Minusta on tullut hoitajien työtaistelun kannattaja
Aikaisemmin ajattelin, että hoitajat ovat liian aggressiivisia. Samoin jutut siitä, miten hoitajan 2000 euron nettopalkalla ei tule toimeen, eivät edistäneet hoitajien asemaa.
Tänä kesänä kuitenkin hoitajien työ on tullut omaan elämään jo kaksi kertaa ja kertomukset ovat olleet järkyttäviä. Yhdessä tapauksessa tuttavalleni piti tehdä suunniteltu, mutta lääketieteellisesti välttämätön sektio synnytyksen yhteydessä. Hän joutui odottamaan ensin yli 12 tuntia leikkausta Naistenklinikalla, hoitajien pyydellen toistuvasti anteeksi ja todeten, etteivät voineet tehdä asialle mitään. Sitten, kun keskiyön aika läheni, hänelle kerrottiin, että sektiota ei ollut turvallista tehdä koska koko henkilökunta oli ollut töissä niin pitkään, että se ei olisi turvallista. Seuraavana päivänä sektio oli pakko tehdä, koska se oli viimeinen mahdollinen hetki jotta äidin ja vauvan henki saatiin pelastettua, ja se vihdoin saatiin hoidetuksi.
Hoitajat pyysivät useaan kertaan sekä synnyttävää äitiä että isää tekemään reklamaatioita tapauksesta, koska se oli hoitajien mukaan ainoa toivo saada tilanteeseen muutosta. Eli tehdä näkyväksi sen, että he toimivat ylikuormitettuina ja vaikka tekevät parhaansa, niin silti ihmeitä ei voida tehdä ja potilasturvallisuus ihan oikeasti vaarantuu kun hoitajia ei ole tarpeeksi.
Toinen tapaus oli, kun läheiseni joutui leikkauksen jälkeen teholle useammaksi päiväksi. Olen loputtoman kiitollinen lääkäreille ja hoitajille, jotka hoitivat tilanteen erinomaisesti. Kiitos! Silti, läheiseni ihmetteli, että kyllä hoitajat teholla kestivät aivan ihmeitä, sillä hänen viereisellä potilaspaikalla oli aluksi henkilö, joka oli juuri kotiutettu Laakson sairaalasta, sitten vetänyt heti taas pään täyteen kavereiden kanssa, ja joutunut teholle. Ja teholla huusi ja riehui, repi irti kanyyleitä. Vartija oli paikalla osan aikaa, mutta totesi, ettei voi vahtia yhtä alkoholistipotilasta koko ajan.
Joten oma näkemykseni kesän aikana ihan näiden läheisten kokemusten kautta on päätynyt siihen, että:
(a) hoitajia selvästi on liian vähän ja se asettaa potilaita hengenvaaraan ja aiheuttaa turhaa kärsimystä;
(b) hoitajat joutuvat kestämään ihan uskomattomia haasteita ja vaikeita potilaita.
Joten, oma mielipiteeni on nyt se, että hoitajille voi helposti maksaa vaikka 5000 eur/kk (tosin ei ihan kaikille, vaan niille jotka oikeasti joutuvat hoitamaan vaativat hommat).
Kommentit (120)
Hoitajakoulutus pitäisi muuttaa enemmän työvoimaperäiseksi. Moni sinnittelee jo opinnoissa ja sitten töissä, koska ei näe ulospääsyä tai kokee käyttäneensä liikaa aikaa pätevöitymiseen.
Rakennusinsinöörin ei tarvitse käydä sähköinsinöörin harjoitteluja ja englannin opettajan ei tarvitse olla uskonnon opettaja voidakseen opettaa englantia. Varsinkin miehissä on paljon porukkaa, joita kiinnostaisi psykiatria, mutta sinne ei pääse käymättä ensin vähintään kuutta muuta osastoa läpi, jolloin homma voi kaatua kiusaamiseen, kädentaitoihin tai johonkin muuhun.
Sen sijaan, että vaadittaisiin kaikkia käymään sama montaa alaa pintaraapaiseva koulutus voisi ihmiset kouluttaa suoraan sille osastolle, jolla he haluavat työskennellä. Tämän myötä ei harmittaisi alan vaihtaminen, kun aikaa pätevöitymiseen olisi mennyt vain vähän. Toki tämä sama logiikka pätee monella muullakin alalla eli Suomen koulutukset ovat hyvin pitkiä ja niissä ei huomioida aiempaa kokemusta ja inhimillistä tilannetta kovin hyvin.
Lisäksi töissä vaikuttaa se, että kaikki eivät pidä työstään eivätkä omaa hyvää työkykyä. Osa älykkäistä ihmisistä voisi pitää tietynlaisesta hoitajan työstä, mutta huonot kokemukset opiskelija-aineksen tai työntekijöiden kanssa vähentää halua hakeutua hommiin. Päästään siis tilanteeseen, jossa iso määrä hieman näköalattomia, usein katkeria ja joskus vähän yksinkertaisia ihmisiä häärii samassa tilassa ruokkien omaa tyytymättömyyttään.
Itse yritin käydä hoitajan opintoja ja minulle huudettiin ja uhkailtiin puhelimessa lehtorin toimesta ja tohtoritasoinen opettaja lyttäsi erään työni sanomalla, että siinä ei ole "päätä eikä häntää".
Olen myös nähnyt jättimäisen lihavia hoitajia, joista ainakin yksi on nimitellyt potilasta. Lihavuus on lörönäviruksen kannalta luultavasti paljon isompi riski kuin rokottamattomuus, mutta mitään lisäpisteitä hoitoalalla ei saa raamikkaasta kropasta ja siitä, että pystyy puolustamaan itseään ja muita ja kykenee ripeään toimintaan, vaan lörönärokotteen ottamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaapa mikä ala hoitaa tälläkin hetkellä terveydenhuollon aiheuttamien sotkujen jälkiä?
Sosiaaliala. Sosiaaliala, joka on yhteiskunnan viimeinen tukiverkko, joka ottaa ihmisen vastaan, kun kaikki muut tukiverkot pettävät.
Terveydenhuollon sotkujen? Meinaat että se juoppo, joka laukkaa katkolla 12 kertaa vuodessa eikä sitoudu mihinkään, on terveydenhuollon vika? Sosiaaliala sitten on se laupias samarialainen joka maksaa tämän denan sikailut.
Ei hyvää päivää.
Sosiaaliala = juoppojen hyysäyslaitos?
Miellä joutuu jopa lapsia laitoksiin, koska heille ei löydy sijaa terveydenhuollon piiristä.
- eri
Pisara meressä. Yksi juoppo tai nisti kuluttaa enemmän rahaa kuin sata normaalia työssäkäyvää. Se on myös niiltä lapsilta pois kun nämä kuormittavat systeemiä (ja heidän lapsensa ovat usein lasun asiakkaita).
Ja vi tut. Yritä edes kasvaa aikuiseksi ja päästä yli tuosta työtä tekevien katkeruudesta.
Eri, mutta kyllä juoput voitaisiin jossain vaiheessa jättää vain kuolemaan.
Minustakin elintapasairaudet voisi poistaa kokonaan julkisen sairaanhoidonpiiristä ja se ratkaisi kerralla aika monta ongelmaa.
Samoin lisääntymiskielto kaikille, joiden geeneissä on ylipainoa, alkoholismia, vammaisuutta, mielenterveysongelmia ym. Eli sullekin tulisi kusiset paikat.
Joo ja kaikki itse aiheutetut vauriot myös, jos urheillessa telot itsesi, paikkaa myös itse itsesi. Itse valitsit urheilun, mitäs läksit.
Tuollaiset monesti hoidetaankin yksityisellä puolella, koska ovat niin helppoja hoitaa. Eikä hommaan yleensä tarvita edes hoitajia, vaan tyyliin yksityislääkäri toteaa, että jaahas., nyrjäytit nilkan ja antaa sille tukisiteen.
Ne ovat nimenomaan ne vaativat jutut jotka julkisen puolen pitää hoitaa, ja joissa hoitajia tarvitaan.
Tehohoidossa oleva ei pääse osoittamaan mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Olen erikoissairaanhoidossa töissä sairaanhoitajana, ollut yli 15vuotta. Koko urani aikana olemme tehneet töitä osastolla hirveässä kiireessä, usein joutunut tekemään kahden hoitajan työt kun sijaisia ei olla saatu (esim. Pe iltavuoroon) ja päivystys on laittanut tuplaruuhkan päälle joka tarkoittaa sitä, että potilaita sijoitetaan ylipaikoille. Johto on ollut tyytyväinen niin kauan kun hoitajat tekee niska limassa töitä, joustaa, vaihtaa vuoroja ja tekee tuplavuoroja ja eivät valita. Miksi moni sitten joustaa, tekee ylitöitä jne? Koska monilla on pakko, palkka on niin surkea ettei sillä tule toimeen ellei ota lisävuoroja.
Nyt on niin moni kokenut sairaanhoitaja lähtenyt pois ja potilaspaikkoja on jouduttu sulkemaan hoitajapulan vuoksi. Vuosia on siis potilasturvallisuus ollut vaarassa mutta se on jätetty meidän hoitajien harteille ja vastuulle, on aina luotettu siihen että kyllä hoitajat joustavat. Ketään ei ole kiinnostanut alimiehitys tai raskaat työolosuhteet aiemmin. Lakon aikana tottakai syyllistetään hoitajia! Näin päättäjät pesevät kätensä. On surkuhupaisaa miten yhtä-äkkiä hoitajat ovat ahneita, vaarantavat potilaiden henkeä jne.
Mitta alkaa olla täynnä tätä hoitajien syyllistämistä.
Voin myös kuvitella, että rahallisen pakon lisäksi hoitajien on omantunnonsyistä paljon vaikeampi jättää työt tekemättä kuin monien muiden ammattiryhmien. On helpompi heittää hanskat naulaan kun kyse ei ole ihmisten hengestä, terveydestä ja hyvinvoinnista.
Olen tosiaan sitä mieltä, että hoitajien arvostus pitäisi nostaa sille tasolle kuin se kuuluisi ja sen pitäisi näkyä myös palkkauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista Pietarista näin aamutuimaan. Onneksi Vjenäjällä kjaikki pjaremmin.
Ihan kuule Ullanlinnasta, Ja kyseessä Naistenklinikka sekä HUS.
Meillä on yksi maailman parhaista terveydenhuoltosysteemeistä, pidetään se sellaisena.
-ap
Oli joskus, mutta ei enää. Oikeistohallitusten jäljiltä terveydenhuoltosysteemi tuhottu. Samoin koulutus ja varhaiskasvatus. Sipilän hallitus leikkasi vielä julkisen sektorin lomarahoista, palkoista ja pidensi työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen tunne että lääkärit eivät näitä hoitajien vaatimuksia tue ja heillä on sisäpiiritietoa hoitajien työstä.
Vai sellainen "tunne" on? Juuri kesän alussa joku HUSin ylilääkäri kirjoitti Hesariin miten hoitajien on saatava korotuksensa, koska se on täysin perusteltu ja helvetisti myöhässä muutenkin. Olisi pitänyt hoitaa jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellainen tunne että lääkärit eivät näitä hoitajien vaatimuksia tue ja heillä on sisäpiiritietoa hoitajien työstä.
Lääkärit ovat huippuälykkäitä ammattilaisia.
Ainakin psykiatrit, jonka hoidon tarpeessa tunnut olevan. Ei muuta kuin ajanvaraukseen.
