Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katsaus köyhän elämään, olkaa hyvä

Vierailija
16.09.2022 |

Moi. Aattelin antaa ihmisille hieman näkökulmaa asioihin, ja kertoa omasta tilanteestani. Taustatilanne on se, että jäin kesäkuussa työttömäksi, heinäkuun olin täysin ilman tuloja ja sen myötä asioita jäi rästiin, ja rästit ovat nyt sotkeneet elokuun ja syyskuun, ja siksi olen pennittömänä ollut tämän viikon, ja tätä jatkuu vielä kuun loppuun. Mutta asiaan! Jääkaappi on ketsuppia ja ruokaöljyä vaille tyhjä. Pakastimessa on puoli rasiaa mustikoita. Kuivakaappi on lähes tyhjä, tällä viikolla olen elänyt makaronilla ja kaurapuurolla ja eilen loppuivat nekin. Mannaryynejä on, mutta ei maitoa. Vessapaperia ei ole ollut pariin päivään, onneksi on bidee. Kuukautiset parhaillaan menossa, rättejä eikä tamponeita ole, vaan olen käyttänyt (puhtaita) sukkia siteen korvikkeena. Olen reilusti päälle kolmikymppinen, aikuinen siis. Enpä uskonut tällaista tilannetta kokevani! Tällä hetkellä harkinnassa, että alanko huomenna vesipaastolle vai syönkö veteen tehtyä mannapuuroa tulevat päivät, kuinka kauan nuo ryynit nyt kestävätkään.

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tilanteessa soittaisin diakonille ja menisin ruokajonoon.

Vierailija
2/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap saa työttömyyskorvausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mol.fi

33817 avointa työpaikkaa

Ole hyvä.

Vierailija
4/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta alkaa tuet pyöriä ja puute kaikkoaa.

Itse muistan tuon tilanteen, kohta tuet humahtavat käyntiin ja takautuvat rahat maksetaan.

Jos ei ole suuria velkoja niin työmmånä ei tarvitsee ruuasta tinkiä, paremmin syö työtön kuin lapsiperheen lapsi, monipuolisemmin.

Vierailija
5/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mol.fi

33817 avointa työpaikkaa

Ole hyvä.

Ei auta akuuttiin rahapulaan.

6/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU-ruokakassin haet heti maanantaina. Googleta teidän seudun ruokajonopaikat. Jos talossa on pesutupa tai sauna, siellä on myös veski. Hae sieltä wc-paperia.

Etkö voi mennä jollekin kaverille syömään ?

Vierailija
7/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä saan kelan peruspäivärahaa. Ja vaikka tulot ei ole huimat, niin tavallisesti kyllä osaan sniiduilla ja pärjäisin vähälläkin. Nyt vaan oli nuo heinäkuussa kertyneet rästilaskut joita olen maksellut nyt elokuussa ja syyskuussa. Ens kuussa onneksi helpottaa kun ei ole ylimääräisiä menoja, eli tämä peeaa tilanne ei ole pysyvä onneksi. Mutta herättelevä kokemus itsellenikin tämä tilanne.

Vierailija
8/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee juuressosekeittoa, hiukan voi jäädä nälkä, mutta on edullista.

Vierailija
9/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käänny seurakunnan tarjoaman avun puoleen ja soita diakonille, ei tarvitse itse olla mitenkään uskonnollinen. Tsemppiä sinulle! On varmasti tosi tukala tilanne.

Vierailija
10/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kyllä juuressosekeitosta, mutta aloituksen pointti oli siis se että ei ole _yhtään_ rahaa, ei euroakaan.

Vierailija
11/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kädestä suuhun olet elänyt jo työssäolon aikana jos jo ensimmäinen työttömyyskuukausi ajaa taloudelliseen ahdinkoon. On totta että työttömyystuet tulee liian viiveellä, jopa kuukausien päästä mutta nyt kiireesti sitten hakemaan muuta kautta apua ennen kuin on vuokrat pahasti rästissä ja tilanne kaatuu totaalisesti päälle. Yhteys kunnan sosiaalitoimeen ja diakonissalle.

Vierailija
12/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset säästänyt puskuria työssä ollessasi? Onko tuollainen köyhäily sitten hauskaa?

13/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset seurakunnat tarjoavat ilmaisia aterioita ja aamiaisia. Googleta. Onko sulla edes bussikortilla arvoa, että pääset minnekään ? Omenoita saa ilmaisiksi, kun ihmiset laittavat liiat portin pieliin ainakin Espoossa ja varmaan stadin omakotialueilla.

Diakoni auttaa ja antaa rahaa tai maksusitoumuksen vaikka Prismaan, niin saat siteitä.

Vierailija
14/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäit työttömäksi, mikset heti hakenut toimeentulotukea, olisit saanut sen - 20% vain perusosa leikattuna vaikka olisit jäänyt omaa syytäsi työttömäksi.

Kun ollaan töissä, säästetään joka kk muutama euro pahan päivän varalle ja tehdään pientä kotivaraa, jokainen pitkäjänteiseen ajatteluun kykenevä köyhä tietää tämän.

Sulla oli mahdollisuus heti työttömäksi jäätyäsi varata aika sekä Kelaan että oman kotikunnan sosiaalityöntekijälle, tätäkään sinä et tehnyt.

Vierailija
15/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sulla ole ketään jolta lainata? Esim 50e pärjäisit varmaan jotenkin loppukuun ja sen pois maksaminen ensi kuussa ei varmaankaan kokonaan sotkisi taloutta?

Vierailija
16/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä juoksevia kuluja sinulla on mitä toimeentulotuki ei korvaa? Muuta halvempaan heti. Työttömän kuuluu nauttia luonnosta ja rauhasta jossain syrjässä eikä olla kaupungissa tyrkyllä, jos joku sattumalta huolisi töihin. Ja jos töihin pääsee niin muuttokustannukset palkkapyyntöön mukaan.

Vierailija
17/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

EU-ruokakassin haet heti maanantaina. Googleta teidän seudun ruokajonopaikat. Jos talossa on pesutupa tai sauna, siellä on myös veski. Hae sieltä wc-paperia.

Etkö voi mennä jollekin kaverille syömään ?

Eu kasseja ei enää jaeta, hanke on päättynyt.

Vierailija
18/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mikset säästänyt ja sijoittanut töissä ollessasi? näin olisit saanut ainakin pääomatuloja. Vai oliko "elämä tässä ja nyt, nyt naatitaan"?

Vierailija
19/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta alkaa tuet pyöriä ja puute kaikkoaa.

Itse muistan tuon tilanteen, kohta tuet humahtavat käyntiin ja takautuvat rahat maksetaan.

Jos ei ole suuria velkoja niin työmmånä ei tarvitsee ruuasta tinkiä, paremmin syö työtön kuin lapsiperheen lapsi, monipuolisemmin.

Kaikki eivät saa kaikenlaisia tukia, koska aina keksitään selityksiä miksi jotain ei tarvitse asiakkaalle maksaa.

Vierailija
20/86 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa diakoniin yhteyttä jo silloin, kun kaapissa on vähän ruokaa. Heillä on yleensä viikonloput vapaat, joten ota yhteyttä muulloin kuin pe klo 15.

Ap:n tapauksessa kirjoita tilanteesi sähköpostilla diakonille ja/tai soita maanantaina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi