Kuka teillä tekee metatyöt?
https://yle.fi/uutiset/74-20000144
Meillä ei ole lapsia, joten en voi tehdä testiä, mutta voin vastailla joihinkin kohtiin:
- molemmat huolehdimme tietysti omista tärkeistä papereistamme
- ostoslistat tehdään yhdessä (valmis pohja, johon merkitään, mitä milloinkin tarvitaan)
- molemmat ostavat lahjansa eli minä silloin, kun lahja menee jollekin minun läheiselleni ja mies omille läheisilleen
- kumpikin pitää yhteyttä omiin sukulaisiinsa ja ystäviinsä, tietysti
- kumpikin tekee ehdotuksia vapaa-ajanviettoon
- kumpikin huolehtii omat raha-asiansa, suurin osa yhteisistä laskuista menee automaattisesti tililtä (jos ei mene, minä maksan ne sieltä)
- kumpikin maksaa oman autonsa verot ja vakuutukset, liike vaihtaa renkaat ja ammattilainen hoitaa huollot
- isoista hankinnoista riippuu, kumpi niitä tutkii, ei ole vielä näiden vuosien aikana ollut isoja yhteisiä hankintoja mutta esimerkiksi putkien sukitus ja ilmalämpöpumppu ovat sellaisia, että puolisoa kiinnostaa luultavasti enemmän tekninen puoli, minua parhaan palveluntarjoajan löytäminen ja esim. yrityksen saamat palautteet, maine jne
- minä suunnittelen ateriat koska myös kokkaan ne
- riippuu rikki menneestä tavarasta, kumpi korjaa, mutta kyllä se useammin varmaan on puoliso
- ei ole tarvinnut hoitaa asioita viranomaisten kanssa, mutta kumpikin tietysti hoitaa omansa
- lakanat vaihdetaan yhdessä
- ei ole yhteistä isoa omaisuutta
Kommentit (46)
Meillä metatyöt on jaettu. Vaimo hoitaa kokkauksen ja minä myynnin. Tuottaa paljon paremmin kuin perinteinen palkkatyö. Eikä mene veroja ollenkaan. Kokoomus on ainoa puolue joka ymmärtää.
Lakanoiden vaihtaminen ei ole metatyö, vaan se, että, tekee päätöksen milloin ne vaihdetaan. Toki, jos asia on yhden kerran päätetty yhdessä, että joka toinen lauantai vaihdetaan yhdessä klo 10 ja sopimus pitää (molemmat kellon lyömällä ryhtyy tähän ilman että toinen on aloiteellinen), niin sitten lakanoiden vaihtamisen metatyötä ei tee kumpikaan.
Meillä muija tekee kaikki hitsaus, niittaus, viilaus ja hiontatyöt. Minä saatan sitten tehdä maalaushommat.
Mitä esim. tuo "tärkeistä papereista huolehtiminen" tarkoittaa? Meillä on tietty paikka, johon tärkeät paperit laitetaan, eikä niistä sitten sen kummemmin tarvitse kenenkään huolehtia. Otetaan sieltä sitten jos on tarvis.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku sukulaisiin yhteydenpito luokitellaan metatyöksi?
Koska metatyö on työ joka luokitellaan joidenkin mukaan työksi siksi että saa luetella mahdollisimman pitkän listan asioita joita tekee ja voi uhriutua ja valittaa vähän lisää ja haukkua miehensä siinä sivussa.
Vierailija kirjoitti:
Lakanoiden vaihtaminen ei ole metatyö, vaan se, että, tekee päätöksen milloin ne vaihdetaan. Toki, jos asia on yhden kerran päätetty yhdessä, että joka toinen lauantai vaihdetaan yhdessä klo 10 ja sopimus pitää (molemmat kellon lyömällä ryhtyy tähän ilman että toinen on aloiteellinen), niin sitten lakanoiden vaihtamisen metatyötä ei tee kumpikaan.
Lobotomia auttanee jos metatyö alkaa painaa pikku rouvaa liikaa.
Kai tää palstailu lasketaan metatyöksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lobotomia auttanee jos metatyö alkaa painaa pikku rouvaa liikaa.
Auttaako jos onkin mies? Pikku herra.
Meillä menee suht tasan oman kyvyn ja mielenkiinnon tai mielenkiinnottomuuden mukaan. Ei ole lapsia. Yhteiset menot menee suhteessa kulutuksen mukaan. Omat menot maksetaan itse. Tästä aiheesta meillä tarvitsee harvemmin neuvotella, ellei ole vieraita tulossa ja asioita pitää jakaa vapaa-ajan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä esim. tuo "tärkeistä papereista huolehtiminen" tarkoittaa? Meillä on tietty paikka, johon tärkeät paperit laitetaan, eikä niistä sitten sen kummemmin tarvitse kenenkään huolehtia. Otetaan sieltä sitten jos on tarvis.
