Aikuinen nainen liian kiinni vanhemmissaan
Siskoni on 19v (pian 20v.) asun isäni kanssa, siskoni äidin kanssa. Koko ajan pommittaa molempia vanhempia viesteillä tai soittelee, välillä minulle tekee samaa. Viikonloput viettää jomman kumman vanhemman kanssa katsellen leffoja/tehden jotain aktiviteettia tms. Ystäviä ei ole eikä muutamaan vuoteen ole koulussa ollut. Suuttuu jos jompi kumpi vanhempi menee seurustelukumppaninsa luo sen sijaan että olisi siskoni kanssa. Ei ole koskaan ollut edes kesätöissä, TET:ssä saatika normityössä.
Minusta tämä on aika huolestuttavaa. Itse olen muutaman vuoden nuorempi ja käyn töissä sekä koulussa, näen paljon poikaystävääni jne.
Kommentit (42)
Ois rasittava tuollainen pikkusisko. Ootte molemmat vielä kakaroita. Tilanne voi olla päinvastoin aikuisena.
Jos et aio edes viettää aikaa siskosi kanssa niin mitäpä se murehtiminen hyödyttää.
Vahva veikkaus, että siskosi on autistinen tai heikkolahjainen.
Voi raukka, tietäisitpä kuinka kamala sisko hän minulle on. Levittelee henk kohtaisia asioitani ympäri kyliä, valittaa kaikesta vaikka on aina saanut kaiken nenänsä eteen ilmaiseksi. Minä olen kaikki tavarani maksanut, hän saattaa saada usein kalliita asioita isäni rahoilla. Isä ostaa hänelle auton, minulle ei. Meitä on aina kohdeltu eriarvoisesti. Siskoni yrittää viimeiseen asti repiä kaiken muiden selkänahasta.
Tosin, olen paljon onnellisempi näin. Raha ei minulle onnea tuo.
Ap
Hyvin todennäköisesti vanhempien ero oli tiukka paikka siskollesi. Anna elää rauhassa, selvästi on masennusta tmv.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin todennäköisesti vanhempien ero oli tiukka paikka siskollesi. Anna elää rauhassa, selvästi on masennusta tmv.
Ne kyllä eros jo 4v sitten että ehkä olisi jo aika päästä yli.
Vierailija kirjoitti:
Voi raukka, tietäisitpä kuinka kamala sisko hän minulle on. Levittelee henk kohtaisia asioitani ympäri kyliä, valittaa kaikesta vaikka on aina saanut kaiken nenänsä eteen ilmaiseksi. Minä olen kaikki tavarani maksanut, hän saattaa saada usein kalliita asioita isäni rahoilla. Isä ostaa hänelle auton, minulle ei. Meitä on aina kohdeltu eriarvoisesti. Siskoni yrittää viimeiseen asti repiä kaiken muiden selkänahasta.
Tosin, olen paljon onnellisempi näin. Raha ei minulle onnea tuo.
Ap
Miten hän levittää henkilökohtaisia asioita ympäri kyliä, jos hengailee lähinnä vain vanhempiensa kanssa? Juorujen levittäminen vaatii sosiaalista kontaktia.
Keskittyisit opiskeluun, ap, etkä hanttihommaan, seksisuhteeseen ja siskosi ihmissuhteisiin.
On todellakin huolestuttavaa, ja ihmettelen, että vanhemmat mahdollistavat tuon. Kyseessä ei ole mikään teini, vaan täysi-ikäinen ihminen, joka ei osaa mitään, ja odottaa koko ajan toisten hoitavan hommat. Ei tämä maailma laiskoja elätä.
Jos vanhemmat eivät ala pikku hiljaa työntää häntä pesästä ulos, hän tulee jämähtämään sinne lopuksi elämäänsä. Se on ihan varmaa, että hänestä ei ole vanhemmilleen mitään tukea sitten, kun he ovat vanhoja. Sinulle ap kaatuu koko kuorma. Sitä paitsi tuollainen ihminen, jolla ei ole mitään koulutusta, eikä tutkintoa, on erityisesti työllisyysviranomaisten hampaissa. Tuet supistuvat minimiin, ja mitä hän sitten tekee? Tietenkin elää lokkina vanhempien siivellä, ja kuppaa heiltä tarvittavat rahat.
Sinuna puhuisin vanhemmille järkeä. Kyllä he sen tietävät itsekin, mutta joskus jonkun on sanottava ikävät sanat.
Olisi mielenkiintoista kuulla myös ap:n siskon kertoma versio asiasta palstalle.
Samoin toki kummankin vanhemman puolueeton mielipide sekä ap:sta, että tämän siskosta.
Samoin olisi hyvä kuulla, esim 5 ja 10 vuoden päästä samat mielipiteet koko perheeltä.
Että miten se elämä menikään sisaruksilla jne.
Tietenkään tämä ei ole mahdollista tai realista, että koko perhe avautuu nettipalstalle.
Eli jäämme ap:n kertoman varaan.
Kun tässä on kuultu vain ap:n versio, muilla perheenjäsenille voi olla esim siskosta/ap:n elämästä ihan eri kuva.
Myös aika vuo tuoda muutosta.
Ap:n elämä voi mennä poskelleen, sisko on todella nuori ja voi ryhdistäytyä ja saada elämässään paljonkin aikaiseksi.
Se, mikä pistää silmääni on ap:n tarve puhua haukkuvaan/negatiiviseen sävyyn siskostaan
Olette sisaruksia (nuoria toki kumpikin) teidän pitäisi rakastaa ja auttaa toisianne - yleensä sisaruus on elämän pisin ihmissuhde mitä meillä on...
Miksi ehdotus yhteenmuutosta siskon kanssa kuitattiin sillä, ettet ala siskon omaishoitajaksi?
Yhteenmuutto suunnitelmat poikakaverin kanssa ymmärrän, mutta en heittoa omaishoitajuudesta?
Kannustaisit ja tukisit ap siskoasi sosiaalisoitumaan voimavarojesi mukaan, älä pilkkaa.
Itsekin olin nuorena masentunut, myöhemmin koitin sitten it se mur haa eli siitäkin voi olla kyse:(
"Miksi ehdotus yhteenmuutosta siskon kanssa kuitattiin sillä, ettet ala siskon omaishoitajaksi?"
No miksiköhän luulit? Vanhemmat haluaisivat lokkityttärensä jonkun muun riippakiveksi. Kukapa siihen hommaan paremmin sopisi, kuin se ei-niin-tärkeä lapsi, jonka sopisi oikein hyvin elättää siskoaan. Samalla voi huokaista helpotuksesta, että sen lokin toimeentulo on turvattu, eikä tarvitse katsella kasvatustyönsä tuloksia. Nuorempaa sisarusta voi sitten aika ajoin syyllistää, että kyllä sinun nyt on pidettävä huolta jne.
Lähtisitkö itse tuollaiseen diiliin? Minä kiertäisin kaukaa. Todellakin se olisi omaishoitajuutta, koska kotityöt ja kulut eivät menisi puoliksi, vaan kokonaan toiselle siskolle.
Tässä on nyt vain toisen sisaruksen näkökulma summittaisilla yksityiskohdilla ja molemmat ovat alle 20-vuotiaita, joten näkemykset ovat mustavalkoisempia kuin oikeasti aikuisena. Eriarvoinen kohtelu vanhemmilta on varmasti totta, mutta samoin myös sisarten erilaiset luonteet.
Isosiskon tilanne, ap:n kertomana, kuulostaa minustakin hieman huolestuttavalta. Koulu jäänyt kesken ja luultavasti ei tällä hetkellä ole mitään suunnitelmaa koulutukseen hakemisesta tai vaikkapa jonnekin työharjoitteluun menosta.
En rupea veikkailemaan, onko kyse mielenterveysjutusta, laiskuudesta vai hänen ja vanhempien välisistä "kuvioista", joiden on "annettu" mennä tähän pisteeseen, kun ei ole muutakaan osattu. Tai mikä muu on taustalla.
Oletteko viime aikoina olleet kaikki yhdessä kasvotusten, siis te siskot, isä ja äiti? Jos niin millainen oli tapaaminen?
Halusit vain brassailla, että sulla on poikaystävä, vaikka siskolla ei ole.
Tuosta voidaan syyttää vain vanhempia. Minäkin tunnen yhden vastaavan, nuori nainen joka opiskelee korkeakoulussa, mutta ei halua muuttaa kotoa tai aloittaa omaa elämäänsä. Ei ole halunnut itselleen yhtään kaveria opiskelupiireistä eikä ole osallistunut mihinkään bileisiin, vaan viettää kaiken vapaa-aikansa vanhempiensa kanssa. Ei myöskään halua poikaystävää, vaan mielellään keskittyy siihen ainoaan merkityksellisen suhteeseen mikä hänellä on, eli lapsi-vanhempi-suhteeseen. Hän on melko lapsenomainen kaikilta osin. Syynä tähän kaikkeen on se, että vanhemmat ovat ripustatuneet lapseen ja lasta on paapottu ja lellitty koko hänen elämänsä.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos hankkisit elämän.
Mitäpä jos ap:n sisko hankkisi elämän? Taitaa olla läheisriippuvainen.
Tapasin kerran oikein viehkon ja seksyn kaksivitosen donnan. Hän asui lähellä baaiea ja pyysi yöksi. Ovella hän kertoi että isänsä nukkuu eri puolilla asuntoa, eikä häiriinny mistään. Jostain syystä sinänsä ihan kiva touhu jäi siihen yhteen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos hankkisit elämän.
Mitäpä jos ap:n sisko hankkisi elämän? Taitaa olla läheisriippuvainen.
AP itse ripustautuu poikaystäväänsä ja viettää aikaa myös vanhempiensa kanssa. Miksei asu erakkona metsässä, mokomakin läheisriippuvainen?
Aha... minulle 2 vuotta ei ole muutama vuosi :-D