatii, ovat tarkkoja että lausunto tulee erikoistuneen lääkärin kynästä. Vaikuttaa nyt siltä että teidän työterveyslääkäri haluaa jumittaa asiasi etenemistä eikä lähetä sinua eteenpäin seuraavalle hoitotaholle.
Kyllähän sen osasairaspäivärahan jälkeen täytyy kokeilla sitä kokopäivätyötä ja jos se ei onnistu niin uudet harkinnat kuntoututuesta, osakuntotustuesta ja/tai ammatillisesta kuntoutuksesta.
Kevasta minäkin olen saanut nopeat päätökset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo lääkäri edes aluksi uskonut minun sairastavan masennusta. Niin hyvin osaan pitää kulisseja pystyssä, huolehtia ulkönäöstäni jne. Vasta sitten uskoi, kun myöhemmin näki pitkäaikaisen potilashistoriani.
Ap
Tarvitset B-lausunnon psykiatrian erikoislääkäriltä, tuolla työterveyslääkärin lausunnolla on turha hakea kuntoutusta - hänellä ei riitä ammattiosaaminen sinun sairauteen. Kiireesti lähete saatava aikuispsykiatrian puolelle ja sitä kautta lausunto vireille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Käytkö psykiatrilla? Sekin voi tuossa vaiheessa olla tarpeen. Minä irtisanouduin silloin masennuspäissäni, joten ei työterveyshuollosta kokemusta. Psykiatri minulle on tehnyt lausunnot eläkevakuutusyhtiötä varten
Ei sinne kuntoustuelle edes niin helposti pääse koska nykyään linja on että, jäädään työttömyysedun piiriin ja käydään kuntouttavassa työtoiminnassa vapautuen siitä 0-4 työpaikan hakemisesta. Se tulee halvemmaksi niiden mielestä jotka näitä systeemejä pyörittää.
Eli, voin vain väittää lääkärille, että esim. kädet tai selkä ei kestä ja särkee jatkuvasti, ilman diagnoosia? Saan sairaslomaa ja mahdollisuuden kouluttautua uudelle alalle?
Kätevää!
Ei ollut lääkäri halukas antamaan aikaa edes psykiatrille, mutta kun pyysin yhä uudelleen, sain lopulta ajan kuukausien päähän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei, vaikka haluaisin :( Pyysin päästä muistitesteihin tai johonkin neuropsykiatrisiin testeihin. Samainen lääkäri ei ollut halukas. Kieltäytyi myös hakemasta Kelan ammatilliselle kuntoutuskurssille.
Ap
Sun työnantaja maksaa työeläkevakuutusyhtiölle ja se toimii sun tukirankana sairaus- ja tapaturmatapauksissa. HE päättävät siellä millaisia testejä sulle on tarve tehdä jotta työkykyä pystyttäisiin ylläpitämään. Ongelma on nyt se, että välissä on työterveyslääkäri jonka kanssa asia ei tule edistymään.
Vierailija kirjoitti:
Eli, voin vain väittää lääkärille, että esim. kädet tai selkä ei kestä ja särkee jatkuvasti, ilman diagnoosia? Saan sairaslomaa ja mahdollisuuden kouluttautua uudelle alalle?
Kätevää!
Diagnoosi on kirjoitettu moneen kertaan usean psykiatrin toimesta ja useita kuntoutustoimenpiteitä potilashistoriassani. Tämä ei ole mikään leikin asia. Kunpa olisinkin terve ja työkykyinen. Ei elämäni pitänyt näin mennä :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätevää!Diagnoosi on kirjoitettu moneen kertaan usean psykiatrin toimesta ja useita kuntoutustoimenpiteitä potilashistoriassani. Tämä ei ole mikään leikin asia. Kunpa olisinkin terve ja työkykyinen. Ei elämäni pitänyt näin mennä :(
Ap
Ehdin kirjoittaa viestini ennen mainitsemaasi syytä. On jokseenkin tärkeää laittaa jo aloitukseen, mitä asia koskee, eikä puhua ympäripyöreästi.
Keva. Mun mies haki myös kuntoutustukea Kevalta, mutta ei saanut sitä. Hänellä kielteisen päätöksen saaminen kesti muutaman kuukauden.