Tuen hoitajien palkkojen nostoa sitten, kun synnyttäneitä äitejä kohdellaan inhimillisesti eikä siten, miten lukemattomat äidit ovat kertoneet niin isoissa medioissa kuin täällä Vauvallakin.
Suomen terveydenhuolto on retuperällä. Karmeata nähdä tämä alennustila.
Niin minustakin. Varsinkin jos lakkolaiset ja irtisanoutuvat menevät tekemään vapaaehtoista hoitotyötä Ukrainaan, jossa avun tarve on suuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehyssä ja Superissa on näköjään vaihdettu paniikkivaihteelle, kun pitää vauva-.fi:ssä trollata. Ap on niiden palkattua viestintäväkeä tasan varmasti.
Ei se hoitoalan tilanne muutu paremmaksi sillä, että laitetaan pää pensaaseen ja ajatellaan ettei ap:n kertoma ole totta, eikä tuollaista oikeasti tapahdu. Olen itse sh, ja voin vakuuttaa että vastaavaa tapahtuu ihan jatkuvasti. Oli ap trolli tai ei (itse uskon vakaasti että ei ole), on jokatapauksessa ihan todellinen tilanne että näin on asiat tänä päivänä hoitoalalla. Pahasta hoitajapulasta johtuvat vaaratilanteet on ihan arkipäivää. Hyvä että muutkin kun vain alalla olevat alkavat nähdä tilanteen, ja tuovat sen myös avoimesti esiin.
En todellakaan ole trolli, esimerkiksi kuvaamani Naistenklinikan tapaus tapahtui elokuussa ja pariskunnan politiikassa aktiivinen mies on tehnyt siitä julkisen. Tarvittaessa voin jopa kertoa nimen ja jakaa julkisen somepäivityksen.
Ja tuo alkoholistitapaus oli Haartmanin teholla syyskuun alussa. Siinä tosin ei kukaan vaarantunut, mutta tuon alkoholistin riehumista pakosta kuuntelemaan joutunut (muuten yläasteen opettaja, joten ei edes kovin alhainen riehumisen sietokyky) hämmästeli ja ihaili hoitajien kärsivällisyyttä hänen suhteensa, kun kuulemma repi kaikki kanyylit ja johdot irti, huusi ja oli aggressiivinen, eikä vartija pystynyt vahtimaan häntä 24/7, joten homma kaatui hoitajille.
- ap
Tämä on ihan tuttua kauraa. Jotkut kuvittelevat, että vartijat ovat turvaamassa hoitajien työtä ja potilaiden rauhaa koko ajan, mutta niin se ei käytännössä mene. Olen ollut yövuorossa jossa deliriumista seonnut potilas alkoi heittelemään tuoleja ja riehumaan. Painoimme hälytystä, mutta vartija oli toisessa siivessä ja hänen tulonsa kesti. Paikalle tullut mieshoitaja sai taltutettua tämän riehujan, mutta sai itse nyrkistä naamaan.
Näitä tapauksia on paljon. Väkivalta ja sen uhka on konkreettista ja sen kokeminen varsinkin ensimmäisiä kertoja on pelottavaa. Suojaa ei aina saa, mutta omasta ja potilaiden turvallisuudesta olisi pidettävä huolta. Onneksi olen nykyään poliklinikalla päivätöissä, jossa harvemmin sattuu mitään ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai sellainen "tunne" on? Juuri kesän alussa joku HUSin ylilääkäri kirjoitti Hesariin miten hoitajien on saatava korotuksensa, koska se on täysin perusteltu ja helvetisti myöhässä muutenkin. Olisi pitänyt hoitaa jo vuosia sitten.
Juuri tuossa lounastauolla meidän osastonlääkäri ja ylilääkäri puhuivat miten täysin ymmärtävät ja tukevat hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa pitää olla kattava vakuutus ellei ole, niin saat minimihoidon. Ottakaa vakuutus.
