Hoitaja, rehellinen kysymys: mitä teet irtisanoutumisesi jälkeen?
Onko opiskelupaikka katottuna?
CV kunnossa ja uuden työn haku alkamassa?
Jotain muuta, mitä?
Kommentit (959)
Vierailija kirjoitti:
Käytän sitä pankkia, jonka päällä päivisin istun.
Onko tällainen suositeltavaa terveyden kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelen nykyään yliopistossa ihan muuta alaa. Moni on vaihtanut alaa mm. insinööriksi, logistiikkaan, myyntiin, tilihommiin, vaikka minne. Kyllä maailmassa on paljon vaihtoehtoja.
Nämäkin ovat vaativia ammatteja.
Siinähän haukutte hoitajia, saatte itse hoitaa itsenne jos ei mihinkään apua ja hoitajia tarvita. Siitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö hoitoala tajua sitä että jos he nyt vaativat vaikka 10% korotusta palkkoihin niin sitten muut alat vaativat myös sitä 10% korotusta? Ei mikään ala voi korottaa palkkoja noin paljon.
Miksi hoitoalan pitäisi tässä olla jossain erityisasemassa ja he saisivat noin isot korotukset?
Koska hoitajat voivat kiristää toisten ihmisten terveydellä ja hengellä. Sairaanhoitajat eivät ole tajunneet että myös muut voisivat käyttää tuota lakkoasetta, mutta muilla ei ole tuollaista psykopaatin luonnetta.
Tää on se just :( Hoitoala vaikuttaa olevan ihan sekaisin, ensin he vaativat sellaisia korotuksia palkkoihin mitä ei vaan pysty toteuttamaan ja sitten he menevät lakkoon kun heidän vaatimuksiin ei suostuta.
Mikään ala suomessa ei ole tässä 2000 luvulla vaatinut tuollaisia korotuksia palkkoihin kuin hoitoala.
Ihmettelen myös sitä että hoitajat valittavat että työ on rankkaa ja sitten he vaativat lisää palkka sen takia, eikö työ enää ole rankkaa jos saa parempaa palkkaa? :D
Hoitajat vain valehtelevat ja kiristävät, se on mun mielipide tästä koko lakosta.
Vierailija kirjoitti:
Onlyfansista saan perustoimeentulon, jos tärppää muuta hyvä liksaista hommaa niin alan tekee sitä. Kyllä yritteliäs pärjää aina.
Täällä on työvoimapulaa ja kansa on töissä Onlyfansissä.
Vierailija kirjoitti:
Siinähän haukutte hoitajia, saatte itse hoitaa itsenne jos ei mihinkään apua ja hoitajia tarvita. Siitä vain.
Tähänkin saakka olen hoitanut itseni pääasiassa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille kyllä löytyy töitä. Korkeasti koulutettuja ovat. Monilla myös toinen aikaisempi ammatti.
Hoitajia on yli 100 000 ja jos kaikki irtisanoutuu niin mistä noille kaikille löytyy uusi työpaikka?
Se oli se Onlyfans
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjaanko kaikki ovat muuttamassa?
Tuskin sentään Ruotsiin. Siellä hoitoala on täysin kriisissä kuten Suomessakin, vaikka palkat ovat toki paremmat (hinnat myös korkeammat).
Pohjoismaiden ulkomailla esim. Saksassa ei hyväksytä suomalaisia papereita sellaisenaan eikä palkat ole häävit.Suomalainen sairaanhoitaja (AMK) tutkinto on EU-alueella yhtenäinen tutkinto ja suomalainen tutkinto kelpaa sellaisenaan EU- ja ETA-alueella. Maasta riippuen tarvitaan lisäksi todistus kielitaidosta.
Ja kaikki hoitajathan puhuvat sujuvasti niin Norjaa, Ruotsia kuin Saksaakin. Helppoa siis kuin heinän teko lähteä ulkomaille.
Työkaverini ei puhu suomea vaan käyttää käännösohjelmaa, vanhukset ei silti kyllä oikein ymmärrä ja joskus tulee aika hilpeitä käännöksiä. Ulkomaille voi siis lähteä myös ilman kielitaitoa, ainakin jos tulee Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää oli kuinka paljon, 30? Ja entä perussairaudet?
Vierailija kirjoitti:
Miten hemmetissä hoitoala voi vaatia noin isoja korotuksia ja sitten ne uhkailee lakoilla ja irtisanomisilla kun heidän järjettömiin vaatimuksiin ei suostuta? Normaalit indeksikorotukset on sellaista max 4% luokkaa joten miksi hoitajille ei käy nuo korotukset?
No, jospa yritän vähän avata, miksi. Kerron sairaanhoitajista, koska en tunne lähihoitajien työtä niin hyvin. Esimerkiksi minulla on hoitotieteen maisterin tutkinto, teen itsenäistä sairaanhoitajan vastaanottotyötä terveysasemalla. Otan vastaan potilaita vauvasta vaariin, katson korvia ja kurkkuja, annan rokotuksia, kirjoitan sairauslomia ja määrään lääkkeitä. Palkkaa saan 2680 euroa/kk. Se on vähän enemmän kuin tämän talon vuodeosastolla olevilla kollegoillani, jotka saavat peruspalkkaa 2540 euroa/kk. Suurimmalla osalla on sairaanhoitaja (AMK)-tutkinto. Tuohon hintaan he tekevät mm. suonensisäistä lääkitystä, palliatiivista hoitoa ja saattohoitoa, hoitotyön asiantuntijan työtä. Meidän hoitotyön esimies, terveystieteen maisteri hänkin, saa palkkaa 2890 euroa/kk. Ne paljon puhutut lisät, joita palkan päälle tulee, koskevat vain noita vuodeosastolla olevia hoitajia. Me muut, jotka emme tee töitä yöllä, emme niitä tietenkään saa. Nämä pienet palkat vaikuttavat aikanaan meidän eläkkeisiinkin.
Meille on vuosia ja vuosia luvattu korotuksia, mutta aina olemme joutuneet jollain tavalla narutetuiksi. Milloin on naureskeltu Sari sairaanhoitajille ja milloin on valaistu Finlandia-talo. Olemme alipalkattuja eikä sitä jollain 4%:n korotuksella korjata. Vaihtuvuus on kova, ja minulta on lähtenyt kahden vuoden aikana pois toiselle alalle jo 12 entistä työkaveria. Itse ajattelin katsoa nyt vielä tämän työtaistelukierroksen. Jos tästä ei seuraa mitään kunnollista korotusta, niin lähden aivan varmasti itsekin muualle.
En missään nimessä irtisanoudu. Palkka hyvä ja työkaverit mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Norjaanko kaikki ovat muuttamassa?
Tuskin sentään Ruotsiin. Siellä hoitoala on täysin kriisissä kuten Suomessakin, vaikka palkat ovat toki paremmat (hinnat myös korkeammat).
Pohjoismaiden ulkomailla esim. Saksassa ei hyväksytä suomalaisia papereita sellaisenaan eikä palkat ole häävit.Suomalainen sairaanhoitaja (AMK) tutkinto on EU-alueella yhtenäinen tutkinto ja suomalainen tutkinto kelpaa sellaisenaan EU- ja ETA-alueella. Maasta riippuen tarvitaan lisäksi todistus kielitaidosta.
Ja kaikki hoitajathan puhuvat sujuvasti niin Norjaa, Ruotsia kuin Saksaakin. Helppoa siis kuin heinän teko lähteä ulkomaille.
Jos kielten opiskelu tuottaa sinulle vaikeuksia, niin monelle ei. Suomalaisilla on hyvä kielitaito yleisellä tasolla. Täällä opitaan jo koulussa ainakin ruotsi ja englanti. Moni osaa siihen päälle vielä muita kieliä. Että kun vertaan vaikka niihin entisiin työkavereihini, jotka osasivat äidinkieltään ja sitten vain heikkoa suomea. Vaikka jotkut oli olleet täällä 20 vuotta. Suomalainen oppii norjaa vuodessa, jos ruotsintunnilla on ollut yhtään hereillä.
Hienoa logiikkaa täällä kyllä on. Tuolla asialla ei ole mitään tekemistä minun kielten osaamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten hemmetissä hoitoala voi vaatia noin isoja korotuksia ja sitten ne uhkailee lakoilla ja irtisanomisilla kun heidän järjettömiin vaatimuksiin ei suostuta? Normaalit indeksikorotukset on sellaista max 4% luokkaa joten miksi hoitajille ei käy nuo korotukset?
