300 päivää sairauslomaa tullut täyteen - työterveyslääkäri ei halua laittaa kuntoutustukihakemuksia vireille
Kysyin Kelasta, mitä pitäisi tehdä kun maksimimäärä sairauslomapäiviä tullut täyteen. Neuvoivat keskustelemaan työterveyslääkärin kanssa ja laittaa heti määräaikaisen kuntoutustuen hakemuksen vireille. Lääkäri ei halunnut. Olen sairausloman jälkeen ollut osasairauspäivärahalla. Mitä, jos kuntoni menee huonommaksi ja joudun työkyvyttömäksi? Jään tyhjän päälle?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli, voin vain väittää lääkärille, että esim. kädet tai selkä ei kestä ja särkee jatkuvasti, ilman diagnoosia? Saan sairaslomaa ja mahdollisuuden kouluttautua uudelle alalle?
Kätevää!Diagnoosi on kirjoitettu moneen kertaan usean psykiatrin toimesta ja useita kuntoutustoimenpiteitä potilashistoriassani. Tämä ei ole mikään leikin asia. Kunpa olisinkin terve ja työkykyinen. Ei elämäni pitänyt näin mennä :(
Ap
Eli sulla on hoitotaho jo psykiatrian puolella olemassa? Miksi ihmeessä et ole ollut sinne yhteydessä ja kertonut tilanteestasi ja kiireestä saada lausunto? Älä tuhlaa aikaa enää työterveyslääkärin vastaanotolla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut lääkäri halukas antamaan aikaa edes psykiatrille, mutta kun pyysin yhä uudelleen, sain lopulta ajan kuukausien päähän.
Ap
Ne jonot eivät missään ole sen lähettävän lääkärin vika. Vanha äitini on odottanut 3 kk lähetettä vatsan uä-kuvaan ja sen jälkeen joutuu vielä kuukausia odottamaan sitä aikaa. Sinä olet tainnut itse tehdä diagnoosisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli, voin vain väittää lääkärille, että esim. kädet tai selkä ei kestä ja särkee jatkuvasti, ilman diagnoosia? Saan sairaslomaa ja mahdollisuuden kouluttautua uudelle alalle?
Kätevää!Diagnoosi on kirjoitettu moneen kertaan usean psykiatrin toimesta ja useita kuntoutustoimenpiteitä potilashistoriassani. Tämä ei ole mikään leikin asia. Kunpa olisinkin terve ja työkykyinen. Ei elämäni pitänyt näin mennä :(
Ap
Ehdin kirjoittaa viestini ennen mainitsemaasi syytä. On jokseenkin tärkeää laittaa jo aloitukseen, mitä asia koskee, eikä puhua ympäripyöreästi.
Olen huomannut, etteivät ihmiset jaksa lukea pitkää aloitusta. Yritin laittaa aloitukseen kaikkein olennaisimman. Lisätietoja saa kysymällä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on tämä syyllisyys ja häpeä, kun olen aiheuttanut vaivaa ja pettymyksen pomolleni ja työkavereilleni :( Tuntuu, että jotkut eivät ymmärrä ja luulevat, että saikutan huvikseni. Tänäänkin lähdin itkien töistä kotiin. Ei ole mitään viikonlopputunnelmaa saatika suunnitelmia.
Ap
Sairauksille ei mitään voi eikä niistä tarvitse häpeää kärsiä, saati syyllisyyttä. Eikä sun sairausloman syyt kuulu työkavereille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli sulla on hoitotaho jo psykiatrian puolella olemassa? Miksi ihmeessä et ole ollut sinne yhteydessä ja kertonut tilanteestasi ja kiireestä saada lausunto? Älä tuhlaa aikaa enää työterveyslääkärin vastaanotolla.
Ei ole voimassaolevaa hoitokontaktia siellä. Potkivat minut ulos, kun olin ollut potilaana vuosia. Ei ole resursseja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ehdin kirjoittaa viestini ennen mainitsemaasi syytä. On jokseenkin tärkeää laittaa jo aloitukseen, mitä asia koskee, eikä puhua ympäripyöreästi.
Olen huomannut, etteivät ihmiset jaksa lukea pitkää aloitusta. Yritin laittaa aloitukseen kaikkein olennaisimman. Lisätietoja saa kysymällä.