Se vakuutus vaan ei kata paljon mitään. Esimerkiksi tässä tuttavani tapauksessa, yksityinen sektori ei ollut vaihtoehto, koska siellä ei ole laitteita eikä osaamista vaativaan sektioon.
Ja BTW, vakuutukset maksavat aina enemmän kuin julkinen terveydenhuolto veroissa. Ja vakuutusyhtiö voi koska tahansa kieltäytyä korvaamasta mitä tahansa, irtisanoa vakuutuksen tai yksinkertaisesti ilmoittaa, että kiintiö on täynnä eivätkä enää maksa mitään.
-ap
Mitä vit**** on alapeukuttamista kaikkien tietämässä perustotuudessa? Sulla ei taida olla mitään käsitystä USA:n sairaanhoitovakuutusten maksuista ja siitä, miten rajoitettuja niiden korvaukset ovat valtavista maksuista huolimatta. Ja jos sairastut syöpään niin se vakuutus irtisanotaan, kun tulisit liian kalliiksi vakuutusfirmalle.
Näin on. Sukulaisella oli menestyvä yritys jenkeissä. Sattui työtapaturma, kaikki omaisuus meni, myös terveys loppuiäksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen erikoissairaanhoidossa töissä sairaanhoitajana, ollut yli 15vuotta. Koko urani aikana olemme tehneet töitä osastolla hirveässä kiireessä, usein joutunut tekemään kahden hoitajan työt kun sijaisia ei olla saatu (esim. Pe iltavuoroon) ja päivystys on laittanut tuplaruuhkan päälle joka tarkoittaa sitä, että potilaita sijoitetaan ylipaikoille. Johto on ollut tyytyväinen niin kauan kun hoitajat tekee niska limassa töitä, joustaa, vaihtaa vuoroja ja tekee tuplavuoroja ja eivät valita. Miksi moni sitten joustaa, tekee ylitöitä jne? Koska monilla on pakko, palkka on niin surkea ettei sillä tule toimeen ellei ota lisävuoroja.
Nyt on niin moni kokenut sairaanhoitaja lähtenyt pois ja potilaspaikkoja on jouduttu sulkemaan hoitajapulan vuoksi. Vuosia on siis potilasturvallisuus ollut vaarassa mutta se on jätetty meidän hoitajien harteille ja vastuulle, on aina luotettu siihen että kyllä hoitajat joustavat. Ketään ei ole kiinnostanut alimiehitys tai raskaat työolosuhteet aiemmin. Lakon aikana tottakai syyllistetään hoitajia! Näin päättäjät pesevät kätensä. On surkuhupaisaa miten yhtä-äkkiä hoitajat ovat ahneita, vaarantavat potilaiden henkeä jne.
Mitta alkaa olla täynnä tätä hoitajien syyllistämistä.
Tilanne on huono, mutta pistäisin kyllä osan vastuusta myös hoitajien ammattiliitoille. Olisiko kannattanut keskittyä vaatimaan asiallisia työaikoja ja peruspalkan korotusta sen sijaan, että iso osa palkasta on siirretty erilaisiin lisiin ja ylityökorvauksiin? Lisät ja ylityökorvaukset kannustavat hoitajia tekemään enemmän töitä kuin on oikeasti mahdollista tehdä ja samalla on saatu tilanne näyttämään työnantajan kannalta paremmalta kuin se on, koska työntekijät on ylityökorvauksilla ja lisillä saatu haalittua kokoon.
Kelpaisiko hoitajille vaihtoehto, jossa työaika rajoitetaan kohtuulliseksi, palkka nousee vain vähän ja henkilökuntaa lisätään palkkaamalla lähihoitajia ja laitosapulaisia? Jos kelpaa, kannattaisiko järjestöjen muuttaa tavoitteitaan siihen suuntaan? Nyt hoitajajärjestöt näyttävät vaativan vain järjettömän suuria palkankorotuksia, jotka eivät ratkaise varsinaista ongelmaa eli liian suurta työkuormaa. ÄLKÄÄ vaatiko palkankorotusta, vaan lisää henkilökuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevaisuudessa pitää olla kattava vakuutus ellei ole, niin saat minimihoidon. Ottakaa vakuutus.
Se vakuutus vaan ei kata paljon mitään. Esimerkiksi tässä tuttavani tapauksessa, yksityinen sektori ei ollut vaihtoehto, koska siellä ei ole laitteita eikä osaamista vaativaan sektioon.
Ja BTW, vakuutukset maksavat aina enemmän kuin julkinen terveydenhuolto veroissa. Ja vakuutusyhtiö voi koska tahansa kieltäytyä korvaamasta mitä tahansa, irtisanoa vakuutuksen tai yksinkertaisesti ilmoittaa, että kiintiö on täynnä eivätkä enää maksa mitään.
-ap
Mitä vit**** on alapeukuttamista kaikkien tietämässä perustotuudessa? Sulla ei taida olla mitään käsitystä USA:n sairaanhoitovakuutusten maksuista ja siitä, miten rajoitettuja niiden korvaukset ovat valtavista maksuista huolimatta. Ja jos sairastut syöpään niin se vakuutus irtisanotaan, kun tulisit liian kalliiksi vakuutusfirmalle.
Näin on. Sukulaisella oli menestyvä yritys jenkeissä. Sattui työtapaturma, kaikki omaisuus meni, myös terveys loppuiäksi.
Jep. Ja onhan niitä tapauksia, että jonkun työntekijän lapsi sairastuu syöpään, hoidot tulevat liian kalliiksi ja vakuutusyhtiö haluaa irtisanoa vakuutuksen. Ja koska vakuutukset ovat sidottuja työpaikkoja, niin lapsen vanhempi saa kenkää vakuutusyhtiön vaatimuksesta, koska se on ainoa tapa lopettaa vakuutus.
Itselläni paljon erittäin varakkaita ja jopa rikkaita tuttuja USA:ssa. Ja silti pari heistä on joutunut tekemään GoFundMe-keräyksen jos on itse tai joku perheenjäsen tarvinnut valtavan kalliita erikoishoitoja.
Itse opiskelin USA:ssa ja minulla oli jopa kaksi terveysvakuutusta, sekä yliopiston kautta otettu että Suomesta otettu matkavakuutus. Joku lääkäri keksi epäillä minulla harvinaista sairautta ja juoksutti vastaanotolla vuoden ajan parin kuukauden välein. Ei edes tehnyt yhtään mitään operaatiota paitsi yhden kuvannuksen, ja silti pelkästään harvat vastaanottokäynnit täyttivät koko vuoden yliopiston kautta otetun vakuutuksen, eikä se edes riittänyt! Loppu maksettiin matkavakuutuksesta.
Ja tämä lääkäri oli tuon yhden kuvantamisen perusteella sitä mieltä, että minulle pitäisi tehdä valtava leikkaus, open heart surgery 19-vuotiaana. Vanhempani olivat sitten sitä mieltä, että jos sellainen on pakko tehdä, niin mieluummin sitten Suomessa, jotta voivat hoitaa minua paremmin.
No, ennen leikkausta kuvat ja muut testit otettiin uusiksi HUS:issa. Siellä erikoislääkäri nauroi ihan ääneen, ettei voinut uskoa, että USA:ssa edes oli käytetty enää niin vanhanaikaista ja epätarkkaa laitetta. Suomalaisen sairaalan ajanmukaisella laitteella tulokset olivat selkeät, eikä mitään ongelmaa ollut. Siihen kun lisättiin muiden, paljon parempien erikoislääkärien tekemien testien uusinta, lopputulos oli, että ei ollut mitään tarvetta leikkaukselle. Arvatkaa vain, kuinka onnellinen olin, etten joutunut täysin turhaan open heart surgeryyn teininä. Ja mitään oireita ei koskaan tuosta USA:laisten erikoislääkärien taudista ole näkynyt.
Tuo on hyvin tyypillistä USA:n systeemille. Tehdään valtavasti täysin turhia, kalliita testejä, erikoislääkärikäyntejä, leikkauksia, lääkitystä, koska se on hyvää bisnestä ja vakuutukset maksavat. Tosin en tiedä, miten ihmessä tuo turha leikkaus olisi maksettu jos olisin suureksi onnettomuudekseni ollut USA:lainen ja joutunut siihen, se kun olisi ollut kymmeniä tuhansia ja vakuutus oli jo täynnä. USA:n terveydenhuollon suurin ongelma on ylihoito, eli pelkän rahan takia "hoidetaan" asioita turhaan - traagisena esimerkkinä heroiiniepidemia, joka lähti siitä kun lääkärit määräsivät opioideja joka hammashoidon jälkeen ja tekivät miljoonista ihmisistä huumeriippuvaisia.
USA:n terveyssysteemiä ei missään nimessä kannata haluta. Se on aivan käsittämättömän toimimaton vaikka on maailman kallein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jep. Ja onhan niitä tapauksia, että jonkun työntekijän lapsi sairastuu syöpään, hoidot tulevat liian kalliiksi ja vakuutusyhtiö haluaa irtisanoa vakuutuksen. Ja koska vakuutukset ovat sidottuja työpaikkoja, niin lapsen vanhempi saa kenkää vakuutusyhtiön vaatimuksesta, koska se on ainoa tapa lopettaa vakuutus.
Itselläni paljon erittäin varakkaita ja jopa rikkaita tuttuja USA:ssa. Ja silti pari heistä on joutunut tekemään GoFundMe-keräyksen jos on itse tai joku perheenjäsen tarvinnut valtavan kalliita erikoishoitoja.
Itse opiskelin USA:ssa ja minulla oli jopa kaksi terveysvakuutusta, sekä yliopiston kautta otettu että Suomesta otettu matkavakuutus. Joku lääkäri keksi epäillä minulla harvinaista sairautta ja juoksutti vastaanotolla vuoden ajan parin kuukauden välein. Ei edes tehnyt yhtään mitään operaatiota paitsi yhden kuvannuksen, ja silti pelkästään harvat vastaanottokäynnit täyttivät koko vuoden yliopiston kautta otetun vakuutuksen, eikä se edes riittänyt! Loppu maksettiin matkavakuutuksesta.
Ja tämä lääkäri oli tuon yhden kuvantamisen perusteella sitä mieltä, että minulle pitäisi tehdä valtava leikkaus, open heart surgery 19-vuotiaana. Vanhempani olivat sitten sitä mieltä, että jos sellainen on pakko tehdä, niin mieluummin sitten Suomessa, jotta voivat hoitaa minua paremmin.
No, ennen leikkausta kuvat ja muut testit otettiin uusiksi HUS:issa. Siellä erikoislääkäri nauroi ihan ääneen, ettei voinut uskoa, että USA:ssa edes oli käytetty enää niin vanhanaikaista ja epätarkkaa laitetta. Suomalaisen sairaalan ajanmukaisella laitteella tulokset olivat selkeät, eikä mitään ongelmaa ollut. Siihen kun lisättiin muiden, paljon parempien erikoislääkärien tekemien testien uusinta, lopputulos oli, että ei ollut mitään tarvetta leikkaukselle. Arvatkaa vain, kuinka onnellinen olin, etten joutunut täysin turhaan open heart surgeryyn teininä. Ja mitään oireita ei koskaan tuosta USA:laisten erikoislääkärien taudista ole näkynyt.
