Hoitaja, rehellinen kysymys: mitä teet irtisanoutumisesi jälkeen?
Onko opiskelupaikka katottuna?
CV kunnossa ja uuden työn haku alkamassa?
Jotain muuta, mitä?
Kommentit (959)
Joskus kyllä miettii että pitääkö ruveta myymään jaloista kuvia tai käytettyjä alkkareita japaniin, kun tuntuu että niistä saa enemmän rahaa kuin duunarin hommista.. Karvaset varpaat ja risaset alkkarit, niillä elättäis itsensä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, mulla alkaa työt 1.10 alkaen uudessa työssä, olen opiskellut onneksi 2 ammattia, toinen hoitopuolella josta irtisanouduin 1.9 ja laitoin valviralle hakemuksen ammattioikeuksieni poistamiseksi, toinen ammattini on kirjanpitopuolella. On ihan mukava päästä säännölliseen työhön jossa ei tarvi tehdä tuplaa eikä iltaa eikä viikonloppua, lomatkin saa pitää :D Ja mikä parasta, kukaan ei ole sylkemässä naamalle ja syyttämässä ahneeksi murhaajaksi.
Miksi et ole mennyt tuonne aikaisemmin? Koska tuolla on niin surkea palkka?
Koska halusin tehdä hoitotyötä, olin naiivi ja kuvittelin jaksavani sitä, eka vuosi olikin ihanaa, sitten lähti rullaan tasasesti alaspäin. Jatkuvaa ylityötä, alimitoitusta, aliarvostusta, ei vain enää jaksanut joustaa ja joustaa ja joustaa, rupesin olemaan jo niin rikki sekä henkisesti että fyysisesti. Hattua nostan heille jotka jäävät ja ymmärrän täysin heitä, jotka poistuvat alalta. Se että jokin on ns.kutsumustyötä, ei tarkoita että kaikkea pitää kestää ja jaksaa loputtomasti. Ihminen ei voi venyä loputtomiin, varsinkin kun arvostus on nollassa. Ja mitä palkkaukseen tulee, uudessa työssä palkkani ei juurikaan muutu :) Ehkä olisin hoitajana voinut tienata tiettyinä "pyhä"kuukausina enemmän, tai tekemällä vain iltaa ja yötä ja tuplaa, mutta taloudellisesti en juurikaan kärsi muutoksesta.
Et ole kyllä paljoa venynyt työajoissa jos sairaanhoitajana olet tienannut saman verran kuin kirjanpitopuolella. Vuoden vaihteen jälkeen pääset sinäkin kokeilemaan uudessa ammatissa venymistä ja arvostusta. Tuolloin ei välttämättä ylitöistä enää maksetakaan, vaan saa vapaata tunti tunnista.
Ja syksyllä tehdään budjettia ja taas tehdään ylitöitä. Silmät soikeana saa konetta katsella.
Onko se sun elämästä pois jos joku on vaihtamassa työpaikkaa? Eikös se ole just sitä mitä tällä palstalla itketään "vaihtakaa työtö jos ei kiinnosta/jaksa" ja nyt kun joku sen tekee, niin taas itketään.
Ei ole pois. Mutta jos työ herkkua olisi, niin herratkin sitä tekisivät. Mutta kyllä sitä muutkin joutuvat venymään töissään kuin sairaanhoitajat ja vieläpä ilman ylityökorvausta. Kirjanpitäjät, palkanlaskijat, insinöörit esim. Kirjanpitäjien on saatava tilinpäätös tehtyä, palkanlaskijan on saatava palkat ajoissa maksuun. Insinöörien on saatava koneet ajoissa suunniteltua, koska sopimussakot ovat tosi suuret, puhutaan sadoista tuhansista. Kyllä hekin joutuvat viikonloppuisin töitä tekemään. Myyntihenkilöidenkin työhön kuuluu matkustamista. Asennusvalvojat ovat vuodessa monta päivää reissussa. Entäs sitten poliisit? Eivät voi sanoa, että työvuoro loppuu nyt, huolehdin hyvinvoinnista. Entäs pelastushenkilöt? Antaa talon palaa vaan, vaikka sisällä on ihmisiä. Lähden kotiin, koska työvuoro loppuu. Muillakin on rankkaa kuin sairaanhoitajilla. Ja eivät poliisit ja pelastushenkilötkään käsittääkseni niin hyvin tienaa.
Aloituksessa on niin tyhmä ja ymmärtämätön kysymys, että siihen on asiallisesti hankala vastata.
Olin samassa työtaistelutilanteessa jo 2007. Silloi työt jatkuivat normaalisti, kuten ne tulevat jatkumaan samalla alalla myös tämän työtaistelun jälkeen.
Kun on lähtökohtaisesti alalla krooninen pula tekijöistä, tämän kaltainen työtaistelu on toimiva. Vaikka irtisanoutuminen eskaloituisi maaliin. Niin töihin pääsisi pian ihan varmasti takaisin. Siihen suorastaan kerjätään. Tällä olalla on PULAA tekijöistä jo nyt. Sen jos käsittäisit, ei tarvitsisi kysellä idioottimaisuuksia.
Työnantaja ei voi antaa tilanteen eskaloitua irtisanomiseen, se olisi liian kova ja raskas yhtälö. Siksi tämä keino on kaikista toimivin ja raskain. Tätä moni ei ymmärrä.
On ihan eri asia se, että monet tekevät henkilökohtaisia ratkaisujaan ja lähtevät hiljalleen ja kouluttautuvat pois alalta. Niillä ei ole mitään tekemistä TYÖTAISTELU IRTISANOMISEN KANSSA, muutakuin, että edelleen alalla on liian vähän tekijöitä.
Eikä niitä sinne löydy, ennenkuin asia RAHALLA korjataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, mulla alkaa työt 1.10 alkaen uudessa työssä, olen opiskellut onneksi 2 ammattia, toinen hoitopuolella josta irtisanouduin 1.9 ja laitoin valviralle hakemuksen ammattioikeuksieni poistamiseksi, toinen ammattini on kirjanpitopuolella. On ihan mukava päästä säännölliseen työhön jossa ei tarvi tehdä tuplaa eikä iltaa eikä viikonloppua, lomatkin saa pitää :D Ja mikä parasta, kukaan ei ole sylkemässä naamalle ja syyttämässä ahneeksi murhaajaksi.
Koska halusin tehdä hoitotyötä, olin naiivi ja kuvittelin jaksavani sitä, eka vuosi olikin ihanaa, sitten lähti rullaan tasasesti alaspäin. Jatkuvaa ylityötä, alimitoitusta, aliarvostusta, ei vain enää jaksanut joustaa ja joustaa ja joustaa, rupesin olemaan jo niin rikki sekä henkisesti että fyysisesti. Hattua nostan heille jotka jäävät ja ymmärrän täysin heitä, jotka poistuvat alalta. Se että jokin on ns.kutsumustyötä, ei tarkoita että kaikkea pitää kestää ja jaksaa loputtomasti. Ihminen ei voi venyä loputtomiin, varsinkin kun arvostus on nollassa. Ja mitä palkkaukseen tulee, uudessa työssä palkkani ei juurikaan muutu :) Ehkä olisin hoitajana voinut tienata tiettyinä "pyhä"kuukausina enemmän, tai tekemällä vain iltaa ja yötä ja tuplaa, mutta taloudellisesti en juurikaan kärsi muutoksesta.
Et ole kyllä paljoa venynyt työajoissa jos sairaanhoitajana olet tienannut saman verran kuin kirjanpitopuolella. Vuoden vaihteen jälkeen pääset sinäkin kokeilemaan uudessa ammatissa venymistä ja arvostusta. Tuolloin ei välttämättä ylitöistä enää maksetakaan, vaan saa vapaata tunti tunnista.
En ole sairaanhoitaja, olen lähihoitaja. Kaikki luulevat että tämä asia koskettaa vain sairaanhoitajia :D :D
Ja tiedän täsmälleen mitä olen uudessa työssäni aloittamassa, tein sitä melkein 10 vuotta ennen lähihoitajan opintoja. Et saa tätä miulle negatiiviseksi muutokseksi vaikka kuinka yrität, minä olen itse iloinen ja tyytyväinen asiasta, se riittää.
Kivat sinulle. Sen verran onnellinen olit viimeksi työstäsi että lähdit siitä toiselle alalle. Luuletko että maailma on samanlaista kuin silloin, kun edellisen kerran teit noita töitä?
Jaa, jos yhtään jaksat lukea ketjua, niin kerroin jo aikaisemmin että jossain vaiheessa halusin tehdä hoitotyötä, en minä vanhaa työtäni vihannut, tunsin vain että hoitotyö voisi olla myös mukavaa ja koin suurta vetoa toisten auttamiseen. Miksi kukaan ikinä vaihtaa alaa ja opiskelee jotain uutta. Miksi tämä ottaa niin koville sinulle? Onhan se nyt kurjaa kun joku uskaltaa/halua kokeilla jotain muuta elämässä, kehtasinkin, paha minä.
Ajankohta elämäntilanteen muutokseen saa minut halveksumaan käytöstäsi. Jos olisit tehnyt tuon ennen lakkoilua tai tilanteen jälkeen, ei minulla olisi mitään negatiivisia ajatuksia sinua kohtaan.
Nyt on.
Elämä on, tuskinpa tuo yks lähärin lähtö ketään teholla tappaa. Ja hyvähän se on vaihtaa työtä jos sattuu sopiva tilanne kohdalle, tuskinpa noita töitä helpolla saa muutenkaan.
Minulle on aivan sama mitä ihmiset selittävät syyksi, jos irtisanoutuvat näihin aikoihin. Omassa arvosteikossa tuollaiset ihmiset menevät roskasarjaan.
:D Samaa roskasarjaa me kaikki ollaan, varsinkin ne jotka täällä itkee vauvapalstalla tästä :D itteni mukaan lukien. Kyllä luuseri toisen tunnistaa, sinutkin.
En tiedä millä luuseri määritellään, mutta minun arvoimaailmani ei sallisi tuota. Suomessa on aika vähän noiden irtisanoutuvien lähäreiden / sairaanhoitajien kanssa samaan arvostusryhmään kuuluvia. Ehkä jotkut ulkopuolisia ihmisiä hakkaavat uusn*tsit.
Jeesus että sulla on asiat huonosti, ei hemmetti. Sanoisin että hae apua mutta siellä taitaa olla nyt vain niitä murhaajahoitsuja vastassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille tervemenoa muihin hommiin. Hommat kyllä hoituu ilman teitäkin.
Eipä näytä hoituvan, kun kerran pitää paniikissa pakkolakeja väsätä.
Silloin kun on ihmishenget kyseessä, niin kyllä silloin puututaan. Siksi meillä on esim. poliiseja. Joku raja se hoitajien ylimielisyydelläkin pitää olla. Rajansa kaikella. Ei teillä ainakaan itsellänne ole mitään ammattiylpeyttä vaan taidatte kaikki olla tuollaisia räpättäjiä, jotka ei tajua maailmasta ja hyvistä tavoista mitään.
Mites ne ihmishenget on nyt kyseessä? Äskenhän kirjoitit ettei hoitajia tarvita mihinkään. Hoitakoon ne ihmishenget joku muu.
