Kutsutko leikkipuistossa pitkätukkaista lasta tytöksi tai sinipaitaista lasta pojaksi? Ääneen lausuttu oletus voi olla isku pienen ihmisen itsetunnolle.
https://www.hs.fi/perhe/art-2000008784068.html
Hesari se jatkaa sukupuoli-idenditeetin tyrkyttämistä vaikka muualla maailmalla on jo ymmärretty että tämä on silkkaa skeidaa.
Kommentit (327)
Vierailija kirjoitti:
Eihän aikuisiakaan kutsuta naiseksi, mieheksi, akaksi, ukoksi jne. Aikuisten pitäisi näyttää lapsille sivistyneen käytöksen esimerkkiä.
Niin, heitä sanotaan tädeiksi ja sediksi.
Vierailija kirjoitti:
Kutsun leikkipuistossa muita lapsia kavereiksi tai lapsiksi, ei ole tarvetta heitä sukupuolittaa eikä lapsista tosiaan välttämättä sukupuolta erotakaan. Olen oman taaperon kanssa huomannut, että jos pinkki ja röyhelöt puuttuvat niin kanssaihmiset olettavat kyllä pojaksi. Hän on tyttö mutta en itse oikein välitä linkistä/vaaleanpunaisesta, joten hänellä on enimmäkseen aika neutraalin värisiä vaatteita. Ei mielestäni kuitenkaan erityisen poikamaisia vaatteita ole esim. punainen, keltainen ja vihreä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten ihmiset nykyään loukkaantuvat niin hirveästi, jos heidän oletetaan edustavan jotakin sukupuolta, rotua tai seksuaalista suuntautuneisuutta? Ei kenenkään olettaminen ketään haavoita.
Kyllä lapselle voi tulla paha mieli jos oletetaan väärän sukupuolen edustajaksi. Muistan ala-asteella että kaverini suunnilleen traumatisoitui, kun häntä luultiin pojaksi vaikka oli tyttö. Ei se kaikille lapsille varmaan mikään paha paikka ole mutta osalle voi olla.
Paha mielikin kuuluu elämään. Eihän tästä tule mitään jos lapsille opetetaan pienestä saakka että jos jostain pahastuu niin se on maailmanloppu. Pettymykset, loukkaantumiset ja pahastumiset kuuluvat elämään.
Vierailija kirjoitti:
Eihän aikuisiakaan kutsuta naiseksi, mieheksi, akaksi, ukoksi jne. Aikuisten pitäisi näyttää lapsille sivistyneen käytöksen esimerkkiä.
Siis miten niin ei kutsuta?
Miksi tällaisista otsikon mukaisista aiheista puhujat ovat aina naisia?
Jos ruma ihminen identifioituu kauniiksi, niin pitääkö muiden teeskennellä että hän tosiaan on kaunis?
Onko fyysisellä, materiaalisella totuudella enää merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät uskalla puhua. He tietävät että tämän identfioitumisleikin perimmäinen ajatus on naisten ja lasten oikeuksien vieminen. Eihän miehet koskaan uskalla nousta toisiaan vastaan. Se on naisten taisteltava.
Minun pieni lapseni kertoo miten hänen luokallaan kaksi poikaa rakastaa toisiaan ja sitten tyttörakkauksista jne. Ne on homoja totesi vain. Ala-asteella kuitenkin. Onhan siinä tietysti se ettei tarvitse olla kaapissa, mutta tuo toinen poikakin on lestadiolaisperheestä ja ei varmaan sovi heille. Lapset on nykyään mitä ovat, mutta ovatko kuitenkaan? Miksi alan näitä sanoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kävelee kuin ankkaa, kaakattaa kuin ankka, niin oletan että kyseessä on ankka eikä vaikkapa strutsi. Jos pojalla on hame päällä ja pitkä tukka, oletan että hän on tyttö kunnes toisin todistetaan. Miksi muuten ihmiset nykyään loukkaantuvat niin hirveästi, jos heidän oletetaan edustavan jotakin sukupuolta, rotua tai seksuaalista suuntautuneisuutta? Ei kenenkään olettaminen ketään haavoita.
No kyllä se voi haavoittaa. Ei minusta edes nuorena aikuisena tuntunut kivalta kun myyjä tuli kodinkoneliikkeessä sanomaan "mitäs pojille saisi olla". Olin siis liikkeellä avomiehen kanssa, ja ihan nainen olen.
Olin töissä muita vanhempi, joten kutsuin muita työntekijöitä lapsiksi. Se yleensä mursi jään.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se kieltämättä huvittavaa, jos miehinen mies itkisi perhepalstalla kuinka joku leikkipuistossa kehtasi olettaa meidän pikku Matti-Leenan sukupuolen.
En puhu vieraille lapsille missään,Ei ole mitään syytä!Edes mennyt ( 2021)mies ystäväni jonka kanssa seurustelin 22v. Hyvässä ja pahassa. Oli tapana puhua Itseään huomattavasti nuoremmista Naisista ja miehistä: Tyttö/ poika.Valitetavasti se tarttui minun vanhempaan naiseen.Tottahan toki jos toisen kanssa 22v. Ja keskusteluja paljon laajalti,omi toisen puhetavat..Joten sain eräässä matalan kynnyksen kerho näpilleni vetäjältä: Kun sanoin noin 40v.nainen Vai yli ali? Oot kyllä ihana tyttö.Joten opetelen puhumaan nainen tai rouva.Kuin koskaan en sano positivista tai nekativista kun kysessä nainen.Opiskelen nyt neutraalia puhumista.Vältän ilmaisemasta edes sukupuolta.Nainen,mies, tyttö,poika.Mummo,vaari.ymm.
