Miksi jotkut ei laita pikkukoululaistaan ip:hen?
Kovin on pieniä vielä ollakseen yksin kotona tai kulkeakseen koulumatkoja.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Koululainen ei halua. Ihan tarpeeksi sosiaalistumista saa koulussa. Lapsi nauttii siitä kun saa olla rauhassa yksin kotona. Olin itse ihan samanlainen lapsena.
Sama oli mulla aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa. Lapset on saatettu aamulla kerran kouluun klulun alkaessa siitä lähtien jokainen kulkenut itsenäisesti ilman ongelmia. Kaikki lapset eivät ole edes yksin kotona heillä on siellä vanhempi tai muita sisaruksia.
Sama. Otin lomaa koulun ekalle viikolle. Opeteltiin reitti koululle ja loppuviikosta lapsi meni itse, mutta seurattiin perässä salaa, että nähtiin oppien menneen perille.
Ei mulla ainakaan anna työt myöden että voisin esim 9 aamuina mennä lapsen kanssa kouluun. Ihan itse pitää sinne suoriutua. Ja sieltä ippeen sitten 12-13 aikaan.
Lapsi periaatteessa selviäisi itsekin kotona, mutta koin ippen hyväksi nyt alkuun, koska tosiaan joutuisi välillä olemaan kotona yksin esim 5h. Saa lopettaa ippen kun haluaa.
Muistan kun aikoinaan lapsi meni ip kerhoon. Kävin siellä hulinaa katsomassa, ylikierroksilla käyvää lapsijoukkoa, välipalana oli lihapiirakkaa ( siis oikeasti rasvainen lihis). Aika älytön paikka koulun jälkeen. Oli viisaampaa, että lapsi opetteli puolentoista kilometrin kotimatkan ja tuli kotiin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien on ollut liikaa vaadittu, että kouluikäinen lapsi kävelee pari kilometriä koululta kotosalle vanhemman kanssa läpikäytyä reittiä ja tekee läksyt siinä välissä, ennen kun vanhempi tulee kotiin ja voidaan suoraan tsekata ne läksyt yhdessä?
En ymmärrä ip-kerhojen funktiota jos kyseessä normaali lapsi.
Kaikkien vanhemmat ei tule kotiin klo 15-16 joten aika pitkä aika tulisi ekaluokkalaiselle olla yksin, kun koulu loppuu jo klo 12... Ip kerho on ihan älyttömän hyvä juttu niille jotka sitä tarvitsee ja haluaa käydä. En ymmärrä miksi täällä yritetään sitä mustamaalata ja haukutaan lapset jotka ei viihdy tunteja yksin joka päivä. Tietenkin jokainen perhe tekee niinkuin omaan arkeen parhaiten sopii. Siitä olen samaa mieltä että turvallisen koulumatkan ekaluokkalainenkin voi aivan hyvin kulkea yksin. Vaarallisille ja pitkille matkoille kunnan pitäisi ymmärtääkseni järjestää kuljetus, en tiedä kun me valittiin asuinpaikka sen mukaan että koulu on lähellä.
Kaverisuhteiden kannalta ip on täysi ässä. Omani tykkää aivan hulluna kun saa rauhassa leikkiä kavereittensa kanssa iltapäivän. Ei meillä tuolla pihalla arki-iltapäivisin ole ainuttakaan lasta, joten vaihtoehto olisi istua yksin kotona.
Tämähän riippuu täysin siitä, onko ne kaverit ip:ssä vai ei. Meillä taasen tokaluokalla ip häiritsi kaverisuhteita, kun oma lapsi jäi ip:hen ja kaverit lähtivät kotiin. Siinä vaiheessa, kun meidän lapsi tuli kotiin, oli kaverit jo ehtineet löytää sille päivää jonkun muun kaverin. IP:ssä käynti loppuikin sitten syyslomaan.
Lapsen isä tekee vuorotöitä ja on pitkien työvuorojen jälkeen aina useita päiviä vapaalla ja kotona kun lapsi pääsee koulusta. Itse pääsen klo 15 töistä ja sellaisina päivinä kun molemmat ovat töissä, niin ekaluokkalainen on mummon luona tai mummon kanssa kotona.
Mä en alunperin ois halunnu lastani ipkerhoon, koska ajattelin että siellä kuitenkin on paljon erityislapsia ja liian vähän aikuisia, mutta varmuudeksi kuitenkin paikkaa haettiin.
Lapsi meni testaamaan oilisiko se kivaa eikä nyt todellakaan halua sitä lopettaa 😁
Kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia.
Lapsi kyllä kulkee itsenäisesti kouluun, ipeeseen ja kotiin. En tiedä miten se ip siihen kulkemiseen vaikuttaisi 🤔
Jotkut lapset ei pärjää yksin, joten on paras laittaa iltikseen. Tai vanhemmat eivät halua heidän tulevan kotiin iltapäivällä jostain syystä, esim äiti on kotona vauvan tai taaperon kanssa. Kuulostaa hullulta, mutta tunnenpa tällaisenkin. Ei kyllä pitäisi tehdä lapsia silloin.
Meidän asuinalueella on kolme eri ip-kerhoa ja lisäksi leikkipuisto, ja käytännössä kaikki ekaluokkalaiset on jossain ip-toiminnassa mukana. Vanhempi lapseni kävi leikkipuistossa iltapäivisin ja tykkäsi tosi paljon. Kun muutimme tälle alueelle, hän tutustui toisiin lapsiin paremmin leikkipuistossa koulun jälkeen kuin koulussa. Nuorempi käy ip-kerhossa ja tykkää myös. Toiminta on hyvin organisoitua ja monipuolista, ja meneväinen lapsi saa kanavoida energiaansa kaikkeen yhteiseen mukavaan puuhaan. Jos lapsi ei missään tapauksessa olisi halunnut mennä ip-kerhoon, niin ei tietenkään olisi pakotettu, mutta hyvä näin!
Muistan, että kun itse aikoinaan olin ekalla luokalla, kuulin vasta joskus kouluvuoden loppupuolella, että muutamat luokkatoverini kävivät seurakunnan kerhossa koulun jälkeen. Olin tosi harmissani! Sen sijaan että olin joutunut olemaan yksin kotona koulun jälkeen, olisin voinut koko ajan käydä muiden kanssa kerhossa! Kaiken lisäksi kotini naapurissa oli yläaste ja pelkäsin "isoja" yläastelaisia. Joskus he pelottelivatkin minua tahallaan. Yritin aina kulkea koulumatkani niin, etten sattuisi pihalle yläasteen välitunnin aikaan. Onneksi mulla oli myös pari hyvää kaveria, joiden luona käytiin leikkimässä puolin ja toisin koulun jälkeen, niin etten nyt kuitenkaan kaikkia iltapäiviä yksin viettänyt.
No eipä se meillä toiminut. Lapsi oli siellä koska on levoton sielu ja aiheutti koulussa kaikenlaista härväämistä. Mutta enpä tajunnut että ip:ssä valvonta on olematonta ja jo koulupäivästä väsyneet lapset riehuvat siellä keskenään. Lopetimme sitten kerhon ja iän myötä lapsikin rauhoittui.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi ei halua kuriksia ja haalaria, joten siksi ei mene ip:hen.
Miten te oikein kasvatatte lapsenne, jos sään mukainen pukeutuminen on lapselle suuri ongelma? Jos ip-kerhossa on tarkoitus ulkoilla joka säässä, tietenkin siellä pitää olla kurikset.
Jos lapsi ei halua.