Sitä, että sellainen paikka on ja paperi laitetaan sinne paikkaan, eikä jää esim. jollekin tasolle lojumaan, että joku sen sinne paikkaan laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku sukulaisiin yhteydenpito luokitellaan metatyöksi?
Koska metatyö on työ joka luokitellaan joidenkin mukaan työksi siksi että saa luetella mahdollisimman pitkän listan asioita joita tekee ja voi uhriutua ja valittaa vähän lisää ja haukkua miehensä siinä sivussa.
En ole koskaan tehnyt mitään perheemme autoon vaihtoon, huoltoon ym. liittyviä metatöitä, saatikka itse toimenpiteitä. Selvyyden vuoksi mainittakoon, että olen nainen. Saa haukkua.
En ymmärrä tuollaista töiden luettelua. Se kytkeytyy kitisemiskulttuuriin. Laiska töitään laskee jne. Terve aikuinen ihminen tarttuu mielellään toimeen ja pyrkii elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tuollaista töiden luettelua. Se kytkeytyy kitisemiskulttuuriin. Laiska töitään laskee jne. Terve aikuinen ihminen tarttuu mielellään toimeen ja pyrkii elämässä eteenpäin.
Tämäpä tämä.
Olen sinkku joten teen kaiken itse. 2 kertaa olen asunut miehen kanssa. Ensimmäinen yritti nakittaa kaiken minulle, paitsi muutaman kerran kuukaudessa teki ruokaa ja keittiö oli sen jälkeen kuin pommin jäljiltä.
Toinen kyllä teki noin puolet, mutta kunnollinen siivous jäi minulle (kehtasi kyllä valittaa jäljestä). Tekniikan asiat yritti varastaa itselleen, sillä seurauksella että kaikissa oli jotain ihme virityksiä ja toiminta epävarmaa. Esimerkiksi kun ostin uuden puhelimen, hän kaappasi sen viikoksi, jotta voi "asentaa sen kunnolliseksi". Käytännössä sieltä löytyi sitten kaiken maailman sovelluksia, joita en tarvitse. Oli varmaan myös käynyt läpi kaikki sähköpostini jne. No, eihän siellä mitään epäilyttävää ollut. Erotessamme ostin taas uuden puhelimen kun ajattelin, että on asentanut myös jonkun seuraamissovelluksen tms.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Minä teen metatyöt ja kaikki muutkin työt.
Ja maksan itse kaiken.T: sinkku
Sinkkujen vastaukset on ihan turhia tällaisissa kyselyissä.
Vierailija kirjoitti:
Minun vastuulla on varmaan 97% kaikista metatöistä. Mies yrittää nakittaa minulle myös omiin harrastuksiin liittyviä juttuja eli minun pitäisi vertailla sen ja tämän hilpakkeen hintoja ja arvosteluja. Juuei.
Kyllä minä autan vaimoani tuollaisissa asioissa ihan pyytämättä ja kysymättä. Onneksi en ole kanssasi yhdessä, meillä ei lasketa, kuka tekee mitä, vaan autetaan toinen toisiamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun vastuulla on varmaan 97% kaikista metatöistä. Mies yrittää nakittaa minulle myös omiin harrastuksiin liittyviä juttuja eli minun pitäisi vertailla sen ja tämän hilpakkeen hintoja ja arvosteluja. Juuei.
Kyllä minä autan vaimoani tuollaisissa asioissa ihan pyytämättä ja kysymättä. Onneksi en ole kanssasi yhdessä, meillä ei lasketa, kuka tekee mitä, vaan autetaan toinen toisiamme.
No enpä usko, että sinä teet harrastukseesi liittyviä kalliita hankintoja sen perusteella, mitä joku, jota aihe ei kiinnosta yhtään ja joka ei aiheesta mitään tiedä, on sinulle valinnut. En antaisi miehen valita minulle ompelukonetta, kun hän ei ompele eikä tiedä, mitkä ominaisuudet on minulle tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että sellainen paikka on ja paperi laitetaan sinne paikkaan, eikä jää esim. jollekin tasolle lojumaan, että joku sen sinne paikkaan laittaisi.
Voi herran tähden 🤦🏻
Kiitos vastauksesta kuitenkin.
Arkipäiväisille askareille näköjään keksitty uusi nimi.
Tuo testi oli yhtä tyhjän kanssa, koska suurin osa jokapäiväisistä asioista ei edes ollut listalla. Joku yhteydenpito sukulaisiin tai lahjojen osto ei ole edes "työtä", sitä luulisi ihmisten tekevän omasta tahdostaan silloin kun siltä tuntuu.
Oikeita metatöitä taas puuttui paljon, kuten kaikki kouluun liittyvä, harrastuksiin liittyvä, lääkäri yms. tapaamiset, ajanvaraukset, vakuutukset, liittymät jne.