Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

300 päivää sairauslomaa tullut täyteen - työterveyslääkäri ei halua laittaa kuntoutustukihakemuksia vireille

Vierailija
16.09.2022 |

Kysyin Kelasta, mitä pitäisi tehdä kun maksimimäärä sairauslomapäiviä tullut täyteen. Neuvoivat keskustelemaan työterveyslääkärin kanssa ja laittaa heti määräaikaisen kuntoutustuen hakemuksen vireille. Lääkäri ei halunnut. Olen sairausloman jälkeen ollut osasairauspäivärahalla. Mitä, jos kuntoni menee huonommaksi ja joudun työkyvyttömäksi? Jään tyhjän päälle?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanoudu ja haet sitten terveyskeskuksen kautta kuntoutustukea.

Vierailija
2/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulle lätkäistäisiin 3 kk karenssi ja jäisin täysin tyhjän päälle?! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä niin vain haeta. Pitää ensin olla hoitokontakti vähintään 3 kk terveyskeskuksessa ennen kuin voivat mitään lausuntoja kirjoitella. 

Vierailija
4/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein sen virheen, että lähdin työttömäksi tuossa tilanteessa. Olisi pitänyt hakea kaikki konstit eläkkeeseen.

Vierailija
5/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit saada osasairaspäivärahaa, jos sulla on kaikki saikkupäivät jo käytetty..?

Vierailija
6/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt olet osasairaspäivärahalla niin olet kai osa-aikaisesti omassa työssä? Jos et kykene tekemään työtä niin sinun tulee hakea sairaslomaa ja lääkärin b-lausunto kuntoutustukea varten. Mutta ymmärrän lääkäriä jos nyt pystyt osa-aikatyöhön niin miksei sen jälkeen voi kokeilla sitä kokoaikaista työtä? Ja jos se ei onnistu niin sitten kuntoutustukea ja sairaslomaa

Vierailija
7/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein sen virheen, että lähdin työttömäksi tuossa tilanteessa. Olisi pitänyt hakea kaikki konstit eläkkeeseen.

Auts. Miten sulle kävi? Saitko kuntoutusta? Pääsitkö sitten myöhemmin työkyvyttömyyseläkkeelle? 

Vierailija
8/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit saada osasairaspäivärahaa, jos sulla on kaikki saikkupäivät jo käytetty..?

Sitä saa sairaslomapäivien Lisäksi

Vierailija
9/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 päivän lisäksi voi saada 120 päivää osasairauspäivärahaa. 

Vierailija
10/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä ei kannata irtisanoutua

Vierailija
11/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan irtisanoutumista! Silloinhan kohdellaan työttömänä eikä työkyvyttömänä. Lisäksi työntekijällä on parempi kuntoutustuki kuin työttömällä. Työntekijänä on etulyötiasema kuntouttavaan toimintaan joko työsuunnittelulla tai uudelleenkoulutukseen. Myös työajan lyhentäminen on mahdollista jolloin saat sekä palkkaa että osakuntoutusrahaa. Ja jos työkyky ei palaa, et tipu tyhjän päälle. Työeläkevakuutusyhtiön tehtävä on silloin lisää kuntoutusta tai jopa siirtää eläkkeelle.

Vierailija
12/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos nyt olet osasairaspäivärahalla niin olet kai osa-aikaisesti omassa työssä? Jos et kykene tekemään työtä niin sinun tulee hakea sairaslomaa ja lääkärin b-lausunto kuntoutustukea varten. Mutta ymmärrän lääkäriä jos nyt pystyt osa-aikatyöhön niin miksei sen jälkeen voi kokeilla sitä kokoaikaista työtä? Ja jos se ei onnistu niin sitten kuntoutustukea ja sairaslomaa

Kyllä, mutta murehdin sitä jo etukäteen, jos käy niin, että kunto romahtaa ja joudun kokonaan työkyvyttömäksi. Kelasta sanottiin, että pitäisi tosiaan äkkiä laittaa jo kuntoutustukihakemus vireille. Siinä päätöksessä menee monta kuukautta. 

Ap

Vierailija
13/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö tuon kuntoutustuen hakemiseen se, että on ollut 300 päivää sairauslomalla? Vai onko sen edellytyksenä edelleen se, että noilta päiviltä on pitänyt saada myös sairauspäivärahaa?

Vierailija
14/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli kuntoutustukipäätös alle viikossa, samoin työkyvyttömyyseläkepäätös. Mutta eihän se ole kirkossa kuulutettu, että kuntoutustuki myönnetään. Sitten jatkat sairauslomalla ja saat työkkärirahaa, jos et töihin kykene.

Vierailija
15/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta murehdin sitä jo etukäteen, jos käy niin, että kunto romahtaa ja joudun kokonaan työkyvyttömäksi. Kelasta sanottiin, että pitäisi tosiaan äkkiä laittaa jo kuntoutustukihakemus vireille. Siinä päätöksessä menee monta kuukautta. 

Ap

Monta kuukautta voi mennä ikävä kyllä, mutta eihän sitä sairaslomaa ja kuntoutustukea voi varmuuden vuoksi valmiiksi hakea. Vaan vasta sitten kun olet työkyvytön. Ja kun olet työelämässä todennäköisesti saat kuntoutustukea lopulta työeläkelaitokselta etkä kelasta.

Vierailija
16/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä työterveysneuvottelu ja siinä sovitte työnantajan ja työterveyslääkärin kanssa jatkosuunnitelmista.

Siinä sanot Selkeästi oman toiveesi kuntoutustuesta.

Pyydä lähete työvalmentajalle myös. Eläkevakuutusyhtiöhän päätöksen sitten lopulta tekee.

Vierailija
17/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet itse.

https://www.kela.fi/tyokyvyttomyyselake-ja-kuntoutustuki-nain-haet

Itse laitoin omanikin hakemuksen. Erikoituvan fysiatrian lääkärin b lausunto oli liitteenä.

Vierailija
18/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lääkärin on lain mukaan vähän pakko kirjottaa se B-lausunto.

Sen hakemisen joudut kyllä tekemään ihan itse.

Vierailija
19/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli kuntoutustukipäätös alle viikossa, samoin työkyvyttömyyseläkepäätös. Mutta eihän se ole kirkossa kuulutettu, että kuntoutustuki myönnetään. Sitten jatkat sairauslomalla ja saat työkkärirahaa, jos et töihin kykene.

Oho! Mikä työeläkeyhtiö sulla oli?

Niinpä. Olen jo kertaalleen ollut aiemminkin 300 pv sairauslomalla saman sairauden takia ja määräaikainen kuntoutustuki hylättiin :( Työttömänä ja välillä pätkätöissä eläminen on jatkuvaa sinnittelyä eikä energiaa ole mihinkään muuhun elämään kuin töihin - ja useimmiten ei siihenkään. 

Vierailija
20/61 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minulle lätkäistäisiin 3 kk karenssi ja jäisin täysin tyhjän päälle?! 

Karenssia ei voi tulla jos et ole työkykyinen. Hae se b-lausunto toiselta lekurilta.