Täällä kirjoittaa aika moni. Sinä sen sijaan olet niin typerä ja kun et mitään ymmärrä, niin antaa olla. Ja seuraavaksi tulet kirjoittamaan, että taisi kalikka kalahtaa tai jotain muuta yhtä kulunutta sanontaa. Voit jättää kirjoittamatta. Sinä et oikeasti tajua asioista mitään. Taidat olla hoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sairaanhoitaja, olen lähihoitaja. Kaikki luulevat että tämä asia koskettaa vain sairaanhoitajia :D :D
Ja tiedän täsmälleen mitä olen uudessa työssäni aloittamassa, tein sitä melkein 10 vuotta ennen lähihoitajan opintoja. Et saa tätä miulle negatiiviseksi muutokseksi vaikka kuinka yrität, minä olen itse iloinen ja tyytyväinen asiasta, se riittää.
Kivat sinulle. Sen verran onnellinen olit viimeksi työstäsi että lähdit siitä toiselle alalle. Luuletko että maailma on samanlaista kuin silloin, kun edellisen kerran teit noita töitä?
Jaa, jos yhtään jaksat lukea ketjua, niin kerroin jo aikaisemmin että jossain vaiheessa halusin tehdä hoitotyötä, en minä vanhaa työtäni vihannut, tunsin vain että hoitotyö voisi olla myös mukavaa ja koin suurta vetoa toisten auttamiseen. Miksi kukaan ikinä vaihtaa alaa ja opiskelee jotain uutta. Miksi tämä ottaa niin koville sinulle? Onhan se nyt kurjaa kun joku uskaltaa/halua kokeilla jotain muuta elämässä, kehtasinkin, paha minä.
Ajankohta elämäntilanteen muutokseen saa minut halveksumaan käytöstäsi. Jos olisit tehnyt tuon ennen lakkoilua tai tilanteen jälkeen, ei minulla olisi mitään negatiivisia ajatuksia sinua kohtaan.
Nyt on.
Elämä on, tuskinpa tuo yks lähärin lähtö ketään teholla tappaa. Ja hyvähän se on vaihtaa työtä jos sattuu sopiva tilanne kohdalle, tuskinpa noita töitä helpolla saa muutenkaan.
Minulle on aivan sama mitä ihmiset selittävät syyksi, jos irtisanoutuvat näihin aikoihin. Omassa arvosteikossa tuollaiset ihmiset menevät roskasarjaan.
:D Samaa roskasarjaa me kaikki ollaan, varsinkin ne jotka täällä itkee vauvapalstalla tästä :D itteni mukaan lukien. Kyllä luuseri toisen tunnistaa, sinutkin.
En tiedä millä luuseri määritellään, mutta minun arvoimaailmani ei sallisi tuota. Suomessa on aika vähän noiden irtisanoutuvien lähäreiden / sairaanhoitajien kanssa samaan arvostusryhmään kuuluvia. Ehkä jotkut ulkopuolisia ihmisiä hakkaavat uusn*tsit.
Jeesus että sulla on asiat huonosti, ei hemmetti. Sanoisin että hae apua mutta siellä taitaa olla nyt vain niitä murhaajahoitsuja vastassa.
Ei minun asiat ole huonosti. Päinvastoin. Noiden ihmisten toiminta on vain mielestäni käsittämättömän ***:aa ja kirjoitin näkökulmani viestiin.
Kaikki kunnioitus hoitajille. Jokainen, joka vastustaa hoitoalan palkankorotuksia, voi hoitaa sairaansa itse. Siivotkaa veri-ja oksennussotkunne, puhkaiskaa kuvottavat paiseenne. Käännellään ja nostelkaa liikuntakyvyttömiä ylipainoisia potilaita ja vaihtakaa kuoliositeitä mustuviin varpaisiin. Ja ei, en ole hoitaja, mutta hoitajat ovat palkkaansa ansainneet ja enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kunnioitus hoitajille. Jokainen, joka vastustaa hoitoalan palkankorotuksia, voi hoitaa sairaansa itse. Siivotkaa veri-ja oksennussotkunne, puhkaiskaa kuvottavat paiseenne. Käännellään ja nostelkaa liikuntakyvyttömiä ylipainoisia potilaita ja vaihtakaa kuoliositeitä mustuviin varpaisiin. Ja ei, en ole hoitaja, mutta hoitajat ovat palkkaansa ansainneet ja enemmän.
Saanko lopettaa myös verojen maksamisen?
Koska irtisanoutuminen toteutuu? Jään odottamaan mielenkiinnolla tässä tuolileikissä kuka jää sitten ilman tuolia. Kuule Ritva, nyt sinulle ei ole enää täällä paikkaa, kun olet suoraan sanoen karsea työkaveri ja näin me päästiin sinusta näppärästi eroon. Heihei.
Vierailija kirjoitti:
Koska irtisanoutuminen toteutuu? Jään odottamaan mielenkiinnolla tässä tuolileikissä kuka jää sitten ilman tuolia. Kuule Ritva, nyt sinulle ei ole enää täällä paikkaa, kun olet suoraan sanoen karsea työkaveri ja näin me päästiin sinusta näppärästi eroon. Heihei.
Vuodenvaihteen jälkeen. Valitettavasti sinä saat leikkiä tuolileikkejäsi ihan yksinään. Surullista tämä palstan älykkyyden puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on.
Pyh, lakkaa trollaamasta. Jos työ on sitä itseään, ei siinä kenenkään ole pakko jatkaa. Toiset viihtyvät, toiset eivät - sama se on hampurilaispaikan kassalla tai siivoojana. Pakko ei ole, jos saa muuta ja se ei ketään ihmistä huonommaksi tee.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa on niin tyhmä ja ymmärtämätön kysymys, että siihen on asiallisesti hankala vastata.
Olin samassa työtaistelutilanteessa jo 2007. Silloi työt jatkuivat normaalisti, kuten ne tulevat jatkumaan samalla alalla myös tämän työtaistelun jälkeen.
Kun on lähtökohtaisesti alalla krooninen pula tekijöistä, tämän kaltainen työtaistelu on toimiva. Vaikka irtisanoutuminen eskaloituisi maaliin. Niin töihin pääsisi pian ihan varmasti takaisin. Siihen suorastaan kerjätään. Tällä olalla on PULAA tekijöistä jo nyt. Sen jos käsittäisit, ei tarvitsisi kysellä idioottimaisuuksia.
Työnantaja ei voi antaa tilanteen eskaloitua irtisanomiseen, se olisi liian kova ja raskas yhtälö. Siksi tämä keino on kaikista toimivin ja raskain. Tätä moni ei ymmärrä.
On ihan eri asia se, että monet tekevät henkilökohtaisia ratkaisujaan ja lähtevät hiljalleen ja kouluttautuvat pois alalta. Niillä ei ole mitään tekemistä TYÖTAISTELU IRTISANOMISEN KANSSA, muutakuin, että edelleen alalla on liian vähän tekijöitä.
Eikä niitä sinne löydy, ennenkuin asia RAHALLA korjataan.
Montako irtisanoitui vuonna 2007? Aivan :)
Isoja uhoamispuheita vaan, ei ne mihinkään joukkoirtisanoutumiseen uskalla lähteä, ei hoitsuilla ole sen kummempi elämäntilanne kuin keskivertosuomalaisilla yleensäkään, työpaikasta on pidettävä kynsin hampain kiinni, jos mieli säilyttää olemassa olevan elintason tai sitten vaan silmät kiinni hyppää tyhjyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on.
Pyh, lakkaa trollaamasta. Jos työ on sitä itseään, ei siinä kenenkään ole pakko jatkaa. Toiset viihtyvät, toiset eivät - sama se on hampurilaispaikan kassalla tai siivoojana. Pakko ei ole, jos saa muuta ja se ei ketään ihmistä huonommaksi tee.
Jos työtaistelun aikana irtisanoutuu, niin aivan varmasti kyseinen lähäri / sairaanhoitaja muuttuu useiden silmissä huonommaksi ihmiseksi. PALJON huonommaksi.
Jep.
Jos aloittaja ja kommentoijat käsittäisivät jotain itse asiasta termien takaa, niin ei tarvitsisi kysellä joutavia.
Ei TYÖTAISTELU IRTISANOMISILLA, ole kokonaan alalta lähteä, jollakin vaikeaa käsitellä sitä?
Hyvät ihmiset, suomalaiset, mikä teitä oikein vaivaa?
Miten voi olla mahdollista, että tässä maassa voidaan vaatia yhtä ammattiryhmää työskentelemään pienellä palkalla muiden hyväksi? Halutaan, että on julkinen terveydenhoito, mutta ei haluta maksaa siitä enempää, joten pakotetaan osa ihmisistä työskentelemään hoitajina pienellä palkalla. Aivan sairasta. Selvää orjuuttamista.
Minulle riitti!
Alkuperäiselle kysyjälle: kyllä, minulla on muutakin koulutusta kuin pelkkä sairaanhoitaja (AMK). Niinhän meillä useimmilla sairaanhoitajilla on. Ja kyllä, CV on kunnossa ja uusi työpaikka on valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä että hoitajan työ on niin tärkeää että lain voimalla pakotetaan töihin muttei kuitenkaan niin tärkeää että siitä pitäisi maksaa kunnolla.
Siitä maksetaan jo vähintäänkin kunnolla. Hoitajien todellisuudentaju on ihan hukassa.
Jos johonkin työhön ei löydy tekijöitä tarpeeksi, silloin siitä ei makseta tarpeeksi. Hyvin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Isoja uhoamispuheita vaan, ei ne mihinkään joukkoirtisanoutumiseen uskalla lähteä, ei hoitsuilla ole sen kummempi elämäntilanne kuin keskivertosuomalaisilla yleensäkään, työpaikasta on pidettävä kynsin hampain kiinni, jos mieli säilyttää olemassa olevan elintason tai sitten vaan silmät kiinni hyppää tyhjyyteen.
Sunkin jotenkin vaikea ymmärtää ?
Sellaisia asioita kuin lakko ja työtaistelu ja irtisanomis uhka?
Millä sunkin pässi päähän saisi sen tiedon, ettei KUKAAN JÄÄ ILMAN TYÖTÄ, vaikka ne hetkeksi UHKAAKIN itsenä irtisanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuodenvaihteen jälkeen. Valitettavasti sinä saat leikkiä tuolileikkejäsi ihan yksinään. Surullista tämä palstan älykkyyden puute.
Vasta silloin. Luulin että nyt jo, kun oli jo aiemmin puhetta tuosta vuoden vaihteesta. Huomaa, että hoitajilla ei ole mitään käsitystä esim. yt-neuvotteluista, kun käytännössä kuntapuolelta on niin vaikea irtisanoa ketään ja tuo-neuvotteluja ei edes yleensä ole. Nyt on ihan erinomainen tilaisuus irtisanoa ne ikävimmät tyypit ja luuletko, että työnantaja ei käytä tätä tilaisuutta? Kyllä todellakin käyttää. Onko pelkoa, että jäät ilman tuolia?
Niin, mutta toisaalta jos palkat eivät nouse, ei selvästikään tunnuta saavan riittävästi hoitajia ja nykyisetkin haluavat muualle tai keikkatyöhön, jossa voi itse päättää mihin suostuu. Ala toki tarvitsisi yhtäaikaisesti täysremontin, sillä palkkojen parannus yksinään ei paljoa auta.
Totuuden nimissä täytyy sanoa, että jos olisin hoitajana Suomessa olisin jo vaihtanut keikkatyöhön.