Ap
Ei. Kirjoita aloitukseen psyykkiset syyt sairaslomasi tarpeelle. Ei se ole sen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole voimassaolevaa hoitokontaktia siellä. Potkivat minut ulos, kun olin ollut potilaana vuosia. Ei ole resursseja.
Ap
Et voi heittää nyt hanskoja tiskiin. Otat yhteyttä ensin sinne työeläkevakuutusyhtiöösi, he kyllä ohjeistavat sinua. Tekevät myös arvion mitä työkykyarvioita tarvitset B-lausunnon liitteeksi. Sinuna ottaisin yhteyttä myös viimeisimmän B-lausunnon kirjoittaneeseen lääkäriin - hänellä on viimeisin tieto sinun sairaudesta ja pystyy näkemään mahdollisen muutoksen verrattuna uuteen psykiatriin kun on sinut jo tavannut. Onko sulla nyt parhaillaan määräaikainen B-lausunto voimassa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole voimassaolevaa hoitokontaktia siellä. Potkivat minut ulos, kun olin ollut potilaana vuosia.
Ehkä ne on huomanneet että, olet valmis takaisin työelämään? Yrittävät vapauttaa paikkoja sellaisille jotka niitä tarvitsevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole voimassaolevaa hoitokontaktia siellä. Potkivat minut ulos, kun olin ollut potilaana vuosia.
Ehkä ne on huomanneet että, olet valmis takaisin työelämään? Yrittävät vapauttaa paikkoja sellaisille jotka niitä tarvitsevat.
Nyt on kyse lausunnon kirjoittamisesta, jolla on jo kiire. Terapiakäynnit on eri asia ja nniiden tarve ja aikataulu suunnitellaan ja kirjataan lausunnon yhteyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tod. Taidan olla toivoton ja parantumaton tapaus. En ole missään vaiheessa parantunut vaan sairastan kroonista masennusta. Myöskin lääkitys ollut jo 20 vuotta eikä sitä ole pystytty lopettamaan.
Yritin hakea omaa työnhaku-coachia työeläkeyhtiöstä, mutta kieltäytyivät ja lausunnossa sanottiin, että olen liian huonossa kunnossa siihen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et voi heittää nyt hanskoja tiskiin. Otat yhteyttä ensin sinne työeläkevakuutusyhtiöösi, he kyllä ohjeistavat sinua. Tekevät myös arvion mitä työkykyarvioita tarvitset B-lausunnon liitteeksi.
En nyt menisi tuosta takuuseen. Tuo AP:kin alapeukuttaa kaiken jossa hieman kyseenalaistetaan kertomusta. Silti vaatii muiden kertomaan mitä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on tämä syyllisyys ja häpeä, kun olen aiheuttanut vaivaa ja pettymyksen pomolleni ja työkavereilleni :( Tuntuu, että jotkut eivät ymmärrä ja luulevat, että saikutan huvikseni. Tänäänkin lähdin itkien töistä kotiin. Ei ole mitään viikonlopputunnelmaa saatika suunnitelmia.
Ap
Tuon takia minä irtisanouduin, en vaan kestänyt niitä esimiehen soittoja että miten menee ja työterveysneuvotteluita kun alkuun sairasloma oli lyhyissä jaksoissa. Ja sitä häpeää. Psyykkisistä syistä sairaslomalla. Nyt olen ollut vuoden kuntoutustuella ja jonkin aikaa ammatillisessa kuntoutuksessa. Työhön paluu suunnitelmissa. Tämä ammatillinen kuntotus omaan työhön olisi helpompaa jos olisi ollut se työsuhde voimassa. Että ei kannata tehdä niinkuin minä.
Sinun kannattaa hankkiutua takaisin sinne psykiatrian poliklinikalle jos mahdollista. Onko lähete tehty sinne? Mutta sehän edellyttää että sinulla on huono tilanne sairauden suhteen
Vierailija kirjoitti:
Kätevää!
Ei todellakaan riitä oirediagnoosi! Selkä ja käsi kuvataan jotta saadaan diagnoosi. Jos kuvissa ei näy mitään järisyttävää niin joudut työttömyysortistoon vaikka kivut olisivat järkyttävät. Mulla esim käsi meni aivan tohjoksi ja piti olla kuvat mistä näkyi esim vaikea nivelrikko, sen lisäksi vielä tähystysleikkaus. Nyt yritän kouluttautua uudelleen sellaiseen työhön mitä pystyisin tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoudu ja haet sitten terveyskeskuksen kautta kuntoutustukea.
Ei sitä niin vain haeta. Pitää ensin olla hoitokontakti vähintään 3 kk terveyskeskuksessa ennen kuin voivat mitään lausuntoja kirjoitella.
Ei pidä paikkaansa. Lausunnon saa heti kun sairaus on vastaanotolla todettu. Tosin, terveyskeskuslääkärin saikkulappu ei riitä vaan pitää saada ensin lähete erikoislääkärille. Säkö meinaat että ensin sairastetaan 3 kk ja sitten vasta oikeus hakeutua tukien piiriin? Kyllä niihin on oikeus heti kun virallinen sairauslomapäivät ovat tulleet työsuhteessa täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niihin on oikeus heti kun virallinen sairauslomapäivät ovat tulleet työsuhteessa täyteen.
Voi olla oikeus mutta se on eri asia myönnetäänkö niitä. Jättäisin tämän palstan neuvot omaan arvoonsa. Se on helppo sanoa tee sitä ja tätä. Ja sitten naureskella kun toinen tekee kaiken mitä täällä neuvotaan ja asiat vaan mutkistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tod. Taidan olla toivoton ja parantumaton tapaus. En ole missään vaiheessa parantunut vaan sairastan kroonista masennusta. Myöskin lääkitys ollut jo 20 vuotta eikä sitä ole pystytty lopettamaan.
Yritin hakea omaa työnhaku-coachia työeläkeyhtiöstä, mutta kieltäytyivät ja lausunnossa sanottiin, että olen liian huonossa kunnossa siihen.
Ap
Jokin tässä tarinassa nyt mättää, sori vaan. Jos sairastat kroonista masennusta ja olet lääkehoidossa niin kyllä sulla jokin seuranta/hoitosuhde on olemassa. Enkä nyt tarkoita sitä työterveyslääkäriä. Miksi olet haluton ottamaan ohjat omiin käsiisi? Sinua on jo neuvottu soittamaan vakuutusyhtiöön ja psykiatrian polille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuon takia minä irtisanouduin, en vaan kestänyt niitä esimiehen soittoja että miten menee ja työterveysneuvotteluita kun alkuun sairasloma oli lyhyissä jaksoissa. Ja sitä häpeää. Psyykkisistä syistä sairaslomalla. Nyt olen ollut vuoden kuntoutustuella ja jonkin aikaa ammatillisessa kuntoutuksessa. Työhön paluu suunnitelmissa. Tämä ammatillinen kuntotus omaan työhön olisi helpompaa jos olisi ollut se työsuhde voimassa. Että ei kannata tehdä niinkuin minä.
Sinun kannattaa hankkiutua takaisin sinne psykiatrian poliklinikalle jos mahdollista. Onko lähete tehty sinne? Mutta sehän edellyttää että sinulla on huono tilanne sairauden suhteen
Ei ole ollut edes puhetta lähetteen tekemisestä. Olen tällä hetkellä osatyökykyinen. En edes halua sairauslomalle, koska siellä masennun vaan enemmän. Teen mieluummin töitä osa-aikaisesti, sen verran, mitä kykenen. Mutta kun viimeksi jouduin sairauslomalle, olin ajanut itseni niin piippuun, että tuli totaalinen lamaannus ja työkyvyttömyys eikä ollut enää mitään muita vaihtoehtoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne kuntoustuelle edes niin helposti pääse koska nykyään linja on että, jäädään työttömyysedun piiriin ja käydään kuntouttavassa työtoiminnassa vapautuen siitä 0-4 työpaikan hakemisesta. Se tulee halvemmaksi niiden mielestä jotka näitä systeemejä pyörittää.
Tulee se heille reilusti halvemmaksi kun roikottavat sairaslomalla ensin maksimimäärän 300pv, sitten työttömyyspäivärahakausi käytetään loppuun sairasloma yhä jatkuu taustalla, ja sitten vasta päästetään kuntoutukseen niin tulot minulla ainakin lähes puolet pienemmät nyt mitä jos olisin pääsyt sairas eläkkeelle suoraa työelämästä . Asumistukia ei tipu kun tulot siinä rajalla .
Ap