Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten rauhoittaa lapsi joka ylikierroksilla juoksee ja huutaa?

Vierailija
16.09.2022 |

Tiedättehän tällaisen tilanteen, kun lapsi alkaa ylikierroksilla juoksemaan ympäriinsä ja huutamaan jotain ääää-äää-ääää tai laalaaaaalaaa. Ei siis itke eikä ole kiukkuinen vaan riehuu ja kiljuu. Miten tällainen lapsi rauhoitetaan? Jos yrittää kiinni ottamalla pysäyttää niin riehuminen vain pahentuu. Mitään käskyjä lapsi ei edes kuule kun huutaa niin kovaa, että ei sen huutonsa läpi voi kuulla mitään.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot jotain sellaista, että jaahas, minäpä taidan tästä pukea päälle ja lähteä pyöräilemään. Tai potkimaan palloa.

Tai alkaisin kaivelemaan kulhoja, että minäpä taidankin alkaa tästä tekemään sämpylöitä. Tai pannukakkua.

Eli kuten koirakaan ei tajua, jos sanoo EI, mutta se tajuaa, kun sen kanssa ryhtyy tekemään jotain kivaa.

Vierailija
42/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koira kaluaa vaikka keittiön tuolin jalkaa, auttaa se kun kävelee itse pois pennun lelujen luokse ja alkaa leikkimään niillä äänekkäästi. Pentu ei voi vastustaa ja tulee luokse leikkimään mieluummin ihmisen kanssa.

Sopisiko tämä ihmislapseen sovellettavaksi? Kun lapsi riehuu ja huutaa niin aikuinen menisikin suureleisesri leikkimään lapsen leluilla? "Onpas täällä hieno helistin" ja heittelee sitä vaikka kädestä toiseen tai piilottaa sen paidan alle "tämä on niin hieno että otanpa itselleni".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko lapsi on ruudulla? 

Ja myös: paljonko äiti on ruudulla? Lapsi voi kyllästyä, jos äiti vaan istuu ruudun äärellä. Ja on oppinut, miten äidin saa hereille.

Vierailija
44/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti se lapsi riehaantuu kun on väsynyt, joten pienelle lepohetkelle.

Vierailija
45/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat keittiön kaapista suklaalevyn ja istut pöydän viereen syömään sitä. Jos lapsi ei tule luoksesi alle minuutissa kysymään, mitä teet, on syytä huolestua. Lapsen pyytäessä suklaata toteat, että hän ei tarvitse lisäenergiaa, kun juoksee niin kovasti. Luultavasti hän ehdottaa, että voisi myös istua ja syödä suklaata. No, annatko vai ei, se riippuu sinusta, mutta tilanne ainakin pysäytetty.

Vierailija
46/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien ei tosiaan kannattaisi hankkia lapsia, jos ei edes tuon vertaa saa pidettyä peruskuria. Thiisus näitä uusavuttomia vanhempia.

Vanhemmuudessa on sellainen jännä juttu, että sitä ei voi oikeasti opiskella missään etukäteen. Ei edes jossain päiväkodissa tai lapsenvahtina opi sitä vanhemmuutta, jossa sitä jantteria joutuu katselemaan koko päivän. Eivätkä lapset ole mikään monoliitti, joihin toimii kaikki samat temput. Joihinkin toimii toiset ja joihinkin toiset.

Vierailija
47/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku kakkonen tm. pyörimään YLE Areenasta. Siihen jämähtää lasittunein katsein.

Vierailija
48/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet lasun tietysti. Silloin asia siirtyy lastensuojelun työntekijöiden vastuulle eikä sinua voida syyttää mistään vaikka lapsen rauhoittaminen tapahtuisi suositusten vastaisella tavalla. Lasun voi tehdä mistä tahansa lapsiin liittyvästä aiheesta joka tuottaa huolta.

Vierailija
49/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja lapsiperheitä seuratessa kiinnittyy huomio siihen, että vanhemmilla ei ole yhtään omaa mielikuvitusta tilanteiden ratkaisemiseksi tai epätoivotun käytöksen lopettamiseksi. Yleensä vaan kielletään ja huudetaan ja viedään jonnekin jäähylle tms mitä on tv-ohjelmista opittu. Vanhemmat menee jotenkin lukkoon eikä osaa käyttää omaa persoonaansa tai fysiikkaansa ja seisovat vaan paikallaan ja huutavat mikä ei yhtään toimi lapsiin.