No, jospa yritän vähän avata, miksi. Kerron sairaanhoitajista, koska en tunne lähihoitajien työtä niin hyvin. Esimerkiksi minulla on hoitotieteen maisterin tutkinto, teen itsenäistä sairaanhoitajan vastaanottotyötä terveysasemalla. Otan vastaan potilaita vauvasta vaariin, katson korvia ja kurkkuja, annan rokotuksia, kirjoitan sairauslomia ja määrään lääkkeitä. Palkkaa saan 2680 euroa/kk. Se on vähän enemmän kuin tämän talon vuodeosastolla olevilla kollegoillani, jotka saavat peruspalkkaa 2540 euroa/kk. Suurimmalla osalla on sairaanhoitaja (AMK)-tutkinto. Tuohon hintaan he tekevät mm. suonensisäistä lääkitystä, palliatiivista hoitoa ja saattohoitoa, hoitotyön asiantuntijan työtä. Meidän hoitotyön esimies, terveystieteen maisteri hänkin, saa palkkaa 2890 euroa/kk. Ne paljon puhutut lisät, joita palkan päälle tulee, koskevat vain noita vuodeosastolla olevia hoitajia. Me muut, jotka emme tee töitä yöllä, emme niitä tietenkään saa. Nämä pienet palkat vaikuttavat aikanaan meidän eläkkeisiinkin.
Meille on vuosia ja vuosia luvattu korotuksia, mutta aina olemme joutuneet jollain tavalla narutetuiksi. Milloin on naureskeltu Sari sairaanhoitajille ja milloin on valaistu Finlandia-talo. Olemme alipalkattuja eikä sitä jollain 4%:n korotuksella korjata. Vaihtuvuus on kova, ja minulta on lähtenyt kahden vuoden aikana pois toiselle alalle jo 12 entistä työkaveria. Itse ajattelin katsoa nyt vielä tämän työtaistelukierroksen. Jos tästä ei seuraa mitään kunnollista korotusta, niin lähden aivan varmasti itsekin muualle.
Miksi sinun pitäisi saada parempaa palkkaa? Toi palkka mitä saat on aikalailla ihan normi palkka suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaavatko ne vuodeosaston ihmiset sitten 50 000 e kuussa? Vai miten keskimääräinen tulo saadaan niin kovaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sä saat muka määrätä lääkkeitä? Vaadi siinä tapauksessa lääkärin palkkaa, jos teet samaa työtä.
Jos hoitajien palkat nousee, niin palkkaavatko kunnat kuitenkaan lisää hoitajia. Palkat kun ovat yritysten suurin kuluerä. Vai todetaanko vaan, että palkat nousee, mutta ei ole varaa palkata hoitajia lisää. Eli palkannousu ei välttämättä vähennä työtaakkaa. Pitäisikö hallituksen ottaa lisää lainaa vai pitäisikö veroja nostaa? Itse olen tullut palkallani ihan hyvin toimeen, mutta hirvittää sähkön hinnan nousu, ruuan hinnan nousu, bensan hinnan nousu, Varmaan syön kohta pelkkää kaurapuuroa ja sitäkin joka toinen päivä. Auton myynti ei vaihtoehto, koska töihin päästävä. Ja taloakaan ei hullukaan osta näillä sähkön hinnoilla. Onneksi mies tekee jatkuvaa etätyötä, niin toisen auton voi pistää seisontavakuutukseen. Anteeksi vaan, mutta en halua osallistua sairaanhoitajien palkanmaksuun verorahoillani enää yhtään enempää. Onneksi lapset ovat muuttaneet pois kotoa, ei olisi varaa elättää. Hirvittää suoraan sanoen varsinkin tuo sähkön hinta.
Vierailija kirjoitti:
En missään nimessä irtisanoudu. Palkka hyvä ja työkaverit mukavia.
Tutut sairaanhoitajat ovat samaa mieltä. Ovat hieman nolona tästä episodista.
Vierailija kirjoitti:
Pippelinkaivaja, nyt ylös sieltä sohvalta ja hoitotöihin, mars mars. Helppoa rahaa ja vähän vastuuta. Mikä on selityksesi ettet ole hoitotyössä?
Olisiko siinä kutsumus-ammatissa siltikin jotakin perää, minkä hoitajat jyrkästi kieltävät?
Ei kaikista ole hoitotyöhön ja fiksut ymmärtävät olla hakematta alalle, vaikka palkka olisi mitä.
Hoitoalalla lienee nykyään suuri osa näitä, joilla sitä ns. kutsumusta ei ole ollutkaan ja sen kyllä huomaa. Hoitajat itse sanovat, että se on kuin mikä tahansa työ, mitä tehdään vain toimeentulon vuoksi. Ei se ole, toimeentulon saa muiltakin aloilta.
Ei kukaan esim. poliisiksi tai pelastajaksikaan kouluttaudu pelkän toimeentulon perässä, kyllä siinä pitää olla tietty halu alalle.
Ylipäänsä, kuka kouluttautuu alalle minne ei tunne mitään vetoa pelkän palkan perässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikää oli kuinka paljon, 30? Ja entä perussairaudet?
60 v. Pyrin elämään terveellisesti ettei joutus hoitolaan vastaisuudessakaan.
Niin, jos. Aika harva oli.