Tuo on hyvin tyypillistä USA:n systeemille. Tehdään valtavasti täysin turhia, kalliita testejä, erikoislääkärikäyntejä, leikkauksia, lääkitystä, koska se on hyvää bisnestä ja vakuutukset maksavat. Tosin en tiedä, miten ihmessä tuo turha leikkaus olisi maksettu jos olisin suureksi onnettomuudekseni ollut USA:lainen ja joutunut siihen, se kun olisi ollut kymmeniä tuhansia ja vakuutus oli jo täynnä. USA:n terveydenhuollon suurin ongelma on ylihoito, eli pelkän rahan takia "hoidetaan" asioita turhaan - traagisena esimerkkinä heroiiniepidemia, joka lähti siitä kun lääkärit määräsivät opioideja joka hammashoidon jälkeen ja tekivät miljoonista ihmisistä huumeriippuvaisia.
USA:n terveyssysteemiä ei missään nimessä kannata haluta. Se on aivan käsittämättömän toimimaton vaikka on maailman kallein.
Siis *sidottuja työpaikkoihin*. Typo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista Pietarista näin aamutuimaan. Onneksi Vjenäjällä kjaikki pjaremmin.
Ihan kuule Ullanlinnasta, Ja kyseessä Naistenklinikka sekä HUS.
Meillä on yksi maailman parhaista terveydenhuoltosysteemeistä, pidetään se sellaisena.
-ap
Millähän perusteella yksi parhaista? Vai vertaatko kehitysmaihin? Minä olen kokenut lähinnä keskinkertaista palvelua aika paljonkin. Kokemusta on esimerkiksi siitä, ettei oireita ja edes verikokein todettavia vaivoja oikein viitsittäisi hoitaa. Nytkin verikokeesta on jo kaksi viikkoa ja edelleen odotan tuloksia ja "jatkoja".
Arvostus hoitajia kohtaan nousee kokoajan enemmän. Hyvä etteivät ala enää kynnysmatoiksi. Ja ne rahat hoitajille revitään vaikka Sanna marinin perseestä. Sanna voi miettiä sitä. Se on sen duuni hankkia ne rahat. Kun kerta niitä voi jakaa ympäri maailmaa. Loppuu se kyykyttäminen.
Olen viettänyt nyt puolisen vuotta lapsen vakavan sairauden takia Uudessa Lastensairaalassa, ja olen huomannut miten paljon hoitajia tekee tuplavuoroja. Mä ymmärtäisin jos nuoret tekisivät ylimääräisen rahan toivossa, mutta sitten kuulen että ne paikkailee sitä ettei ole tarpeeksi henkilökuntaa ja ajattelevat potilaiden parasta. Siis koko se vastuu heidän niskoilleen että pienet lapset voi hyvin. Kun ei riitä tarpeeksi henkilökuntaa.
Kyllä tästä maasta löytyy budjettia ja rahaa hoitajille jos niin vaan halutaan, sitä rahaa sysätään ties mihin ulkomaille ja muiden ihmisten hyysäämiseen, nyt olisi aika pitää omista huolta!
Aika lopettaa työläisten kyykytys. Tämä pitäisi olla jokaisen työtä tekevän ihmisen asia.
Eipä muuten auttaneet yksityiset vakuutukset millään tavalla tuossa tuttavieni synnytystapauksessa. Heillä on hyvät tulot ja parhaat mahdolliset yksityiset vakuutukset. Siinä vain on se, että yksikään yksityinen sairaala Suomessa ei hoida tuollaisia vaativaa osaamista tarvitsevia korkean riskin synnytyksiä, jollainen heille tuli. Joten siinä olivat kaikki vakuutukset aivan täysin turhia, koska niillä tai edes puhtaalla rahalla ei ollut mahdollista saada sitä hoitoa mitä tässä tapauksessa synnyttävä äiti tarvitsi. Oli kyllä heille sekä kaikille meille tuttavapiirissä todella herätys.
-ap