No en kyllä pelkästä vaatteiden väristä tai hiusten pituudesta lähtis kenenkään sukupuolta arvaamaan. En usko värien sukupuoleen ja hiuksetkin kasvavat jos niitä ei leikata.
Vältän sanomasta. Pikkusiskoni sanoi pienenä yhtä miestä tädiksi, koska sillä oli puolipitkät ponnarilla olevat hiukset...
Vierailija kirjoitti:
Kutsun leikkipuistossa muita lapsia kavereiksi tai lapsiksi, ei ole tarvetta heitä sukupuolittaa eikä lapsista tosiaan välttämättä sukupuolta erotakaan. Olen oman taaperon kanssa huomannut, että jos pinkki ja röyhelöt puuttuvat niin kanssaihmiset olettavat kyllä pojaksi. Hän on tyttö mutta en itse oikein välitä linkistä/vaaleanpunaisesta, joten hänellä on enimmäkseen aika neutraalin värisiä vaatteita. Ei mielestäni kuitenkaan erityisen poikamaisia vaatteita ole esim. punainen, keltainen ja vihreä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi muuten ihmiset nykyään loukkaantuvat niin hirveästi, jos heidän oletetaan edustavan jotakin sukupuolta, rotua tai seksuaalista suuntautuneisuutta? Ei kenenkään olettaminen ketään haavoita.
Kyllä lapselle voi tulla paha mieli jos oletetaan väärän sukupuolen edustajaksi. Muistan ala-asteella että kaverini suunnilleen traumatisoitui, kun häntä luultiin pojaksi vaikka oli tyttö. Ei se kaikille lapsille varmaan mikään paha paikka ole mutta osalle voi olla.
Komppaan tätä. Jos toistuvasti luullaan että edustaa toista sukupuolta, se voi lopulta tuntua todella pahalta. Tietenkin lapsesta riippuen, kaikki eivät loukkaannu mutta lapsi saattaa ruveta häpeämään itseään tai ulkonäköään. Ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä puhun - olin lapsena pitkähiuksinen poika, jota monasti luultiin tytöksi. Pidin pitkästä tukastani paljon, mutta lopulta se alkoi tuntumaan tyhmältä kun aina tytöteltiin ja opin häpeämään tukkaani.
Miksi sitten väärillä leluilla leikkivät lapset halutaan transiuttaa?
Mun lyhyttukkaista lastani, jolla oli farkut ja sininen paita, luultiin pojaksi 90-luvulla. Ihan sama.
OlliPolli kirjoitti:
Yleensä itse ensin vedän lapsen housut alas. Sitten värkeistä päättelen kumpi on. Tällä tavoin ei ainakaan tule lapsen itsetunnolle iskua ja kaikki ovat tyytyväisiä loppelämänsä. Kippis!
Mitä jos ei ole värkkiä?
MInua luultiin lapsena aina pojaksi . Ihan aina, joten vasta esimurkkuvaiheessa koin ensimmäisen kerran loukkaantumista aikuisten luulemisista.
En ole saanut traumoja, enkä ole eksyksissä identiteettini kanssa. Ymmärrän, että silloisen aikakauden tyttömalliin ei kuulunut lyhyeksi leikattu poikatukka ja villiys. VAnhemmat eivät minua muuksi kasvattaneet /pakottaneet ja meillä aika lailla korostettiin muutenkin omien aivojen käyttöä, ajattelemista itsekin, niin en sillä tavoin edes ymmärtänyt erotella tyttöjä tai poikia. Tarkkoja oltiin oikeamielisyydestä ja reiluudesta,kasvamiseksi aikuiseksi, ja miksi siitä on ollut enemmän hyötyä elämässäni kuin miettiä kuka on tyttö tai poika.
Jos erehdyn lapsen sukupuolesta selvitän asian suoraan lapsen kanssa. Suurin osa ipanoista omaa myös hyvää huumorintajua ja paremman diplomatian kuin aikuiset, joten Hesarin jutussa voisi myös kannustaa kohtaamaan lapsi erehtyväisenä aikuisena. Olen niin monta kertaa mokannut työn kiireessä ja vahingossa kutsua koko ipanalaumaa tytöiksikin. Kyllä ne taaperot porukalla korjaavat mokani.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten väärillä leluilla leikkivät lapset halutaan transiuttaa?
Niinpä. SE on silkkaa homofobiaa.
toisella on kivampi jäätelötötterö, kuin toisella lapsella.
näkeehän sen kun yrittää mennä tiputtamaan sen toisen tötterön, kateellinen kun on eikä hallitseitseään. sama näkyy kadulla kirkuvasta taka-aasi asta.
Jos aikuinen mies on pitkätukkainen ja hame päällä, niin oikeinsukupuolittamisesta saa transfobiasyytökset. Ihan kuulemma olemassolo kiistetään, jos sukupuolta ei tunnista sukupuolen ilmaisusta.