T: toinen tässä keskustelussa koiranpentuvinkkejä jakava

Vierailija
50/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku arvosteli sitä, että miksi ylipäätään hankin lapsia kun joudun kysymään tällaista. Minusta tuo on aika erikoinen tapa ajatella, että lapsia saisi hankkia vain, jos on jo kokemusta vanhemmuudesta ja taitava äiti tai ehkä ammattikasvattaja. Eihän silloin suuri osa ihmisistä voisi koskaan sitä ensimmäistä lasta tehdä. Missä minä olisin oppinut lasten kasvattamista ennen omaa esikoistani? En ole kasvatusalalla. Olen itse ainoa lapsi, eli ei kokemusta minkään pikkusisarusten hoitamisesta teini-ikäisenä. Teininä ja nuorena tein kesätöinä ym. kaupanalan ja ravintola-alan hommia, eipä ole missään kertynyt kokemusta vieraiden lastenkaan paimentamisesta riehumiskohtauksissa. Ap

Vierailija
51/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä joku arvosteli sitä, että miksi ylipäätään hankin lapsia kun joudun kysymään tällaista. Minusta tuo on aika erikoinen tapa ajatella, että lapsia saisi hankkia vain, jos on jo kokemusta vanhemmuudesta ja taitava äiti tai ehkä ammattikasvattaja. Eihän silloin suuri osa ihmisistä voisi koskaan sitä ensimmäistä lasta tehdä. Missä minä olisin oppinut lasten kasvattamista ennen omaa esikoistani? En ole kasvatusalalla. Olen itse ainoa lapsi, eli ei kokemusta minkään pikkusisarusten hoitamisesta teini-ikäisenä. Teininä ja nuorena tein kesätöinä ym. kaupanalan ja ravintola-alan hommia, eipä ole missään kertynyt kokemusta vieraiden lastenkaan paimentamisesta riehumiskohtauksissa. Ap

Siis jos kaupassa tai ravintolassa törmäsit työntekijän roolissa riehuviin lapsiin, niin et tehnyt tilanteelle mitään?

Vierailija
52/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi huutaa ja juoksee lähde itse juoksemaan eri suuntaan, heilutat käsiä ylhäällä ja huudat kimeällä äänellä wuhuu tai jihaa tai jotain muuta. Lapsi hämmentyy ja lopettaa oman juoksemisensa.

Vierailija
53/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon tukistus tepsii.

Vierailija
54/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien toiseen tilaan, jossa keskustelen rauhallisesti ja silitän tai pidän sylissä. Jos juoksentelusta ei ole haittaa ja desibelit pysyy siedettävän rajoissa, annan riehua.

Vierailija
55/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ignooraa sellainen huono käytös joka ei ole vaarallista ja minkä omat hermot kestää. Keskeytä yli menevä huono käytös harhauttamalla. Opeta sana ei lapselle silloin kun lapsi on vastaanottavaisella päällä ja jaksaa keskittyä ja kuunnella. Et voi kieltää ennenkuin lapsi ymmärtää kieltämisen ja sillä on edes vähän kykyä itsehillintään.

Vierailija
56/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ignooraa sellainen huono käytös joka ei ole vaarallista ja minkä omat hermot kestää. Keskeytä yli menevä huono käytös harhauttamalla. Opeta sana ei lapselle silloin kun lapsi on vastaanottavaisella päällä ja jaksaa keskittyä ja kuunnella. Et voi kieltää ennenkuin lapsi ymmärtää kieltämisen ja sillä on edes vähän kykyä itsehillintään.

Entä jos lapsi ei anna harhauttaa itseään? Onko silloin on rikkoa lastenoikeuksia esimerkiksi siten, että käyttää fyysistä rajoittamista?

Vierailija
57/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysitkö yhtään hyvää ideaa. Niistä voi kiittää.

Mutta taidat vain hakea jostain, mistä saa valittaa.

Taitaa olla sama lapsenkasvatuksessa, lasta ei huomata positiivisessa mielessä, vaan vasta kun siitä lähtee ääntä.

Vierailija
58/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllytä juoksemaan lujejempaa ja lujempaa, kunnes väsyy ja nukahtaa tai juoksee päin seinää ja pyörtyy.

Vierailija
59/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menet ikkunan eteen ja kuiskaat , mitä tuolla näkyy. Sitten kun lapsi tulee katsomaan niin jatkat kuiskimalla... näetkö sinä mihin se meni mikähän se oli, missä se on piilossa...

Tää on maailman ärsyttävin tapa saada lapsen huomio, joten älkää kokeilko tätä. Kerhosta oli mukanani tullut viestiä, että olin syyllistynyt v ki valtn hoitajaa kohtaan. Pian viestiä meni muihinkin perheisiin, ja kun vanhemmat yhdessä selvittelivät, niin valkeni että yhdellä hoitajalla oli raivostuttava tapa kohdella lapsia kuin aivottomia apinoita esittämällä että ikkunasta näkyy jotain jne. Se hoitsu ei kauaa jatkanut. Toinen oli tapa alkaa tökkiä lasta, että mikä tossa on, mikä tossa - ja usein se loppui vasta hoitajan lssäisyyn. 

Vierailija
60/90 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos kaupassa tai ravintolassa törmäsit työntekijän roolissa riehuviin lapsiin, niin et tehnyt tilanteelle mitään?

En törmännyt työntekijän roolissa sellaisiin. Jos olisin niin en olisi tiennyt mitä tehdä. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan