Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän ongelmallinen(?) syöminen, yritänkö herätellä tai olla avuksi?

Vierailija
16.09.2022 |

Ystäväni syöminen on pikkuhiljaa muuttunut nähdäkseni ongelmalliseen suuntaan. Olemme paitsi vapaa-ajan ystäviä, myös samassa työpaikassa, joten väkisinkin näen usein hänen syömisiään.

Tässä suunnilleen pähkinänkuoressa:
- Syöminen hänelle jotenkin pakonomaista, tuntuu olevan hätä jo etukäteen, saako ruokaa tarpeeksi usein ja tarpeeksi paljon
- Jos esim. töissä on tulossa n. kahden tunnin aika, jolloin ei voi syödä (ei siis tuon pidempi aika edes), syö mielestäni aika paljon siihen ennakkoon ja kun taas voi syödä, syö mielestäni silloinkin paljon. Saattaa sen parin tunnin syömistauon jälkeen tuumata ääneen, että huhhuh, hirveä nälkä, meinaa nälkäkiukku iskeä, tms.
- Annoskoot kasvaneet, painoa kertynyt
- Ei kestä yhtään odottelua ruoan suhteen, siis esim. ravintolassa on silmin nähden hermostunut kunnes ruoka tulee, puhuu paljon toivottavasti ne ei nyt unohda meidän ruokia tms., jos on salaattipöytä josta saa hakea alkuun, saattaa hakea ihan tuhottomasti, kun ei vissiin jotenkin kestä odotella sitä pääruoan saapumista
- Jos on esim. piknik kaveriporukalla, hän ei malta silleen että rauhassa asetutaan ja jutellaan ja sitten aletaan hiljalleen myös maistella herkkueväitä, vaan hän saattaa käydä ruoan kimppuun jotenkin ihan malttamattoman lailla, vähän kuin pikkulapsi

Ja joo, tiedän, että joskus on oikeasti kova nälkä jne, tietenkin itselläni myös, ja silloin saattaa esim. just syödä salaattipöydän antimia nälkäänsä ennen kuin pääruoka tulee, jne. Mutta tässä on kyse toistuvuudesta ja lähes kuin kaavasta, että menee aina näin.

Mitä tehdä? Olenko kuin en huomaisikaan, eihän asia tavallaan minulle kuulu? Vai otanko asian puheeksi ystävänä (jos, niin miten?); en toivoisi ystäväni puolesta, että tilanne tästä ongelmallisoituisi vielä, tai että hänelle toden teolla alkaisi kertyä liikakiloja, yms.? Mitä sanotte? En oikein tiedä, onko hän itse yhtään huomannut, mihin suuntaan hänellä on tämä ruoka-asia liukunut.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on nyt molemmilla, työkaverin henkilökohtaisiin asioihin ei voi puuttua jos ei ole muuta kuin vain ns. ystävä. 

Vierailija
2/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä niitä liikakiloja mieti, selvästi ystävääsi ahdistaa jokin ja syö siihen hätäänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla.

Ihme kyylä.

Vierailija
4/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on nyt molemmilla, työkaverin henkilökohtaisiin asioihin ei voi puuttua jos ei ole muuta kuin vain ns. ystävä. 

Ollaan tosiaan myös vapaa-ajan ystäviä. Ja joo, ei asia sinänsä kuulukaan minulle, mutta kyllä mielestäni ystävyydessä on arvokasta, jos toinen huomaa toisessa jotain, joka huolestuttaa, ja sanoo siitä. Itsekin olen joihinkin asioihin havahtunut vasta kun joku ystävä on asian ottanut puheeksi. En vain ole kovin hyvä itse ottamaan puheeksi sopivalla tavalla, just ettei vahingossa turhaan loukkaa tms., ja just tietty että kuuluuko asia ylipäätään minulle

- Ap

Vierailija
5/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla provo. :D 3/5, ihan uskottava. Menin jopa itse lankaan ensin.

Vierailija
6/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille "kuulehan (ystävän nimi) mun mielestä sä olet alkanut syömään kuin sika, lopeta se ettet liho koska sit sua ei kestä katsella"

Vierailija
7/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä että en siis ole todellakaan mitenkään kyylännyt/kytännyt, mutta kun asia on niin toistuvasti ja koko ajan enemmän ja enemmän vain väkisinkin noussut esiin eri tilanteissa, olen siihen alkanut väkisinkin kiinnittää huomiota.

Ja korostan, että kyse on ystävästä; puolitutun tai pelkän työkaverin kohdalla en ajattelisikaan, että asia mitenkään kuuluu minulle, vaikka vastaavaa huomaisinkin.

- Ap

Vierailija
8/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille sillointällöin vähän välipalaa

Vierailija
9/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa käytöstä. Tulee mieleen nälänhätää kokenut eläin tai ihminen.

Vierailija
10/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostaisin asiallisia vastauksia, tämä oikeasti mietityttää mua! Välitän ystävästäni (tietenkin!), enkä toivoisi että hänelle ainakaan hänen huomaamattaan kehittyisi joku ahmimishäiriö tms. Enkä oikein tiedä näistä asioista, siksikin kyselen

- Ap

Vierailija
11/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin? Eiole provo

- Ap

Vierailija
12/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö hän vain kun on "ilmaista" ruokaa tarjolla? Eli voiko olla kyse rahasta?

Jos ei, ehkä ruoka on hänelle lohdutusta, jos on muuten vaikea elämäntilanne.

Vierailija
13/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko että syömishäiriöiset ovat vain satuhahmoja?

Vierailija
14/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömishäiriöitä voi aiheuttaa esimerkiksi stressaava elämäntilanne. Tiedätkö, mitä ystävällesi oikeasti kuuluu? Onko esimerkiksi perheessä tai parisuhteessa kaikki kunnossa? Kysyisin ensin kuulumisia ja kuuntelisin ne tarkasti enkä aloittaisi tuosta syömisestä (joka selvästi on kyllä muuttunut ongelmalliseksi).

Vierailija
15/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen varmaan vähän tuollainen kuin sun ystävä ja jos jumalauta joku siihen puuttuisi niin olisi samantien entinen ystävä. Ja siis mulla onkin liikakiloja yli 50 kg, itsepä ne kannan ja tiedän ihan itse olevani. lihava enkä kaipaa siihen "puuttumista".

Vierailija
16/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää puuttua toisten syömisiin, enkä itse välitä siitä että minun syömisiini puututaan. Jos aloitus olisi tosi, niin sanoisin että ap on se jonka pitää apua hakea.

Vierailija
17/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ymmärrettävää, että sulla on herännyt huoli. Aikuinen ihminen on kuitenkin vastuussa itsestään ja hyvinvoinnistaan eli et voi puuttua asiaan. Toki voi kysellä, että onko kaikki hyvin, onko stressiä tai huolia, mutta ehkä ei kannata mainita syömisestä mitään. Ystävä on varmasti tajunnut jo itsekin syövänsä liikaa. Voit vain kuunnella jos on joku huoli tai murhe.

Vierailija
18/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei ja ei. Kanssaihmisille pitää suoda kehorauha ja siihen liittyen myös ruokarauha valita itse oma syömisensä. Kukaan ei pysty kommenteillaan eikä "hyvää" tarkoittavilla neuvoilla hallitsemaan ja muuttamaan toista ihmistä. Ainoa mitä pystymme hallitsemaan on oma suhtautumisemme ja asenteemme. Sinun pitää vaan opetella itsesi kanssa olemaan puuttumatta asioihin, joihin sinulla ei ole mitään syytä eikä oikeutta puuttua.

Vierailija
19/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työpaikalla terveydenhoito. Jos on, sinne voi ilmoittaa. Kuvauksen mukaan voi olla kyse sokerin epätasapainosta.

Vierailija
20/42 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran matkalla henkilön kanssa, jolla oli tuollaisia oireita. Alkoi kyllä rasittamaan kun toinen oli koko ajan ruoka mielessä tai syömässä jotain. Arvelin että jotain henkisen puolen juttuja olisi. Veikkaan stressiä. Joku laukaisee verensokerin heittelyn tai sellaisen olon, että verensokeri heittelee oikeasti. Jos ruikavalio on todella hiilaripitoinen, vähän protskua ja rasvaa tai jopa rasvan välttelyä, se voi laukaista jatkuvan nälän.

Itse olin joskus kasvissyöjä ja huomasin noita oireita. Voit toki pohtia asiaa ja yrittää vaikka hienovaraisesti herätellä keskustelua aiheesta tai aiheen vierestä. En lähtisi kuitenkaan suoraan asiasta mainitsemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi